Tesla ägare i ett dygn nu

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Joakim Ortner
Teslaägare

Re: Tesla ägare i ett dygn nu

Inlägg av Joakim Ortner »

bladh skrev:
Grattis till bilen!
Härligt att höra om lyckade leveranser. De flesta är såklart mest troligt positiva upplevelser för köparen. Jag kommer att dela med mig av min upplevelse oavsett. Imponerande att du lyckades med en omkonfiguration. Var det efter confirmation också?
Yes, det kom ut nya bättre paket en vecka efter att min beställning var låst. Jag fick uppdatera till dessa.
Användarvisningsbild
bladh
Teslaägare

Inlägg av bladh »

Joakim Ortner skrev:
bladh skrev:
. Imponerande att du lyckades med en omkonfiguration. Var det efter confirmation också?
Yes, det kom ut nya bättre paket en vecka efter att min beställning var låst. Jag fick uppdatera till dessa.
Dra mig baklänges med en dynamo. Paketen gjordes om dagen efter att jag bekräftade min beställning. Jag fick besked att det minsann inte gick att låsa upp/ändra utan att jag avbeställde och la en ny beställning innebärande att handpenningen skulle försvinna och jag åkte längst bak i kön. Det var inget att göra något åt enligt säljare och DS. De beklagade men förklarade att det var fler som blev drabbade. Sån här upplevd inkonsekvens gör att mitt förtroende för Tesla Motors blir ganska naggat i kanten.
http://--- | Levererans mottagen 2015-06-29
Användarvisningsbild
bladh
Teslaägare

Inlägg av bladh »

Nu har det gått några dygn som Tesla-ägare. Bilen är på lackbehandling så jag får äntligen lite tid över. ;)
Hämtade bilen i Mölndal och var väldigt noggrann med att titta efter lackdefekter osv. efter allt jag läst här. Inga konstigheter eller defekter som jag kunde se då. Men den så kallade "leveransupplevelsen" som man ska få vid hämtning på Service Center ger jag inte mycket för och det berodde dessvärre till största del på DS. Detta har jag lämnat feedback till TM också om och bett dem återkomma för ytterligare info om de vill.
Jag hade kommit överens med den DS jag blev tilldelad vid ordertillfället att emblemen på bakluckan skulle plockas bort. Det var något som jag stämde av med den nya DS som jag fick efter några veckor. Och det var helt i sin ordning. Kort därefter beställde jag Chademo-adapter och Typ2-kabel så att det skulle finnas i bilen vid leverans. Inget av detta fungerade. Emblemen satt på och adaptrarna var inte framplockade. De kunde väl för sjutton legat i trunken tillsammans med en Tesla-keps eller något? Inte en enda keps eller t-shirt kunde de skicka med. Vi var där hela familjen och frågade fint ifall barnen kunde få något roligt. Men nä, det de kunde erbjuda var 20% till "sina kunder". Under leveransgenomgången med DS så var denne uppenbart stressad/pressad. Körde på enligt ett schema utan att fråga hur mycket jag kände till i förväg. Han klagade dessutom på att hans telefon burrade i fickan flera gånger. KANSKE man ska låta telefonen ligga kvar på skrivbordet eller åtminstone ge tusan i att kommentera att den ringer inför kunden när man håller på att leverera? Jag har sett leveransvideon otal gånger, läst MASSOR här på forumet och sett ett antal andra videor där Tesla-användare delat med sig av sina erfarenheter. Om de nu är så pressade så hade DS med några få enkla frågor kunnat dra ner genomgången till 20-25 min istället för 58 min, faktiskt. Och upplevelsen för mig/oss hade blivit att han engagerade sig istället för att forcera på enligt sitt schema för leveransgenomgång. Jag kunde därför inte låta bli att provocera genom dra ut på det ytterligare, fråga om sånt som jag visste osv (lite taskigt, jag vet. men enligt mailet man får inför leverans så ska man avsätta 1 timme). Efter leveransgenomgången tog DS inget som helst ansvar eller visade känsla av att vilja hjälpa till med att rätta till det som inte stämde (emblem och adaptrar). Utan det fick jag sköta med kollegorna på service. De löste såklart detta och tog kontakt med sin rekondare (Remelco) som jobbade trots att klockan var efter 17. Så när jag köpt adaptrarna av Service körde vi till Lunnagårdsgatan och fick emblemen bortplockade.
Bilen då? Den är sagolikt bra! Jag njöt varje mm under färden hem till Malmö. Den adaptiva farthållaren är tok-smidig! Appen fungerade redan när vi stannade för att ladda och äta i Falkenberg. Kunde konstatera att laddningen blev klar innan vi hade hunnit käka upp. :D
Upptäckte dessvärre en skada i innertaket när jag dagen efter satte mig i baksätet för att testa lite. Har kontaktat service i Mölndal angående detta och kommit överens om att jag bokar tid hos service på Kastrup så att de får kika på det. Återstår att se vad det blir av det ärendet. Kan bara tipsa er som ska hämta ut sina bilar att provsitta i baksätet vid leveransen och inspektera därifrån också.
Jag återkommer i forumet om hur det går för mig och hur TM sköter sig med att rätta till ett fel som upptäckts efter leverans.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Äsch då, tråkigt! Att hämta ut en ny bil är lite av en ritual för mig. Det ska vara ett magiskt ögonblick, med lugn och ro. Egentligen så är det inte så viktigt. Jag vet oftast mer om bilarna jag köper än försäljarna själva gör, så som jag nördar ner mig under leveranstiden. Men ritualen ska ändå vara speciell. En annan sak jag gillar är första stunden ensam i bilen, när man går igenom alla menyer och inställningar och skräddarsyr allt. Den stunden lär vara extra speciell i en bil som en Tesla!

