Sida 5 av 21
Re: E tron 50
Postat: 07 dec 2019 19:41
av Off Grid Byggaren
OTP skrev:Ansluter mig till tråden!
Efter omarbetad bilpolicy är jag sjukt sugen på att beställa en E tron 50.. skulle lånat hem en 55:a idag men laddningen hade ballat ur.. laddade inte och laddaren låste sig i bilen.. fick vackert åka iväg i min nuvarande dieselhäck till tjänstebil. Ska man ta det som ett omen?

I vilken ort ligger din Audihandlare?
Det kan vid enstaka tillfällen vara så att laddningen inte hoppar igång, det syns då direkt på indikeringen vid laddluckan.
Då brukar det bara vara att ta ur laddkabeln och sätta i den igen så går allt igång.
Om den sitter fast i bilen så lås upp bilen och tryck några sekunder på knappen vid laddluckan för att lossa laddkontakten. När lampan ovanför kontakten tänds är det bara att dra ur.
Finns även en nödlossning under huven, har aldrig behövt använda den ännu.
Re: E tron 50
Postat: 07 dec 2019 21:54
av OTP
Off Grid Byggaren skrev:OTP skrev:Ansluter mig till tråden!
Efter omarbetad bilpolicy är jag sjukt sugen på att beställa en E tron 50.. skulle lånat hem en 55:a idag men laddningen hade ballat ur.. laddade inte och laddaren låste sig i bilen.. fick vackert åka iväg i min nuvarande dieselhäck till tjänstebil. Ska man ta det som ett omen?

I vilken ort ligger din Audihandlare?
Det kan vid enstaka tillfällen vara så att laddningen inte hoppar igång, det syns då direkt på indikeringen vid laddluckan.
Då brukar det bara vara att ta ur laddkabeln och sätta i den igen så går allt igång.
Om den sitter fast i bilen så lås upp bilen och tryck några sekunder på knappen vid laddluckan för att lossa laddkontakten. När lampan ovanför kontakten tänds är det bara att dra ur.
Finns även en nödlossning under huven, har aldrig behövt använda den ännu.
Detta var i Alingsås, skulle lånat hem bilen tills på måndag kväll så jag var riktigt pepp på att få leva två dagar med elbil. Dom fick använda nödlossningen, enligt dom så var denna bilen en av de första som levererades ut. Vet inte om det kan stämma. Den hade ”bara” 48 % laddning så det var inte läge att ta den hem om det skulle fortsätta strula konstaterade vi. Jag har dock inte gett upp idéen å ska kolla om jag åtminstone kan få provköra i Gbg imorgon!
Re: E tron 50
Postat: 07 dec 2019 22:45
av Johan B
Macki skrev:Ja 3500 är ju inte så farligt, men jag har redan ett befintligt 3fas uttag så borde onboard laddaren funka lika bra som en laddbox? Eller är där någon annan fördel med laddbox? Som sagt detta är min fösta elbil
Absolut, det är i alla fall min uppfattning. Stora frågan är nog bara så att ditt uttag är dimensionerat för belastningen under lång tid, men tror dock att alla 3fas 16A är så eftersom det är en industristandard.
Re: E tron 50
Postat: 07 dec 2019 23:03
av Macki
Det ska nog inte vara några problem, sitter på 50A huvudsäkring, var inne och kolla på tibber och blev lite intresserad av deras abonnemang! Och då även laddboxen. Är du kund där Johan b? Verkar ju rätt smidigt med laddningen och de var även kompatibla med min värmepanna.
Re: E tron 50
Postat: 08 dec 2019 17:19
av Johan B
Macki skrev:Det ska nog inte vara några problem, sitter på 50A huvudsäkring, var inne och kolla på tibber och blev lite intresserad av deras abonnemang! Och då även laddboxen. Är du kund där Johan b? Verkar ju rätt smidigt med laddningen och de var även kompatibla med min värmepanna.
Jag har anmält byte till Tibber, men själva byter är inte klart. Så har egentligen inga erfarenheter än.
Re: E tron 50
Postat: 08 dec 2019 22:01
av Pof
Hej!
Alldeles nya här. Så vet inte ens om mitt meddelande hamnar på rätt ställe.
Har en e-tron 50 som är beställd och ska byggas nästa vecka. (V. 50)
Har läst igenom en del här och har ett par frågor.
*Är det någon som vet hur många 50:or som rullar ut med de 104k i rabatt? Tänker på andrahandsvärdet.
*Läste också att uppdateringar görs på bilar som byggs V50 eller senare, gäller det även 50:an eller bara 55:an?
*Har beställt med 21” fälgar, såg någon som gissade hur mycket kortare man kan köra med dem (-20%??) men är det någon som har erfarenhet?
