Är europeisk bilindustri dödsdömd?
Moderator: Redaktion
Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
Bilindustri är i princip montering. Eftersom mycket är automatiserat och lönerna har stigit i asien. + att det är fördel att montering sker nära kunderna så de inte bilarna fraktas över oceaner för att nå destinationen.
Så nej, den är inte dödsdömd. kommer den tjäna mer eller mindre pengar? Volvo har höjt priserna på deras ingångsmodeller med ca 100 000. det är vad ett rimligt batteri kan kosta. Se de kommer därefter kunna ta lika mycket betalt som för fossilvarianten.
Kommer de göra batteri och drivlinor? som sagt de kommer att låte underleverantörer sköta den saken. i en fungerande marknad kommer priset ned och kvaliten upp. konkurrensen är tänkt att hålla pris nere. Det är om marknaden fungerar, vilket med all tydlighet den inte gör i dagsläget.
Europeiska bilindustri är ganska säker. Det är tills tesla (om de gör det) drastiskt sänker priset. Dvs om de dumpar så bilarna kostar runt 300 000. Det som skyddar bilistrin är det allt för höga priset på elbilar. De gör att de kan planera och ställa om monteringen.
Så nej, den är inte dödsdömd. kommer den tjäna mer eller mindre pengar? Volvo har höjt priserna på deras ingångsmodeller med ca 100 000. det är vad ett rimligt batteri kan kosta. Se de kommer därefter kunna ta lika mycket betalt som för fossilvarianten.
Kommer de göra batteri och drivlinor? som sagt de kommer att låte underleverantörer sköta den saken. i en fungerande marknad kommer priset ned och kvaliten upp. konkurrensen är tänkt att hålla pris nere. Det är om marknaden fungerar, vilket med all tydlighet den inte gör i dagsläget.
Europeiska bilindustri är ganska säker. Det är tills tesla (om de gör det) drastiskt sänker priset. Dvs om de dumpar så bilarna kostar runt 300 000. Det som skyddar bilistrin är det allt för höga priset på elbilar. De gör att de kan planera och ställa om monteringen.
-
- Inlägg: 69
- Blev medlem: 16 maj 2018 10:43
Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
Det är synsättet att bilindustri är montering som jag tror är problemet. Jag tror bilköparna är intresserade av sakar som underlättar livet. Och det kräver fokus på produktutveckling, inte bara facelift och cost down.Mickep skrev:Bilindustri är i princip montering.
.....
Europeiska bilindustri är ganska säker. Det är tills tesla (om de gör det) drastiskt sänker priset. Dvs om de dumpar så bilarna kostar runt 300 000. Det som skyddar bilistrin är det allt för höga priset på elbilar. De gör att de kan planera och ställa om monteringen.
Priserna på batterier sjunker snabbt neråt, det lär inte dröja många år förrän du kan köpa en Tesla för under 300 000 SEK (om nu inte kronkursen fortsätter falla som en sten).
Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
En ny tesla för under 300' om några år? Vad gör det med andrahandsvärdet på dagens bilar?
Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
Mycket snack om drivlinor och montering. Perspektivet jag saknar är att ingen annan än Tesla investerar ”på riktigt” i mjukvara. Mjukvaru-utveckling är otroligt svårt i bolag som saknar kultur för det. (Läs: typiska industri-bolag). Här spelar Silicon Valley-kulturen på hemmaplan! Skillnaden på top-notch-developers och medelbra utvecklare är så stor att industri-företagen bara inte förstår... De fortsätter i sina traditionella metoder där utveckling köps per timme från billigast möjliga leverantör.
En elbils karaktär och känsla kommer alltmer differentieras med mjukvara. Teslas Track-mode är bara första steget dit. Dit hör även infotainment. Jag är övertygad om att det är denna del som kommer göra störst skillnad på lite sikt = säg 8 - 10 år fram.
En elbils karaktär och känsla kommer alltmer differentieras med mjukvara. Teslas Track-mode är bara första steget dit. Dit hör även infotainment. Jag är övertygad om att det är denna del som kommer göra störst skillnad på lite sikt = säg 8 - 10 år fram.
