Vad gillar jag inte? (Förbättra model S tråden)
Moderator: Redaktion
Re: Vad gillar jag inte? (Förbättra model S tråden)
Min treåring har hittat en knapp i bagaget som ja inte visste fanns. Nu öppnar hon bagageluckan så fort jag stannar. Hade velat att knappen för att spärra de bakre fönstrens även spärrade bagageknappen. (Hon åker i bagagets barnsäten)
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Har du slagit på "Child Protection Lock" i inställningarna? Tror den inställningen avaktiverar den knappen. Det säger i alla fall snabbguiden:Senox skrev:Min treåring har hittat en knapp i bagaget som ja inte visste fanns. Nu öppnar hon bagageluckan så fort jag stannar. Hade velat att knappen för att spärra de bakre fönstrens även spärrade bagageknappen. (Hon åker i bagagets barnsäten)

Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Hej och hå! Den inställningen har jag inte ens sett! Där blev bilen precis ytterligare lite bättre! Tack!
- danni
- Teslaägare
- Kontakt:
Inga problem! Jag har kört Tesla tre gånger i mitt liv och jag känner mig redan som en expert på bilen... Gaaaaah, vad jag längtar efter min bilSenox skrev:Hej och hå! Den inställningen har jag inte ens sett! Där blev bilen precis ytterligare lite bättre! Tack!

danni skrev:Inga problem! Jag har kört Tesla tre gånger i mitt liv och jag känner mig redan som en expert på bilen... Gaaaaah, vad jag längtar efter min bilSenox skrev:Hej och hå! Den inställningen har jag inte ens sett! Där blev bilen precis ytterligare lite bättre! Tack!
Du e väl som jag var innan jag fick min. Fullkomligt besatt av bilen och läser och kollar på allt man kan komma över.
- Kenth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/kenth4336
Tur att det går över efter man fått bilen.... NOTMartinen skrev:danni skrev:Inga problem! Jag har kört Tesla tre gånger i mitt liv och jag känner mig redan som en expert på bilen... Gaaaaah, vad jag längtar efter min bilSenox skrev:Hej och hå! Den inställningen har jag inte ens sett! Där blev bilen precis ytterligare lite bättre! Tack!
Du e väl som jag var innan jag fick min. Fullkomligt besatt av bilen och läser och kollar på allt man kan komma över.

Model S 100D 18 , Pärlvit
Model S LR Raven-19[/b] , Pärlvit
Model S Plaid -23 , Svart
Model 3 LR 19 , Svart
Model 3 LR 21 , Pärlvit
Model Y Performance 23 , Pärlvit
Är det bara jag som vill ha längre räckvidd och blir galen på att 35mil är väldigt kort om man helt plötsligt måste iväg på något efter jobbet eller så ? 120kwh hade passat mig långresor spelar ingen roll då hoppar man mellan SC men gör en vända åt fel håll och hälsa på svärmor sedan eller hoppsan jag måste tillbaka till kunden för det krånglar. Batteriet borde upp i vad man orkar köra på en dag eller tätare med destinationsladdare eller SC. Har redan ångest för vintern med snö och kyla kommer ju ha räckvidd på 25-30 mil
Kör du lite närmre lagligt så verkar det ju på folk här som att du kan kan komma längre än 35mil..
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
- Andreasson
- Teslaägare
Håller med!jjmaskin skrev:Är det bara jag som vill ha längre räckvidd och blir galen på att 35mil är väldigt kort om man helt plötsligt måste iväg på något efter jobbet eller så ? 120kwh hade passat mig långresor spelar ingen roll då hoppar man mellan SC men gör en vända åt fel håll och hälsa på svärmor sedan eller hoppsan jag måste tillbaka till kunden för det krånglar. Batteriet borde upp i vad man orkar köra på en dag eller tätare med destinationsladdare eller SC. Har redan ångest för vintern med snö och kyla kommer ju ha räckvidd på 25-30 mil
Jag reser också långa sträckor i tjänsten. I onsdags hade jag första möte i Malmö kl 13. Åkte från Västerås 06.45. Ett stopp på vägen anser jag är max. Det är på gärdesgården nu. Ett riktigt stort batteri får gärna vara tillval, då jag förstår att många tycker att det är onödigt.