Jag har beställt samma adaptrar som du, får väl se hur smidigt de löser det. Emblemen låter jag firman som lackbehandlar plocka bort.

Nåja, i slutänden är det ändå bilen som är det viktiga!
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Lirke
Teslaägare

Inlägg av Lirke »

För att balansera lite... Jag hämtade min bil i Uplands Väsby för knappa två veckor sedan. Allt funkade felfritt, så även genomgången av bilen. Det verkar alltså vara lite från fall till fall men för en sådan bil borde man kunna kräva en hög lägstanivå.

Bilen i sig överträffar högt ställda förväntningar. Enda felet hittills är att ett av uttagen för takräcke inte går att stänga ordentligt.
Användarvisningsbild
bladh
Teslaägare

Inlägg av bladh »

Jag håller med. Det ska vara som en ritual och lite magiskt över det. Som killen i filmen där de har bilen övertäckt när man kommer in i rummet. Så var det när jag hämtade min Audi. Behövs inte så mycket för att det ska kännas som lite magi. Det behövs definitivt inte stirr och stim eller det där "kör-schemat" som jag uppfattade. För visst är det så att nördar som vi vet allt och lite till när man ska hämta sin nya bil. Det finns de som kanske inte har en aning om något. Därför super-viktigt med personen som tar hand om leveransen, att denne är lyhörd och anpassar sig till situationen.
Det verkar som att de har adaptrar i lager så det löser sig säkert. Men det hade ju känts bra om de läser sina egna noteringar i ordern och förbereder sånt som man kommit överens om innan för att hålla uppe magin.
Absolut är det bilen som är det viktiga. Och det är ju där de hämtar hem det igen. :D
Sen skadar det inte att de får feedback och kan vässa sig ytterligare. Även om det är ett - som nämnts många gånger här på forumet - ungt företag så kan de rekrytera kompetent personal förvaltar deras fantastiska produkt hela vägen.
Övrig personal på Service Center upplevde jag som väldigt tillmötesgående och förstående. Jag var där med hela familjen som sagt och vi hade inte berättat något för barnen om vad vi skulle göra, bara att jag skulle på möte. Tog spårvagnen ut till Mölndal och sen Lila Express till Riskulla. Mina barn har ju sett mig sitta och dregla, så de vet vad Tesla är. Min son pekade och sa "kolla pappa, en Tesla-affär" när vi kom gående. Jag sa "vad häftigt, det har jag inte sett förut! Det är en stund kvar innan pappas möte, så vi kan väl gå dit och kolla?". De sa såklart "JAAAAAAAAA!". Jag mumlade lite snabbt på engelska till kundmottagaren som mötte oss när vi klev innanför dörren, hon infomerade DS och övriga i teamet, så vi behöll hemlisen och magin tills hela familjen stod framför bilen, min son sa "titta, precis en sån som du skulle vilja ha" och DS sa till honom (denna del gjorde han faktiskt bra) "läs vad det står på skylten". Sonen utbrast "men det är ju ditt namn pappa! ska vi ha denna?"... Övrig personal på Service Center var såklart nyfikna på reaktionen så de stod och spanade och kommenterade sedan flera gånger hur häftigt det var att vi lyckats hålla tyst om det.
DET var magi och det är körglädjen med bilen också vill jag lova.
Senast redigerad av bladh, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
bladh
Teslaägare

Inlägg av bladh »

Lirke skrev:
För att balansera lite... Jag hämtade min bil i Uplands Väsby för knappa två veckor sedan. Allt funkade felfritt, så även genomgången av bilen. Det verkar alltså vara lite från fall till fall men för en sådan bil borde man kunna kräva en hög lägstanivå.