För info så körde jag I3s tills för några dagar sedan, 2300mil på 10 mån, och har ingen räckviddsångest. Eller jo, fick lite när jag hörde någon säga att 21” skulle räcka 20% kortare;)
Stort tack för hjälpen!
Re: E tron 50
Postat: 08 dec 2019 22:38
av Off Grid Byggaren
Pof skrev:Hej!
Alldeles nya här. Så vet inte ens om mitt meddelande hamnar på rätt ställe.
Har en e-tron 50 som är beställd och ska byggas nästa vecka. (V. 50)
Har läst igenom en del här och har ett par frågor.
*Är det någon som vet hur många 50:or som rullar ut med de 104k i rabatt? Tänker på andrahandsvärdet.
*Läste också att uppdateringar görs på bilar som byggs V50 eller senare, gäller det även 50:an eller bara 55:an?
*Har beställt med 21” fälgar, såg någon som gissade hur mycket kortare man kan köra med dem (-20%??) men är det någon som har erfarenhet?
För info så körde jag I3s tills för några dagar sedan, 2300mil på 10 mån, och har ingen räckviddsångest. Eller jo, fick lite när jag hörde någon säga att 21” skulle räcka 20% kortare;)
Stort tack för hjälpen!
Det är 736 exemplar av 55:an reggade fram tills idag. Frågan är om 50 modellen kommer massproduceras?
Verkar ju som att elbilar har skapligt andrahandsvärde.
Oklart med uppdateringarna, men största förändringen är ju att de låser upp mer av reservkapaciteten i 55:ans batteri.
21” fälgar drar mer än 19, men om du gärna vill åka med sådana fälgar är det ju väldigt bra att välja eldrift.
Det går åt några fler kwh elenergi bara, är det knappt med räckvidden vid något tillfälle är det ju bara att sänka farten lite de gångerna.
Re: E tron 50
Postat: 08 dec 2019 23:28
av Macki
Hej och välkommen! E dock rätt ny själv
Jag har forskat lite i detta men inte fått några direkta besked, men som det verkar vara kommer uppdateringen gälla alla 50 modeller och från V50 på 55 modellen, men som sagt inte 100% säkert.
Jag har själv beställt en 50 som också ska byggas nästa vecka, körde proline med lite lull lull men valde 19" dels för att jag har också läst att det är stor skillnad på förbrukningen men också för att behålla så mycket av komforten som möjligt! Dock så är dom fälgarna så satans fula, på bild iallafall inte sett de irl.
Gällande rabatten så vet jag inte exakt men verkar vara en del bilar, var i kontakt med två olika Audi firmor och efter hand de sålde av kampanj bilarna så blev dom tilldelade fler, vad jag vet så fick Audi Malmö tre omgångar med kampanj bilar.
Skulle kill gissa på 250-300 bilar men tror inte det är något negativt för andrahandsvärdet.
Vet inte om du blev klokare, nog mest babbel och killgissande

Re: E tron 50
Postat: 09 dec 2019 00:01
av Zalman3
Pof skrev:Hej!
Alldeles nya här. Så vet inte ens om mitt meddelande hamnar på rätt ställe.
Har en e-tron 50 som är beställd och ska byggas nästa vecka. (V. 50)
Har läst igenom en del här och har ett par frågor.
*Är det någon som vet hur många 50:or som rullar ut med de 104k i rabatt? Tänker på andrahandsvärdet.
*Läste också att uppdateringar görs på bilar som byggs V50 eller senare, gäller det även 50:an eller bara 55:an?
*Har beställt med 21” fälgar, såg någon som gissade hur mycket kortare man kan köra med dem (-20%??) men är det någon som har erfarenhet?
För info så körde jag I3s tills för några dagar sedan, 2300mil på 10 mån, och har ingen räckviddsångest. Eller jo, fick lite när jag hörde någon säga att 21” skulle räcka 20% kortare;)
Stort tack för hjälpen!
104k i rabatt.
Plus 60.000kr i stöd.
Blir det 640.000kr netto?
Re: E tron 50
Postat: 09 dec 2019 08:33
av Stevvee
Någon utav er som beställt 50 som har den som personalbil?
Re: E tron 50
Postat: 09 dec 2019 11:33
av Johan B
Hittade denna info på den tyska sidan gällande förbrukning och fälg storlek;
Re: E tron 50
Postat: 09 dec 2019 11:36
av Johan B
Så det innebär ju drygt 10% skillnad mellan 19 och 21 för 50 modellen. Tycker det är ganska sjukt att det kan påverka så mycket.
Bra att man beställde med 19" även om fälgarna inte är de snyggaste på bild i alla fall.
