Pinsamt dåligt AP

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5524
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Pinsamt dåligt AP

Inlägg av OfarligTesla »

tor-ake skrev:

Hmmm
Bild

Det är den låga huven och relativt höga vindrutan som gör att m3 ser lite knepig ut framifrån, tror jag. I övrigt är de ju lika.
Ja det är precis det där att allting är större som gör att designen funkar, 3an ser riktigt muppig ut enligt mig medan storleken på Y gör den mer aggressiv i designen.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4955
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Pinsamt dåligt AP

Inlägg av chaffis75 »

myth10 skrev:
På hemresa nu och har fått 2022.20.5 medan jag var borta, en lättare inbromsning på 60 mil och klart godkänd upplevelse på AP där den är mindre osäker på 2-1 vägar. Däremot så har den glömt bort hur man läser av 110 skyltar, visade på skärmen oftast 90 eller hundra när man såg vad vision såg. Fick dock nedladdat .6 idag och 70mil planerad körning imorgon, har de löst skyltavläsningen och bilen presterar likvärdigt övrigt är jag rätt nöjd.

Fick även beröm av en kille igår om hur snygg Y är framifrån jämfört mot 3an som är så ful.. hade inte hjärta att säga att det är typ samma bil på just den delen..
4500 mil med min id3, 2-3 felaktiga varningar om fara framför bilen. 0 felaktiga bromsningar.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7674
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Pinsamt dåligt AP

Inlägg av mikebike »

OfarligTesla skrev:
tor-ake skrev:

Hmmm
Bild

Det är den låga huven och relativt höga vindrutan som gör att m3 ser lite knepig ut framifrån, tror jag. I övrigt är de ju lika.
Ja det är precis det där att allting är större som gör att designen funkar, 3an ser riktigt muppig ut enligt mig medan storleken på Y gör den mer aggressiv i designen.
Ja, det är lite AMC Pacer över Model 3 framifrån.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
ANLI
Teslaägare
Inlägg: 167
Blev medlem: 06 feb 2022 18:02

Re: Pinsamt dåligt AP

Inlägg av ANLI »

Tråden handlar om Pinsamt dålig AP?
M3 RWD -22
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7674
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Pinsamt dåligt AP

Inlägg av mikebike »

ANLI skrev:
Tråden handlar om Pinsamt dålig AP?
Tror du? :lol:
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Peja83
Teslaägare
Inlägg: 61
Blev medlem: 31 jan 2022 21:23

Re: Pinsamt dåligt AP

Inlägg av Peja83 »

raven1976 skrev:
Hur brukar ni göra då bilen spökbromsar? Skickar ni en buggrapport genom att hålla in "bil-ikonen" på skärmen någon sekund eller? Jag brukar göra det då det inträffar. Sedan är det väl oklart hur seriöst dom ser på sådana inskick. Men kommer det flera från samma ställe borde dom väl titta på det tänker jag.
Vilken bil-ikon är detta? Hittar inte någon sådan på min skärm. Är det någon inställning man måste göra för att få fram den?
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1115
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Pinsamt dåligt AP

Inlägg av DanneLKPG »

Peja83 skrev:
raven1976 skrev:
Hur brukar ni göra då bilen spökbromsar? Skickar ni en buggrapport genom att hålla in "bil-ikonen" på skärmen någon sekund eller? Jag brukar göra det då det inträffar. Sedan är det väl oklart hur seriöst dom ser på sådana inskick. Men kommer det flera från samma ställe borde dom väl titta på det tänker jag.
Vilken bil-ikon är detta? Hittar inte någon sådan på min skärm. Är det någon inställning man måste göra för att få fram den?
Längst nere till vänster väl?
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
Peja83
Teslaägare
Inlägg: 61
Blev medlem: 31 jan 2022 21:23

Re: Pinsamt dåligt AP

Inlägg av Peja83 »

Jaha…den stora som man går in i inställningarna med?
raven1976
Inlägg: 57
Blev medlem: 07 sep 2021 08:41

Re: Pinsamt dåligt AP

Inlägg av raven1976 »

Peja83 skrev:
Jaha…den stora som man går in i inställningarna med?
Precis. Om du håller där någon sekund så skickar den en buggrapport. Man har ju ingen aning om vad den innehåller (iaf inte jag). Men jag tänker att bjuder dom på spökbromsning så bjuder jag på data. :evil:
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7674
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Pinsamt dåligt AP

Inlägg av mikebike »

raven1976 skrev:
Peja83 skrev:
Jaha…den stora som man går in i inställningarna med?
Precis. Om du håller där någon sekund så skickar den en buggrapport. Man har ju ingen aning om vad den innehåller (iaf inte jag). Men jag tänker att bjuder dom på spökbromsning så bjuder jag på data. :evil:
Jag har testat med höger rattknapp och säga "bug report" utan större framgång.
Nu djävlar blir det till att trycka på skärmen istället.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3633
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Pinsamt dåligt AP

Inlägg av Tellus »

Här tänkte TB visa hur bra AP tesla har, men glömde att radarn saknas :lol:

Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Pinsamt dåligt AP

Inlägg av mati »

Tellus skrev:
Här tänkte TB visa hur bra AP tesla har, men glömde att radarn saknas :lol:

Jisses. Varför måste Tesla försöka uppfinna hjulet på nytt hela tiden? Vilken sketen adaptiv farthållare som helst hade förmodligen klarat detta utan problem. Det finns en anledning varför moderna bilar har radarsensorer runtom. Beprövad och tillförlitlig teknik.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3343
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Pinsamt dåligt AP

Inlägg av Maw »

Tellus skrev:
Här tänkte TB visa hur bra AP tesla har, men glömde att radarn saknas :lol:

Oj, är Tesla vision så mycket sämre. Jag tror inte att vår MYLR med radar skulle ha några problem med den vägen. Hoppas verkligen att Tesla återinför radar ASAP.
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5524
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Pinsamt dåligt AP

Inlägg av OfarligTesla »

Maw skrev:

Oj, är Tesla vision så mycket sämre. Jag tror inte att vår MYLR med radar skulle ha några problem med den vägen. Hoppas verkligen att Tesla återinför radar ASAP.
Det är väl inte ens det värsta, får du t.ex. mosade insekter framför kameran så kan vindrutetorkarna köras konstant medan AP är på och på kvällen sätts helljusautomatiken som inte fungerar alls igång ifall du slår på AP :D .
Användarvisningsbild
acorn
Teslaägare
Inlägg: 141
Blev medlem: 19 maj 2022 11:14

Re: Pinsamt dåligt AP

Inlägg av acorn »

Och en korkad fråga men hur vet man om man har radar eller ej på sin MYLR? Jag tycker inte AP är speciellt dålig men jag kan också ha låga krav :lol:
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3343
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Pinsamt dåligt AP

Inlägg av Maw »

acorn skrev:
Och en korkad fråga men hur vet man om man har radar eller ej på sin MYLR? Jag tycker inte AP är speciellt dålig men jag kan också ha låga krav :lol:
Jag tror de började levereras utan radar i Q2 2022, vår är från Q1. Om man inte har radar har jag förstått att bilen automatiskt slår på helljusautomatik och torkarautomatik när farthållare eller AP aktiveras.
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4351
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Pinsamt dåligt AP

Inlägg av dstr »

acorn skrev:
Och en korkad fråga men hur vet man om man har radar eller ej på sin MYLR? Jag tycker inte AP är speciellt dålig men jag kan också ha låga krav :lol:
Kan du köra 135(eller är det 140 nu?) eller 150km/h på autopiloten?
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3686
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Pinsamt dåligt AP

Inlägg av jonasl »

Om man har utan radar fick man godkänna att man får en bil med "Tesla Vision" på kontosidan.

Jag hade en bil med HW3 och radar innan och har en utan radar nu. Vet inte om jag upplever så fantastiskt stor skillnad men inser givetvis att det rent tekniskt kan komma att bli det. Var medveten om det innan jag hämtade bilen men eftersom jag fick den innan bonustaket infördes och efter lite prishöjningar så kändes det dumt att inte hämta ut den ändå.

Kör bara AP på motorväg, det potentiellt mest störande kommer vara att helljus-automatik och torkar-automatik aktiveras..
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1115
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Pinsamt dåligt AP

Inlägg av DanneLKPG »

jonasl skrev:
Om man har utan radar fick man godkänna att man får en bil med "Tesla Vision" på kontosidan.

Jag hade en bil med HW3 och radar innan och har en utan radar nu. Vet inte om jag upplever så fantastiskt stor skillnad men inser givetvis att det rent tekniskt kan komma att bli det. Var medveten om det innan jag hämtade bilen men eftersom jag fick den innan bonustaket infördes och efter lite prishöjningar så kändes det dumt att inte hämta ut den ändå.

Kör bara AP på motorväg, det potentiellt mest störande kommer vara att helljus-automatik och torkar-automatik aktiveras..
Gissar att största skillnaderna kommer bli vid soluppgång/nedgång där kameror lätt bländas.
Jag hade en BMW i3S (som endast har kamera för sin adaptiva farthållare) och det var hopplöst i motsol. Räddningen var att där kan man hålla in en knapp för att få en "dum" farthållare, det finns tyvärr ej i Tesla.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Pinsamt dåligt AP

Inlägg av LarsL »

Tellus skrev:
Här tänkte TB visa hur bra AP tesla har, men glömde att radarn saknas :lol:

Fast det där klarar inte min Model S med gamla AP och radar heller. På små krokiga vägar får man köra själv.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7674
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Pinsamt dåligt AP

Inlägg av mikebike »

Efter senaste uppdateringen har bilen slutat ändra inställd hastighet på motorväg. :D
På E4 både söder och norr om Stockholm var det hopplöst förut.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Lurkern
Inlägg: 920
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Pinsamt dåligt AP

Inlägg av Lurkern »

LarsL skrev:
Tellus skrev:
Här tänkte TB visa hur bra AP tesla har, men glömde att radarn saknas :lol:

Fast det där klarar inte min Model S med gamla AP och radar heller. På små krokiga vägar får man köra själv.
Skulle inte falla mig in att prova den där vägen med Lynk:en heller, såvida den inte var enkelriktad.
Användarvisningsbild
Marten_med_e
Teslaägare
Inlägg: 24
Blev medlem: 16 feb 2022 15:33

Re: Pinsamt dåligt AP

Inlägg av Marten_med_e »

Får nog också ställa mig i acorn's hörna, jag upplever inte alls att den är dålig, men absolut finns det utrymme för förbättringar.
acorn skrev:
Och en korkad fråga men hur vet man om man har radar eller ej på sin MYLR? Jag tycker inte AP är speciellt dålig men jag kan också ha låga krav :lol:
Men efter sommarens rundresa i södra Kalifornien, så kan jag konstatera att den är extremt anpassad efter trafikmönstret/trafikrytmen/trafikmoralen/vägarna som gäller där och kanske inte riktigt efter svenska förutsättningar.
Det största problemet är att den inte bryr sig om dom helt galna potthålen eller däckresterna som ligger och skräpar på vägen, det gick nog inte en enda "del resa" utan att vi såg en stackare ståendes i vid sidan av vägen med punktering.

Här är en kort videosnutt från California State Route 126 (SR126) mellan Ventura och Santa Clarita, i mörker med AP aktiverad, bilen är en Tesla Vision, Model Y LR från Fremont (Hertz hyrbil).
https://youtu.be/Cvjzp6LHN2E
Har för mig att den är filmad strax efter Piru på väg mot Santa Clarita.
Bild

/M
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5524
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Pinsamt dåligt AP

Inlägg av OfarligTesla »

Lurkern skrev:

Skulle inte falla mig in att prova den där vägen med Lynk:en heller, såvida den inte var enkelriktad.

Stora delar verkade det som om han körde med bara ACC och inte styrning, men den panikbromsade ändå vid möte några gånger.
Mattias82
Inlägg: 104
Blev medlem: 12 maj 2022 15:38

Re: Pinsamt dåligt AP

Inlägg av Mattias82 »

Kanske inget som jag skall rekommendera, men jag bockade av alla säkerhets-sakerna som hittas längst ner när man går in i inställningarna på autopiloten (inbromsning, avvänjning eller vad det nu heter) och då fungerade AP riktig bra. Inga spökinbromsningar längre :roll:
Skriv svar