Hört talas om aluminiumoxid...?Gustafsson skrev:Är inte modell 3 byggd i stålplåt ?
Modell S/X lär väl aldrig rosta sönder annat än avseende bultar å sånt
Model 3 och rost?
Moderator: Redaktion
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Model 3 och rost?
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Model 3 och rost?
Eller en bult i en bil?lator skrev:Hört talas om aluminiumoxid...?Gustafsson skrev:Är inte modell 3 byggd i stålplåt ?
Modell S/X lär väl aldrig rosta sönder annat än avseende bultar å sånt
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Model 3 och rost?
Det kan inte vara många bultar i en bil .Henrik Torphammar skrev:Eller en bult i en bil?lator skrev:Hört talas om aluminiumoxid...?Gustafsson skrev:Är inte modell 3 byggd i stålplåt ?
Modell S/X lär väl aldrig rosta sönder annat än avseende bultar å sånt
Du kanske menade skruvar )
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Model 3 och rost?
Här hittade jag äntligen ett klipp där de (någon läder-paj) försöker se ut som en blandning mellan D Bowie/W Rörhl i början av klippet tar upp rost-frågan.
Läder-pajen säger att det inte finns någon rostskyddsbehandling och att man bör tilläggbehandla karossen invändigt???
Det kan inte stämma riktigt då den här gjordes tidigt redan i februari och då var väl knappt några bilar ens klara för restan av kunderna utöver Teslas anställda?
I Tesla Motors Club nämner man att man kan tilläggsbehandla undersidan om man nödvändigt vill. Och vara noga med dräneringskanalerna, men inget annat?
PS: Undersiden är helt plast-belagd så tilläggsbehandling blir ju bara bortkastat!
Så ta den här med en nypa salt.
Hepp!
Läder-pajen säger att det inte finns någon rostskyddsbehandling och att man bör tilläggbehandla karossen invändigt???
Det kan inte stämma riktigt då den här gjordes tidigt redan i februari och då var väl knappt några bilar ens klara för restan av kunderna utöver Teslas anställda?
I Tesla Motors Club nämner man att man kan tilläggsbehandla undersidan om man nödvändigt vill. Och vara noga med dräneringskanalerna, men inget annat?
PS: Undersiden är helt plast-belagd så tilläggsbehandling blir ju bara bortkastat!
Så ta den här med en nypa salt.
Hepp!
Re: Model 3 och rost?
Jag räknar kallt med att lägga i storleksordningen 10000 på en extra rostskyddsbehandling.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Re: Model 3 och rost?
De begagnade Model S jag har tittat på förvånar mig med att bultar/skruvar, slangklämmor och fästplåtar har rostat på bilar som är 3-4 år gamla.StefL skrev:Jag räknar kallt med att lägga i storleksordningen 10000 på en extra rostskyddsbehandling.
Tesla har tillgång till samma hyllprodukter som alla andra men väljer de som inte klarar utomhusklimat. Undran är då hur resten av bilen klarar vårt klimat.
Ni som är gamla i gården kommer säkert ihåg tiden när det var vanligt att byta avgassystem efter 2-3 år... bilar som hade genomrost efter 5-6år.
Hoppas Tesla med 3an har läst och begrundat hur det ska var och inte bara kör på.
Trafikmagasinet på Engelska av Tyskar...
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Model 3 och rost?
Jag skall kolla med en bekant och hans Model S. Den har redan rullat över 6000 mil sedan juli 2016 så det är ju inte säkert det ens syns något?Java skrev:De begagnade Model S jag har tittat på förvånar mig med att bultar/skruvar, slangklämmor och fästplåtar har rostat på bilar som är 3-4 år gamla.StefL skrev:Jag räknar kallt med att lägga i storleksordningen 10000 på en extra rostskyddsbehandling.
Tesla har tillgång till samma hyllprodukter som alla andra men väljer de som inte klarar utomhusklimat. Undran är då hur resten av bilen klarar vårt klimat.
Ni som är gamla i gården kommer säkert ihåg tiden när det var vanligt att byta avgassystem efter 2-3 år... bilar som hade genomrost efter 5-6år.
Hoppas Tesla med 3an har läst och begrundat hur det ska var och inte bara kör på.
Trafikmagasinet på Engelska av Tyskar...
TeslaBjørn / Bjørn Nyland brukar inte nämna det heller vill jag minnas?