Bilen i sig överträffar högt ställda förväntningar. Enda felet hittills är att ett av uttagen för takräcke inte går att stänga ordentligt.
Tror att nivån i Upplands Väsby är något högre. Har pratat med flera där som är nöjda med leverans, genomgång och bemötande.
Bilen överträffar verkligen förväntningarna!
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

bladh skrev:
Lirke skrev:

Tror att nivån i Upplands Väsby är något högre. Har pratat med flera där som är nöjda med leverans, genomgång och bemötande.
Bilen överträffar verkligen förväntningarna!

Dom är ju nyöppnade i göteborg, så det kan ju vara så att dom inte har alla rutiner inne än.
Hämtade åxå min i upplands väsby. Dom hade dock problem med nån uppdatering, så jag fick vänta 3-4 timmar innan jag fick köra iväg i min bil. Fick låna en P85 så länge så det var ändå ganska OK. Det blev lite jobbigt bara för jag hade 10 timmars resa efter hämtningen.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Jag hämtade en ny Golf (jag vet fossilbil men med dragkrok och nu har den bara gått 40 mil) två veckor innan Teslan och leveransen kändes mer speciell där även om bilen bara kostade 1/5 del. Övertäckt bil och nya fräscha blommor mm. fick jag och säljaren har ringt mig flera gånger efteråt och kollat att allt är bra. Fick känslan av att de brydde sig mer. Nu bor jag väldigt nära SC och har varit där ett par gånger och alltid fått mottagande och hjälp där så TM kan om de vill...
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Elektrokungen
Teslaägare

Inlägg av Elektrokungen »

bladh skrev:
Nu har det gått några dygn som Tesla-ägare. Bilen är på lackbehandling så jag får äntligen lite tid över. ;)
Hämtade bilen i Mölndal och var väldigt noggrann med att titta efter lackdefekter osv. efter allt jag läst här. Inga konstigheter eller defekter som jag kunde se då. Men den så kallade "leveransupplevelsen" som man ska få vid hämtning på Service Center ger jag inte mycket för och det berodde dessvärre till största del på DS. Detta har jag lämnat feedback till TM också om och bett dem återkomma för ytterligare info om de vill.
Jag hade kommit överens med den DS jag blev tilldelad vid ordertillfället att emblemen på bakluckan skulle plockas bort. Det var något som jag stämde av med den nya DS som jag fick efter några veckor. Och det var helt i sin ordning. Kort därefter beställde jag Chademo-adapter och Typ2-kabel så att det skulle finnas i bilen vid leverans. Inget av detta fungerade. Emblemen satt på och adaptrarna var inte framplockade. De kunde väl för sjutton legat i trunken tillsammans med en Tesla-keps eller något? Inte en enda keps eller t-shirt kunde de skicka med. Vi var där hela familjen och frågade fint ifall barnen kunde få något roligt. Men nä, det de kunde erbjuda var 20% till "sina kunder". Under leveransgenomgången med DS så var denne uppenbart stressad/pressad. Körde på enligt ett schema utan att fråga hur mycket jag kände till i förväg. Han klagade dessutom på att hans telefon burrade i fickan flera gånger. KANSKE man ska låta telefonen ligga kvar på skrivbordet eller åtminstone ge tusan i att kommentera att den ringer inför kunden när man håller på att leverera? Jag har sett leveransvideon otal gånger, läst MASSOR här på forumet och sett ett antal andra videor där Tesla-användare delat med sig av sina erfarenheter. Om de nu är så pressade så hade DS med några få enkla frågor kunnat dra ner genomgången till 20-25 min istället för 58 min, faktiskt. Och upplevelsen för mig/oss hade blivit att han engagerade sig istället för att forcera på enligt sitt schema för leveransgenomgång. Jag kunde därför inte låta bli att provocera genom dra ut på det ytterligare, fråga om sånt som jag visste osv (lite taskigt, jag vet. men enligt mailet man får inför leverans så ska man avsätta 1 timme). Efter leveransgenomgången tog DS inget som helst ansvar eller visade känsla av att vilja hjälpa till med att rätta till det som inte stämde (emblem och adaptrar). Utan det fick jag sköta med kollegorna på service. De löste såklart detta och tog kontakt med sin rekondare (Remelco) som jobbade trots att klockan var efter 17. Så när jag köpt adaptrarna av Service körde vi till Lunnagårdsgatan och fick emblemen bortplockade.
Bilen då? Den är sagolikt bra! Jag njöt varje mm under färden hem till Malmö. Den adaptiva farthållaren är tok-smidig! Appen fungerade redan när vi stannade för att ladda och äta i Falkenberg. Kunde konstatera att laddningen blev klar innan vi hade hunnit käka upp. :D
Upptäckte dessvärre en skada i innertaket när jag dagen efter satte mig i baksätet för att testa lite. Har kontaktat service i Mölndal angående detta och kommit överens om att jag bokar tid hos service på Kastrup så att de får kika på det. Återstår att se vad det blir av det ärendet. Kan bara tipsa er som ska hämta ut sina bilar att provsitta i baksätet vid leveransen och inspektera därifrån också.
Jag återkommer i forumet om hur det går för mig och hur TM sköter sig med att rätta till ett fel som upptäckts efter leverans.
Ledsen för detta, men det kan vara mitt fel. Jag har stressat DS ganska ordentligt med telefonsamtal och otaliga besök den sista veckan... Min leverans var planerad till den 30/6, men nu till den 27/7. Anledningen är inte Teslas fel utan andras misstag (felregistrering, Transportstyrelsen tar typ 10 dagar att rätta till felet osv...)... Tesla är dock oskyldiga till det uppkomna, och de har varit MYCKET hjälpsamma. En stor eloge till personalen i GBG.
Ultra Red Tesla S LR Beställd 2020-12-17 Levererad 2023-05-24
Midnight Silver Model Y Lev. 2021-08-27
Blå Hyundai Ioniq Lev. 2020-11-24 SÅLD
Röd Tesla S100D Lev. 2018-08-07 SÅLD
S85, Titanium Metallic, Panoramatak, 7-sits. Lev. 2015-07-29. SÅLD
Användarvisningsbild
bladh
Teslaägare

Inlägg av bladh »

Elektrokungen skrev:
Ledsen för detta, men det kan vara mitt fel. Jag har stressat DS ganska ordentligt med telefonsamtal och otaliga besök den sista veckan... Min leverans var planerad till den 30/6, men nu till den 27/7. Anledningen är inte Teslas fel utan andras misstag (felregistrering, Transportstyrelsen tar typ 10 dagar att rätta till felet osv...)... Tesla är dock oskyldiga till det uppkomna, och de har varit MYCKET hjälpsamma. En stor eloge till personalen i GBG.
Nädå @Elektrokungen, det behöver du inte känna någon skuld i. Jag noterade tendenser till detta redan långt innan min leverans som ägde rum 29 juni. Känner att jag gnällt så det räcker här, så jag går inte in på det ytterligare här. Men de tendenser jag uppfattade innan via telefon och mail bekräftades i mötet.
Trist att din leverans blivit framskjuten så mycket. Bra att de sköter sig från Teslas sida. Om 17 dagar när du har bilen kommer allt släppa och kännas hur bra som helst! :D
Användarvisningsbild
stefan007
Teslaägare

Inlägg av stefan007 »

"tesla har inte gjort något fel" är ett mantra som de i gbg upprepar så många gånger att de tror på det. Ring och kolla själv med transportstyrelsen, kanonservice därifrån är min erfarenhet.

Dåliga rutiner, okunskap och noll kundintresse från leveransidan. Ingen koll på tillbehör och vad som är överenskommet. Service verkar fungera mycket bättre hittills.

Har väntat en vecka på att C:s chef ska kontakta mig angående min dåliga leverans med två framflyttningar av leveranstid. Han har mitt nummer, mail och blivit ombedd av både service och C att kontakta mig. Efter en vecka är det fortfarande tyst som i graven...

Bilen är fantastiskt rolig och skön att köra men avsaknaden av magi vid leverans gör bilen mer vanlig än förväntat....
Användarvisningsbild
bladh
Teslaägare

Inlägg av bladh »

stefan007 skrev:
"tesla har inte gjort något fel" är ett mantra som de i gbg upprepar så många gånger att de tror på det. Ring och kolla själv med transportstyrelsen, kanonservice därifrån är min erfarenhet.

Dåliga rutiner, okunskap och noll kundintresse från leveransidan. Ingen koll på tillbehör och vad som är överenskommet. Service verkar fungera mycket bättre hittills.

Har väntat en vecka på att C:s chef ska kontakta mig angående min dåliga leverans med två framflyttningar av leveranstid. Han har mitt nummer, mail och blivit ombedd av både service och C att kontakta mig. Efter en vecka är det fortfarande tyst som i graven...

Bilen är fantastiskt rolig och skön att köra men avsaknaden av magi vid leverans gör bilen mer vanlig än förväntat....
Jag förstår dig fullkomligt, helt och hållet!
Stämmer dessvärre med mina erfarenheter.
Om/när den där chefen ringer får du gärna be henne/honom kontakta mig också. Finns ett och annat att ventilera.
Bilen är ljuvlig, men känslan dämpas av den bittra eftersmaken från leverans-tillfället. Tråkigt men sant.
Skriv svar