Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19603
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Inlägg av Bjelke »

themax skrev:
jonasl skrev:
Men hur är det med de hypade FSD BEta-bilarna i USA? Kör de Vision eller är det fortfarande radarn som används? I visualiseringen som man ser på Youtube är det ju massor med bilar som visas på skärmen, vår MY-22 visar oftast bara bilen framför, sällan mer än så. Vill definitivt minnas att 3:an med radar visade mer.
Min bil har nu ”tappat” vad den ser framför ett litet större fordon (typ SUV). Tidigare kunde radarn ”se” under bilen framför (Tibor har skrivit om det för nåt år sen) men det gör den inte längre. Däremot upplever jag att den ser fler bilar i intilliggande körfält i bilkö (vid stillastående). Vad bilen nu ska med den informationen till…

Ikväll fick jag tillsägelse av polisen att blända av (bilen körde upp helljuset i plytet på några minst sagt förvånade poliser. För att inte säga en förvånad förare - jag - som använde AP på en väl upplyst trafikled i Stockholm. Förklarade för polisen, och de rekommenderade mig att inte använda AP, eftersom man ska blända av vid möte (DUH!).

Ibland är Tesla fantastiska. Men nu är jag bara förbannad.Den hyggligt fungerande AP jag hade i förrgår är nu värdelös i mörker.
Ett bra exempel på en situation som man skulle kunna dra vidare rättsligt för att testa hur säkert
Teslas system är, för det ÄR en trafikfara att blända andra trafikanter (och olagligt).
Och jag som förare har inte en chans att hindra detta eftersom automatiken jobbar blixtsnabbt liksom, så
oavsett hur mycket ansvaret är mitt så kan jag inte göra något åt detta om jag kör med AP…
Alternativet hittills har ju varit att kunna köra på AP men sköta ljuset själv (och torkarna), vilket Tesla
nu omöjliggör… pengarna tillbaks för AP och FSD? Ja det skulle kunna bli ett alternativ som jag ser det.
Att bara kunna använda AP dagtid (trafiksäkert) är inte OK.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3705
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Inlägg av jonasl »

Det går väl fortfarande att stänga av automatiska helljuset efter att AP aktiverats? Det gjorde jag senast jag körde med AP i mörker - men det var några veckor sedan nu. Vill minnas att det till och med var avstängt under resten av resan.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1906
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Inlägg av themax »

jonasl skrev:
Det går väl fortfarande att stänga av automatiska helljuset efter att AP aktiverats? Det gjorde jag senast jag körde med AP i mörker - men det var några veckor sedan nu. Vill minnas att det till och med var avstängt under resten av resan.
Nej, det aktiveras igen efter en stund. Tro mig, det var det första jag provade.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Inlägg av MWall »

themax skrev:
jonasl skrev:
Det går väl fortfarande att stänga av automatiska helljuset efter att AP aktiverats? Det gjorde jag senast jag körde med AP i mörker - men det var några veckor sedan nu. Vill minnas att det till och med var avstängt under resten av resan.
Nej, det aktiveras igen efter en stund. Tro mig, det var det första jag provade.

Det bör väl dessutom vara på av en anledning? Så att "vision only" ska se något.

Alltså, vilket haveri.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7704
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Inlägg av mikebike »

MWall skrev:
themax skrev:
jonasl skrev:
Det går väl fortfarande att stänga av automatiska helljuset efter att AP aktiverats? Det gjorde jag senast jag körde med AP i mörker - men det var några veckor sedan nu. Vill minnas att det till och med var avstängt under resten av resan.
Nej, det aktiveras igen efter en stund. Tro mig, det var det första jag provade.

Det bör väl dessutom vara på av en anledning? Så att "vision only" ska se något.

Alltså, vilket haveri.
Jag kommer ihåg ett inlägg på Facebook för något år sedan när någon ny Teslaägare klagade på halvljusautomatik och torkarautomatik.
Något snille svarade att när FSD fungerar fullt ut så behövs varken helljus eller torkare. :lol:
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6535
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Inlägg av spacecoin »

mikebike skrev:
Något snille svarade att när FSD fungerar fullt ut så behövs varken helljus eller torkare. :lol:
Man sätter ju en Optimus på taket med en torklapp som håller ren kamerorna och lyser med en ficklampa så bilen ser var den kör då ju! Bara 500kSEK extra. :roll:
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7420
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Inlägg av TiborBlomhall »

Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Inlägg av MWall »

mikebike skrev:
MWall skrev:
themax skrev:
jonasl skrev:
Det går väl fortfarande att stänga av automatiska helljuset efter att AP aktiverats? Det gjorde jag senast jag körde med AP i mörker - men det var några veckor sedan nu. Vill minnas att det till och med var avstängt under resten av resan.
Nej, det aktiveras igen efter en stund. Tro mig, det var det första jag provade.

Det bör väl dessutom vara på av en anledning? Så att "vision only" ska se något.

Alltså, vilket haveri.
Jag kommer ihåg ett inlägg på Facebook för något år sedan när någon ny Teslaägare klagade på halvljusautomatik och torkarautomatik.
Något snille svarade att när FSD fungerar fullt ut så behövs varken helljus eller torkare. :lol:

Såna kommentarer förekommer fortfarande.

Jag börjar luta åt att Peder Karlsson har rätt. Teslas bilar har väl sina för och nackdelar som alla andra. Däremot är ca 10% av de mest entusiastiska ägarna helt omöjliga att förlika sig med. :lol:
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3357
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Inlägg av Maw »

Tur att jag skjutit upp leveransen av vår M3P och MYP. Jag kommer inte att ta emot bilarna förrens detta är tillfredsställande löst.

Tydligen så får vi även avstå OTA på vår MYLR tills vidare.
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5547
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Inlägg av OfarligTesla »

Maw skrev:
Tur att jag skjutit upp leveransen av vår M3P och MYP. Jag kommer inte att ta emot bilarna förrens detta är tillfredsställande löst.

Tydligen så får vi även avstå OTA på vår MYLR tills vidare.
Ja jag sa nej till vår Model 3 vi hade på beställning pga att Autopiloten var nerfad utan radar. Är väl ändå glad att Tesla bestämmer sig för att nerfa befintliga bilar också, då försvann alla tankar på att ha kvar Model 3an istället för att skaffa Polestar…
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Inlägg av LarsL »

Min Model Y utan radar funkar bättre än min Model 3 med. Jag har hittills inte haft någon spökbromsning med Model Y.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3357
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Inlägg av Maw »

LarsL skrev:
Min Model Y utan radar funkar bättre än min Model 3 med. Jag har hittills inte haft någon spökbromsning med Model Y.
Om man inte kan använda farthållaren och bilen inte upptäcker hinder på vägen så är det klart att man inte får spökbromsningar ;)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Inlägg av LarsL »

Maw skrev:
LarsL skrev:
Min Model Y utan radar funkar bättre än min Model 3 med. Jag har hittills inte haft någon spökbromsning med Model Y.
Om man inte kan använda farthållaren och bilen inte upptäcker hinder på vägen så är det klart att man inte får spökbromsningar ;)
Kört 90% av körningen hittills på AP. Du får tro vad du vill men faktum kvarstår bilen utan radar kör bättre än den med.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3357
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Inlägg av Maw »

LarsL skrev:
Maw skrev:
LarsL skrev:
Min Model Y utan radar funkar bättre än min Model 3 med. Jag har hittills inte haft någon spökbromsning med Model Y.
Om man inte kan använda farthållaren och bilen inte upptäcker hinder på vägen så är det klart att man inte får spökbromsningar ;)
Kört 90% av körningen hittills på AP. Du får tro vad du vill men faktum kvarstår bilen utan radar kör bättre än den med.
OK. Det låter förhoppningsfullt att någon är nöjd. De flesta verkar vara missnöjda men det kanske är därför de skriver.

Fungerar det automatiska helljuset och regnsesnorn bra på den nya eller får du stänga av dem hela tiden? Fungerar AP/farthållare även bra i motljus, mörker, snö, frost, dimma och regn?
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Inlägg av LarsL »

Maw skrev:
OK. Det låter förhoppningsfullt att någon är nöjd. De flesta verkar vara missnöjda men det kanske är därför de skriver.

Fungerar det automatiska helljuset och regnsesnorn bra på den nya eller får du stänga av dem hela tiden? Fungerar AP/farthållare även bra i motljus, mörker, snö, frost, dimma och regn?
Regnsensorn fungerar hyggligt. Jag kör ett snabbt klick på spolarknappen för att rensa om inte automatiken fungerar. Egentligen samma om den vispar för mycket men då med ett långt tryck så att rutan rengörs.

Vid extremt skyfall sänkte bilen först farten för att sedan stänga av NAP och gå över till AP. Detta var nog helt korrekt då andra bilister också kröp fram på motorvägen.

Något riktigt mörker eller slask har jag inte kört i än så svårt att säga något om. Förmodligen kommer den varna för dåligt väder och sänka hastigheten och sedan ge upp helt.

Helljusautomatiken fungerar bra på landsväg. Kanske något sen att blända av men å andra sidan bländar folk ofta av för tidigt. Skulle säga att den är något bättre än Model 3, men litet underlag med senaste mjukvaran. På motorväg kör den med helljus när jag inte skulle gjort det osäker på om det är rätt eller fel, ingen har klagat med helljusblink mot mig.

Matrixljuset är nog lite starkt, däremot. Trots att bilen hade bländat av så störde sig någon på mitt halvljus. Lite sugen blev jag på att dra på helljus i facet på hen… men jag avstod. Möjligt att man ska justera halvljuset lite.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3357
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Inlägg av Maw »

LarsL skrev:
Matrixljuset är nog lite starkt, däremot. Trots att bilen hade bländat av så störde sig någon på mitt halvljus. Lite sugen blev jag på att dra på helljus i facet på hen… men jag avstod. Möjligt att man ska justera halvljuset lite.
På vår MY var halvljuset alldeles för högt ställt nät vi fick bilen och behövde justeras ner.
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Inlägg av LarsL »

Maw skrev:
LarsL skrev:
Matrixljuset är nog lite starkt, däremot. Trots att bilen hade bländat av så störde sig någon på mitt halvljus. Lite sugen blev jag på att dra på helljus i facet på hen… men jag avstod. Möjligt att man ska justera halvljuset lite.
På vår MY var halvljuset alldeles för högt ställt nät vi fick bilen och behövde justeras ner.
På Model 3 kunden man köra en ”automatisk” kalibrering genom att gå in på justeringen under service. Det hjälpte då, kanske ska pröva nu med Model Y också.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19603
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Inlägg av Bjelke »

MWall skrev:
themax skrev:
jonasl skrev:
Det går väl fortfarande att stänga av automatiska helljuset efter att AP aktiverats? Det gjorde jag senast jag körde med AP i mörker - men det var några veckor sedan nu. Vill minnas att det till och med var avstängt under resten av resan.
Nej, det aktiveras igen efter en stund. Tro mig, det var det första jag provade.

Det bör väl dessutom vara på av en anledning? Så att "vision only" ska se något.

Alltså, vilket haveri.
Om helljuset krävs för att vision ska funka så blir det ju ett spännande resonemang när man inte
får ha det på, som vid möte tex… det funkar iaf idag även om man bara har halvljuset på (vilket såklart
känns fel eftersom man vill se så mycket som möjligt) om man bara tänker att bilen ska följa vägen (den
ser linjerna bra i halvljus alltså) och att se bilar framför i mörker tror jag inte blir bättre med helljuset på
heller (och samma sak med mötande såklart). Kvar blir då det utanför vägen, och hur mycket tittar AP där
idag? Gående och cyklande är det jag kan komma på idag och om ansvaret fortfarande är mitt så funkar
det alldeles utmärkt att JAG väljer om och när helljuset ska vara på…
Testade automatiken igår kväll igen, fullständig katastrof, den bländande inte ens av när mötande bil
blinkade med helljuset! Och efter ytterligare nån sekund kunde jag helt enkelt inte vänta längre på att
bilen skulle blända av så jag stängde av manuellt och slog av den pissdåliga automatiken igen :twisted:
Som sagt… trafikfarligt system! => vision only går inte att använda i mörker.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare
Inlägg: 731
Blev medlem: 08 apr 2021 15:35
Ort: Stockholm

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Inlägg av flamman »

themax skrev:
jonasl skrev:
Det går väl fortfarande att stänga av automatiska helljuset efter att AP aktiverats? Det gjorde jag senast jag körde med AP i mörker - men det var några veckor sedan nu. Vill minnas att det till och med var avstängt under resten av resan.
Nej, det aktiveras igen efter en stund. Tro mig, det var det första jag provade.
Är det verkligen så? Jag körde 50 mil hem i mörker (och regn) med min MYP i helgen (uthämtad aug 2022 mjukvara version 2022.24.5). Hel-ljus-auto funkar inge bra men jag kunde stänga av den (med spak på vänster sida) och köra manuellt av/på med hel-ljus. Har inget minne av att den slog över till auto själv någon gång under hela resan jag körde med AP på.

Vindrutetorkarnas automatik funkade tillräckligt bra under hela resan (150 mil) förutom när det kommit kladd på hela framrutan för då körde den på som en tok utan att spola men det är ju ganska naturligt och efter att ha kört på lite spolarvätska så funkade allt ok igen. Upplever att Vision regnsensor är minst lika bra som vår Ford S-max från 2010 (som har traditionell regnsensor).
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1215
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Inlägg av RagWal »

spacecoin skrev:
2022.24.6 verkar vara testballongen i EU då. Bara utrullad här. Good to know. Stänger av Avancerade uppdateringar asap.
Fick den till ny MY (Tillv 220630) igår. Blir spännande när kamerorna kalibrerats.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Inlägg av Jeppe_E »

themax skrev:
jonasl skrev:
Det går väl fortfarande att stänga av automatiska helljuset efter att AP aktiverats? Det gjorde jag senast jag körde med AP i mörker - men det var några veckor sedan nu. Vill minnas att det till och med var avstängt under resten av resan.
Nej, det aktiveras igen efter en stund. Tro mig, det var det första jag provade.
Nej, det aktiveras varje gång som du aktiverar AP. Om du lyckas behålla AP aktivt, så förblir det avstängda automatljuset avstängt.

Eller så har jag inte kört tillräckligt långt? Men värdelöst är det i vilket fall som.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6535
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Inlägg av spacecoin »

flamman skrev:
Vindrutetorkarnas automatik funkade tillräckligt bra under hela resan (150 mil) förutom när det kommit kladd på hela framrutan för då körde den på som en tok utan att spola men det är ju ganska naturligt och efter att ha kört på lite spolarvätska så funkade allt ok igen. Upplever att Vision regnsensor är minst lika bra som vår Ford S-max från 2010 (som har traditionell regnsensor).
För mig är problemet mest under oktober - mars. När det kommer upp stänk från vägbanan från bilar runt en så går mina aldrig på på automatik. Upp till den grad att jag inte ens kan se ut genom rutan :) Även problem när det är mörkt ute och lätt regn.

Annars är dom acceptabla men inte bra, skulle jag säga.
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare
Inlägg: 731
Blev medlem: 08 apr 2021 15:35
Ort: Stockholm

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Inlägg av flamman »

spacecoin skrev:
flamman skrev:
Vindrutetorkarnas automatik funkade tillräckligt bra under hela resan (150 mil) förutom när det kommit kladd på hela framrutan för då körde den på som en tok utan att spola men det är ju ganska naturligt och efter att ha kört på lite spolarvätska så funkade allt ok igen. Upplever att Vision regnsensor är minst lika bra som vår Ford S-max från 2010 (som har traditionell regnsensor).
För mig är problemet mest under oktober - mars. När det kommer upp stänk från vägbanan från bilar runt en så går mina aldrig på på automatik. Upp till den grad att jag inte ens kan se ut genom rutan :) Även problem när det är mörkt ute och lätt regn.

Annars är dom acceptabla men inte bra, skulle jag säga.
Det liknar min upplevelse. Vägstänk och lätt duggregn kände den inte av alltid. Tyckte ändå det var accepterbart att starta dem någon gång manuellt. Jag skulle nog störa mig mer på att den gick igång i onödan då och då. Att trycka på knappen någon gång ibland när jag vill att den torka är helt ok, det var flertalet gånger när jag tänkte ”nu måste rutan torkas” och så startade automatiken. Med vår Ford får jag oftare starta den manuellt för att den inte känner av regn.
Men ska bli intressant att se hur det blir i höst och vinter.
Senast redigerad av flamman, redigerad totalt 1 gånger.
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
tesla newbie
Inlägg: 509
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Inlägg av tesla newbie »

Jag tycker regnsensorn i min Model Y är helt ok. Även på min förra BMW X3 med traditionell regnsensor så var jag tvungen att gå in och torka manuellt emellanåt. Speciellt i lätt regn. Har aldrig haft någon bil med rengnsensor som fungerat perfekt i alla lägen. Det enda problem jag upplevt är att Teslan tror att det regnar när det är mycket insektsrester på rutan. Det gjorde inte BMW:n. Autohelljuset kan jag dock hålla med om är inget vidare, dock är det första bilen jag har med den funktionen så jag har inte så mycket att jämföra med.
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1738
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Inlägg av Franz »

Det nämns ju lite om helljusautomatiken i gamla bilar jämfört med nya. Jag skulle inte säga att det var bra i min Model S 85D från 2015. Det var ganska förutsägbart dåligt på vissa sträckor, särskilt de med mitträcke som delvis blockerar sikten. Ibland fungerade det väl okej på övriga sträckor men ingen kan nog säga att den var bra. När jag skaffade min Model Y december 2021 så provade jag ju automatiken ett symboliskt tag. Min uppfattning är att de egentligen var ganska lika i uppförande men med en väldigt stor skillnad och det är att i den gamla bilen var ljuset då dåligt att det var halvt okej att reagera så sent. Sett enbart ur perspektivet ljus är ju Model Yn flelra gånger bättre men med en sådan, jämfört med de gamla Teslorna, massiv strålkastare kan man inte ha på ljuset så sent. Sedan tycker jag att man får säga att det är vanligt med dålig avbländning på bilar av flera märken även om jag så klart inte kan veta med säkerhet ifall det är någon automatik eller ej. När man möter en nyare Volvo som verkligen kommer riktigt nära utan att blända av får jag dock för mig att det är automatiken som inte hänger med ;).

Nu har jag bara haft min nya bil i snart 8 månader och en betydande del har ju varit sommarmånader och jag är fortfarande optimist om att de faktiskt kommer aktivera matrix-belysningen vilket ju känns som den på en gång skulle lösa så mycket samtidigt som bilen även i icke ap-läge skulle bli mycket trevligare. Vi får väl se till vintern ifall jag är lika optimistisk då :D
Driver sajten Car.info
Skriv svar