Förbud mot offentlig laddning av hybrider på gång i Danmark

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jorma
Teslaägare
Inlägg: 340
Blev medlem: 07 apr 2015 18:03
Ort: Torslanda

Re: Förbud mot offentlig laddning av hybrider på gång i Danm

Inlägg av Jorma »

Hotell och betalladdplatser eller andra laddplatser som företag har satt upp är inte offentliga, så ni drar diskussionen åt fel håll.
På dom platserna kan man inte lagstifta bort hybridbilar, det är ägaren som bestämmer vilka som får ladda på dessa platser.
Offentlig är som jag ser det en laddplats som är betald med kommunala eller statliga pengar.

Själv laddar jag aldrig på köpcentrum eller på andra gratis laddplatser för att snålspara några få kronor om jag klarar mig ändå med hemmaladdning.
Dom platserna överlåter jag gärna åt hybrider eller andra rena elbilar i laddnöd.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förbud mot offentlig laddning av hybrider på gång i Danm

Inlägg av mati »

Herr X skrev:
Ni som tycker att fossilbilar som är greenwashade med småbatterier ska få ockupera laddstolpar, menar ni att det inte ska vara några krav alls kring batteriets storlek? Är det verkligen okej om det står en Volvo med ett litet 1 kWh-batteri och blockerar en laddstolpe en hel dag, trots att bilen är laddad på 20 minuter?
Och att folk med riktiga elbilar på grund av detta riskerar att behöva ringa bärgare..?
Nej, det är det såklart inte. Det är aldrig okej att blockera en laddstolpe när man inte laddar. Oavsett om det är en fossilist som inte kan ladda, eller om det är en hybrid som inte behöver ladda, eller om det är en elbil/hybridbil som är fulladdad. Jag tycker ändå att det är fel att förbjuda laddning för laddhybrider. Resultatet blir att de kör på bensin och det är kontraproduktivt. Då är det bättre att ställa krav att bilarna som står vid en laddstolpe verkligen måste ladda. Gör de inte det, så får det kosta. En vanlig parkering har ju också tidsbegränsning. Den som står längre än tillåtet får betala böter.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2073
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Förbud mot offentlig laddning av hybrider på gång i Danm

Inlägg av gellerstam »

mati skrev:
Herr X skrev:
Ni som tycker att fossilbilar som är greenwashade med småbatterier ska få ockupera laddstolpar, menar ni att det inte ska vara några krav alls kring batteriets storlek? Är det verkligen okej om det står en Volvo med ett litet 1 kWh-batteri och blockerar en laddstolpe en hel dag, trots att bilen är laddad på 20 minuter?
Och att folk med riktiga elbilar på grund av detta riskerar att behöva ringa bärgare..?
Nej, det är det såklart inte. Det är aldrig okej att blockera en laddstolpe när man inte laddar. Oavsett om det är en fossilist som inte kan ladda, eller om det är en hybrid som inte behöver ladda, eller om det är en elbil/hybridbil som är fulladdad. Jag tycker ändå att det är fel att förbjuda laddning för laddhybrider. Resultatet blir att de kör på bensin och det är kontraproduktivt. Då är det bättre att ställa krav att bilarna som står vid en laddstolpe verkligen måste ladda. Gör de inte det, så får det kosta. En vanlig parkering har ju också tidsbegränsning. Den som står längre än tillåtet får betala böter.

Alltså, en indikator på laddstolpen som talar om om bilen laddar eller ej. Indikator i/på bilen kan lätt manipuleras av ägaren.
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Förbud mot offentlig laddning av hybrider på gång i Danm

Inlägg av LarsL »

Fast lösningen på alla dessa problem är att ha flera uttag till samma plats. En Chademo/CCS skulle utnyttjas betydligt bättre om två kan ladda samtidigt, annars stå den ju bara och småputtrar mellan 90-100%. Även vanliga laddboxar kan vara sammankopplade som Teslas Destanationladdare, då spelar det ingen roll att det står en Leaf och laddar 3,7kW på en 22kW laddare, du kan ställa dig brevid och ändå få 11kW.
Men det är klart det spelar ju inte leverantören någon roll om det går långsamt så länge de tar betalt per minut. De tjänar ju faktiskt mer på en långsam 100-laddare än en 20-80% laddare.
Att kunder skulle bliavskräckta för av minut priset tror jag inte en sekund på. Många tänker nog bara, "äsch 2kr det är ju inget" (och glömmer addera 2+2+2...). Andra förstår nog helt enkelt inte, "oj vad det går långsamt att ladda bilen...konstigt det gick ju fort förut?".
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Förbud mot offentlig laddning av hybrider på gång i Danm

