Riksrevisionen om bilars klimatstöd

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Snap02
Teslaägare

Re: Riksrevisionen om bilars klimatstöd

Inlägg av Snap02 »

Verdi skrev:
Snap02 skrev:
På vilket sätt får jag billigare för att jag köper leasar bilen till mig i företaget?
Jag får betala sociala avgifter på ca 30%
O får dra halva momsen,så sociala kostnaderna är betydligt högre än vad man får tillbaka på momsen.

Sedan åker jag på förmånsvärdet oxå är på tesla 3 ca 3800kr.
Jag får dra 9,50 per mil men om du är privatperson så får ni dra runt 18 kr per mil på arbetsresor.

Bilen är en kostnad precis som att jag köper en dator till företaget fast med skillnaden att det är dit lagt massa skatter. Jag har bilen i företaget får bara dra milersättningen på exakt vad jag kör i jobbet.
Om du köper bilen privat får du dra räntor slipper betala förmånsvärde o får dra ner i milersättning.

Miljöbonus på 60000 får alla som köper elbil med skillnaden att du som privatperson få den i (handen) o kan göra vad du vill med den.
Jag som företagare ser aldrig dom pengarna däremot minska månadskostnaden när leasingbolaget fått dom.
Det som skiljer är när garantin gått ut då betalar förstaget lagningen men under garanti tiden så är det ingen fördel.
Varför skulle man se ner på en privat person? Låter som jante från din sida.
Gå till teslakalkylen.com och räkna lite... ;) Den stora vinsten är att man får ta smällen av värdeminskningen med oskattade medel.
Vinst? Om jag får ett överskott så kan jag lika gärna ta utdelning istället för att få en smäll av värdeminskningen.

Oavsett det är inga obeskattade billiga pengar att ha företagsbil. I Sverige skattas företag ihjäl.
Verdi

Inlägg av Verdi »

Snap02 skrev:
Verdi skrev:
Snap02 skrev:
På vilket sätt får jag billigare för att jag köper leasar bilen till mig i företaget?
O får dra halva momsen,så sociala kostnaderna är betydligt högre än vad man får tillbaka på momsen.

Jag får dra 9,50 per mil men om du är privatperson så får ni dra runt 18 kr per mil på arbetsresor.

Bilen är en kostnad precis som att jag köper en dator till företaget fast med skillnaden att det är dit lagt massa skatter. Jag har bilen i företaget får bara dra milersättningen på exakt vad jag kör i jobbet.
Om du köper bilen privat får du dra räntor slipper betala förmånsvärde o får dra ner i milersättning.

Miljöbonus på 60000 får alla som köper elbil med skillnaden att du som privatperson få den i (handen) o kan göra vad du vill med den.
Jag som företagare ser aldrig dom pengarna däremot minska månadskostnaden när leasingbolaget fått dom.
Det som skiljer är när garantin gått ut då betalar förstaget lagningen men under garanti tiden så är det ingen fördel.
Gå till teslakalkylen.com och räkna lite... ;) Den stora vinsten är att man får ta smällen av värdeminskningen med oskattade medel.
Vinst? Om jag får ett överskott så kan jag lika gärna ta utdelning istället för att få en smäll av värdeminskningen.

Oavsett det är inga obeskattade billiga pengar att ha företagsbil. I Sverige skattas företag ihjäl.

Ok, tro det då om du vill. Men utdelningen får du först beskatta med 21,4% bolagsskatt och sen 20% utdelningsskatt (dvs du får ut 62,88% av det du hade i bolaget). Plus att summan man kan ta i utdelning är begränsad om man inte har flera anställda.
Tomas L

Inlägg av Tomas L »

Tomas L skrev:
Verdi skrev:
Förstår inte vad du är ute efter riktigt... Ett lågt förmånsvärde är en stor subvention för den som brukar bilen. Företaget betalar mycket riktigt "fullt pris" ändå. Men de får ju göra avdrag för bilkostnaderna. Minskad bolagsskatt alltså. Och så det där med momsen... Den hade företaget betalt även om de inte hade leasat en bil... Jag tycker du gör en tankevurpa.
Frågan är hur ska vi få mer elbilar i trafik? Elbilar kostar idag väldigt mycket, både för privatpersoner och företag. Men nu råkar det vara så att staten har sedan tidigare infört systemet med förmånsvärden, vars avsikt från början var att de som fick tjänstebilar skulle betala ett värde för att de får köra en "gratis bil". Ju dyrare bil, desto högre skatt måste man betala. Särskilt om man skaffar en dyr "lyxbil", då sticker förmånsvärdet iväg ordentligt.

Nu råkar elbilar vara väldigt dyra, långt över de gränsvärden som staten har satt för vad en rimlig tjänstebil får kosta, 7.5 basbelopp. Få företag är intresserade av att ta risken med ny dyr teknik och än färre tjänstebilsförare villl betala förmånsvärdet. Då den största andelen bilar säljs till företag så är det ganska rimligt att det är dem som ska motiveras att köpa elbilar, bl a genom att man bl a sänker kostnaden för den som ska använda bilen. Men om vi vill ha ut mer elbilar i trafiken är det ändå för lite, det behövs istället mer subventioner för företag och tjänstebilsförare, se bara på elbilsförsäljningen de senaste åren, den är högst marginell.

Angående moms...jag gör många tankevurpor, men jag har faktiskt rätt bra koll på företagsekonomi och skatter och skulle kunna skriva ett långt inlägg, men jag ska försöka hålla mig kort: Med din logik så skulle man kunna argumentera att det är orättvist att företag måste betala 20% moms när de säljer bilen eftersom privatpersoner inte behöver göra det. Men det är ju det som är poängen; betalar man moms vid försäljning, så kan man även dra av moms vid inköp.
Ett litet tillägg: "Men de får ju göra avdrag för bilkostnaderna". Detta är ett vanligt argument som på något sätt ska visa att företagare har fördelar jämfört med privatpersoner: Kostnaderna kan ju "dras av". Men att göra ett avdrag innebär att man användar en intäkt för att betala en utgift, d v s motsvarigheten till det en privatperson gör när de använder sin lön för att betala en kostnad.
M3 LR AWD EAP 2021
Verdi

Inlägg av Verdi »

Tomas L skrev:
Verdi skrev:
Förstår inte vad du är ute efter riktigt... Ett lågt förmånsvärde är en stor subvention för den som brukar bilen. Företaget betalar mycket riktigt "fullt pris" ändå. Men de får ju göra avdrag för bilkostnaderna. Minskad bolagsskatt alltså. Och så det där med momsen... Den hade företaget betalt även om de inte hade leasat en bil... Jag tycker du gör en tankevurpa.
Frågan är hur ska vi få mer elbilar i trafik? Elbilar kostar idag väldigt mycket, både för privatpersoner och företag. Men nu råkar det vara så att staten har sedan tidigare infört systemet med förmånsvärden, vars avsikt från början var att de som fick tjänstebilar skulle betala ett värde för att de får köra en "gratis bil". Ju dyrare bil, desto högre skatt måste man betala. Särskilt om man skaffar en dyr "lyxbil", då sticker förmånsvärdet iväg ordentligt.

Nu råkar elbilar vara väldigt dyra, långt över de gränsvärden som staten har satt för vad en rimlig tjänstebil får kosta, 7.5 basbelopp. Få företag är intresserade av att ta risken med ny dyr teknik och än färre tjänstebilsförare villl betala förmånsvärdet. Då den största andelen bilar säljs till företag så är det ganska rimligt att det är dem som ska motiveras att köpa elbilar, bl a genom att man bl a sänker kostnaden för den som ska använda bilen. Men om vi vill ha ut mer elbilar i trafiken är det ändå för lite, det behövs istället mer subventioner för företag och tjänstebilsförare, se bara på elbilsförsäljningen de senaste åren, den är högst marginell.

Angående moms...jag gör många tankevurpor, men jag har faktiskt rätt bra koll på företagsekonomi och skatter och skulle kunna skriva ett långt inlägg, men jag ska försöka hålla mig kort: Med din logik så skulle man kunna argumentera att det är orättvist att företag måste betala 20% moms när de säljer bilen eftersom privatpersoner inte behöver göra det. Men det är ju det som är poängen; betalar man moms vid försäljning, så kan man även dra av moms vid inköp.

Man kan ha bra koll och ändå göra en logisk kullerbytta. ;)

Att kunna dra halva momsen på leasingavgiften är en fördel. Att man betalar moms hör inte hit. Det hade man gjort ändå även utan bil. Det är helt frikopplat från bilen.
Användarvisningsbild
sven-labil
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ola13743

Inlägg av sven-labil »

Tomas L skrev:
Ett litet tillägg: "Men de får ju göra avdrag för bilkostnaderna". Detta är ett vanligt argument som på något sätt ska visa att företagare har fördelar jämfört med privatpersoner: Kostnaderna kan ju "dras av". Men att göra ett avdrag innebär att man användar en intäkt för att betala en utgift, d v s motsvarigheten till det en privatperson gör när de använder sin lön för att betala en kostnad.
Fast med skillnaden att privatpersonen först betalat skatt på sin lön och alltid betalar moms, eller hur?
Knallgrå S75D - Gandalf - Påstås kunna trolla men det är bara partytricken som alltid funkar...
Tomas L

Inlägg av Tomas L »

Verdi skrev:
Man kan ha bra koll och ändå göra en logisk kullerbytta. ;)

Att kunna dra halva momsen på leasingavgiften är en fördel. Att man betalar moms hör inte hit. Det hade man gjort ändå även utan bil. Det är helt frikopplat från bilen.
"Att man betalar moms hör inte hit. Det hade man gjort ändå"... Det är samma sak som att säga att det är bra att låna pengar för att köpa ett hus, för då får man räntekostnader som man kan dra av på lönen. Det är ju bara det att huset kostar ju mer än man tjänar på ränteavdragen.

Det är faktiskt en nackdel att man bara får dra HALVA momsen. För när bilen sedan ska säljas vidare, så måste man betala HELA momsintäkten på försäljningen.
Senast redigerad av Tomas L, redigerad totalt 4 gång.
M3 LR AWD EAP 2021
Tomas L

Inlägg av Tomas L »

sven-labil skrev:
Tomas L skrev:
Fast med skillnaden att privatpersonen först betalat skatt på sin lön och alltid betalar moms, eller hur?
Företag betalar moms på det de säljer, liksom sociala avgifter för anställda, skatt på vinster och utdelningar.

Privatpersoner behöver inte betala moms när de säljer bilen. Så vad är skillnaden, eller snarare "fördelen" för företaget?
M3 LR AWD EAP 2021
Användarvisningsbild
sven-labil
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ola13743

Inlägg av sven-labil »

Tomas L skrev:
sven-labil skrev:
Tomas L skrev:
Företag betalar moms på det de säljer, liksom sociala avgifter för anställda, skatt på vinster och utdelningar.

Privatpersoner behöver inte betala moms när de säljer bilen. Så vad är skillnaden, eller snarare "fördelen" för företaget?
Olika skattenivåer (som jag inte har koll på men visst är de typiskt lägre vid de olika varianterna som finns för att ta ut pengar ur ett företag än vanlig inkomstskatt?) och att man normalt säljer en bil för mindre än vad man köpte den för. Edit: Fast det hjälper ju inte alltid om man bara får dra halva momsen vid köp men måste betala hela momsen vid försäljning som jag såg att du skrivit tidigare... Varför måste det vara så krångligt?!
Knallgrå S75D - Gandalf - Påstås kunna trolla men det är bara partytricken som alltid funkar...
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

