Denke skrev:För mig var det direkt avgörande av val av bil att Tesla har sitt unika laddnätverk som bara Tesla ägare kan nyttja.
Jag kör massor av bil i jobbet och vill ha ett smidigt liv.
Om Tesla öppnar sitt laddnätverk så har ju företaget ingen fördel alls gentemot de bilar som nu börjar komma ut på marknaden.
Bara kika på Ioniq, Kia Ev6 som ligger i framkant med allt, dom kommer bli storsäljare framöver ihop med Europeiska biltillverkare som kommer vässa sig ordentligt från år till år.
Finns bara kortsiktiga vinster för Tesla med detta för deras bilförsäljning kommer att minska drastiskt om
deras enda övertag försvinner.
För mig var också SuC avgörande att kunna gå från fossilbil till elbil. Har kikat på andra alternativ, som tex. Taycan och andra, men de har alla samma laddproblematik när man skall resa. För pendling och vardag så kan man använda nästan vilken elbil som helst (då laddar man ändå bara hemma). Men jag vill inte ha en (el)bil som begränsar mig att inte kunna göra några som helst resor.
Självklart kan man resa med endast en elmoped, eller en Zoe på endast AC-laddning, men för mig så är Tesla SuC enda alternativet för att ta vår diesel på semester. Har en viss typ av tålamod för problem och laddtider, köer, etc. När jag reser i jobbet så har jag inte tid/råd med sådan väntan/strul, och på semester vill jag ha en lugn och bekymmersfri semester där vi kan vara spontana och inte behöva planera så mycket (viss planering behöver man även med Tesla, tex. hotell/destinationsladdning).
Så jag är positiv till att SuC (även om en högre kostnad) kan bli tillgänglig för andra elbilar som kan vara av intresse. Det sagt så är jag inte helt 100:a på alla andra elbilar heller (är inte 100:a med Tesla heller för den delen, skall sägas).
Även om vi räknar bort SuC, så är jag inte säker på att jag skulle byta (även om jag gillar valfriheten att kunna göra så). Pruttkuddar skiter jag i. De har aldrig varit en faktor i att välja bil (använder aldrig, mer än som enstaka kul engångsskämt/demo för de som inte åkt i bilen innan).
Även om andra bilar som Taycan och KIA EV6 är bra bilar på många sätt, så är de inte några direkta ersättare för min M3.
Taycan har absolut prestandan och körglädjen, och dessutom mycket finare interiör och byggkvalitet, men brister i räckvidd och extremt litet bagage (även jämfört med M3 och dess trånga sedanlucka). En annan nackdel är att även om den startar på 800 papp (som inte är så farligt långt ifrån bättre M3), så när man lagt till alla grundfunktioner (ingen lyx med finläder, etc) man förväntar sig i en modern bil, så hamnar man snabbt på 1,5 mille. Dessutom väldigt högt förmånsvärde (över 11 papp i månaden).
Polestar 2, även om jättefin Volvo-kvalitet (och som jag gillar), så är den inte i min smak interiörmässigt (även om snygg på utsidan). Är allt för trångt och klaustrofobiskt i kupén (även jämfört med andra Volvo som jag haft och gillar, som V70/90). Tycker att mittkonsolen är allt för bred och hög. Tar i med högerknä obekvämt, och tycker jag sitter allt får långt ner i bilen (någon på forumet beskrev bra att det känns som man sitter i en "grop"). Prestanda är inget fel på, och fin körglädje precis som M3 och Tyacan. Dock (precis som Taycan) allt för kort räckvidd för att kunna göra helt bekväma resor. Plus för halvkombiluckan där bak (bättre för last/bagage än både M3 och Taycan) och lika bra modern och lättanvänd infotainment som Tesla.
Gällande KIA EV6 eller Hyundai Iq5, så även om jag tycker de verkar grymt lyckade laddtekniskt med den nya E-GMP-plattformen (grymt imponerad av de framsteg Hyundai tagit, även gått förbi Tesla), så har jag inte provkört dessa. Brukar skita i exteriör (man sitter ju ändå mest inne i bilen), men personligen så ser Hyundai Iq5 allt för illa ut för att vara acceptabel. Tycker (och det är högst personligt, inget illa menat mot andra som tycker annorlunda) att den ser ut som plastig transformerleksaksbil. EV6 ser däremot helt OK ut (varken direkt snygg, men inte heller direkt ful). Har inte testkört någon an de, men som jag hört så verkar de inte alls lika roliga eller körglada som Tesla M3, Taycan eller Polestar 2. För mig är körglädjen en stor viktig aspekt för mig med elbil (och inte främst miljön, även om jag gillar den aspekten också).
Så i dagsläget, även om SuC var fritt för alla, så har jag inget bra alternativ till M3 LR/P i dagsläget. Men vad jag gillar är att det kan i framtiden (om 2-4 år när jag byter bil nästa gång) ge mig mer frihet att välja andra bilar än Tesla. Så på det sättet är jag extremt positiv till om Tesla öppnar upp SuC.