AP2 är nästan fulländad

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Re: AP2 är nästan fulländad

Inlägg av Remuz »

hencjo skrev:
oscfor skrev:
Körde Göteborg-Skövde t/r idag. Om man undantar ett par omkörningar så kunde bilen köra utan min intervention förutom rondellen i Alingsås och avfarten från E20 mot Skövde. Jag vet inte vad ni kräver av er AP2, men för mig räcker det gott och väl.
Löser bilen stoppljusen i Alingsås?
Bara 4-8år kvar på det. Byggs ju ny 4-filig vägen i skogen vid Horla :)
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare

Inlägg av oscfor »

hencjo skrev:
oscfor skrev:
Körde Göteborg-Skövde t/r idag. Om man undantar ett par omkörningar så kunde bilen köra utan min intervention förutom rondellen i Alingsås och avfarten från E20 mot Skövde. Jag vet inte vad ni kräver av er AP2, men för mig räcker det gott och väl.
Nej, det gör den ju inte. Men jag låg bakom andra bilar så de löste sig ändå! Bild
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare

Inlägg av oscfor »

mati skrev:
oscfor skrev:
Ska köra samma sträcka imorgon. Vanligtvis så kan jag inte använda AP norr om Vårgårda där vägen är väldigt bred. Den vägen har aldrig funkat för mig. Bilen får även problem söder om Alingsås där motorvägen är ganska kurvig. Det går kanske, men det känns otryggt och man får hjärtat i halsgropen ganska ofta.
Senast jag körde där var i början av december, och det gick inte så bra. Vi får se i morgon då.

Jag tyckte det gick väldigt bra. Åker inte så ofta på den typen av väg, men när jag gjorde det i somras var den klart sämre. Nu skickade den mittlinjen, men gjorde det konsekvent. Dock hade väl bakomvarande tyckt jag kört lite konstigt strax över hastighetsbegränsningen, men det var så lite trafik att ingen stördes. Återkom med ditt resultat!
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
hencjo
Teslaägare

Inlägg av hencjo »

oscfor skrev:
hencjo skrev:
oscfor skrev:
Nej, det gör den ju inte. Men jag låg bakom andra bilar så de löste sig ändå! Bild
Jag förstod, efter ett annat svar, att trafikljus inte ingår i Autopilot. Men det låter ju som en väldigt praktisk workaround att ligga efter trafiken!

Jag köpte bilen utan AP och är såklart nyfiken på vad jag missar :).
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare

Inlägg av Kulingen »

hencjo skrev:
oscfor skrev:
hencjo skrev:
oscfor skrev:
Jag förstod, efter ett annat svar, att trafikljus inte ingår i Autopilot. Men det låter ju som en väldigt praktisk workaround att ligga efter trafiken!

Jag köpte bilen utan AP och är såklart nyfiken på vad jag missar :).
När man förföljer bilar så löser sig rödljus och väldigt branta kurvor (Över 45 grader) som man normalt behöver bromsa in för. Problemet att man kan åka dit för stocking
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Funkar det att följa andra bilar i en kö som svänger, typ en avfartsramp? När jag provade AP1 så försökte den köra om framförvarande bil hela tiden. Den svängde jättesvärt för att ta sig bilen framför istället för att följa bilen framför. Men det här kanske har bättrats sedan ett årsedan typ.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

LarsL skrev:
Funkar det att följa andra bilar i en kö som svänger, typ en avfartsramp? När jag provade AP1 så försökte den köra om framförvarande bil hela tiden. Den svängde jättesvärt för att ta sig bilen framför istället för att följa bilen framför. Men det här kanske har bättrats sedan ett årsedan typ.
AP2 följer inte bilar på samma sätt som AP1. Vid tveksamheter kan den för bråkdelar av en sekund låsa på framförande bil. Det händer t ex när man kör över en korsning, eller när det finns olika filer att välja på och AP blir osäker vilken fil som gäller. Vidare kan den på något vis ta hjälp av andra bilars position när den inte riktigt vet hur vägen ser ut, dvs när linjerna är otydliga. Men den kan inte följa en bil när det inte finns några linjer alls. Den kan således inte heller följa en kö.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Efter 75 mil före senaste uppdateringen och 75 mil efter senaste xx.50 under julhelgen i vår X med AP 2 är min åsikt -nej tyvärr. "Vaggar" (onödigt stora korrigeringar) tex fortfarande fram och tillbaka mellan linjerna mer än AP 1 gjorde för länge sen.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare

Inlägg av Kulingen »

Leo skrev:
Efter 75 mil före senaste uppdateringen och 75 mil efter senaste xx.50 under julhelgen i vår X med AP 2 är min åsikt -nej tyvärr. "Vaggar" (onödigt stora korrigeringar) tex fortfarande fram och tillbaka mellan linjerna mer än AP 1 gjorde för länge sen.
Det måste mera bero på vilken bil man har än vilken version av programvaran, min bil glider så fint mellan sträcken och klarar brytningar mellan 1 till 2 vägs byten
Användarvisningsbild
lobbin
Teslaägare