Inlägg av LarsL »

gellerstam skrev:
Alltså, en indikator på laddstolpen som talar om om bilen laddar eller ej. Indikator i/på bilen kan lätt manipuleras av ägaren.
Fast det är ju surt om man står på en långsamladdare om man skulle åka på böter för att bilen är fulladdad. Det kanske inte går att springa ut till bilen och flytta den mitt i ett besök. Återigen är ju lösningen att det finns flera uttag som delar på "säkringen", då spelar det ingen roll att någon står kvar på en av platserna.
Användarvisningsbild
Johnny_B
Teslaägare
Inlägg: 256
Blev medlem: 09 feb 2016 20:24
Ort: Dalby

Re: Förbud mot offentlig laddning av hybrider på gång i Danm

Inlägg av Johnny_B »

Svenssons skrev:
Herr X skrev:

Mycket bra tycker jag och hejar på danskarna. Att elbilsladdare blockeras av folk med fossilmotor som inte måste ladda är ett otyg. Vad säger ni?
Jag litar inte på danskar och är orolig att nästa steg är att förbjuda även elbilar att ladda...
+1
85D Referrallänk: http://---
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5577
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Förbud mot offentlig laddning av hybrider på gång i Danm

Inlägg av Gustafsson »

Håller på dem som hellre bygger fler laddare åt folket än förbjuder laddning för de stackarna som har små batterier...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förbud mot offentlig laddning av hybrider på gång i Danm

Inlägg av mati »

Det är alltid problematiskt när det inte finns tillräckligt med laddare. Häromdagen skulle jag ladda vid en kommunal laddare där det fanns en 22kW type 2 och en schuko-kontakt. Det stod en Leif ansluten till type 2 och schukon var ledig. Jag hade lite ont om batteri, så jag ville verkligen ladda, men jag hade glömt min UMC, schukon var alltså inte något alternativ alls. Jag väntade, gick och handlade, åt lunch, men Leifen stod där i flera timmar. Jag kunde aldrig ladda och åkte därifrån till sist. Ja, vad ska man göra? Tidsbegränsad laddtid hade förmodligen inte hjälpt. Flera laddstolpar hade naturligtvis varit lösningen. Fram tills alla är blockerade av bilar som inte laddar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Förbud mot offentlig laddning av hybrider på gång i Danm

Inlägg av e5m1r »

mati skrev:
Det är alltid problematiskt när det inte finns tillräckligt med laddare. Häromdagen skulle jag ladda vid en kommunal laddare där det fanns en 22kW type 2 och en schuko-kontakt. Det stod en Leif ansluten till type 2 och schukon var ledig. Jag hade lite ont om batteri, så jag ville verkligen ladda, men jag hade glömt min UMC, schukon var alltså inte något alternativ alls. Jag väntade, gick och handlade, åt lunch, men Leifen stod där i flera timmar. Jag kunde aldrig ladda och åkte därifrån till sist. Ja, vad ska man göra? Tidsbegränsad laddtid hade förmodligen inte hjälpt. Flera laddstolpar hade naturligtvis varit lösningen. Fram tills alla är blockerade av bilar som inte laddar.
Kan kanske lösas med flera kablar på en och samma laddare så laddar man i tur och ordning
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Johnny_B
Teslaägare
Inlägg: 256
Blev medlem: 09 feb 2016 20:24
Ort: Dalby

Re: Förbud mot offentlig laddning av hybrider på gång i Danm

Inlägg av Johnny_B »

mati skrev:
Det är alltid problematiskt när det inte finns tillräckligt med laddare. Häromdagen skulle jag ladda vid en kommunal laddare där det fanns en 22kW type 2 och en schuko-kontakt. Det stod en Leif ansluten till type 2 och schukon var ledig. Jag hade lite ont om batteri, så jag ville verkligen ladda, men jag hade glömt min UMC, schukon var alltså inte något alternativ alls. Jag väntade, gick och handlade, åt lunch, men Leifen stod där i flera timmar. Jag kunde aldrig ladda och åkte därifrån till sist. Ja, vad ska man göra? Tidsbegränsad laddtid hade förmodligen inte hjälpt. Flera laddstolpar hade naturligtvis varit lösningen. Fram tills alla är blockerade av bilar som inte laddar.
Detta råkade inte vara på Kungsgatan i Huskvarna?
85D Referrallänk: http://---
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förbud mot offentlig laddning av hybrider på gång i Danm

Inlägg av mati »

Johnny_B skrev:
Detta råkade inte vara på Kungsgatan i Huskvarna?
Nej, Mariestad.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Johnny_B
Teslaägare
Inlägg: 256
Blev medlem: 09 feb 2016 20:24
Ort: Dalby

Re: Förbud mot offentlig laddning av hybrider på gång i Danm

Inlägg av Johnny_B »

mati skrev:
Johnny_B skrev:
Detta råkade inte vara på Kungsgatan i Huskvarna?
Nej, Mariestad.
Ok. Var tvungen att fråga. En Leaf använder laddaren på Kungsgatan i Huskvarna som permanentparkering tror jag. (Baserat på de 4 olika tillfällen jag varit där för att ladda, men samma Leaf har alltid stått där.)
85D Referrallänk: http://---
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7452
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Förbud mot offentlig laddning av hybrider på gång i Danm

Inlägg av TiborBlomhall »

Lösningen är inte förbud utan fler laddstolpar!