// Mikael
Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
Dagens modell kommer röra sig mer mot hur det ser ut med andra tekniska prylar (datorer, TV-apparater, smartphones). Fortfarande förutsägbara, bara med en ny kurva för hur snabbt de tappar.Fredrik j skrev:En ny tesla för under 300' om några år? Vad gör det med andrahandsvärdet på dagens bilar?
// Mikael
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5565
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
Svårt att få en 10 år gammal Roadster under 50% av nypriset trots nackdelarna med den. Så länge driftskostnaderna är låga kommer man nog att få bra betalt för Teslor länge än.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
Men ännu finns det ingen ny roadster för 50% av vad en 10år gammal kostade som ny.Gustafsson skrev:Svårt att få en 10 år gammal Roadster under 50% av nypriset trots nackdelarna med den. Så länge driftskostnaderna är låga kommer man nog att få bra betalt för Teslor länge än.
Vem skulle välja en 10år gammal för samma pengar?
Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
Entusiaster?Fredrik j skrev:Men ännu finns det ingen ny roadster för 50% av vad en 10år gammal kostade som ny.Gustafsson skrev:Svårt att få en 10 år gammal Roadster under 50% av nypriset trots nackdelarna med den. Så länge driftskostnaderna är låga kommer man nog att få bra betalt för Teslor länge än.
Vem skulle välja en 10år gammal för samma pengar?
Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
Troligtvis samma entusiaster som vill ha en ny. Kanske inte ska basera en kalkyl på det...kontakten2 skrev:Entusiaster?Fredrik j skrev:Men ännu finns det ingen ny roadster för 50% av vad en 10år gammal kostade som ny.Gustafsson skrev:Svårt att få en 10 år gammal Roadster under 50% av nypriset trots nackdelarna med den. Så länge driftskostnaderna är låga kommer man nog att få bra betalt för Teslor länge än.
Vem skulle välja en 10år gammal för samma pengar?
Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
Konstigt då att de traditionella biltillverkarna hela tiden tvingas återkalla sina "perfekta" bilar för att åtgärda problem som uppstår pga av felaktig konstruktion? Men det är väl kanske jag som överkänslig. Ingen har väl dött av en explosionsartad brand eller avgaser som innehåller 4000% högre nivå av hälsofarliga partiklar än vad som är tillåtet?Zalman3 skrev:Intressant är att de traditionella fossilbils tillverkarna har i hemlighet jobbat med en ny modell i 3-4år för att vara säker på att den modell som de lanserar ska vara felfri.
Tesla har Silicon valley tänket, där "time go market" och "fort och fel" är tillåtet, men att man är prestigelös och snabbt rättar till felen, vilket gör att man snabbast når ut på marknaden med ny teknik.
Konstigt också att de traditionella biltillverkarna inte kan uppdatera sin bilar på distans utan de tvingar istället sina kunder att köra runt i farliga bilar tills dess att det blir en tid ledig på verkstaden för åtgärd.
Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
Har någon dött till följd av ett konstruktionsfel?Jordad skrev:Konstigt då att de traditionella biltillverkarna hela tiden tvingas återkalla sina "perfekta" bilar för att åtgärda problem som uppstår pga av felaktig konstruktion? Men det är väl kanske jag som överkänslig. Ingen har väl dött av en explosionsartad brand eller avgaser som innehåller 4000% högre nivå av hälsofarliga partiklar än vad som är tillåtet?Zalman3 skrev:Intressant är att de traditionella fossilbils tillverkarna har i hemlighet jobbat med en ny modell i 3-4år för att vara säker på att den modell som de lanserar ska vara felfri.
Tesla har Silicon valley tänket, där "time go market" och "fort och fel" är tillåtet, men att man är prestigelös och snabbt rättar till felen, vilket gör att man snabbast når ut på marknaden med ny teknik.
Konstigt också att de traditionella biltillverkarna inte kan uppdatera sin bilar på distans utan de tvingar istället sina kunder att köra runt i farliga bilar tills dess att det blir en tid ledig på verkstaden för åtgärd.
Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
Om det fortfarande är underskott på elbilar, vilket jag tror vi kommer ha under 10 år framåt, så kommer det vara bra betalt för gamla bilar också.Fredrik j skrev:En ny tesla för under 300' om några år? Vad gör det med andrahandsvärdet på dagens bilar?
Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
Det finns väl inget underskott på teslor. Det vittnas ju om någon vecka eller två från order till leverans av model3. Eller är det missvisande? Är det brist på bilar? Skulle man kunna sälja fler?LarsL skrev:Om det fortfarande är underskott på elbilar, vilket jag tror vi kommer ha under 10 år framåt, så kommer det vara bra betalt för gamla bilar också.Fredrik j skrev:En ny tesla för under 300' om några år? Vad gör det med andrahandsvärdet på dagens bilar?
Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
Många. Några exempel:Fredrik j skrev:Har någon dött till följd av ett konstruktionsfel?Jordad skrev:Konstigt då att de traditionella biltillverkarna hela tiden tvingas återkalla sina "perfekta" bilar för att åtgärda problem som uppstår pga av felaktig konstruktion? Men det är väl kanske jag som överkänslig. Ingen har väl dött av en explosionsartad brand eller avgaser som innehåller 4000% högre nivå av hälsofarliga partiklar än vad som är tillåtet?Zalman3 skrev:Intressant är att de traditionella fossilbils tillverkarna har i hemlighet jobbat med en ny modell i 3-4år för att vara säker på att den modell som de lanserar ska vara felfri.
Tesla har Silicon valley tänket, där "time go market" och "fort och fel" är tillåtet, men att man är prestigelös och snabbt rättar till felen, vilket gör att man snabbast når ut på marknaden med ny teknik.
Konstigt också att de traditionella biltillverkarna inte kan uppdatera sin bilar på distans utan de tvingar istället sina kunder att köra runt i farliga bilar tills dess att det blir en tid ledig på verkstaden för åtgärd.
https://en.wikipedia.org/wiki/Firestone ... ontroversy
https://www.nhtsa.gov/equipment/takata-recall-spotlight
https://www.theverge.com/2016/6/22/1200 ... on-yelchin
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
Model 3 är ingen "billig" bil. Du måste fortfarande dra fram dryga halvmiljonen minst och det finns inte särskilt många varianter av Model 3 idag så det underlättar leveranserna. En ny Tesla under 300kkr om några år lär inte vara en kopia av Model 3. Model 3 är ingen kopia av Model S. Sedan får man kolla vad som ingår i priset förutom själva bilen. Jag behöver inte betala något för min Supercharging eller uppkoppling mot nätet för "webbläsare", musik eller uppdateringar över mobilnätet på min 3 år gamla Model X. Gratis Supercharging kommer och går till Model S/X men verkar inte gälla Model 3. På nyare Model S/X och Model 3 med premium så ingår Premium Connectivity i ett år men därefter blir det en kostnad på ca 1000:- per år, för billigare varianter av Model 3 så ingår inte detta alls. Jag misstänker att allt fler tjänster kommer att kopplas till bilen och även ifall bilens inköpskostnad sjunker så kommer troligen totalkostnaden bevaras eller kanske till och med öka ifall man vill ha alla tjänster.Fredrik j skrev:Det finns väl inget underskott på teslor. Det vittnas ju om någon vecka eller två från order till leverans av model3. Eller är det missvisande? Är det brist på bilar? Skulle man kunna sälja fler?LarsL skrev:Om det fortfarande är underskott på elbilar, vilket jag tror vi kommer ha under 10 år framåt, så kommer det vara bra betalt för gamla bilar också.Fredrik j skrev:En ny tesla för under 300' om några år? Vad gör det med andrahandsvärdet på dagens bilar?
https://www.tesla.com/sv_SE/support/fre ... edirect=no
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
Ok. Firestone är ju lite länge sedan och har ingenting med dagens bilindustri att göra. Takata drabbade de flesta biltillverkare. Fiat alltså? Är det hänvisningen?taliz skrev:Många. Några exempel:Fredrik j skrev:Har någon dött till följd av ett konstruktionsfel?Jordad skrev:Konstigt då att de traditionella biltillverkarna hela tiden tvingas återkalla sina "perfekta" bilar för att åtgärda problem som uppstår pga av felaktig konstruktion? Men det är väl kanske jag som överkänslig. Ingen har väl dött av en explosionsartad brand eller avgaser som innehåller 4000% högre nivå av hälsofarliga partiklar än vad som är tillåtet?Zalman3 skrev:Intressant är att de traditionella fossilbils tillverkarna har i hemlighet jobbat med en ny modell i 3-4år för att vara säker på att den modell som de lanserar ska vara felfri.