Hepp!
https://www.youtube.com/channel/UCG1QcV ... 4rE8avQL4A
Re: Model 3 och rost?
Jag skulle inte vara så säker. Tesla har ju pratat om att deras befintliga kameror och sensorer ska räcka för full självkörning. Då har de uppenbarligen inte tänkt på hur lite kamerorna kan se genom ett lager brunt vägslask. Detta är för mig en tydlig hint om att Tesla inte vet om (eller inte bryr sig om) alla sorters väglag.Verdi skrev:Tror nog att de vet om att det finns andra klimat. Tanken är väl att bilen ska säljas globalt?
Rust Belt har med den krympande industrin att göra. https://en.wikipedia.org/wiki/Rust_BeltHok skrev:Det finns ju delar av USA som kallas "The Rust Belt". De nordligare delarna av de sammanhängande 48 delstaterna. Där bland annat Detroit ligger med de traditionella amerikanska biltillverkarna. Förhoppningsvis har Tesla tagit till sig kunskap därifrån.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Re: Model 3 och rost?
Även om undersidan är täckt av plast så finns det gott om skarvar mellan plastbitarna där vatten/salt/smuts kan leta sig in för att sen ligga och götta sig. Dessutom, på insidan av "balkar" bildas lätt kondens som kan orsaka rost inifrån om behandling ej finns. Sen beror det lite på vilka stållegeringar de använder sig av och hur/om de har tätat skarvar i karossen. Är också osäker på om Tesla använder varmformat borstål t.ex. som är oerhört hållfast och har ganska god motståndskraft mot rost.TeslaTissel skrev:Här hittade jag äntligen ett klipp där de (någon läder-paj) försöker se ut som en blandning mellan D Bowie/W Rörhl i början av klippet tar upp rost-frågan.
Läder-pajen säger att det inte finns någon rostskyddsbehandling och att man bör tilläggbehandla karossen invändigt???
Det kan inte stämma riktigt då den här gjordes tidigt redan i februari och då var väl knappt några bilar ens klara för restan av kunderna utöver Teslas anställda?
I Tesla Motors Club nämner man att man kan tilläggsbehandla undersidan om man nödvändigt vill. Och vara noga med dräneringskanalerna, men inget annat?
PS: Undersiden är helt plast-belagd så tilläggsbehandling blir ju bara bortkastat!
Så ta den här med en nypa salt.
Hepp!
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5563
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Model 3 och rost?
Nja, för mig är en bult nåt som sitter i alla fordon i stora mängder och som man lossar med tex en hylsnyckel. Skruvar är väl mer typ träskruv, plåtskruv å sånt.nek0 skrev:Det kan inte vara många bultar i en bil .Henrik Torphammar skrev:Eller en bult i en bil?lator skrev:Hört talas om aluminiumoxid...?Gustafsson skrev:Är inte modell 3 byggd i stålplåt ?
Modell S/X lär väl aldrig rosta sönder annat än avseende bultar å sånt
Du kanske menade skruvar )
Aluminium kan förstås korrodera, men beter sig helt annorlunda än stålplåt. Tror inte man ser aluminiumplåt som korroderar lika illa som stålplåt gör.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Model 3 och rost?
Även om inte Wikipedia tar upp det så brukar när man pratar om bilar ungefär samma område menas också. Men då gällande rost på bilar. Det saltas väldigt mycket på vägarna i de delarna av USA på vintern.Surfaren skrev:Rust Belt har med den krympande industrin att göra. https://en.wikipedia.org/wiki/Rust_BeltHok skrev:Det finns ju delar av USA som kallas "The Rust Belt". De nordligare delarna av de sammanhängande 48 delstaterna. Där bland annat Detroit ligger med de traditionella amerikanska biltillverkarna. Förhoppningsvis har Tesla tagit till sig kunskap därifrån.
Fråga vem som helst som håller på med gamla bilar om de vill ha en bil från de områdena eller från någon torr ökenstat.
Det mer officiella namnet på området när det gäller salt på vägarna är enligt Wikipedia "Salt Belt"
https://en.wikipedia.org/wiki/Salt_Belt?wprov=sfla1
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Model 3 och rost?
