Hjälp mig övertyga min fru om Model Y!
Moderator: Redaktion
-
Re: Hjälp mig övertyga min fru om Model Y!
Just nu är id4 tystare, bättre lysen och snabbare laddning.
Vad får man mer hos tesla? Lite mer effekt och frunken typ.
BMW i4 M50 -22
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
SuCObscureEconomist skrev:Just nu är id4 tystare, bättre lysen och snabbare laddning.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
-
Som är långsammare än vad du kan ladda en id4 med eftersom batterierna i de model y som levereras nu är klart sämre än Tesla standard.mikebike skrev:SuCObscureEconomist skrev:Just nu är id4 tystare, bättre lysen och snabbare laddning.
Men SuC ska alltså vara värt 200k?
BMW i4 M50 -22
Ouuff du får Massor hos Tesla !!!ObscureEconomist skrev:Just nu är id4 tystare, bättre lysen och snabbare laddning.
Helljusautomatik som knappt fungerar
Autotorkare som knappt fungerar
Värmepump som kan sluta fungera
Vad fasiken mer begär du

Varför ständigt dessa jämförelser?ObscureEconomist skrev:Just nu är id4 tystare, bättre lysen och snabbare laddning.
Du får mer Tesla med en Tesla. Några gillar Audi, några VW, några BMW.
Tesla är inte för alla. Om man hellre gillar ID4 - köp en ID4
Tycke och smak är olika.
Själv har jag aldrig haft ett bättre fordon än min Tesla 3. Min nuvarande bil höjs till skyarna av alla. Visst. Den är bekväm, tyst och rymlig. Men tråkig och krånglig ned knappar, nycklar och allt plingande. Saknar min Tesla
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Bra sagt!Walker skrev:Varför ständigt dessa jämförelser?ObscureEconomist skrev:Just nu är id4 tystare, bättre lysen och snabbare laddning.
Du får mer Tesla med en Tesla. Några gillar Audi, några VW, några BMW.
Tesla är inte för alla. Om man hellre gillar ID4 - köp en ID4
Tycke och smak är olika.
Själv har jag aldrig haft ett bättre fordon än min Tesla 3. Min nuvarande bil höjs till skyarna av alla. Visst. Den är bekväm, tyst och rymlig. Men tråkig och krånglig ned knappar, nycklar och allt plingande. Saknar min Tesla
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
-
Du jämför ju inte äpplen med äpplen när du skriver 200k. Bygger du en ID4 med samma utrustning som en MY så är skillnaden betydligt mindre i pris.ObscureEconomist skrev:Som är långsammare än vad du kan ladda en id4 med eftersom batterierna i de model y som levereras nu är klart sämre än Tesla standard.mikebike skrev:SuCObscureEconomist skrev:Just nu är id4 tystare, bättre lysen och snabbare laddning.
Vet inte vad du menar med sämre än Tesla standard? Den klarar 250 kW mot ID4:ans 125 kW.
Sedan finns en rad andra saker där MY piskar ID4:
- SuC
- Kvalitet (VW är knappast premium)
- Bättre infotainmentsystem
- Större skärm
- Mycket fler finesser rent tekniskt
- Längre räckvidd (om än liten skillnad)
- Knappast lite mer effekt, snarare mycket mer effekt, ID4 känns som en Clio i jämförelse.
- Snyggare design både interiört och exteriört
Etc. Etc..
Men om du nu föredrar att köra en gubbig, trött, ful ID4 så är det helt ok! Bara att köpa en och njuta…. Så kan vi andra som föredrar en sportigare, roligare och betydligt coolare MY köra den!
Ha det gott!
Ja en ID4 är ingen bil man vill spendera en massa pengar på IMO.
Den köper man snarare basutrustad och prutar så mkt som möjligt på. För billig A till B.
Den köper man snarare basutrustad och prutar så mkt som möjligt på. För billig A till B.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Eller så gillar man VW och trivs inte i Teslan. Då lägger man kanske lite mer pengar på den. Jag vet ju att många gillar PS2, men personligen får jag klaustrofobi efter 5 sek i den. Har aldrig provkört den men provsuttit 2 ggr. Det är bara olika vad man tycker annars skulle det bara finnas ett (1) bilmärke.taliz skrev:Ja en ID4 är ingen bil man vill spendera en massa pengar på IMO.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
-
Jag har kört PS2 i över 1 år! Stod mellan den och TM3.Walker skrev:Eller så gillar man VW och trivs inte i Teslan. Då lägger man kanske lite mer pengar på den. Jag vet ju att många gillar PS2, men personligen får jag klaustrofobi efter 5 sek i den. Har aldrig provkört den men provsuttit 2 ggr. Det är bara olika vad man tycker annars skulle det bara finnas ett (1) bilmärke.taliz skrev:Ja en ID4 är ingen bil man vill spendera en massa pengar på IMO.
Valde då PS2 för att jag tyckte den var snyggare och för att den var ny (jag var bland de första som fick en PS2 i Sverige).
Men nu i efterhand ångrar jag mitt val. Så sjukt besviken på den bilen, 1 år senare så har den fortfarande inte en korrekt fungerande app, mjukvaran i bilen har fortfarande 100 barnsjukdomar, den är extremt stötig och obekväm att köra långa sträckor i, och som du själv var inne på att man får lite klaustrofobisk känsla i den..
Den är snygg och ligger bra på vägen thats it!
Och för TM3 kvarstår då ligger bra på vägen, eller?il_concorde skrev:Jag har kört PS2 i över 1 år! Stod mellan den och TM3.Walker skrev:taliz skrev:Ja en ID4 är ingen bil man vill spendera en massa pengar på IMO.
Eller så gillar man VW och trivs inte i Teslan. Då lägger man kanske lite mer pengar på den. Jag vet ju att många gillar PS2, men personligen får jag klaustrofobi efter 5 sek i den. Har aldrig provkört den men provsuttit 2 ggr. Det är bara olika vad man tycker annars skulle det bara finnas ett (1) bilmärke.
Valde då PS2 för att jag tyckte den var snyggare och för att den var ny (jag var bland de första som fick en PS2 i Sverige).
Men nu i efterhand ångrar jag mitt val. Så sjukt besviken på den bilen, 1 år senare så har den fortfarande inte en korrekt fungerande app, mjukvaran i bilen har fortfarande 100 barnsjukdomar, den är extremt stötig och obekväm att köra långa sträckor i, och som du själv var inne på att man får lite klaustrofobisk känsla i den..

27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Du har väl beställt en MY?il_concorde skrev:Jag har kört PS2 i över 1 år! Stod mellan den och TM3.Walker skrev:Eller så gillar man VW och trivs inte i Teslan. Då lägger man kanske lite mer pengar på den. Jag vet ju att många gillar PS2, men personligen får jag klaustrofobi efter 5 sek i den. Har aldrig provkört den men provsuttit 2 ggr. Det är bara olika vad man tycker annars skulle det bara finnas ett (1) bilmärke.taliz skrev:Ja en ID4 är ingen bil man vill spendera en massa pengar på IMO.
När den kommer och du hunnit köra lite får du gärna göra en jämförelse mellan PS2 och MY.
Jag har en Polestar 2 Launch Edition sedan i juni som jag är sjukt nöjd med. För mig har den fungerat riktigt bra och har en bra avvägning mellan komfort och sport (har inte PP). Till och med appen fungerar bra med rimlig responstid, även om den kunde haft mer funktionalitet

Vi funderar på att byta ut vår kvarvarande diesel mot en MY efter halvårsskiftet så en jämförelse med PS2 skulle vara jätteintressant

VW ID.7 GTX Tourer -25
-
[/quote]
Och för TM3 kvarstår då ligger bra på vägen, eller?
[/quote]
Haha sa aldrig att TM3 va ful, bara att PS2 va snyggare
Aldrig ägt en TM3 men utgår jag ifrån polarens så verkar hans app vara bland de bästa som finns på marknaden, han har inte haft hälften av de bekymmer jag haft med min PS2 och någon klaustrofobisk känsla är det inte i den bilen.
Baksätet i TM3 är också rymligare.
Och för TM3 kvarstår då ligger bra på vägen, eller?

Aldrig ägt en TM3 men utgår jag ifrån polarens så verkar hans app vara bland de bästa som finns på marknaden, han har inte haft hälften av de bekymmer jag haft med min PS2 och någon klaustrofobisk känsla är det inte i den bilen.
Baksätet i TM3 är också rymligare.
-
Ja det har jag, och ja det kan jag absolut göra!Maw skrev:Du har väl beställt en MY?il_concorde skrev:Jag har kört PS2 i över 1 år! Stod mellan den och TM3.Walker skrev:Eller så gillar man VW och trivs inte i Teslan. Då lägger man kanske lite mer pengar på den. Jag vet ju att många gillar PS2, men personligen får jag klaustrofobi efter 5 sek i den. Har aldrig provkört den men provsuttit 2 ggr. Det är bara olika vad man tycker annars skulle det bara finnas ett (1) bilmärke.taliz skrev:Ja en ID4 är ingen bil man vill spendera en massa pengar på IMO.
När den kommer och du hunnit köra lite får du gärna göra en jämförelse mellan PS2 och MY.
Jag har en Polestar 2 Launch Edition sedan i juni som jag är sjukt nöjd med. För mig har den fungerat riktigt bra och har en bra avvägning mellan komfort och sport (har inte PP). Till och med appen fungerar bra med rimlig responstid, även om den kunde haft mer funktionalitet
Vi funderar på att byta ut vår kvarvarande diesel mot en MY efter halvårsskiftet så en jämförelse med PS2 skulle vara jätteintressant
Även om jämförelsen inte är riktigt jämförbar då PS2 är en sedan.
Men är själv spänd på jämförelsen med Tesla (min första)

Rent tekniskt tycker jag att PS har mycket att jobba med, appen saknar många funktioner, keyless in funkade 6 av 10 ggr (fick öppna bakdörren istället då funkade det bättre), Android OS i all ära men många buggar, omstarter etc.
Bortsett från de minimalistiska utrymmena så är det ändå en trevlig bil att köra.
-
Tänkte låta det vara men vill bara påpeka att nuvarande model Y säljs i Europa med sämre batterier än i USA som laddar långsammare än id4 med sina 125 kW i alla lägen.il_concorde skrev:Du jämför ju inte äpplen med äpplen när du skriver 200k. Bygger du en ID4 med samma utrustning som en MY så är skillnaden betydligt mindre i pris.ObscureEconomist skrev:Som är långsammare än vad du kan ladda en id4 med eftersom batterierna i de model y som levereras nu är klart sämre än Tesla standard.mikebike skrev:SuCObscureEconomist skrev:Just nu är id4 tystare, bättre lysen och snabbare laddning.
Vet inte vad du menar med sämre än Tesla standard? Den klarar 250 kW mot ID4:ans 125 kW.
- SuC
- Större skärm
- Knappast lite mer effekt, snarare mycket mer effekt, ID4 känns som en Clio i jämförelse.
Etc. Etc..
Men om du nu föredrar att köra en gubbig, trött, ful ID4 så är det helt ok! Bara att köpa en och njuta…. Så kan vi andra som föredrar en sportigare, roligare och betydligt coolare MY köra den!
Ha det gott!
Har länkat en bild på sammanställningen härifrån tidigare. https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... elmatchen/
Sen är det 299 vs 350 hk, det är en stor skillnad men inte mycket mer skulle jag säga.
Kvalite är ganska ironiskt att säga när model y fortfarande inte fått värmen att fungera. För mig strulade fönstrena en hel del och man fick köra upp och ner rutorna för att dom skulle stänga sig korrekt när man stängde dörrarna ibland. Finns en hel del kvar för tesla att jobba med här.
Du har rätt i att prisskillnaden inte är lika stor om man absolut fullsmetar en id4 gtx, 690k kommer jag upp i. En model Y börjar på 710k och du får utan problem upp den över 800k och då har du fortfarande inte fått någon dragkrok, matrix lysen och annat. Vill du bara ha en basic GTX med dragkrok och matrix hamnar man runt 600k så då är skillnaden däromkring. Runt 100-200k skulle jag säga prisskillnaden är hur du än gör.
Design är väldigt subjektivt, själv tycker jag model Y och model 3 är skitfula men det är en ickepoäng.
Det som du betalar mer för med teslan är väl SuC och infotainment men i övrigt är det ganska samma kärra.
Kan hålla med om att model Y känns klart sportigare däremot.
I slutändan är det väl som någon annan sa däremot, med tesla får du mer tesla. Tesla är ju en riktig vattendelare, antingen gillar man dom eller så hatar man dom. Jag har nog kört mest tesla av alla elbilar jag kört men aldrig riktigt kommit överens med teslor, spökbromsningarna är ju fortfarande en mindre rolig sak också som gör en legitimt livrädd när det inträffar.
Nu blev det här inlägget klart längre än väntat och mer en rant men jag tycker man måste vara ärlig med för och nackdelar hos tesla.
BMW i4 M50 -22
Och för TM3 kvarstår då ligger bra på vägen, eller?il_concorde skrev:

Baksätet i TM3 är också rymligare.[/quote]
Jag tycker inte M3 är direkt vacker, den fronten ör det svårt att älska.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
- Tellus
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ove13063
Ja fronten är både sportig, snygg och elegant.
Lite Porsche vibbar
Lite Porsche vibbar
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Nog för att jag tillhör den ironiska generationen men tror du faktiskt menar allvar. Inte en enda Porsche vibb, möjligen anka… men visst kör man så slipper man ju se den. S ser skaplig ut i fronten dock. Mersmaken ör som baken och ska inte säga att fronten på en E-tron är vacker heller.Tellus skrev:Ja fronten är både sportig, snygg och elegant.
Lite Porsche vibbar
Men den vyn på bilden du visar så ser den ok ut, men inte rakt framifrån, man börjar väl vänja sig vid denna dussinbil.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Ta det lugnt med "krigandet". Din e-tron kommer imorgon. Då blir du på bättre humör.Dafro skrev:Nog för att jag tillhör den ironiska generationen men tror du faktiskt menar allvar. Inte en enda Porsche vibb, möjligen anka… men visst kör man så slipper man ju se den. S ser skaplig ut i fronten dock. Mersmaken ör som baken och ska inte säga att fronten på en E-tron är vacker heller.Tellus skrev:Ja fronten är både sportig, snygg och elegant.
Lite Porsche vibbar
Men den vyn på bilden du visar så ser den ok ut, men inte rakt framifrån, man börjar väl vänja sig vid denna dussinbil.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Försöker ta det lugnt, men lite måste man ju munhuggas. Är på ganska bra humör.martinot skrev:Ta det lugnt med "krigandet". Din e-tron kommer imorgon. Då blir du på bättre humör.Dafro skrev:Nog för att jag tillhör den ironiska generationen men tror du faktiskt menar allvar. Inte en enda Porsche vibb, möjligen anka… men visst kör man så slipper man ju se den. S ser skaplig ut i fronten dock. Mersmaken ör som baken och ska inte säga att fronten på en E-tron är vacker heller.Tellus skrev:Ja fronten är både sportig, snygg och elegant.
Lite Porsche vibbar

27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Fronten på Model 3 ser ju ut som en Porsche Boxster/Cayman. Snyggt IMO.
Däremot är vindrutan mkt större och högre, vilket fuckar med proportionerna.
Det har dom ju dock fixat med Y.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Jag tycker också proportionerna stämmer bättre på MY.taliz skrev:Fronten på Model 3 ser ju ut som en Porsche Boxster/Cayman. Snyggt IMO.
Dessvärre verkar inte denna dekal finnas till Model Y:
Volvo PV 544 Special 1963
-
Fast inget av det där stämmer längre, både laddeffekten och kupévärmen har åtgärdats via mjukvaruuppdateringar.ObscureEconomist skrev:Tänkte låta det vara men vill bara påpeka att nuvarande model Y säljs i Europa med sämre batterier än i USA som laddar långsammare än id4 med sina 125 kW i alla lägen.il_concorde skrev:Du jämför ju inte äpplen med äpplen när du skriver 200k. Bygger du en ID4 med samma utrustning som en MY så är skillnaden betydligt mindre i pris.ObscureEconomist skrev:Som är långsammare än vad du kan ladda en id4 med eftersom batterierna i de model y som levereras nu är klart sämre än Tesla standard.mikebike skrev:SuCObscureEconomist skrev:Just nu är id4 tystare, bättre lysen och snabbare laddning.
- SuC
- Större skärm
Etc. Etc..
Ha det gott!
Har länkat en bild på sammanställningen härifrån tidigare. https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... elmatchen/
Sen är det 299 vs 350 hk, det är en stor skillnad men inte mycket mer skulle jag säga.
Kvalite är ganska ironiskt att säga när model y fortfarande inte fått värmen att fungera. För mig strulade fönstrena en hel del och man fick köra upp och ner rutorna för att dom skulle stänga sig korrekt när man stängde dörrarna ibland. Finns en hel del kvar för tesla att jobba med här.
Du har rätt i att prisskillnaden inte är lika stor om man absolut fullsmetar en id4 gtx, 690k kommer jag upp i. En model Y börjar på 710k och du får utan problem upp den över 800k och då har du fortfarande inte fått någon dragkrok, matrix lysen och annat. Vill du bara ha en basic GTX med dragkrok och matrix hamnar man runt 600k så då är skillnaden däromkring. Runt 100-200k skulle jag säga prisskillnaden är hur du än gör.
Design är väldigt subjektivt, själv tycker jag model Y och model 3 är skitfula men det är en ickepoäng.
Det som du betalar mer för med teslan är väl SuC och infotainment men i övrigt är det ganska samma kärra.
Kan hålla med om att model Y känns klart sportigare däremot.
I slutändan är det väl som någon annan sa däremot, med tesla får du mer tesla. Tesla är ju en riktig vattendelare, antingen gillar man dom eller så hatar man dom. Jag har nog kört mest tesla av alla elbilar jag kört men aldrig riktigt kommit överens med teslor, spökbromsningarna är ju fortfarande en mindre rolig sak också som gör en legitimt livrädd när det inträffar.
Nu blev det här inlägget klart längre än väntat och mer en rant men jag tycker man måste vara ärlig med för och nackdelar hos tesla.
Blir ändå missvisande när du jämför en bil med i princip 4 hjul och ett chassi mot en fullutrustad och skriver 100-200k i skillnad.
Du kan Tesla bättre än mig, jag har aldrig ägt en Tesla, däremot en massa VW och de gör bra bilar men som sagt de är inte premium. Och de kan därför heller inte ta betalt som att det vore premium.
Rundar av med att Tesla givetvis har en massa nackdelar precis som alla andra bilmärken finns ingen bil som är perfekt. Man ska välja den bilen man trivs bäst i och inte en som andra tycker om.