Tesla har Silicon valley tänket, där "time go market" och "fort och fel" är tillåtet, men att man är prestigelös och snabbt rättar till felen, vilket gör att man snabbast når ut på marknaden med ny teknik.
Konstigt också att de traditionella biltillverkarna inte kan uppdatera sin bilar på distans utan de tvingar istället sina kunder att köra runt i farliga bilar tills dess att det blir en tid ledig på verkstaden för åtgärd.
https://en.wikipedia.org/wiki/Firestone ... ontroversy
https://www.nhtsa.gov/equipment/takata-recall-spotlight
https://www.theverge.com/2016/6/22/1200 ... on-yelchin
Om man ska vara petig leder väl tesla listan?
https://www.theverge.com/platform/amp/2 ... gful-death
Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
Alla subventioner gör ju att model3 konkurrerar med betydligt billigare bilar, framförallt som förmånsbil.Svenssons skrev:Model 3 är ingen "billig" bil. Du måste fortfarande dra fram dryga halvmiljonen minst och det finns inte särskilt många varianter av Model 3 idag så det underlättar leveranserna. En ny Tesla under 300kkr om några år lär inte vara en kopia av Model 3. Model 3 är ingen kopia av Model S. Sedan får man kolla vad som ingår i priset förutom själva bilen. Jag behöver inte betala något för min Supercharging eller uppkoppling mot nätet för "webbläsare", musik eller uppdateringar över mobilnätet på min 3 år gamla Model X. Gratis Supercharging kommer och går till Model S/X men verkar inte gälla Model 3. På nyare Model S/X och Model 3 med premium så ingår Premium Connectivity i ett år men därefter blir det en kostnad på ca 1000:- per år, för billigare varianter av Model 3 så ingår inte detta alls. Jag misstänker att allt fler tjänster kommer att kopplas till bilen och även ifall bilens inköpskostnad sjunker så kommer troligen totalkostnaden bevaras eller kanske till och med öka ifall man vill ha alla tjänster.Fredrik j skrev:Det finns väl inget underskott på teslor. Det vittnas ju om någon vecka eller två från order till leverans av model3. Eller är det missvisande? Är det brist på bilar? Skulle man kunna sälja fler?LarsL skrev:Om det fortfarande är underskott på elbilar, vilket jag tror vi kommer ha under 10 år framåt, så kommer det vara bra betalt för gamla bilar också.Fredrik j skrev:En ny tesla för under 300' om några år? Vad gör det med andrahandsvärdet på dagens bilar?
https://www.tesla.com/sv_SE/support/fre ... edirect=no
Men det är väl ingen brist på bilar? Tesla är ju i världsklass med korta leveranstider. 2-3 veckor på fabriksny bil är det ju ingen tillverkare som slår.
Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
Det är väl bara 60kkr i subvention som fås efter 6 månader. Detta gör att priset på billigaste varianten av Model 3 blir ca 500kkr. Visst blir totalkostnaden inte så stor jämfört med motsvarande avgasbil men det är ändå en halv miljon som måste fram på ett eller annat sätt. Visst är just Teslas leveranstider låga men det beror på mycket avskalade val vid beställningen.Fredrik j skrev:Alla subventioner gör ju att model3 konkurrerar med betydligt billigare bilar, framförallt som förmånsbil.
Men det är väl ingen brist på bilar? Tesla är ju i världsklass med korta leveranstider. 2-3 veckor på fabriksny bil är det ju ingen tillverkare som slår.
Du kan välja på
SR+, LR eller P
5 olika färger
2 olika fälgar
Dragkrok eller ej
Svart eller Svart/vit interiör
Total självkörningsförmåga eller ej
Detta ger 3*5*2*2*2*2 val dvs i princip 240 olika varianter på bil (på performance finns inget val av fälg).
Ska jag konfigurera en BMW 3-serie sedan så är det kanske 13*11*12*6*2*3*3*2*2=741 312 olika varianter (finns olika paket men även fler val som går att göra). Detta gör att det går att leverera lite snabbare och Tesla lär säker öka valen med tiden även ifall de hittils bara har minskat dem på alla modeller.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
Som förmånsbil är en tesla betydligt billigare än en dieselkonkurrent. Men det var det där med brist på bilar som kommer hålla värdet uppe på en begagnad model3 som jag inte riktigt förstår. Den tuffaste konkurrenten för en 3 år begagnad model3 är en ny model3 med omedelbar leverans.
Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
De skulle kunna sälja betydligt fler bilar och då har vi ännu inte nått brytpunkten där efterfrågan ökar rejält. Det kommer krävas en gigantisk produktions ökning för att kunna förse alla med elbilar.Fredrik j skrev:Det finns väl inget underskott på teslor. Det vittnas ju om någon vecka eller två från order till leverans av model3. Eller är det missvisande? Är det brist på bilar? Skulle man kunna sälja fler?LarsL skrev:Om det fortfarande är underskott på elbilar, vilket jag tror vi kommer ha under 10 år framåt, så kommer det vara bra betalt för gamla bilar också.Fredrik j skrev:En ny tesla för under 300' om några år? Vad gör det med andrahandsvärdet på dagens bilar?
Jag beställde 15 Juni och det är betydligt mer än 2 veckor sedan. Tesla tillverkar delvis på spekulation och matchar Model 3 mot kunder på båten över från USA, jag fick mitt VIN när båten passerat Panama-kanalen.
Det som gör att en de fått bilar snabbare beror på att de haft lite tur och Tesla kunnat matcha dem mot en bil so redan står i hamnen i Europa.
Är europeisk bilindustri dödsdömd?
Du frågade om någon dött av konstruktionsfel. Inte när eller hur eller vem som drabbades. De exempel jag listade är just exempel, det finns många fler. De spänner dessutom över decennier, dvs det är inget som slutat inträffa. Konstruktionsfel som leder till dödsfall är alltså något som inträffar med jämna mellanrum.Fredrik j skrev:Ok. Firestone är ju lite länge sedan och har ingenting med dagens bilindustri att göra. Takata drabbade de flesta biltillverkare. Fiat alltså? Är det hänvisningen?taliz skrev:Många. Några exempel:Fredrik j skrev:Har någon dött till följd av ett konstruktionsfel?Jordad skrev:Konstigt då att de traditionella biltillverkarna hela tiden tvingas återkalla sina "perfekta" bilar för att åtgärda problem som uppstår pga av felaktig konstruktion? Men det är väl kanske jag som överkänslig. Ingen har väl dött av en explosionsartad brand eller avgaser som innehåller 4000% högre nivå av hälsofarliga partiklar än vad som är tillåtet?Zalman3 skrev:Intressant är att de traditionella fossilbils tillverkarna har i hemlighet jobbat med en ny modell i 3-4år för att vara säker på att den modell som de lanserar ska vara felfri.
Tesla har Silicon valley tänket, där "time go market" och "fort och fel" är tillåtet, men att man är prestigelös och snabbt rättar till felen, vilket gör att man snabbast når ut på marknaden med ny teknik.
Konstigt också att de traditionella biltillverkarna inte kan uppdatera sin bilar på distans utan de tvingar istället sina kunder att köra runt i farliga bilar tills dess att det blir en tid ledig på verkstaden för åtgärd.
https://en.wikipedia.org/wiki/Firestone ... ontroversy
https://www.nhtsa.gov/equipment/takata-recall-spotlight
https://www.theverge.com/2016/6/22/1200 ... on-yelchin
Om man ska vara petig leder väl tesla listan?
https://www.theverge.com/platform/amp/2 ... gful-death
Vad har förövrigt autopilot att göra med konstruktionsfel? Det är en assistansfunktion där föraren alltid är 100% ansvarig. Oavsett vad den gör är det alltså du som förare som är "skyldig" för ev. problem eftersom det är du som framför fordonet.