Model S 85D (2015)
Model X Long Range (2020)
Skulle du åkt senare med en bil med kortare räckvidd? Sträckan tar ju ca 6h att köra.. Man behöver ju typ stanna på vägen även med fossilbil..
Det gäller att det laddas när bilen står still, inte alltid lätt så klart när man är ute hos kunder eller liknande så klart. Nackdelen med ett större batteri just nu är ju att det kommer väga en hel del och dessutom kosta en slant. Ett enkelt sätt att få längre räckvidd är att sänka hastigheten. Har läst här om personer som kommer upp i och slår de 50 milen som anges bara genom att hålla hastighetsbegränsningarna på 70-90 vägar.
Så, lagom hastighet och många pauser... Säg inte att elbilen inte bidrar till trafiksäkerheten
Så, lagom hastighet och många pauser... Säg inte att elbilen inte bidrar till trafiksäkerheten

Jag skulle såklart inte ha nått emot 10-15 mil extra i batterierna, men tror att om bara infrastruktur med bra tillgänglighet för destinationsladdning byggs ut så kan man klara sig rätt bra utan att det tar speciellt mkt längre tid med långresor än med fossilbil.. Idag verkar det vara just det som är problemet.. Att det är svårt att hitta laddning i närheten av dit man ska alltså..
- danni
- Teslaägare
- Kontakt:
Överlag tror jag inte det behövs så mycket större batterier. Problemet uppstår väl möjligen i såna här situationer, när man har en lång resa, så lång att det krävs flera laddstopp, och man dessutom vill komma fram så fort som möjligt (till skillnad från på semesterresa där resan är en del av målet). Men om man nu verkligen vill komma fram så fort som möjligt - tar man inte tåg eller flyg istället då?
Beror på (i allafall i mitt jobb) om man har utrustning med sig, och om man måste röra sig mellan olika ställen relativt smidigt när man kommit fram.. Resor på 50-60mil funkar rätt bra om man kan ha 35-38mil batteri från start.. Men längre resor än det kanske blir jobbigt.
Har kört England-Sthlm på 2 dagar (drygt 200 mil) med en Cabby maxi (inte så bekvämt!). Funderar på hur en sån resa sett ut och hur tiden påverkats av elbil.. I de lägena blir det nog fortfarande lite mer omständligt med elbil.. Då skulle större batteri hjälpa.. Fast laddhastigheten/laddstyrkan skulle också behöva ökas...
Har kört England-Sthlm på 2 dagar (drygt 200 mil) med en Cabby maxi (inte så bekvämt!). Funderar på hur en sån resa sett ut och hur tiden påverkats av elbil.. I de lägena blir det nog fortfarande lite mer omständligt med elbil.. Då skulle större batteri hjälpa.. Fast laddhastigheten/laddstyrkan skulle också behöva ökas...
10 mim mecka på be singstation eller 15-30 min superchargers är ingen stor skillnad för mig personligen. Gratis och slipper grejja med cancerframkallande saker. Kan i lugn och ro besöka faciliteterna och käka något etc.
Men förstår att det finns jobb och personer som skulle ha nytta av större batterier. Notera dock att normalsvensken kör i snitt 4 mil per dag. Så det är ovanligt med behovet att bränna mer en en fullladdad Tesla per dag.
Men förstår att det finns jobb och personer som skulle ha nytta av större batterier. Notera dock att normalsvensken kör i snitt 4 mil per dag. Så det är ovanligt med behovet att bränna mer en en fullladdad Tesla per dag.