Re: E tron 50
Postat: 09 dec 2019 11:52
av Mr S
Johan B skrev:Så det innebär ju drygt 10% skillnad mellan 19 och 21 för 50 modellen. Tycker det är ganska sjukt att det kan påverka så mycket.
Bra att man beställde med 19" även om fälgarna inte är de snyggaste på bild i alla fall.
Jag har original 19" till vintern och de är inte lika fula som på bild.
Re: E tron 50
Postat: 09 dec 2019 12:02
av Nilp
Jag har också 19” både sommar som vinter och jo dom är fula men man vänjer sig.
Personligen har jag inget behov av större men vill man ha en mer estetisk finare bil förstår jag att man vill ha större och annan design.
Re: E tron 50
Postat: 09 dec 2019 12:08
av Johan B
Sedan är det ju lite konstigt att 50 modellen drar mer än 55 med tanke på lägre vikt.
Är det inte samma elmotorer? Vet ju att effekten är lägre men trodde framförallt skillnaden var th det inte finns något boost läge
Re: E tron 50
Postat: 09 dec 2019 12:10
av Pof
Jag har absolut ett ”behov” av att bilen ska vara så snygg som den bara kan bli, enligt mig.
Har dock också ett behov av att ta mig 17.4 mil på en laddning under vinterförhållanden på växlande motor/landsväg. Och det ska troligen inte vara några problem!;) så jag hade inte bytt till mindre fälgar även med min nya kunskap.
Men stort tack för hjälpen!
Re: E tron 50
Postat: 09 dec 2019 12:30
av HelectriC
nu finns det väl även 22" att få till etron med S-line paket? Bra att nya modellen har lite längre räckvidd att ta av då.
Re: E tron 50
Postat: 09 dec 2019 14:01
av eriknw
Pof skrev:Hej!
...
*Läste också att uppdateringar görs på bilar som byggs V50 eller senare, gäller det även 50:an eller bara 55:an?
...
Pratade med min säljare nu, och alla 50 har dessa uppdateringar, oavsett tillverkningsvecka.
Re: E tron 50
Postat: 10 dec 2019 07:02
av Macki
eriknw skrev:Pof skrev:Hej!
...
*Läste också att uppdateringar görs på bilar som byggs V50 eller senare, gäller det även 50:an eller bara 55:an?
...
Pratade med min säljare nu, och alla 50 har dessa uppdateringar, oavsett tillverkningsvecka.
Som någon skrev innan så är det ju ganska kul för oss som köpt en bil som i slutändan var bättre än vad man kritat på för!
Re: E tron 50
Postat: 10 dec 2019 07:45
av Mastermange
Stevvee skrev:Någon utav er som beställt 50 som har den som personalbil?
Jepp, jag har beställt en proline med lite extrautr som personalbil, lev mars/april!
Re: E tron 50
Postat: 10 dec 2019 10:31
av OTP
Sitter redo att trycka på knappen för en advanced proline med 21 tums fälgar. Tänkte gå på navarrablå men kan inte bestämma mig om den gör sig bäst med optikpaket eller inte? Tror inte jag sett någon utan?
Re: E tron 50
Postat: 16 dec 2019 07:59
av cosmos
Får man ett års fri laddning på IONITY om man köper en e-tron?
Re: E tron 50
Postat: 16 dec 2019 13:11
av mati
cosmos skrev:Får man ett års fri laddning på IONITY om man köper en e-tron?
Det hade ju varit najs. Tyvärr inte.
Re: E tron 50
Postat: 16 dec 2019 14:07
av cosmos
Kan man ladda e-tron 50 fullt 100% utan att skada batteriet? Till skillnad mot Tesla som man ska hålla sig till 80% oftast. Har läst att Audi har större marginaler i batteriet vid full laddning.
Re: E tron 50
Postat: 16 dec 2019 14:32
av mati
cosmos skrev:Kan man ladda e-tron 50 fullt 100% utan att skada batteriet? Till skillnad mot Tesla som man ska hålla sig till 80% oftast. Har läst att Audi har större marginaler i batteriet vid full laddning.
Det är bara Tesla som
inte har någon buffert som skyddar mot 100% laddning. Alla andra elbilar har en mer eller mindre stor marginal som inte går att utnyttja. E-tron 55 har en synnerligen stor buffert och den kommer ju att minskas en aning nu på nya bilar för att få ut lite mer räckvidd. Detta gäller även e-tron 50. Med andra ord så kan du ladda fullt och risken att det påverkar batteriet negativt är mindre än i en Tesla. Men det rekommenderas trots allt att hålla sig till en lagom laddnivå till vardags, dvs 80% eller så. Man behöver ju troligen inte 100% räckvidd varje dag. Annars skulle jag nog satsa på en 55.