Lång intervju med Elon 2016-06-02

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10944
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Lång intervju med Elon 2016-06-02

Inlägg av Jerker »

Jag tror inte att denna har publicerats här tidigare? Intressant intervju! Väldigt intressant om model 3 och autonomt körande! Börjar c:a 39 minuter in. Det intressanta är att på frågan om model 3 "That car will have autonomus for $35000? så svarar han undvikande och hänvisar till ett event om model 3 som han ska ha i slutet av året. Han säger alltså inte som han sagt tidigare "levereras med hårdvara och man får betala för funktionen", utan han undviker frågan! Spännande!

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10944
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Lång intervju med Elon 2016-06-02

Inlägg av Jerker »

Är det bara jag som tycker att Musk är sjukt jobbig att lyssna på? Han avbryter sig, stammar, säger halva meningar, låter allmänt förvirrad, sen kommer det en kaskad av ord helt plötsligt som är svårt att hinna med och höra...
Användarvisningsbild
matsm
Teslaägare
Inlägg: 357
Blev medlem: 05 mar 2014 20:50

Re: Lång intervju med Elon 2016-06-02

Inlägg av matsm »

Jerker skrev:
Är det bara jag som tycker att Musk är sjukt jobbig att lyssna på? Han avbryter sig, stammar, säger halva meningar, låter allmänt förvirrad, sen kommer det en kaskad av ord helt plötsligt som är svårt att hinna med och höra...
Jodå efter ha kollat och lyssnat på det mesta han sagt så kan jag hålla med att han kan vara jobbig att lyssna på, men han har faktiskt blivit bättre. Och vilken annan VD ställer sig rakt upp och ner och svarar ingående på tekniska frågor utan någon längre betänketid! imponerade! Och som är välkänt, tar allt oftast längre tid eftersom han har en egen tide-räkning men men...den som väntar på något gott...
70D, midnight silver metallic, svarta next gen seats, pano-tak, autopilot
Användarvisningsbild
alset srotom
Teslaägare
Inlägg: 137
Blev medlem: 13 feb 2015 20:32

Re: Lång intervju med Elon 2016-06-02

Inlägg av alset srotom »

Det är så det låter när en überhjärna pratar.
Antagligen tusentals tankar som han processar samtdigt som han förklarar.

Någon här på forumet gjorde ett lysande exempel på det i en annan tråd.
Vill du ha 8000:- rabatt vid köp av Model S & X skicka PM!
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10944
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Lång intervju med Elon 2016-06-02

Inlägg av Jerker »

matsm skrev:
Jerker skrev:
Är det bara jag som tycker att Musk är sjukt jobbig att lyssna på? Han avbryter sig, stammar, säger halva meningar, låter allmänt förvirrad, sen kommer det en kaskad av ord helt plötsligt som är svårt att hinna med och höra...
Jodå efter ha kollat och lyssnat på det mesta han sagt så kan jag hålla med att han kan vara jobbig att lyssna på, men han har faktiskt blivit bättre. Och vilken annan VD ställer sig rakt upp och ner och svarar ingående på tekniska frågor utan någon längre betänketid! imponerade! Och som är välkänt, tar allt oftast längre tid eftersom han har en egen tide-räkning men men...den som väntar på något gott...
Jo, det är imponerande! Jag förstod ju det när jag läste biografin över honom för ett par veckor sedan. Han har stenkoll på allt i deras produktion, ner på molekylärnivå.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10944
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Lång intervju med Elon 2016-06-02

Inlägg av Jerker »

alset srotom skrev:
Det är så det låter när en überhjärna pratar.
Antagligen tusentals tankar som han processar samtdigt som han förklarar.

Någon här på forumet gjorde ett lysande exempel på det i en annan tråd.
Ja, det kan vara en delförklaring. Men ändå. Man orkar inte se så långa delar av intervjun i taget, måste pausa och vila ibland...
Användarvisningsbild
Jorma
Teslaägare
Inlägg: 340
Blev medlem: 07 apr 2015 18:03
Ort: Torslanda

Re: Lång intervju med Elon 2016-06-02

Inlägg av Jorma »

Jerker skrev:
alset srotom skrev:
Det är så det låter när en überhjärna pratar.
Antagligen tusentals tankar som han processar samtdigt som han förklarar.