Varför köper så många sina bilar på företag om man inte tjänar på det? För mig helt obegripligt.
Tomas L

Inlägg av Tomas L »

sven-labil skrev:
Tomas L skrev:
Olika skattenivåer (som jag inte har koll på men visst är de typiskt lägre vid de olika varianterna som finns för att ta ut pengar ur ett företag än vanlig inkomstskatt?) och att man normalt säljer en bil för mindre än vad man köpte den för.
Ja, bilen säljs för lägre än anskaffningsvärdet, men det gäller oavsett om det är ett företag eller privatperson, så där finns ingen fördel för någon.

Om en privatperson säljer ett föremål för med 1000 kr i överskott så innebär det 1000 kr i fickan.

Om ett företag säljer ett föremål 1000 kr i överskott så måste det betala 200 kr i moms till staten, sedan kan man betala ut lön, vilket efter avdrag för skatt och sociala avgifter lämnar kvar ca: 400 kr i fickan. Man kan även ta ut överskottet som vinstutdelning och då, efter vinstskatt och utdelningsskatt få ut en något större andel, ca: 500 kr. Men då görs det ingen ingen inbetalning till pensionen, vilket inte är så bra i längden.
M3 LR AWD EAP 2021
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Snap02 skrev:

Varför köper du inte bilen privat? Om det inte blir någon skillnad?
Vad skulle du få för marginalskatt om du tar ut pengarna till bilen som lön?
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Varför tror ni förmånsbil är så populärt? Om man inte sparar något på det...
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

Fredrik j skrev:
Varför tror ni förmånsbil är så populärt? Om man inte sparar något på det...
Har redan frågat men ingen svarar :lol:
Tomas L

Inlägg av Tomas L »

nek0 skrev:
Varför köper så många sina bilar på företag om man inte tjänar på det? För mig helt obegripligt.
För många så är bilen ett nödvändigt arbetsverktyg och man kan köra en ny bil med garantier till en rimlig kostnad. Men kan man nöja sig med en 3-4 år gammal privatbil och ta ut milersättning, så är ofta är kostnadskalkylen ungefär likvärdig. Tills bilen pajar.
M3 LR AWD EAP 2021
Verdi

Inlägg av Verdi »

Tomas L skrev:
nek0 skrev:
För många så är bilen ett nödvändigt arbetsverktyg och man kan köra en ny bil med garantier till en rimlig kostnad. Men kan man nöja sig med en 3-4 år gammal privatbil och ta ut milersättning, så är ofta är kostnadskalkylen ungefär likvärdig. Tills bilen pajar.

Med nedsatt förmånsvärde blir det MYCKET billigare att ha den på företagsleasing än privat. Alla är överens om det förutom du.

Med normalt förmånsvärde går det på ett ut men risken blir mindre om man tar den på firman. Nya däck, självrisk, oväntat högt värdetapp osv betalas då med oskattade pengar.
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare

Inlägg av ChristerSjo »

nek0 skrev:
Jag gör ett bruttolöneavstående för att betala min "förmåns" bil. För min arbetsgivare är allt kostnads neutralt. Den stora fördelen är att jag betalar alla kostnader (värdeminskning, väggladdare, tvätt etc etc) med oskattade medel. Med en marignalskatt på cirka 60% gör det stor effekt trots att jag får betala skatt (och arbetsgivarens sociala avgifter) på förmånsvärdet.

Jag hade aldrig köpte min bil privat för 720 kSEK (efter bonus 60 kSEK) med alla tillägg.

Hela den här tråden är en typisk svensk diskussioin om allt skall vara så lika och rättvist

EDIT, jag står även för restvärdes risken, men återigen med oskattade medel.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare

Inlägg av zyax »

ChristerSjo skrev:
nek0 skrev:
Jag gör ett bruttolöneavstående för att betala min "förmåns" bil. För min arbetsgivare är allt kostnads neutralt. Den stora fördelen är att jag betalar alla kostnader (värdeminskning, väggladdare, tvätt etc etc) med oskattade medel. Med en marignalskatt på cirka 60% gör det stor effekt trots att jag får betala skatt (och arbetsgivarens sociala avgifter) på förmånsvärdet.

