Sida 1 av 2

Re: Ladd-etiquette

Postat: 22 aug 2017 09:50
av Teslaspolen
mgorgis skrev:
Apropå etikett, hur gör man när man t.ex. står o laddar på en Super charger laddstation och det blir kö? får/ska man kunna fulladda innan nästa ska göra det?
Ladda tills du har tillräckligt för att klara dig dit du ska (och tillbaka, om så behövs).

Re: Ladd-etiquette

Postat: 22 aug 2017 09:56
av Stefan T
sen skall man titta ladd förlusterna som kan var mycket högre vid låg effekt på laddningen

Re: Ladd-etiquette

Postat: 22 aug 2017 10:06
av Henrik Torphammar
Verdi skrev:
Henrik Torphammar skrev:
Mysman skrev:
För att få en smidig samverkan utan större förändringar i distributionsnät och likn. så måste toppeffekten för elbilsladdning ligga mellan 01:00-06:00 på natten.
Jag tänker likadant som dig, men det måste väl vara bättre att ladda mitt på dagen! Klura lite på varför och återkom :-)

Solel? Men samtidigt behövs ju mer el på dagen också. Våra industrier drar enormt mycket.
Precis! När man väl förstått att sitt bilåkande bara behöver 1.5kW under arbetstid när solen skiner så kan man ju tänka sig att investera i 1.5kW solpaneler (som kanske lämpligast sitter monterade på jobbet och inte hemma). Det är ingen orimlig kostnad och då tillför man sin egen energi under dagen. Sen förstår jag med att halva året så lyser inte solen osv.

Jag tror vi står inför lite nytänk och inte bara ställa timern för laddning till nattetid.

Re: Ladd-etiquette

Postat: 22 aug 2017 10:25
av 12man
men vinternätter blåser det så inihelvete på nordsjön så att vindkraften måste trottlas, kolla bara elpriserna då neråt 1-2 öre'n, rent av negativa

Re: Ladd-etiquette

Postat: 22 aug 2017 11:45
av Mysman
LarsL skrev:
Enda sättet att styra sånt här är med pengar. Det måste på något sätt bli billigare för mig att ladda vid rätt tid.
Har man elavtal på timpris(det har jag) så finns åtminstone ett litet incitament att fånga de billigaste elpriserna nattetid.

Re: Ladd-etiquette

Postat: 22 aug 2017 11:47
av Mysman
Stefan T skrev:
sen skall man titta ladd förlusterna som kan var mycket högre vid låg effekt på laddningen
Jag har lagt in 6-8% förluster i tabellerna så det tar alltså något längre tid att ladda fullt.

Re: Ladd-etiquette

Postat: 22 aug 2017 12:11
av Mysman
12man skrev:
Meeen, på teslan kan ej laddningen ställas lägre än 3x5A, och det är i minsta laget om bilen står kallt
Med lägst 3x5A bör man nog starta 02:xx och vara klar vid kl. 5 dvs. runt 3h vid 6 mils körsträcka.

Vi får väl se vad M3 har för alternativ. Kanske finns endast en-fas 32A för standardbatteriet? :?

Re: Ladd-etiquette

Postat: 22 aug 2017 16:20
av mati
Jag vill ha möjligheten att koppla laddströmmens styrka direkt till vad mina solceller producerar, eller snarare överskottet. Elmätaren skulle kunna berätta för någon server hur mycket ström som finns över och bilen skulle i realtid kunna anpassa laddningen efter det. Det enda som krävs är att båda (elmätaren och bilen) har tillgång till internet, vilket de har, samt en central server som båda kan kommunicera med. Det kräver inga installationer hemma. Det är bara mjukvara. Varför finns inte den möjligheten? Är idén så tokig?

Re: Ladd-etiquette

Postat: 24 aug 2017 11:08
av Mysman
Uppdaterat öppningsposten med enklare tabeller med starttid & strömstyrka.
Screenshot_2017-08-24-21-51-46-1.png
Även med MS som jämförelse.
Screenshot_2017-08-24-21-53-59-1.png
Där alltså xx är ditt födelsedatum i minuter.