Tyvärr en missuppfattning som är allmänt accepterad...Gustafsson skrev:Nja, för mig är en bult nåt som sitter i alla fordon i stora mängder och som man lossar med tex en hylsnyckel. Skruvar är väl mer typ träskruv, plåtskruv å sånt.nek0 skrev:Det kan inte vara många bultar i en bil .Henrik Torphammar skrev:Eller en bult i en bil?lator skrev:Hört talas om aluminiumoxid...?Gustafsson skrev:Är inte modell 3 byggd i stålplåt ?
Modell S/X lär väl aldrig rosta sönder annat än avseende bultar å sånt
Du kanske menade skruvar )
Aluminium kan förstås korrodera, men beter sig helt annorlunda än stålplåt. Tror inte man ser aluminiumplåt som korroderar lika illa som stålplåt gör.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Bult
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Model 3 och rost?
Läs gärna om problemen som Mercedes har haft men sina plastade underreden...Geni87 skrev:
Även om undersidan är täckt av plast så finns det gott om skarvar mellan plastbitarna där vatten/salt/smuts kan leta sig in för att sen ligga och götta sig. Dessutom, på insidan av "balkar" bildas lätt kondens som kan orsaka rost inifrån om behandling ej finns. Sen beror det lite på vilka stållegeringar de använder sig av och hur/om de har tätat skarvar i karossen. Är också osäker på om Tesla använder varmformat borstål t.ex. som är oerhört hållfast och har ganska god motståndskraft mot rost.
http://www.vibilagare.se/bloggar/biltes ... er-plasten
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: Model 3 och rost?
Jag kollade för skojs skull hur man definierar bult och förvånades:
Jag har alltså alltid använt mig av den "lekmannamässiga" beteckningen!Wikipedia skrev:En bult är en ogängad cylindrisk kropp med eller utan cylindrisk skalle. Till skillnad från en nit så formförändras inte bulten nämnvärt vid sammanfogning. Bulten låses med hjälp av friktion och i vissa fall endast dragningskraft.
[...]
En bult är i sin ursprungliga betydelse ogängad men lekmannamässigt används bult och bultförband för grövre gängad skruv och skruvförband.
Re: Model 3 och rost?
Där fick man lära sig något nytt. Min skepsis till om Tesla tar någon hänsyn till detta kvarstår dock.Hok skrev:...
Det mer officiella namnet på området när det gäller salt på vägarna är enligt Wikipedia "Salt Belt"
https://en.wikipedia.org/wiki/Salt_Belt?wprov=sfla1
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Re: Model 3 och rost?
Jo för dig och mig eller de flesta är det hjulbultar och träskruvar men vi har fel . Minns inte att jag någonsin sett en riktig bultGustafsson skrev:Nja, för mig är en bult nåt som sitter i alla fordon i stora mängder och som man lossar med tex en hylsnyckel. Skruvar är väl mer typ träskruv, plåtskruv å sånt.nek0 skrev:Det kan inte vara många bultar i en bil .Henrik Torphammar skrev:Eller en bult i en bil?lator skrev:Hört talas om aluminiumoxid...?Gustafsson skrev:Är inte modell 3 byggd i stålplåt ?
Modell S/X lär väl aldrig rosta sönder annat än avseende bultar å sånt
Du kanske menade skruvar )
Aluminium kan förstås korrodera, men beter sig helt annorlunda än stålplåt. Tror inte man ser aluminiumplåt som korroderar lika illa som stålplåt gör.
Re: Model 3 och rost?
Problemet är bara Teslas garantier...StefL skrev:Jag räknar kallt med att lägga i storleksordningen 10000 på en extra rostskyddsbehandling.
Jag kollade med Tesla när min bil var ny och de sa att garantin inte gäller om jag gör en rostskyddsbehandling, typ Dinitrol.
Installerat 13,2 kWp solceller
- snowtroll
- Teslaägare
- Inlägg: 554
- Blev medlem: 11 aug 2017 15:10
- Ort: Alnö
- Referralkod: ts.la/peter15233
Re: Model 3 och rost?
Märkligt, jag tycker man borde få förlängd garanti vid förebyggande åtgärder som förstås gjorts på rätt sätt.
Eller kanske man får nöja sig med som med fosilisisar ger det måhända marginellt mer tillbaka vid försäljning tack vare att skicket är rost-fri.
Eller kanske man får nöja sig med som med fosilisisar ger det måhända marginellt mer tillbaka vid försäljning tack vare att skicket är rost-fri.