Och hur ska det nu gå för stackars BMW i3 ägarna?

REX modellen räknas nog som laddhybrid - men hur många oinvigda kan egentligen skilja på BEV och REX modellen av i3? Kommer BMW i3 BEV ägarna nu bli bötfällda?
Användarvisningsbild
grenhall
Teslaägare
Inlägg: 952
Blev medlem: 05 nov 2015 20:45
Ort: Lund

Re: Förbud mot offentlig laddning av hybrider på gång i Danm

Inlägg av grenhall »

TiborBlomhall skrev:
Lösningen är inte förbud utan fler laddstolpar!

Och hur ska det nu gå för stackars BMW i3 ägarna?

REX modellen räknas nog som laddhybrid - men hur många oinvigda kan egentligen skilja på BEV och REX modellen av i3? Kommer BMW i3 BEV ägarna nu bli bötfällda?
Det står väl i fordonsregistret? Parkeringsvakterna är uppkopplade iaf. I Danmark då.
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 (snart till salu)
Model Y Performance 2023
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7452
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Förbud mot offentlig laddning av hybrider på gång i Danm

Inlägg av TiborBlomhall »

Åh. Du har rätt. Mitt tankesätt befann sig i fel årtusende ett tag. :?
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Förbud mot offentlig laddning av hybrider på gång i Danm

Inlägg av danni »

mati skrev:
Det är alltid problematiskt när det inte finns tillräckligt med laddare. Häromdagen skulle jag ladda vid en kommunal laddare där det fanns en 22kW type 2 och en schuko-kontakt. Det stod en Leif ansluten till type 2 och schukon var ledig. Jag hade lite ont om batteri, så jag ville verkligen ladda, men jag hade glömt min UMC, schukon var alltså inte något alternativ alls. Jag väntade, gick och handlade, åt lunch, men Leifen stod där i flera timmar. Jag kunde aldrig ladda och åkte därifrån till sist. Ja, vad ska man göra? Tidsbegränsad laddtid hade förmodligen inte hjälpt. Flera laddstolpar hade naturligtvis varit lösningen. Fram tills alla är blockerade av bilar som inte laddar.
Det här blir ju desto mer absurt av att Leafen ändå står och laddar med 3 kW från typ 2-uttaget och lika gärna kunde använt det andra...
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Förbud mot offentlig laddning av hybrider på gång i Danm

Inlägg av Herr X »

mati skrev:
Nej, det är det såklart inte. Det är aldrig okej att blockera en laddstolpe när man inte laddar. Oavsett om det är en fossilist som inte kan ladda, eller om det är en hybrid som inte behöver ladda, eller om det är en elbil/hybridbil som är fulladdad. Jag tycker ändå att det är fel att förbjuda laddning för laddhybrider.
För snabbladdare håller jag med dig, men när det är tal om en vanlig Schuko på gatan så parkerar jag på platsen och går och gör det ärende som ska uträttas. Om bilen blir full under tiden jag sitter i möte eller under natten när jag ligger och sover, så går jag inte ut och flyttar den utan låter den stå kvar fram till att det är naturligt att plocka upp den. Tippar att fossilhybrid-förare gör på samma sätt, men med den skillnaden att deras lilla batteri är fullt strax efter att de parkerat och resten av dagen/natten blockerar de bara laddaren utan att ladda.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
joel80
elbilist
Inlägg: 3081
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Förbud mot offentlig laddning av hybrider på gång i Danm

Inlägg av joel80 »

Håller med Herr X. En laddare snabbare än destinationsladdning bör man inte stå och "parkera" vid utan där laddar man, men en vanlig typ2 16A måste man kunna parkera vid längre tid oavsett om man kör riktig elbil eller hybrid. Dom bör man krydda med så pass att det alltid finns någon annan stolpe/uttag i närheten av de som är upptagna.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förbud mot offentlig laddning av hybrider på gång i Danm

Inlägg av mati »

Herr X skrev:
För snabbladdare håller jag med dig, men när det är tal om en vanlig Schuko på gatan så parkerar jag på platsen och går och gör det ärende som ska uträttas. Om bilen blir full under tiden jag sitter i möte eller under natten när jag ligger och sover, så går jag inte ut och flyttar den utan låter den stå kvar fram till att det är naturligt att plocka upp den. Tippar att fossilhybrid-förare gör på samma sätt, men med den skillnaden att deras lilla batteri är fullt strax efter att de parkerat och resten av dagen/natten blockerar de bara laddaren utan att ladda.
Ja, det har du rätt i. Jag menade inte schuko heller. Jag brukar inte använda schuko, känns meningslöst med en Tesla. Jag tänkte mer på 22kW type 2 stolparna som brukar finnas lite överallt och som brukar vara blockerade av allehanda fordon.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Förbud mot offentlig laddning av hybrider på gång i Danm

Inlägg av apkungen »

TiborBlomhall skrev:
Lösningen är inte förbud utan fler laddstolpar!