Re: Ladd-etiquette

Postat: 24 aug 2017 11:34
av gellerstam
Om man nu ska vara så duktig och börja ladda på sprida minuter så bör man ta sitt födelse datum x2 för att sprida ut variationen över en hel timme! Så ni som är födda sent i månaden får ev. börja en timme tidigare ...

Och Ni som är födda den 31 kan ju vara kreativa.... Ta en udda minut?! ;-)

Re: Ladd-etiquette

Postat: 24 aug 2017 12:43
av Mysman
Nja, man bör hinna färdigt mellan kl. 06-07 också, så lägg inte på senare starttid...

Tanken är att om de flesta följer dessa enkla rekommendationer så kommer det funka mycket bättre, både lokalt i ditt bostadshus och i elnätet i stort!

Re: Ladd-etiquette

Postat: 24 aug 2017 13:20
av gellerstam
Mysman skrev:
Nja, man bör hinna färdigt mellan kl. 06-07 också, så lägg inte på senare starttid...
Jag sa ju inget om att inte hinna färdigt eller något om strömstyrkan. Man måste naturligtvis se till att anpassa strömstyrka och tiden så att man hinner ladda det man behöver ladda. Jag bara påvisade hur man lätt kan sprida starttiden över en hel timme i stället för att bara utnyttja en halvtimme för spridning av starttiderna. Om målet för din tabell är att sprida starttider och jämna ut lasten på elnätet. Då så ser jag bara fördelar med att sprida på hela timmen!
Tanken är att om de flesta följer dessa enkla rekommendationer så kommer det funka mycket bättre!
Funka bättre än vad? Det funkar idag ju idag, är detta ett reellt problem i dagsläget?

Re: Ladd-etiquette

Postat: 25 aug 2017 09:36
av Mysman
Funkar säkert för det mesta idag. Men så fort en huvudsäkring går har man överskridigt gränsen och det händer ju ibland.

Det kommer bli värre med tiden på elnätet i stort och denna diskussion kommer upp förr eller senare.

Det bästa vore ju om man bara kunde sätta sluttid på laddningen inför avresa på morgonen, och att bilen själv anpassar strömmen till detta. Och kanske beräknar att vara färdig 30 min innan detta så kupé-värmen kan gå på innan man sätter sig i bilen.

Om 3-fas starta 00:xx eller 23:xx vid en-fas där xx beräknas fram utifrån sluttiden.

Jag förstår inte varför inte detta redan finns, men kommer säkert framöver.

Re: Ladd-etiquette

Postat: 25 aug 2017 14:49
av LarsL
Förut låg min huvudsäkring på 16A och då kunde den lösa ut ibland. Nu ökade jag till 20A och har inga problem längre. Den monterades dit utan andra åtgärder. Jag överskred inte på något sätt någon gräns tidigare eftersom gränsen egentligen inte var 16A, långt därifrån.

Om det finns problem i ett område tex lägenhetsparkering så får problemen lösas där. Det går att installera effektvakter eller smarta timers på laddarna. Jag tror inte alls på att vad några nördar gör på ett forum spelar någon som helst roll.

Re: Ladd-etiquette

Postat: 03 sep 2017 10:17
av Mysman
En enkel tumregel bör vara(med runt 150Wh/km):

En-fas laddning, starta 23:xx med antal dagliga mil i Ampere upp till 10A.
1 mil/A alltså, så 6 mil ladda med 6A.

För 3-fas över 10 mil, starta 00:xx eller enl. denna tabell:
Screenshot_2017-09-02-21-28-44.png
Håller väl med om att detta är nörderi men 'the devil is in the details'... :twisted:

Bilen borde kunna fixa detta själv!

Re: Ladd-etiquette

Postat: 03 sep 2017 11:31
av Mysman
Bifogar även Excel-arket så att fler nördar får tillfälle att mecka med värdena. :D

Man kan lägga in Model S eller X förbrukning, samt valfritt batteripack(tillgängligt).
Ändra mellan 3-fas och en-fas. Även sluttiden kan ändras om man vill.

Re: Ladd-etiquette

Postat: 03 sep 2017 12:47
av Tjell
Jag laddar till 90% under natten (timpris) och ställer om till 100% medan jag äter frukost - men så gör jag bara om jag ska åka långt och vet att jag inte kommer att passera ngn SuC.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro