Dumpa Tesla?

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Fredrik j
Inlägg: 11104
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Dumpa Tesla?

Inlägg av Fredrik j »

Pontus skrev:
Lite konstigt att de stora märkena kör med gratis service i Sverige då det påverkar inköpspriset och därmed förmånsvärdet. Kan ju säkert bli någon tusenlapp eller mer av skattade pengar varje år och lite mer moms att betala också.
Det är väl bara BMW som gör det?
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Dumpa Tesla?

Inlägg av Svenssons »

EnTraktor skrev:
Jag skulle lätt betala 5000 SEK per år för att få bra service från SC. Problemet är att Tesla inte vill serva bilar. Min förra X fick jag tjata mig till att få serva bilen och jag fick vänta 12 månader på att dom tog in bilen för att utföra service.
Jag betalade för förköpt service vilket blev mindre än 5000 SEK och har inte haft några problem att boka och genomföra service på min Model X. Har hunnit med 3 av de 4 förköpta servicarna. Inga som helst problem att få den tid för service som jag velat ha inom en månad och de har gått smidigt varje gång fast senaste servicen tog mindre än 2 timmar att göra så då fick jag ingen lånebil som de andra gångerna. Har även haft ett antal mindre garantiärenden och lite annat jobb och allt har fungerat smidigt. Har alltid genomfört service på SC Mölndal.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Dumpa Tesla?

Inlägg av LarsL »

Fredrik j skrev:
Pontus skrev:
Lite konstigt att de stora märkena kör med gratis service i Sverige då det påverkar inköpspriset och därmed förmånsvärdet. Kan ju säkert bli någon tusenlapp eller mer av skattade pengar varje år och lite mer moms att betala också.
Det är väl bara BMW som gör det?
Verkar ju som att både Volvo och Skoda också kör med ”sponsrad” service, även om den inte är helt gratis.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4223
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Dumpa Tesla?

Inlägg av nek0 »

LarsL skrev:
Fredrik j skrev:
Pontus skrev:
Lite konstigt att de stora märkena kör med gratis service i Sverige då det påverkar inköpspriset och därmed förmånsvärdet. Kan ju säkert bli någon tusenlapp eller mer av skattade pengar varje år och lite mer moms att betala också.
Det är väl bara BMW som gör det?
Verkar ju som att både Volvo och Skoda också kör med ”sponsrad” service, även om den inte är helt gratis.
Vet inte hur sponsrad den är. 3600kr kostar första service på min bil och den ska göras efter 2 år eller 3000 mil. Jag hinner med 1 service under avtals tiden. Avtalet är på 36 månader och upp till 4500 mil.
Fredrik j
Inlägg: 11104
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Dumpa Tesla?

Inlägg av Fredrik j »

LarsL skrev:
Fredrik j skrev:
Pontus skrev:
Lite konstigt att de stora märkena kör med gratis service i Sverige då det påverkar inköpspriset och därmed förmånsvärdet. Kan ju säkert bli någon tusenlapp eller mer av skattade pengar varje år och lite mer moms att betala också.
Det är väl bara BMW som gör det?
Verkar ju som att både Volvo och Skoda också kör med ”sponsrad” service, även om den inte är helt gratis.
Men den ingår inte i inköpspriset precis som du påpekar. Sen vet jag inte om 2400kr för 5liter olja + filter och nån timmes jobb är så sponsrat. Lite rabatt får man ju för att man förbinder sig att serva på en specifik verkstad. Det gör ju att dom kan planera arbetet. Dom vet ju på ett ungefär när man kommer höra av sig.
Sen hoppas man ju på att få göra nödvändiga reparationer. Det tjänar man pengar på, även om det är garantijobb.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Dumpa Tesla?

Inlägg av LarsL »

Tänker på att en årsservice på Hedinsbil för en Mercedes går på typ 8000kr.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14654
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Dumpa Tesla?

Inlägg av taliz »

Upplands Motor ville ha 7000 bara för årlig ”mellanservice” på min V60.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Verdi

Re: Dumpa Tesla?

Inlägg av Verdi »

LarsL skrev:
Tänker på att en årsservice på Hedinsbil för en Mercedes går på typ 8000kr.
Moderna bilar har väl inte årsservice utan "konditionsbaserad" service. Tvivlar inte på att de dyraste servicen på en Mercedes kostar så mycket men knappast _varje_ service. Pappa har kört Mercedes i 20 år och han borde ha sagt nåt om det isf.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14654
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Dumpa Tesla?

Inlägg av taliz »

Verdi skrev:
LarsL skrev:
Tänker på att en årsservice på Hedinsbil för en Mercedes går på typ 8000kr.
Moderna bilar har väl inte årsservice utan "konditionsbaserad" service.
Säg det till Volvo...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Dumpa Tesla?

Inlägg av LarsL »

Verdi skrev:
LarsL skrev:
Tänker på att en årsservice på Hedinsbil för en Mercedes går på typ 8000kr.
Moderna bilar har väl inte årsservice utan "konditionsbaserad" service. Tvivlar inte på att de dyraste servicen på en Mercedes kostar så mycket men knappast _varje_ service. Pappa har kört Mercedes i 20 år och han borde ha sagt nåt om det isf.
De senaste åren har jag betalat ungefär så mycket varje år för min bil. Men nu har jag gjort det för sista gången! :D

Mercedes kräver väl service varje år för att deras rostskyddsgaranti ska gälla?

Nissan Leaf måste servas varje år för att deras batterigaranti ska gälla.

Tror det är få avgasbilar som har giltig motorgaranti utan krav på service.
Användarvisningsbild
Snap02
Teslaägare
Inlägg: 282
Blev medlem: 12 jul 2019 08:12

Re: Dumpa Tesla?

Inlägg av Snap02 »

Eroz skrev:
Hej!

Oki. Nu börjar väl humöret bli sisådär beträffande ägandet av en Tesla.
Jag kommer i ett senare inlägg skriva hur alla mina turer har varit. Syftar först och främst till deras kundservice som i stort är obefintlig.

Idag när jag fick nog för att fråga hur det går med mina ärenden eftersom jag inte hört något på flera månader (Har säkert sagt det förut men jag är en person med TÅLAMOD i vanliga fall) så mailade jag Stockholm_Service@tesla.com och vad fick jag för svar?
Den mailadressen går inte längre att maila till då den inte övervakas. Jaa, de har stängt av möjligen att kontakta dom både via telefon och mail och hänvisar istället till ett formulär på deras hemsida.

Hur många biltillverkare stänger av möjligheten till att kontakta dom på detta sättet eller har denna extrema väntetiden vid serviceärenden eller för den delen skiter i att ÅTERKOPPLA i överhuvudtaget.

Finns det någon här som jobbar med kunder idag och beter sig på detta sätt och får företaget att funka? Hade jag vetat hur de behandlar sina kunder i förväg hade jag aldrig satt min fot i en Tesla.

NEJ det är inte OK att behandla oss befintliga ägare på det här viset trots att de sålt flera MODEL 3 i Sverige under detta året. Hur skulle det vara ifall Volvo skett fullständigt i sina kunder varje gång det släpper en ny modell? Precis inte så bra. Tesla har väl funnits i 16 år nu så det går inte heller köra det kortet!

Vi måste stå upp och agera nu!!
Är man inte nöjd så säljer man bilen o köper en annan. Ingen tvingar dig att vara kvar med tesla.
Uppfyller dom inte dina krav så varför lägga ner negativ energi på det?
Jag hade ett annat bilmärke innan tesla. Leasing kontrakt på 3 år. Jag gav upp efter 2 år. Sålde tillbaka bilen, torskade en slant men slipper huvudvärken på allt skit från den bilen.

Alltid strul att få service tid, aldrig hittade dom felen, bilen var borta upp till 3 veckor o kom tillbaka med samma fel. Mängder med lånebilar o aldrig fullutrustade som min med tex navigator o dieselvärmare osv.

Många bilmärken är kända för kass service, långa väntetider etc.
När jag körde BMW så valde jag att serva bilen i Uppsala på novation. Grym service men långt att åka från Stockholm. Provade segeltorp o Solna var aldrig nöjd.
Vw o Audi o Skoda är inte kända för bra,snabb service.

Det märket som brukar hålla bra o har riktigt nöjda kunder är Lexus. Nackdel där är dyrt att serva o deras hybrider nx kräver service var 1500 mil o dom kostar i snitt 6000 kr.
Så jag skulle rekommendera dig Lexus du kommer garanterat vara nöjd men det kommer kosta en del. Men alltid bra att slippa negativ spänning. Man kan annars känna sig ELändig.
Fredrik j
Inlägg: 11104
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Dumpa Tesla?

Inlägg av Fredrik j »

LarsL skrev:
Tänker på att en årsservice på Hedinsbil för en Mercedes går på typ 8000kr.
Porsche center vill ha 12' för att serva min cayman. Jag lämnar den inte där men det finns ju andra som gör det. Så länge det finns kunder...
Fredrik j
Inlägg: 11104
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Dumpa Tesla?

Inlägg av Fredrik j »

taliz skrev:
Upplands Motor ville ha 7000 bara för årlig ”mellanservice” på min V60.
Jag gjorde "mellanservice", dvs olja+filter på min s90 före semestern. Kostade 1600kr.
Mellanservice ingår inte i serviceavtalet men jag tycker 3000mil är lite för långt för oljan.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14654
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Dumpa Tesla?

Inlägg av taliz »

Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Upplands Motor ville ha 7000 bara för årlig ”mellanservice” på min V60.
Jag gjorde "mellanservice", dvs olja+filter på min s90 före semestern. Kostade 1600kr.
Mellanservice ingår inte i serviceavtalet men jag tycker 3000mil är lite för långt för oljan.
1600?! Var? Tom mekonomen ville ha 3500....
Med "mellanservice" menade jag den årliga som inte är "stor".
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Dumpa Tesla?

Inlägg av Zalman3 »

Nissan har visst problem.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4999
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Dumpa Tesla?

Inlägg av chaffis75 »

LarsL skrev:
chaffis75 skrev:
Japp du är helt rätt på de tycker jag.

Jag är själv en person som idag skulle kunna ha en modell 3 med de man hör nu så väntar jag med köp tills de låter som de funkar bättre eller om andra alternativ börjar säljas så blir de kanske ett annat märke.
Pröva du om det är lättare att få Hedinsbil att byta en inredningsdetalj som inte matchar gratis på en 2 år gammal bil? Lycka till! De skulle i alla fall skratt gått åt dig.

Eller förvänta sig att de kommer ihåg att jag snackade med Helge för 2 månader sedan om min framvagn och förväntar mig att få en tid snart utan att boka den.
Nu vet jag inte du du citerar vidare för de var överhuvudtaget inte min poäng. Jag har aldrig påstått att han ska förvänta sig att få delen utbytt gratis och inte ens trådskaparen tror enligt hans inlägg i tråden.

Sen ska man nog inte ta Hedin bil under ett tak även om de är samma namn. Prova lämna storstäderna så får man oftast bättre hjälp.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 07 okt 2014 18:56

Re: Dumpa Tesla?

Inlägg av Jojo »

Eroz skrev:
Hej!

Oki. Nu börjar väl humöret bli sisådär beträffande ägandet av en Tesla.
Jag kommer i ett senare inlägg skriva hur alla mina turer har varit. Syftar först och främst till deras kundservice som i stort är obefintlig.

Idag när jag fick nog för att fråga hur det går med mina ärenden eftersom jag inte hört något på flera månader (Har säkert sagt det förut men jag är en person med TÅLAMOD i vanliga fall) så mailade jag Stockholm_Service@tesla.com och vad fick jag för svar?
Den mailadressen går inte längre att maila till då den inte övervakas. Jaa, de har stängt av möjligen att kontakta dom både via telefon och mail och hänvisar istället till ett formulär på deras hemsida.

Hur många biltillverkare stänger av möjligheten till att kontakta dom på detta sättet eller har denna extrema väntetiden vid serviceärenden eller för den delen skiter i att ÅTERKOPPLA i överhuvudtaget.

Finns det någon här som jobbar med kunder idag och beter sig på detta sätt och får företaget att funka? Hade jag vetat hur de behandlar sina kunder i förväg hade jag aldrig satt min fot i en Tesla.

NEJ det är inte OK att behandla oss befintliga ägare på det här viset trots att de sålt flera MODEL 3 i Sverige under detta året. Hur skulle det vara ifall Volvo skett fullständigt i sina kunder varje gång det släpper en ny modell? Precis inte så bra. Tesla har väl funnits i 16 år nu så det går inte heller köra det kortet!

Vi måste stå upp och agera nu!!

Kan bara hålla med. Tyvärr... :(
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: Dumpa Tesla?

Inlägg av Foluke »

Jojo skrev:
Eroz skrev:
Hej!

Oki. Nu börjar väl humöret bli sisådär beträffande ägandet av en Tesla.
Jag kommer i ett senare inlägg skriva hur alla mina turer har varit. Syftar först och främst till deras kundservice som i stort är obefintlig.

Idag när jag fick nog för att fråga hur det går med mina ärenden eftersom jag inte hört något på flera månader (Har säkert sagt det förut men jag är en person med TÅLAMOD i vanliga fall) så mailade jag Stockholm_Service@tesla.com och vad fick jag för svar?
Den mailadressen går inte längre att maila till då den inte övervakas. Jaa, de har stängt av möjligen att kontakta dom både via telefon och mail och hänvisar istället till ett formulär på deras hemsida.

Hur många biltillverkare stänger av möjligheten till att kontakta dom på detta sättet eller har denna extrema väntetiden vid serviceärenden eller för den delen skiter i att ÅTERKOPPLA i överhuvudtaget.

Finns det någon här som jobbar med kunder idag och beter sig på detta sätt och får företaget att funka? Hade jag vetat hur de behandlar sina kunder i förväg hade jag aldrig satt min fot i en Tesla.

NEJ det är inte OK att behandla oss befintliga ägare på det här viset trots att de sålt flera MODEL 3 i Sverige under detta året. Hur skulle det vara ifall Volvo skett fullständigt i sina kunder varje gång det släpper en ny modell? Precis inte så bra. Tesla har väl funnits i 16 år nu så det går inte heller köra det kortet!

Vi måste stå upp och agera nu!!

Kan bara hålla med. Tyvärr... :(
Och vad innebär det att "stå upp och agera nu"?
Model S P85D,
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Dumpa Tesla?

Inlägg av LarsL »

Poängen är att TS vill ha saker utförda, helst gratis, som inte Tesla rimligen kam ta ansvar för. Ur Teslas synvinkel kan det ju lika gärna vara så att ägaren monterat dragkroken själv och skadat en inredningsdetalj och bytt den till någon han fick tag på någonstans. Jag säger inte att det är så, men det skulle kunna vara så. Jag kan säga att de bilhandlare jag haft att göra med inte skulle fixat detta åt mig utan att ta saftigt betalt.
Självklart kommer personen att bli nedprioriterad om hen ringer in och tjatar om att få gratis jobb utfört. Det är då också lätt att hen hamnar i jobbig kund högen och att de missar missnöjet med framvagnen.

Men det sjuka i detta fall är att TS tyckte det var lättare att starta en flametråd än att faktiskt lösa problemet genom att registrera ärendet i appen eller på hemsidan. Därför konstaterar jag att han endast var ute efter att snacka skit och inget annat.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 6003
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Dumpa Tesla?

Inlägg av Remuz »

Älskar det där argumentet att är man inte nöjd kan man bara sälja. Blir lite jobbigt när Tesla tog bort 30% av bilens värde över en natt.

Men visst, kompenserar dom mig för det (dvs köper tillbaka bilen) eftersom dom inte kan ge service så är det ju bra. Är helt underbart att ha en P100D där man får rådet att inte trycka så hårt på gasen för att det vibrerar då. Känns lite som att jag kunde haft kvar toyotan då...
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5561
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Dumpa Tesla?

Inlägg av OfarligTesla »

Remuz skrev:
Älskar det där argumentet att är man inte nöjd kan man bara sälja. Blir lite jobbigt när Tesla tog bort 30% av bilens värde över en natt.

Men visst, kompenserar dom mig för det (dvs köper tillbaka bilen) eftersom dom inte kan ge service så är det ju bra. Är helt underbart att ha en P100D där man får rådet att inte trycka så hårt på gasen för att det vibrerar då. Känns lite som att jag kunde haft kvar toyotan då...
Ja det är ju underbart, själv väntar jag bara på att skärmarna ska bli gula och Tesla vägrar laga som de bestämt sig för att göra nu.
Användarvisningsbild
jonsalgerier
Teslaägare
Inlägg: 385
Blev medlem: 11 dec 2016 00:29
Ort: Knivsta

Re: Dumpa Tesla?

Inlägg av jonsalgerier »

Remuz skrev:
Älskar det där argumentet att är man inte nöjd kan man bara sälja. Blir lite jobbigt när Tesla tog bort 30% av bilens värde över en natt.

Men visst, kompenserar dom mig för det (dvs köper tillbaka bilen) eftersom dom inte kan ge service så är det ju bra. Är helt underbart att ha en P100D där man får rådet att inte trycka så hårt på gasen för att det vibrerar då. Känns lite som att jag kunde haft kvar toyotan då...
Fast det var ju precis det som TS öppnade för att göra (dvs. dumpa bilen och troligtvis skaffa något annat)..
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 6003
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Dumpa Tesla?

Inlägg av Remuz »

Japp, men det framgår inte om TS har en P eller ej.

Skärmen är gul på min, men ”vi väntar på verktyg” trots att jag fått lovat muntligen ett byte för många månader sedan
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14654
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Dumpa Tesla?

Inlägg av taliz »

Remuz skrev:
Älskar det där argumentet att är man inte nöjd kan man bara sälja. Blir lite jobbigt när Tesla tog bort 30% av bilens värde över en natt.
På vilket sätt blir det bättre att sitta kvar då menar du? Den lär ju inte direkt öka i värde.
Man blir bara arg och bitter om man sitter med något man egentligen inte vill ha. Been there done that.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Dumpa Tesla?

Inlägg av LarsL »

Nu har ju TS köpt sin bil begagnad av en kompis så han borde inte förlora särskilt mycket på att sälja den igen.
Skriv svar