Jag hade aldrig köpte min bil privat för 720 kSEK (efter bonus 60 kSEK) med alla tillägg.

Hela den här tråden är en typisk svensk diskussioin om allt skall vara så lika och rättvist
Det är helt rätt att det är en typiskt svensk diskussion, men det började med att någon ville göra det ännu bättre för företagsköp än vad det är idag utan att ändra på reglerna för privatpersoner. Det är för mig hål i huvudet att göra det ännu förmånligare att leasa en bil via sitt företag. Slopa momsen istället för att hålla på med bidragssystem eller sänk momsen till 6% för allt som är riktigt miljövänligt som idag får något bidrag, typ solceller, elbilar och laddsystem. Det hade gjort sjukt mycket större skillnad för miljön än det system vi har idag och en billigare lösning för staten än att någon jeppe på länsstyrelsen eller transportstyrelsen ska sitta och räkna på något konstigt bidrag.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Tomas L

Inlägg av Tomas L »

Verdi skrev:
Tomas L skrev:
nek0 skrev:

Med nedsatt förmånsvärde blir det MYCKET billigare att ha den på företagsleasing än privat. Alla är överens om det förutom du.

Med normalt förmånsvärde går det på ett ut men risken blir mindre om man tar den på firman. Nya däck, självrisk, oväntat högt värdetapp osv betalas då med oskattade pengar.
Som jag redan förklarat så är företags pengar inte "oskattade: Företag betala 20% av all intäkter till statskassan. Sedan drygt 21% på vinsten, sedan skatt på utdelningen till aktieägaren, samt sociala avgifter, förmånsvärden etc.

Det nedsatta förmånsvärdet gäller bara elbilar och trots det, så är det bara en bråkdel av alla bilar som säljs till företag som är elbilar. Hur kommer det sig om det skulle vara så förmånligt? Därför att få företagare vill riskera så stora summor som det rör sig om när det gäller elbilar. De väljer hellre det trygga alternativet, en Volvo V60 för halva priset. Så vill ha ut mer elbilar i trafiken, så bör man se till att förbättre villkoren för företagen så att de vågar välja klimatvänligt. Då kommer försäljningen av elbilar att ta fart vilket gynnar även privatpersoner eftersom bilar i de flesta fall kommer ut på privatmarknaden efter 3 år.
M3 LR AWD EAP 2021
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

Tomas L skrev:
nek0 skrev:
Jag är kanske trög men jag fattar inte vad du menar.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Tomas L skrev:
nek0 skrev:
För väldigt många har förmånsbilen inte ett arbetsverktyg utan använder den som en privatbil.
Verdi

Inlägg av Verdi »

Tomas L skrev:
Verdi skrev:
Tomas L skrev:
nek0 skrev:

Som jag redan förklarat så är företags pengar inte "oskattade: Företag betala 20% av all intäkter till statskassan. Sedan drygt 21% på vinsten, sedan skatt på utdelningen till aktieägaren, samt sociala avgifter, förmånsvärden etc.

Det nedsatta förmånsvärdet gäller bara elbilar och trots det, så är det bara en bråkdel av alla bilar som säljs till företag som är elbilar. Hur kommer det sig om det skulle vara så förmånligt? Därför att få företagare vill riskera så stora summor som det rör sig om när det gäller elbilar. De väljer hellre det trygga alternativet, en Volvo V60 för halva priset. Så vill ha ut mer elbilar i trafiken, så bör man se till att förbättre villkoren för företagen så att de vågar välja klimatvänligt. Då kommer försäljningen av elbilar att ta fart vilket gynnar även privatpersoner eftersom bilar i de flesta fall kommer ut på privatmarknaden efter 3 år.