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
- Andreasson
- Teslaägare
Jag måste erkänna att jag än så länge är fossilbilsåkare (320d X-drive) och därför lite bortskämd med ca 80-90 mils räckvidd, vilket ju är skönt när man som jag ofta åker 60-80 mil på en dag. Ny bil ska beställas i okt/nov och blir då med största sannolikhet en Tesla. Så här långt har jag ju insett att jag måste ändra på mitt arbetssätt en del och planera mer. Men det hade ju ändå varit otroligt skönt med möjligheten att kunna beställa ex.vis ett 120kWh-batteri, även om det hade kostat en ordentlig slant.hybris skrev:10 mim mecka på be singstation eller 15-30 min superchargers är ingen stor skillnad för mig personligen. Gratis och slipper grejja med cancerframkallande saker. Kan i lugn och ro besöka faciliteterna och käka något etc.
Model S 85D (2015)
Jag kör väldigt mycket, och har också funderat på större batteri. Jag känner mig dock lite kluven på hur mycket nytta jag egentligen skulle ha av det.
Man måste ju ändå ladda, och jag tag hellre korta laddstopp ofta än långa laddstopp.
Vid långturer laddat jag oftast bara så jag kommer till nästa Supercharger och då utnyttjar jag bara 50-60% av batteriet ändå. När laddaren ligger tätt så hoppas jag såklart över någon laddare då och då.
Man måste ju ändå ladda, och jag tag hellre korta laddstopp ofta än långa laddstopp.
Vid långturer laddat jag oftast bara så jag kommer till nästa Supercharger och då utnyttjar jag bara 50-60% av batteriet ändå. När laddaren ligger tätt så hoppas jag såklart över någon laddare då och då.
Ja, för de andra flesta är det inget problem. Jag har sedan ett år tillbaka ungefär kollat hur långt jag åker och om det skulle funkat med 30-35 mils räckvidd (har ju ingen Tesla än). Har bara varit en gång då det skulle varit svårt eller störande, en resa till Småland. Faktiskt var det så att jag höll på att hamna lite illa även med diesel eftersom det var ganska glest med mackar, vilket jag inte tänkte på och tanka inte när jag kunde.
det är inget problem med en rutt som passerar SC men om du åker 15 mil åt SC löst område och sedan hem så har du typ 54dl ampereolja kvar då sitter du fast hemma en bra stund eller ladda entimme föratt ta sig till en SC. det fungerar fantastiskt bra i Tyskland där är det tätare mellan SC men Sverige är liksom bara långt åt ett håll
Precis det läget är ju det värsta, som du säger räcker det med 15 mil ut i "obygden" för att få problem. Men som tur är finns detta ström överallt, även modet tar tid så klart.
japp det gör det och det brukar gå fint att fylla lite hos kunder men det hade varit fint med 10-15 mil till
Det jag saknar är service tillgången där det idag är långa väntetider på minst 2-3 månader (i mitt fall) vilket inte är ok.
Roade mig att kolla på min gamla bil på vw där första lediga tid var 1 september, lite mer acceptabelt.
Roade mig att kolla på min gamla bil på vw där första lediga tid var 1 september, lite mer acceptabelt.
Det börjar kännas som att det är dags att öppna fler servicecenter. Det var tidigare tal om Malmö. Även om det är nära Köpenhamn så är det nog rimligt, då de verkar ha en del att göra i Köpenhamn.leiflodde skrev:Det jag saknar är service tillgången där det idag är långa väntetider på minst 2-3 månader (i mitt fall) vilket inte är ok.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Bokade precis i Stockholm. Det blev 1,5 månader fram i tiden. Känns ok.leiflodde skrev:Det jag saknar är service tillgången där det idag är långa väntetider på minst 2-3 månader (i mitt fall) vilket inte är ok.
Fast dom behöver nog bygga ut rejält. I och med försäljningsutvecklingen så kommer snart många bilar att ha rullat de första 2000 milen.
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)