Inlägg av lobbin »

Kulingen skrev:
Leo skrev:
Det måste mera bero på vilken bil man har än vilken version av programvaran, min bil glider så fint mellan sträcken och klarar brytningar mellan 1 till 2 vägs byten
Vi satt i bilkö förra veckan och hade AP aktiverat. I början gick det riktigt smutt och den höll linjen perfekt. Behöver dock slå av AP för att göra några korrigeringar den inte redde ut och när jag slog på den igen så hade den apsvårt att hitta rätt linje. Som Leo skrev så vaggade den fram och tillbaka och lyckades alltid göra för stora korrigeringar för att komma rätt.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Min bil med version 50.2 och ny ECU klarar 2+1 utan några problem alls. Innan hade den problem när 2 blev 1 och ville då gärna kolla så det verkligen fanns ett vajerräcke...
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Remuz skrev:
Min bil med version 50.2 och ny ECU klarar 2+1 utan några problem alls. Innan hade den problem när 2 blev 1 och ville då gärna kolla så det verkligen fanns ett vajerräcke...
Exakt så gör min också. Vajerräcken har en magisk dragningskraft. Inte varje gång, men tillräckligt ofta. Det går aldrig helt utan ryck åt ena eller andra hållet. Och den har fortfarande problem med att hålla sig mellan linjerna i vissa situationer. Den ser linjerna, men den klarar inte av att hålla sig där emellan. Väldigt konstigt.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Hästar är oxo rädd för linjer, dom tror att det är ormar eller liknande :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Verdi

Inlägg av Verdi »

Remuz skrev:
Nån måste ju ta smällen för laget och kolla om vajerräcket verkligen existerar eller om det bara är ett hologram. Hur skulle annars den artificiella intelligensen i AP2 lära sig något?
Användarvisningsbild
mahulkp
Teslaägare

Inlägg av mahulkp »

LarsL skrev:
Med AP1 funkar det idag fint så länge kön följer ett körfält med markeringar. Den följer i första hand körfältslinjer och om de saknas följer den framförvarande bil. Svängen får dock inte vara för skarp, ex. rondeller funkar sällan bra.
Model YP 2024
Reservation Cybertruck Trimotor
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare

Inlägg av oscfor »

AP2 är enligt mig exemplarisk i kö. Kör normalt 20-30 minuter kökörning per dag och den missar aldrig.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare

Inlägg av improwise »

oscfor skrev:
AP2 är enligt mig exemplarisk i kö. Kör normalt 20-30 minuter kökörning per dag och den missar aldrig.
Hur funkar det typ med korsningar, är den smart nog att inte stanna mitt i en korsning när man får rött och bilen framför stannat precis efter ett övergångsställe osv?Bra sätt att få uppmärksamhet annars, att typ stå på övergångsstället vid Konserthuset i Stockholm :D
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

improwise skrev:
oscfor skrev:
Hur funkar det typ med korsningar, är den smart nog att inte stanna mitt i en korsning när man får rött och bilen framför stannat precis efter ett övergångsställe osv?Bra sätt att få uppmärksamhet annars, att typ stå på övergångsstället vid Konserthuset i Stockholm :D
Frågan är menad som ett skämt eller? Tänk adaptiv farthållare. Då har du svaret.
Användarvisningsbild
johan_w
Teslaägare

Inlägg av johan_w »

Upplever det som AP2 blev avsevärt mycket bättre efter senaste uppdateringen (den med regnsensor).

Bilen är mindre nervös med färre småjusteringar.

Den ligger bättre mitt i filen. Är inte längre sugen på att testa barriärer på vänstersidan...

Tar kurvor mer svepande och snabbare att välja kurs från början.

Byter fil bra åt båda håll.

Någon mer som upplevt skillnad?
Användarvisningsbild
Smutt
Teslaägare

Inlägg av Smutt »

Har ingen AP men radarn ser sjukt mycket mer
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare

Inlägg av Feddan »

improwise skrev:

Hur funkar det typ med korsningar, är den smart nog att inte stanna mitt i en korsning när man får rött och bilen framför stannat precis efter ett övergångsställe osv?
Det hanterar den inte. Den håller sig bara i sin fil och avstånd från fordonet framför.
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare

Inlägg av Kulingen »

Ytterligare en sak med AP2 jag är mycket imponerad av, hur känner autopiloten koll på linjerna?

Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

WTF!? Hur går det till? Mot slutet av videon förstår jag att det funkar, men i början? Jag hade aldrig kunnat aktivera AP när vägen ser ut sådär.
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare

Inlägg av Kulingen »

mati skrev:
WTF!? Hur går det till? Mot slutet av videon förstår jag att det funkar, men i början? Jag hade aldrig kunnat aktivera AP när vägen ser ut sådär.
Jag fattar nada att den ens fungerade, men glad är jag
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare

Inlägg av Kulingen »

Kulingen skrev:
mati skrev:
Jag fattar nada att den ens fungerade, jag märkte att AP2 markerade linjerna så jag aktiverade den. Men glad är jag
Skriv svar