Någon här på forumet gjorde ett lysande exempel på det i en annan tråd.
Ja, det kan vara en delförklaring. Men ändå. Man orkar inte se så långa delar av intervjun i taget, måste pausa och vila ibland...

Jag tror att han försöker formulera sina svar så att många förstår, och då det inte är ett manus han läser ur så kan det bli hackigt.
Om han hade förklarat i rent tekniska termer så hade kanske bara ett fåtal förstått vad det handlade om.

Jag håller med om att man behöver pausa ibland, och kanske gå tillbaka då jag stänger av öronen efter ett tag, men han är himla intressant att lyssna på.
kenhag
elbilist
Inlägg: 236
Blev medlem: 20 jan 2016 09:45
Ort: Västerås

Re: Lång intervju med Elon 2016-06-02

Inlägg av kenhag »

Jag tror det beror på att han vill ha sån koll på vad han säger, så att det blir rätt (han är ju lita av en kontroll-freak). Han börjar säga något, kommer sen på att han kanske borde förklara en annan sak före och sen en tredje för den andra. Sen går han till den andra saken och så till den första som han började med.
Jag gillar han sätt, för det är aldrig så att han medvetet ljuger för att komma runt en fråga, utan han låter bli att säga något istället.
Tesla Model 3 reserverad online 1/4 2016.
Tesla Model Y reserverad
Hyundai Kona Electric Advanced 64kWh/2020
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Lång intervju med Elon 2016-06-02

Inlägg av apkungen »

Säg som du är istället. Han är en fantastisk affärsman, ingenjör (fast han inte är det) och en jävla fin filantrop men någon talare du är han inte. Han låter likadant oavsett om han pratar om tesla, space x eller hur han knyter sina skosnören.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Lång intervju med Elon 2016-06-02

Inlägg av LarsL »

Lider lite med honom när han ska förklara varför raketen inte kan landa på samma ställe som den avfyras ifrån. Jo, ni förstår det går åt lika mycket, nej mer bränsle, för att först stanna raketen och sedan flyga tillbaka den. Och det blir fysiskt omöjligt eftersom den då krävs mer bränsle för att få upp raketen. :lol:
Eller rymdfärjan är rätt korkad idé, vilket också har varit min tanke rätt länge. Den är uppenbart konstruerad av kongressen, ja vingar då kan den flyga tillbaka. Men i rymden finns ingen luft, rätt viktig design input :mrgreen:
+46
Teslaägare
Inlägg: 1788
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Lång intervju med Elon 2016-06-02

Inlägg av +46 »

Att lyssna aktivt och tålmodigt kan vara jobbigt och krävande...
Men alla som ordagrannt har läst utskrifter från intervjuer med Torbjörn Fälldin och Olof Palme blir dock häpnade över att Fälldin som ansågs ha svårt att uttrycka sig i tal kunde citeras och läsas rakt av från bandutskrifter (dessutom med perfekt grammatisk svenska) medan talets gåva - Palme, var det tvärtom med...
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
Jorma
Teslaägare
Inlägg: 340
Blev medlem: 07 apr 2015 18:03
Ort: Torslanda

Re: Lång intervju med Elon 2016-06-02

Inlägg av Jorma »

Jag har lite erfarenhet av att bli intervjuad med överaskande frågo som jag inte varit förberedd på och det kan bli hackigt att svara på sådant, som man inte är beredd på.
En bra säljare svarar och ljuger ihop något på ett sätt som verkar övertygande om journalisten inte är riktigt påläst.
Elon är på så sätt ingen bra säljare, men han vinner i längden då han inte ljuger. Ska man ljuga så gäller det att hålla sig så nära sanningen som möjligt, allt annat blir svårt att försvara och/eller komma ihåg framöver.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Lång intervju med Elon 2016-06-02

Inlägg av LarsL »

Jag får känslan att det är som om jag skulle gå in på ett dagis och prata om mitt jobb. Öh, ja alltså...öh.
Skriv svar