2023-06-30 MYLR awd PärlVit
2019-06-04 M3LR awd Blå, 1:a i SE med vit int.+drag Såld.
2019-06-04 M3LR awd Blå, 1:a i SE med vit int.+drag Såld.
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Model 3 och rost?
Detta har säker att göra med problem som har uppstått när olika typer av rostskyddande medel har blandats och löst upp varandra varvid plåten har lämnats helt (eller delvis) oskyddad. Jag vet att generalagenten för Mercedes gjorde denna typ av misstag när fabriken börjat använda en ny transparent vaxtyp och generalagenten trodde att bilarna hade levererats utan rostskydd. Alla bilar kördes iväg och behandlades med konventionellt rostskydd som löste upp vaxet och efter ett tag så ramlade allt av...+46 skrev:Problemet är bara Teslas garantier...StefL skrev:Jag räknar kallt med att lägga i storleksordningen 10000 på en extra rostskyddsbehandling.
Jag kollade med Tesla när min bil var ny och de sa att garantin inte gäller om jag gör en rostskyddsbehandling, typ Dinitrol.
Samma problem med upphörande av garanti sas det om Nissan Leaf som har erkänt dåligt rostskydd. Dock så är det många Leafägare som har rostskyddat sina bilar och jag har inte hört talas om någon som har fått bannor för detta. Rätt gjort så är det givetvis väldigt värdefullt för en bils överlevnad även om det viktigaste ändå är att hålla bilen ren!
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Model 3 och rost?
Tack för att du presenterar min länk i klartext... Jag måste lära mig att det kräver en arbetsinsats att klicka på en länk.Jerker skrev:Jag kollade för skojs skull hur man definierar bult och förvånades:
Jag har alltså alltid använt mig av den "lekmannamässiga" beteckningen!Wikipedia skrev:En bult är en ogängad cylindrisk kropp med eller utan cylindrisk skalle. Till skillnad från en nit så formförändras inte bulten nämnvärt vid sammanfogning. Bulten låses med hjälp av friktion och i vissa fall endast dragningskraft.
[...]
En bult är i sin ursprungliga betydelse ogängad men lekmannamässigt används bult och bultförband för grövre gängad skruv och skruvförband.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Model 3 och rost?
Egentligen borde det här vara en icke-fråga idag.lator skrev:Läs gärna om problemen som Mercedes har haft men sina plastade underreden...Geni87 skrev:
Även om undersidan är täckt av plast så finns det gott om skarvar mellan plastbitarna där vatten/salt/smuts kan leta sig in för att sen ligga och götta sig. Dessutom, på insidan av "balkar" bildas lätt kondens som kan orsaka rost inifrån om behandling ej finns. Sen beror det lite på vilka stållegeringar de använder sig av och hur/om de har tätat skarvar i karossen. Är också osäker på om Tesla använder varmformat borstål t.ex. som är oerhört hållfast och har ganska god motståndskraft mot rost.
http://www.vibilagare.se/bloggar/biltes ... er-plasten
Pratade med vår ordförande i vår förening (vuef.se) om hans erfarenheter med sin Tesla Model S, den har rullat över 6000 mil och han har inte sett röken av rost.
Sedan gammalt är det ju så att väldigt mycket förändrades efter 2000 - eller millennieskiftet om man så vill.
De flesta fordonstillverkare och framförallt de tyska fick en dramatisk kvalitetshöjning när det gällde sammansättningen av karosser tex. Automationen hade nåt sådana nivåer av precision att man på köpet även blev av med kapilläreffekter som ofta var orsaken till att smygrost kunde komma helt oväntat. Bla bla etc.
Det enda jag ser riskfyllt med dagens bilar är att vi bultar på diverse eftermarknadsutrustning som tex dragkrok.
Minsta borrhål och man förstör ev galvanisering eller annat rostskydd. Det är därför det kan vara viktigt att beställa bilen från fabrik med dragkrok.
Man slipper dessutom bekymmer med Auto-pilot och back-sensorer. Även så slipper man slarvigt gjorda kabeldragningar.
I både model 3, S, och X finns det en annan detalj jag lagt märke till, det är att kablage inte alltid ligger dikt an mot övriga delar i karossen.
