Körde Göteborg-Skövde t/r idag. Om man undantar ett par omkörningar så kunde bilen köra utan min intervention förutom rondellen i Alingsås och avfarten från E20 mot Skövde. Jag vet inte vad ni kräver av er AP2, men för mig räcker det gott och väl.
Löser bilen stoppljusen i Alingsås?
Bara 4-8år kvar på det. Byggs ju ny 4-filig vägen i skogen vid Horla
Körde Göteborg-Skövde t/r idag. Om man undantar ett par omkörningar så kunde bilen köra utan min intervention förutom rondellen i Alingsås och avfarten från E20 mot Skövde. Jag vet inte vad ni kräver av er AP2, men för mig räcker det gott och väl.
Löser bilen stoppljusen i Alingsås?
Nej, det gör den ju inte. Men jag låg bakom andra bilar så de löste sig ändå!
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid Tesla Model 3 LR AWD Tesla Model X P100DL Tesla Model X 90D
Körde Göteborg-Skövde t/r idag. Om man undantar ett par omkörningar så kunde bilen köra utan min intervention förutom rondellen i Alingsås och avfarten från E20 mot Skövde. Jag vet inte vad ni kräver av er AP2, men för mig räcker det gott och väl.
Ska köra samma sträcka imorgon. Vanligtvis så kan jag inte använda AP norr om Vårgårda där vägen är väldigt bred. Den vägen har aldrig funkat för mig. Bilen får även problem söder om Alingsås där motorvägen är ganska kurvig. Det går kanske, men det känns otryggt och man får hjärtat i halsgropen ganska ofta.
Senast jag körde där var i början av december, och det gick inte så bra. Vi får se i morgon då.
Jag tyckte det gick väldigt bra. Åker inte så ofta på den typen av väg, men när jag gjorde det i somras var den klart sämre. Nu skickade den mittlinjen, men gjorde det konsekvent. Dock hade väl bakomvarande tyckt jag kört lite konstigt strax över hastighetsbegränsningen, men det var så lite trafik att ingen stördes. Återkom med ditt resultat!
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid Tesla Model 3 LR AWD Tesla Model X P100DL Tesla Model X 90D
Körde Göteborg-Skövde t/r idag. Om man undantar ett par omkörningar så kunde bilen köra utan min intervention förutom rondellen i Alingsås och avfarten från E20 mot Skövde. Jag vet inte vad ni kräver av er AP2, men för mig räcker det gott och väl.
Löser bilen stoppljusen i Alingsås?
Nej, det gör den ju inte. Men jag låg bakom andra bilar så de löste sig ändå!
Jag förstod, efter ett annat svar, att trafikljus inte ingår i Autopilot. Men det låter ju som en väldigt praktisk workaround att ligga efter trafiken!
Jag köpte bilen utan AP och är såklart nyfiken på vad jag missar .
Körde Göteborg-Skövde t/r idag. Om man undantar ett par omkörningar så kunde bilen köra utan min intervention förutom rondellen i Alingsås och avfarten från E20 mot Skövde. Jag vet inte vad ni kräver av er AP2, men för mig räcker det gott och väl.
Löser bilen stoppljusen i Alingsås?
Nej, det gör den ju inte. Men jag låg bakom andra bilar så de löste sig ändå!
Jag förstod, efter ett annat svar, att trafikljus inte ingår i Autopilot. Men det låter ju som en väldigt praktisk workaround att ligga efter trafiken!
Jag köpte bilen utan AP och är såklart nyfiken på vad jag missar .
När man förföljer bilar så löser sig rödljus och väldigt branta kurvor (Över 45 grader) som man normalt behöver bromsa in för. Problemet att man kan åka dit för stocking
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn http://---
Funkar det att följa andra bilar i en kö som svänger, typ en avfartsramp? När jag provade AP1 så försökte den köra om framförvarande bil hela tiden. Den svängde jättesvärt för att ta sig bilen framför istället för att följa bilen framför. Men det här kanske har bättrats sedan ett årsedan typ.
Funkar det att följa andra bilar i en kö som svänger, typ en avfartsramp? När jag provade AP1 så försökte den köra om framförvarande bil hela tiden. Den svängde jättesvärt för att ta sig bilen framför istället för att följa bilen framför. Men det här kanske har bättrats sedan ett årsedan typ.