20% av alla intäkter till statskassan? Du menar momsen som mina kunder betalar? Det var aldrig mina pengar. Men jag kan kvitta de mot mina utgifter. Ju större utgifter desto mer av momspengarna får jag behålla. Där är de "oskattade". Men visst, de måste skattas rejält innan jag har de i min privata plånbok. Det är ju därför det är förmånligt.

Börjar tro att du trollar.
Tomas L

Inlägg av Tomas L »

zyax skrev:
Det är helt rätt att det är en typiskt svensk diskussion, men det började med att någon ville göra det ännu bättre för företagsköp än vad det är idag utan att ändra på reglerna för privatpersoner. Det är för mig hål i huvudet att göra det ännu förmånligare att leasa en bil via sitt företag. Slopa momsen istället för att hålla på med bidragssystem eller sänk momsen till 6% för allt som är riktigt miljövänligt som idag får något bidrag, typ solceller, elbilar och laddsystem. Det hade gjort sjukt mycket större skillnad för miljön än det system vi har idag och en billigare lösning för staten än att någon jeppe på länsstyrelsen eller transportstyrelsen ska sitta och räkna på något konstigt bidrag.
Problemet är att det skulle inte göra något större utslag på försäljningen av elbilar till privatpersoner om man tog bort momsen, iaf inte till dagens prisnivåer. Det är inte så många privatpersoner som köper bilar för 800.000 kr eller ens 560.000, som Model S och Model 3 skulle kosta exkl moms.

Det är bara kolla på Bil Sweden, vilka bilar köper privatpersoner jämfört med företag? De flesta privatpersoner väljer små, billigare bilar. De flesta nya bilar säljs hur som helst till företag, så det skulle göra sjukt mycket större skillnad för miljön om man istället gav större incitament till företagare så att de väljer rena elbilar, för det skulle innbära att det blev fler elbilar på gatorna. Det är inte hål i huvudet, utan logik. Men de flesta som tycker annorlunda i den här tråden har inte miljön i åtanke, utan den egna plånboken.
M3 LR AWD EAP 2021
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

En anställd som får sin arbetsgivare att inkludera en förmånsbil i ersättningen för det arbete man utför betalar för bilen med oskattade pengar. Den anställde blir sedan förmånsbeskattad. Om förmånsvärdet var exakt detsamma som det belopp bilen kostar skulle det vara lika dyrt som att köpa privat. Det som gör det förmånligt är när förmånsvärdet sätts lägre än vad arbetsgivaren (och indirekt den anställde) betalar.
Samma princip skulle gå att använda utan att blanda in en arbetsgivare. Betala bilen med oskattadepengar (ett avdrag) och istället skatta på ett förmånsvärdet. Det skulle då bli lika förmånligt att köpa privat.
Tomas L

Inlägg av Tomas L »

Verdi skrev:
20% av alla intäkter till statskassan? Du menar momsen som mina kunder betalar? Det var aldrig mina pengar.
Det är ju det som är skillnaden mellan privatpersoner och företag; företaget får inte behålla momsen. Men då kan de å andra sidan dra av moms på inköp...och det är ju så det rimligtvis måste vara.

Verdi skrev:
Ju större utgifter desto mer av momspengarna får jag behålla.
Men du har mindre pengar i kassan för utgifterna har ju ökat. Man kan bara dra av mer moms om man har större kostnader. Man kan dra liknelsen vid en privatperson som tar ett lån för att köpa grejer, man kan ju då dra av räntekostnaden och därmed öka inkomsten. Men man måste ju fortfarande betala lånet.
M3 LR AWD EAP 2021
Tomas L

Inlägg av Tomas L »

Fredrik j skrev:
Tomas L skrev:
nek0 skrev:
För väldigt många har förmånsbilen inte ett arbetsverktyg utan använder den som en privatbil.
De kör alltså bilen bara på fritiden?
M3 LR AWD EAP 2021
Skriv svar