Det gillar just jag inte då lösa kablar vibrerar och rör sig, ibland med hög frekvens som skaver ytor och kabelskydd. Där finns allts en viss rostmöjlighet.
Men skall man inte behålla klenoden till begravningen så är det ju ok med en tre-års period som ändå är väldigt vanlig.
Hepp!
Re: Model 3 och rost?
F'låt! Jag såg inte ens att du hade länkat till den artikeln!lator skrev:Tack för att du presenterar min länk i klartext... Jag måste lära mig att det kräver en arbetsinsats att klicka på en länk.Jerker skrev:Jag kollade för skojs skull hur man definierar bult och förvånades:
Jag har alltså alltid använt mig av den "lekmannamässiga" beteckningen!Wikipedia skrev:En bult är en ogängad cylindrisk kropp med eller utan cylindrisk skalle. Till skillnad från en nit så formförändras inte bulten nämnvärt vid sammanfogning. Bulten låses med hjälp av friktion och i vissa fall endast dragningskraft.
[...]
En bult är i sin ursprungliga betydelse ogängad men lekmannamässigt används bult och bultförband för grövre gängad skruv och skruvförband.
Men du har rätt i att långt ifrån alla klickar på länkar.
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Model 3 och rost?
En länk till lite allmänt kunnande om rost-fenomenet
Engelsk artikel
https://www.autocar.co.uk/car-news/indu ... thing-past
Hepp!
Engelsk artikel
https://www.autocar.co.uk/car-news/indu ... thing-past
Hepp!
Re: Model 3 och rost?
Visst borde det vara en icke-fråga, men tyvärr så finns det ju "bean-counters" på alla företag. Men i fallet med Tesla Model 3 så handlar det ju om att det är den första bilen från Tesla med en kaross av övervägande stål, vilket är nytt för Tesla. Å andra sidan har de ju anställt många ingenjörer från andra biltillverkare som förhoppningsvis har kunskapen i hur man konstruerar för att undvika att det rostar. Vi får väl se hur det utvecklar sig. Som någon påpekade saltar de ju vägarna även i USA i vissa delstater.TeslaTissel skrev:Egentligen borde det här vara en icke-fråga idag.lator skrev:Läs gärna om problemen som Mercedes har haft men sina plastade underreden...Geni87 skrev:
Även om undersidan är täckt av plast så finns det gott om skarvar mellan plastbitarna där vatten/salt/smuts kan leta sig in för att sen ligga och götta sig. Dessutom, på insidan av "balkar" bildas lätt kondens som kan orsaka rost inifrån om behandling ej finns. Sen beror det lite på vilka stållegeringar de använder sig av och hur/om de har tätat skarvar i karossen. Är också osäker på om Tesla använder varmformat borstål t.ex. som är oerhört hållfast och har ganska god motståndskraft mot rost.
http://www.vibilagare.se/bloggar/biltes ... er-plasten
Pratade med vår ordförande i vår förening (vuef.se) om hans erfarenheter med sin Tesla Model S, den har rullat över 6000 mil och han har inte sett röken av rost.
Sedan gammalt är det ju så att väldigt mycket förändrades efter 2000 - eller millennieskiftet om man så vill.
De flesta fordonstillverkare och framförallt de tyska fick en dramatisk kvalitetshöjning när det gällde sammansättningen av karosser tex. Automationen hade nåt sådana nivåer av precision att man på köpet även blev av med kapilläreffekter som ofta var orsaken till att smygrost kunde komma helt oväntat. Bla bla etc.
Det enda jag ser riskfyllt med dagens bilar är att vi bultar på diverse eftermarknadsutrustning som tex dragkrok.
Minsta borrhål och man förstör ev galvanisering eller annat rostskydd. Det är därför det kan vara viktigt att beställa bilen från fabrik med dragkrok.
Man slipper dessutom bekymmer med Auto-pilot och back-sensorer. Även så slipper man slarvigt gjorda kabeldragningar.
I både model 3, S, och X finns det en annan detalj jag lagt märke till, det är att kablage inte alltid ligger dikt an mot övriga delar i karossen.
Det gillar just jag inte då lösa kablar vibrerar och rör sig, ibland med hög frekvens som skaver ytor och kabelskydd. Där finns allts en viss rostmöjlighet.
Men skall man inte behålla klenoden till begravningen så är det ju ok med en tre-års period som ändå är väldigt vanlig.
Hepp!