AP2 följer inte bilar på samma sätt som AP1. Vid tveksamheter kan den för bråkdelar av en sekund låsa på framförande bil. Det händer t ex när man kör över en korsning, eller när det finns olika filer att välja på och AP blir osäker vilken fil som gäller. Vidare kan den på något vis ta hjälp av andra bilars position när den inte riktigt vet hur vägen ser ut, dvs när linjerna är otydliga. Men den kan inte följa en bil när det inte finns några linjer alls. Den kan således inte heller följa en kö.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Efter 75 mil före senaste uppdateringen och 75 mil efter senaste xx.50 under julhelgen i vår X med AP 2 är min åsikt -nej tyvärr. "Vaggar" (onödigt stora korrigeringar) tex fortfarande fram och tillbaka mellan linjerna mer än AP 1 gjorde för länge sen.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Efter 75 mil före senaste uppdateringen och 75 mil efter senaste xx.50 under julhelgen i vår X med AP 2 är min åsikt -nej tyvärr. "Vaggar" (onödigt stora korrigeringar) tex fortfarande fram och tillbaka mellan linjerna mer än AP 1 gjorde för länge sen.
Det måste mera bero på vilken bil man har än vilken version av programvaran, min bil glider så fint mellan sträcken och klarar brytningar mellan 1 till 2 vägs byten
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn http://---
Efter 75 mil före senaste uppdateringen och 75 mil efter senaste xx.50 under julhelgen i vår X med AP 2 är min åsikt -nej tyvärr. "Vaggar" (onödigt stora korrigeringar) tex fortfarande fram och tillbaka mellan linjerna mer än AP 1 gjorde för länge sen.
Det måste mera bero på vilken bil man har än vilken version av programvaran, min bil glider så fint mellan sträcken och klarar brytningar mellan 1 till 2 vägs byten
Vi satt i bilkö förra veckan och hade AP aktiverat. I början gick det riktigt smutt och den höll linjen perfekt. Behöver dock slå av AP för att göra några korrigeringar den inte redde ut och när jag slog på den igen så hade den apsvårt att hitta rätt linje. Som Leo skrev så vaggade den fram och tillbaka och lyckades alltid göra för stora korrigeringar för att komma rätt.
Min bil med version 50.2 och ny ECU klarar 2+1 utan några problem alls. Innan hade den problem när 2 blev 1 och ville då gärna kolla så det verkligen fanns ett vajerräcke...
Min bil med version 50.2 och ny ECU klarar 2+1 utan några problem alls. Innan hade den problem när 2 blev 1 och ville då gärna kolla så det verkligen fanns ett vajerräcke...
Exakt så gör min också. Vajerräcken har en magisk dragningskraft. Inte varje gång, men tillräckligt ofta. Det går aldrig helt utan ryck åt ena eller andra hållet. Och den har fortfarande problem med att hålla sig mellan linjerna i vissa situationer. Den ser linjerna, men den klarar inte av att hålla sig där emellan. Väldigt konstigt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Min bil med version 50.2 och ny ECU klarar 2+1 utan några problem alls. Innan hade den problem när 2 blev 1 och ville då gärna kolla så det verkligen fanns ett vajerräcke...
Nån måste ju ta smällen för laget och kolla om vajerräcket verkligen existerar eller om det bara är ett hologram. Hur skulle annars den artificiella intelligensen i AP2 lära sig något?
Funkar det att följa andra bilar i en kö som svänger, typ en avfartsramp? När jag provade AP1 så försökte den köra om framförvarande bil hela tiden. Den svängde jättesvärt för att ta sig bilen framför istället för att följa bilen framför. Men det här kanske har bättrats sedan ett årsedan typ.
Med AP1 funkar det idag fint så länge kön följer ett körfält med markeringar. Den följer i första hand körfältslinjer och om de saknas följer den framförvarande bil. Svängen får dock inte vara för skarp, ex. rondeller funkar sällan bra.
AP2 är enligt mig exemplarisk i kö. Kör normalt 20-30 minuter kökörning per dag och den missar aldrig.
Hur funkar det typ med korsningar, är den smart nog att inte stanna mitt i en korsning när man får rött och bilen framför stannat precis efter ett övergångsställe osv?Bra sätt att få uppmärksamhet annars, att typ stå på övergångsstället vid Konserthuset i Stockholm
AP2 är enligt mig exemplarisk i kö. Kör normalt 20-30 minuter kökörning per dag och den missar aldrig.
Hur funkar det typ med korsningar, är den smart nog att inte stanna mitt i en korsning när man får rött och bilen framför stannat precis efter ett övergångsställe osv?Bra sätt att få uppmärksamhet annars, att typ stå på övergångsstället vid Konserthuset i Stockholm
Frågan är menad som ett skämt eller? Tänk adaptiv farthållare. Då har du svaret.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Hur funkar det typ med korsningar, är den smart nog att inte stanna mitt i en korsning när man får rött och bilen framför stannat precis efter ett övergångsställe osv?
Det hanterar den inte. Den håller sig bara i sin fil och avstånd från fordonet framför.