Och hur ska det nu gå för stackars BMW i3 ägarna?

REX modellen räknas nog som laddhybrid - men hur många oinvigda kan egentligen skilja på BEV och REX modellen av i3? Kommer BMW i3 BEV ägarna nu bli bötfällda?
I artikeln stod det att förslaget på vad en elbil är var en bil vars framdrivning endast sker via elmotorer. Dvs rexen är också elbil, även fisker och troligen också volt/ampera. Bra lösning tycker jag.
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: Förbud mot offentlig laddning av hybrider på gång i Danm

Inlägg av chpaulin »

apkungen skrev:
I artikeln stod det att förslaget på vad en elbil är var en bil vars framdrivning endast sker via elmotorer. Dvs rexen är också elbil, även fisker och troligen också volt/ampera. Bra lösning tycker jag.
Om förslaget driver fram rex-lösningar istf hybriddrivning tycker jag att det kan vara en bra grej. Tror dock inte att ett ett förbud i puttefnaskgrötland kommer påverka tillverkarna i någon större utsträckning.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Förbud mot offentlig laddning av hybrider på gång i Danm

Inlägg av Mickep »

laddhybrider kan laddas. Varför skall de inte kunna använda laddkontakten? Nu måste vi göra skillnad på att ta upp en plats och använda den. Skulle det vara bättre om en elbil ställde sig på platsen utan att ladda? nej, det har ingen skillnad i praktiken, och därför skall man inte göra någon skillnad (att de inte behöver ladda just då är inget argument för att den inte skall få ladda där överhuvudtaget). laddhybrider skall givetvis få ladda i laddställen (de blir klar fortare). Man skulle kunna göra så att de som står utan att ladda kan få böteslapp, men att helt förbjuda laddhybrider, det känns inte rätt)
Det finns anledning till att föraren valde en laddhybrid istf elbil, men det är inte en grund för diskriminering.
(nu pratar vi inte hybridbilar som inte KAN laddas).
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Förbud mot offentlig laddning av hybrider på gång i Danm

Inlägg av Herr X »

apkungen skrev:
I artikeln stod det att förslaget på vad en elbil är var en bil vars framdrivning endast sker via elmotorer. Dvs rexen är också elbil, även fisker och troligen också volt/ampera. Bra lösning tycker jag.
Sakta i backarna. Det är stor skillnad mellan orden endast och uteslutande.

«bilar med drivsystem, som uteslutande består av elmotorer»
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Förbud mot offentlig laddning av hybrider på gång i Danm

Inlägg av LarsL »

danni skrev:
mati skrev:
Det är alltid problematiskt när det inte finns tillräckligt med laddare. Häromdagen skulle jag ladda vid en kommunal laddare där det fanns en 22kW type 2 och en schuko-kontakt. Det stod en Leif ansluten till type 2 och schukon var ledig. Jag hade lite ont om batteri, så jag ville verkligen ladda, men jag hade glömt min UMC, schukon var alltså inte något alternativ alls. Jag väntade, gick och handlade, åt lunch, men Leifen stod där i flera timmar. Jag kunde aldrig ladda och åkte därifrån till sist. Ja, vad ska man göra? Tidsbegränsad laddtid hade förmodligen inte hjälpt. Flera laddstolpar hade naturligtvis varit lösningen. Fram tills alla är blockerade av bilar som inte laddar.
Det här blir ju desto mer absurt av att Leafen ändå står och laddar med 3 kW från typ 2-uttaget och lika gärna kunde använt det andra...
Nej, inte om du inte köpt en annan kabel. Med laddkabeln som kommer med bilen får jag bara 10A, 2,3kW. Om jag kan ansluta till typ1/2 så får jag 3,3kW, så det är alltså inte samma sak.
Lösningen på problemet är fortfarande att det måste finnas fler uttag till en 22kW service. I material borde det handla om hundralappar i ökad kostnad. Så om det ska lagstiftas om något så är det att det ska finnas minst två uttag på varje laddare och varje ladduttag... Fast det vore är petigt.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Förbud mot offentlig laddning av hybrider på gång i Danm

Inlägg av LarsL »

Förbuds-danskar, eller vad är det de brukar säga om oss.
Skriv svar