Care for a energigraf bild?
MY 2022 Räckvidd visning vid 80-90-100% SOC
Moderator: Redaktion
Re: MY 2022 Räckvidd visning vid 80-90-100% SOC
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7708
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: MY 2022 Räckvidd visning vid 80-90-100% SOC
Så här ser det ut nu. Vi har tillbringat natten i Sigtuna där vi laddade till 100% och sedan åkte vi hem via två stopp i Sollentuna.
Det motsvarar nog de senaste 50 km.
EDIT: Nästan exakt 50 km.
Det motsvarar nog de senaste 50 km.
EDIT: Nästan exakt 50 km.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: MY 2022 Räckvidd visning vid 80-90-100% SOC
76.1kWh batterikapacitet kvar! Bra!
( 154 x 435 x100/88) = 76125 Wh.
Borde bli cirka 511km (78800/529 = 149Wh/km)
[Edit]Just det, hur man kört under de 50km eller vad man gjort spelar noll roll. BMS tar nominal remaining och delar med den förbrukning snittet var på. Dividerar man det med SOC får man hela batterikapaciteten inkl buffern. Detta eftersom bilen alltid räknar på hela batteriets kapacitet men den döljer SOC för buffern så att det verkar som att man har mindre SOC.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3706
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: MY 2022 Räckvidd visning vid 80-90-100% SOC
Att räkna om på det viset fungerar inte till 100% säger min erfarenhet. Och det gör dessutom skillnad om bilen får ladda till 100% och får stå så en stund, annars får man inte heller en korrekt siffra. Men AAKE får gärna bekräfta eller dementera
Igår körde vi 20 mil med tre MTB:s på kroken varav 8 mil motorväg (men rätt seg påsktrafik). Snittade 180Wh/km!
Igår körde vi 20 mil med tre MTB:s på kroken varav 8 mil motorväg (men rätt seg påsktrafik). Snittade 180Wh/km!
Model Y LR AWD 2022
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7708
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: MY 2022 Räckvidd visning vid 80-90-100% SOC
Bilen har haft låg SoC hela veckan. Jag räknade kallt med att kunna ladda på hotellet och anlände med 16% kvar.AAKEE skrev: ↑30 mar 2024 16:08
76.1kWh batterikapacitet kvar! Bra!
( 154 x 435 x100/88) = 76125 Wh.
Borde bli cirka 511km (78800/529 = 149Wh/km)
[Edit]Just det, hur man kört under de 50km eller vad man gjort spelar noll roll. BMS tar nominal remaining och delar med den förbrukning snittet var på. Dividerar man det med SOC får man hela batterikapaciteten inkl buffern. Detta eftersom bilen alltid räknar på hela batteriets kapacitet men den döljer SOC för buffern så att det verkar som att man har mindre SOC.
@jonasl: Bilen var färdigladdad klockan 02:30 och vi lämnade hotellet 10:30. Då hade SoC gått ned till 96% (Sentry på).
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- Transportsoren
- Teslaägare
- Inlägg: 43
- Blev medlem: 23 jan 2022 17:31
- Referralkod: ts.la/daniel119539
Re: MY 2022 Räckvidd visning vid 80-90-100% SOC
Laddade fullt i morse, bilen visade
449 km med 99%
MYP juni 2022 med 36898 km körda
449 km med 99%
MYP juni 2022 med 36898 km körda
Re: MY 2022 Räckvidd visning vid 80-90-100% SOC
[Edit] Svarade på fel sak, läste inte Jonasl svar tillräckligt noga. Det varierar ju några km, cirka +/- 5/2 km i avrundning på räckvidden för samma SOC, så man lär ha en felmarginal på ca 2.5 km teoretiskt.[slut edit]
Det fungerar ypperligt, och det enda felet är avrundningsfelet. (Med 100% inget avrundningsfel, med 50% cirka 1% felmarginal och med mindre än 5% kan det bli helt galet.
Energigrafen fungerar såhär:
Valet nere till höger skall stå på Normal räckvidd.
Bilen har sin nominal remaining energi, som BMS räknar fram via nominal full pack x SOC.
Nominal remaining/ snittet på energigrafen = beräknad räckvidd.
Räknar man baklänges beräknad räckvidd x snittet / SOC får man kapaciteten.
Jag gjorde nog testet 100ggr på min M3P och jämförde med BMS-värden via scan my tesla som alltid var inkopplat i min bil.
Stämmer alltid.
Undantaget är att all energi över degraderingströskeln döljs, så om man har tex 80.7 kWh degraderingströskel får man alltid 80.7 med maxfelet +/- felmarginalen, även om batteriet håller 82 kWh.
För MYP och MYLR är degraderingströskeln cirka 79.5 kWh (gjort för Panasonic 82 kWh batt), så det är därför räckvidden varierar mer med LG-batteriet.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5466
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: MY 2022 Räckvidd visning vid 80-90-100% SOC
Har också en MYP juni 2022Transportsoren skrev: ↑30 mar 2024 17:17Laddade fullt i morse, bilen visade
449 km med 99%
MYP juni 2022 med 36898 km körda
med exakt 4000 mil dagen till ära.
Den visar 464 vid 100%
Vad har du för laddvanor och hur ofta laddar du helt fullt?
Hur många km har den visat som mest vid 100%?
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: MY 2022 Räckvidd visning vid 80-90-100% SOC
MYP:Nicke Nyfiken skrev: ↑30 mar 2024 19:34Har också en MYP juni 2022Transportsoren skrev: ↑30 mar 2024 17:17Laddade fullt i morse, bilen visade
449 km med 99%
MYP juni 2022 med 36898 km körda
med exakt 4000 mil dagen till ära.
Den visar 464 vid 100%
Vad har du för laddvanor och hur ofta laddar du helt fullt?
Hur många km har den visat som mest vid 100%?
Vid full laddning är varje km värd 164.7km*
78.8 kWh ger 478km
Batteriet brukar nå 79-79.2kWh, högsta jag vet nådde 79.4kWh.
464 km = 76.4kWh.
*) Finns en liten vingelmån på de värdena men det är hyfsat exakt.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5466
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: MY 2022 Räckvidd visning vid 80-90-100% SOC
Så toppnoteringen på 480 km som min bil visade motsvarar 79,1 kWh. Men sedan höll den 480 km ett tag innan det började sjunka. Om det beror på "degraderingströskeln" eller vad vi vill kalla det, så har väl batteriet haft mer än 79,1 som mest. Eller tänker jag fel?AAKEE skrev: ↑30 mar 2024 20:01MYP:Nicke Nyfiken skrev: ↑30 mar 2024 19:34Har också en MYP juni 2022Transportsoren skrev: ↑30 mar 2024 17:17Laddade fullt i morse, bilen visade
449 km med 99%
MYP juni 2022 med 36898 km körda
med exakt 4000 mil dagen till ära.
Den visar 464 vid 100%
Vad har du för laddvanor och hur ofta laddar du helt fullt?
Hur många km har den visat som mest vid 100%?
Vid full laddning är varje km värd 164.7km*
78.8 kWh ger 478km
Batteriet brukar nå 79-79.2kWh, högsta jag vet nådde 79.4kWh.
464 km = 76.4kWh.
*) Finns en liten vingelmån på de värdena men det är hyfsat exakt.
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: MY 2022 Räckvidd visning vid 80-90-100% SOC
Det är inte degraderingströskeln. Den ligger ovan vad detta batteri orkar upp i.Nicke Nyfiken skrev: ↑30 mar 2024 20:32Så toppnoteringen på 480 km som min bil visade motsvarar 79,1 kWh. Men sedan höll den 480 km ett tag innan det började sjunka. Om det beror på "degraderingströskeln" eller vad vi vill kalla det, så har väl batteriet haft mer än 79,1 som mest. Eller tänker jag fel?AAKEE skrev: ↑30 mar 2024 20:01MYP:Nicke Nyfiken skrev: ↑30 mar 2024 19:34Har också en MYP juni 2022Transportsoren skrev: ↑30 mar 2024 17:17Laddade fullt i morse, bilen visade
449 km med 99%
MYP juni 2022 med 36898 km körda
med exakt 4000 mil dagen till ära.
Den visar 464 vid 100%
Vad har du för laddvanor och hur ofta laddar du helt fullt?
Hur många km har den visat som mest vid 100%?
Vid full laddning är varje km värd 164.7km*
78.8 kWh ger 478km
Batteriet brukar nå 79-79.2kWh, högsta jag vet nådde 79.4kWh.
464 km = 76.4kWh.
*) Finns en liten vingelmån på de värdena men det är hyfsat exakt.
Det är beskrivet i denna tråd och på forumet flera ggr. (Sök på Tellus, vars bil började grymt lågt, men redde sig )
Just LG-NMC-batteriet börjar ofta lågt.
Det brukar ta ~ några hundra mil eller några månader att nå kapacitetstoppen (allt enligt BMS, förstås).
Inte hundra klart varför det är så, det har inte riktigt brukat vara så med Panasonicbatterierna.
Det kan vara så att cellerna inte är cyklade på fabriken så att de nått maxkapacitet. Kanske behöver en liten inkörning…
Du kan tom se antydan av detta i skarpa loggar:
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- Transportsoren
- Teslaägare
- Inlägg: 43
- Blev medlem: 23 jan 2022 17:31
- Referralkod: ts.la/daniel119539
Re: MY 2022 Räckvidd visning vid 80-90-100% SOC
Tror detta är fjärde gången till 100%Nicke Nyfiken skrev: ↑30 mar 2024 19:34Har också en MYP juni 2022Transportsoren skrev: ↑30 mar 2024 17:17Laddade fullt i morse, bilen visade
449 km med 99%
MYP juni 2022 med 36898 km körda
med exakt 4000 mil dagen till ära.
Den visar 464 vid 100%
Vad har du för laddvanor och hur ofta laddar du helt fullt?
Hur många km har den visat som mest vid 100%?
Men laddade 80 eller 90% dagligen i fjol vår-sommar, behövde pendla Gävle - Uppsala, skönt att slippa pendla 20 mil dagligen!
Nu står laddningen på min (50%) och gör oftast bara av med 10%enheter per dag, så laddning varannan etter var tredje dag.
Re: MY 2022 Räckvidd visning vid 80-90-100% SOC
Degraderar man batteriet mer/snabbare om man laddar via vanligt 220V eller gör det ingen som helst skillnad?
Re: MY 2022 Räckvidd visning vid 80-90-100% SOC
Spelar ingen roll.
Så länge det är relativt låg ström, ungefär 0.3C eller lägre så gör det ingen skillnad.
0.3C ~ 25kW.
Principiellt är låg ström bra men testerna visar att när man kommer ned till ungefär 0.3C så minskar inte slitaget mer när man minskar laddhastigheten.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: MY 2022 Räckvidd visning vid 80-90-100% SOC
Nu fick jag äntligen möjlighet att låta den ladda till 100 % och stå och trycka i några elektroner till. Får det till 74,23 kWh på bilen som nu gått drygt 10000 mil. Kan det alltså stämma med 5,8 % degradering är jag mer än nöjd.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Re: MY 2022 Räckvidd visning vid 80-90-100% SOC
497 km vid batterisymbolen?
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: MY 2022 Räckvidd visning vid 80-90-100% SOC
498 faktiskt …AAKEE skrev:
497 km vid batterisymbolen?
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3706
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: MY 2022 Räckvidd visning vid 80-90-100% SOC
MYLR 2022 MIC uthämtad i slutet av Juni.
Laddade fullt inför långresa över Kristi Himmelfärd, numera 510 km vid 100%. Det går uppåt, 5 km mer än senast jag laddade fullt. Bilen hade stått 30-60 minuter med 100% vid båda tillfällena.
Bilen har nu rullat ca 36600 km, laddar 55% till vardags och fyller på 1-2 gånger per vecka, laddar 100% inför långresa kanske 10 gånger per år, tesla-appen säger 16% supercharging.
Senast redigerad av jonasl, redigerad totalt 1 gånger.
Model Y LR AWD 2022
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5466
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: MY 2022 Räckvidd visning vid 80-90-100% SOC
AAKEE, hur väl stämmer "Battery stats" som man får via S3XY Commander?
Skiljer de sig från SMT?
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: MY 2022 Räckvidd visning vid 80-90-100% SOC
Det är samma värden som man får med Scan My Tesla dvs direkt från BMS.
Kollade faktiskt nu för första gången, stämmer exakt med Scan My Tesla.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5466
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: MY 2022 Räckvidd visning vid 80-90-100% SOC
Perfekt, då har jag koll på batteriet.AAKEE skrev: ↑14 maj 2024 16:58Det är samma värden som man får med Scan My Tesla dvs direkt från BMS.
Kollade faktiskt nu för första gången, stämmer exakt med Scan My Tesla.
Vad är acceptabelt värde på "cell imbalance"?
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: MY 2022 Räckvidd visning vid 80-90-100% SOC
Bilen balanserar ned till under 5mV när logiken för det jobbar. (Batteriet balanseras inte om man inte har högSOC (~90% och mer).Nicke Nyfiken skrev: ↑14 maj 2024 20:11Perfekt, då har jag koll på batteriet.AAKEE skrev: ↑14 maj 2024 16:58Det är samma värden som man får med Scan My Tesla dvs direkt från BMS.
Kollade faktiskt nu för första gången, stämmer exakt med Scan My Tesla.
Vad är acceptabelt värde på "cell imbalance"?
Är du mitt i rangen är 4-10mV normalt.
Mer än 90% och bilen fått stå tills den balanserat klart~ <5mV.
Laddar du fullt kan det bli ~ 20mV normal, innan balansering.
Är batteriet nyligen balanserat vid tex 100% kan du lätt få 25mV vid jättelåg SOC.
Alla värden med parkerad bil.
Obalansen beror normalt på att cellerna skiljer i storlek. Man flyttar bara runt obalansen när man balanserar. Har man 100% välbalanserat har man mer obalans i botten.
Ser du CAC, max och min?
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5466
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: MY 2022 Räckvidd visning vid 80-90-100% SOC
Dessa värden ser jag:AAKEE skrev: ↑14 maj 2024 20:23Bilen balanserar ned till under 5mV när logiken för det jobbar. (Batteriet balanseras inte om man inte har högSOC (~90% och mer).Nicke Nyfiken skrev: ↑14 maj 2024 20:11Perfekt, då har jag koll på batteriet.AAKEE skrev: ↑14 maj 2024 16:58Det är samma värden som man får med Scan My Tesla dvs direkt från BMS.
Kollade faktiskt nu för första gången, stämmer exakt med Scan My Tesla.
Vad är acceptabelt värde på "cell imbalance"?
Är du mitt i rangen är 4-10mV normalt.
Mer än 90% och bilen fått stå tills den balanserat klart~ <5mV.
Laddar du fullt kan det bli ~ 20mV normal, innan balansering.
Är batteriet nyligen balanserat vid tex 100% kan du lätt få 25mV vid jättelåg SOC.
Alla värden med parkerad bil.
Obalansen beror normalt på att cellerna skiljer i storlek. Man flyttar bara runt obalansen när man balanserar. Har man 100% välbalanserat har man mer obalans i botten.
Ser du CAC, max och min?
celler.png
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: MY 2022 Räckvidd visning vid 80-90-100% SOC
Klockrent!Nicke Nyfiken skrev: ↑14 maj 2024 20:30Dessa värden ser jag:AAKEE skrev: ↑14 maj 2024 20:23Bilen balanserar ned till under 5mV när logiken för det jobbar. (Batteriet balanseras inte om man inte har högSOC (~90% och mer).Nicke Nyfiken skrev: ↑14 maj 2024 20:11Perfekt, då har jag koll på batteriet.AAKEE skrev: ↑14 maj 2024 16:58Det är samma värden som man får med Scan My Tesla dvs direkt från BMS.Nicke Nyfiken skrev: ↑14 maj 2024 14:35
AAKEE, hur väl stämmer "Battery stats" som man får via S3XY Commander?
Skiljer de sig från SMT?
Kollade faktiskt nu för första gången, stämmer exakt med Scan My Tesla.
Vad är acceptabelt värde på "cell imbalance"?
Är du mitt i rangen är 4-10mV normalt.
Mer än 90% och bilen fått stå tills den balanserat klart~ <5mV.
Laddar du fullt kan det bli ~ 20mV normal, innan balansering.
Är batteriet nyligen balanserat vid tex 100% kan du lätt få 25mV vid jättelåg SOC.
Alla värden med parkerad bil.
Obalansen beror normalt på att cellerna skiljer i storlek. Man flyttar bara runt obalansen när man balanserar. Har man 100% välbalanserat har man mer obalans i botten.
Ser du CAC, max och min?
celler.png
20240514_130633.jpg
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: MY 2022 Räckvidd visning vid 80-90-100% SOC
Nu har jag inte Scan my Tesla men Teslafi ger dessa siffror efter strax 10.000 mil.
Laddning 50% vardag, 100% inför långresor, rätt mycket SuC längs vägen.
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Laddning 50% vardag, 100% inför långresor, rätt mycket SuC längs vägen.
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Tesla Y LR -22 EAP