Så att hävda att "Tesla leder listan" är nog det dummaste jag hört på ett bra tag.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
Ja, det kan mycket väl vara så att en ny Model 3 kommer vara den tuffaste konkurrenten för en begagnad Model 3 om 3 år. Jag hoppas att så inte är fallet men helt klart är i alla fall att det inte kommer att finnas särskilt många begagnade elbilar om 3 år precis som nu. Även ifall det i antal elbilar kommer finnas fler så kommer efterfrågan av dem ha ökat precis som skett för Model S sedan lansering. Idag är andelen elbilar av totala försäljningen endast ett par procent, för några år sedan var den under en procent. Om 3 år kanske det är uppåt 10%. Andelen som vill köpa elbil är alltså några gånger större men antalet begagnade elbilar på marknaden kommer vara begränsat.Fredrik j skrev:Som förmånsbil är en tesla betydligt billigare än en dieselkonkurrent. Men det var det där med brist på bilar som kommer hålla värdet uppe på en begagnad model3 som jag inte riktigt förstår. Den tuffaste konkurrenten för en 3 år begagnad model3 är en ny model3 med omedelbar leverans.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
Det var "zalman3" som kallade övriga biltillverkare för "perfekta" och antydde att dom skulle vara livsfarliga. Struntprat. Livsfarliga fel är tack och lov mycket ovanliga. Bilindustrin arbetar enligt systemsäkerhetspeinciper utvecklade av flyg och rymdindustrin. Hittills har man, med få undantag, lyckats väl med det arbetet.taliz skrev:
Du frågade om någon dött av konstruktionsfel. Inte när eller hur eller vem som drabbades. De exempel jag listade är just exempel, det finns många fler. De spänner dessutom över decennier, dvs det är inget som slutat inträffa. Konstruktionsfel som leder till dödsfall är alltså något som inträffar med jämna mellanrum.
Vad har förövrigt autopilot att göra med konstruktionsfel? Det är en assistansfunktion där föraren alltid är 100% ansvarig. Oavsett vad den gör är det alltså du som förare som är "skyldig" för ev. problem eftersom det är du som framför fordonet.
Så att hävda att "Tesla leder listan" är nog det dummaste jag hört på ett bra tag.
Ja, jag tror det finns en påtaglig risk att teslor, nu när dom blir vanligare, blir inblandade i olyckor där förare invaggats i att bilen verkligen är självkörande. Funktionen heter ju autopilot vilket kan misstolkats.
Teslas förstödsystem är bäst på marknaden men bilen är inte autonom.
Ännu.
Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
Teslaägare, om några, kommer ju vilja vara först med det senaste och troligtvis byta bil oftare än genomsnittet bilägare tror jag.Svenssons skrev:Ja, det kan mycket väl vara så att en ny Model 3 kommer vara den tuffaste konkurrenten för en begagnad Model 3 om 3 år. Jag hoppas att så inte är fallet men helt klart är i alla fall att det inte kommer att finnas särskilt många begagnade elbilar om 3 år precis som nu. Även ifall det i antal elbilar kommer finnas fler så kommer efterfrågan av dem ha ökat precis som skett för Model S sedan lansering. Idag är andelen elbilar av totala försäljningen endast ett par procent, för några år sedan var den under en procent. Om 3 år kanske det är uppåt 10%. Andelen som vill köpa elbil är alltså några gånger större men antalet begagnade elbilar på marknaden kommer vara begränsat.Fredrik j skrev:Som förmånsbil är en tesla betydligt billigare än en dieselkonkurrent. Men det var det där med brist på bilar som kommer hålla värdet uppe på en begagnad model3 som jag inte riktigt förstår. Den tuffaste konkurrenten för en 3 år begagnad model3 är en ny model3 med omedelbar leverans.
Dom 10% kommer väl köpa nytt om det inte finns en prisfördel med att köpa begagnat.
Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
Känner inte igen din skrivning.Det var "zalman3" som kallade övriga biltillverkare för "perfekta" och antydde att dom skulle vara livsfarliga.
Visa citatet.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension