Ett bra exempel på en situation som man skulle kunna dra vidare rättsligt för att testa hur säkertthemax skrev:Min bil har nu ”tappat” vad den ser framför ett litet större fordon (typ SUV). Tidigare kunde radarn ”se” under bilen framför (Tibor har skrivit om det för nåt år sen) men det gör den inte längre. Däremot upplever jag att den ser fler bilar i intilliggande körfält i bilkö (vid stillastående). Vad bilen nu ska med den informationen till…jonasl skrev:Men hur är det med de hypade FSD BEta-bilarna i USA? Kör de Vision eller är det fortfarande radarn som används? I visualiseringen som man ser på Youtube är det ju massor med bilar som visas på skärmen, vår MY-22 visar oftast bara bilen framför, sällan mer än så. Vill definitivt minnas att 3:an med radar visade mer.
Ikväll fick jag tillsägelse av polisen att blända av (bilen körde upp helljuset i plytet på några minst sagt förvånade poliser. För att inte säga en förvånad förare - jag - som använde AP på en väl upplyst trafikled i Stockholm. Förklarade för polisen, och de rekommenderade mig att inte använda AP, eftersom man ska blända av vid möte (DUH!).
Ibland är Tesla fantastiska. Men nu är jag bara förbannad.Den hyggligt fungerande AP jag hade i förrgår är nu värdelös i mörker.
Teslas system är, för det ÄR en trafikfara att blända andra trafikanter (och olagligt).
Och jag som förare har inte en chans att hindra detta eftersom automatiken jobbar blixtsnabbt liksom, så
oavsett hur mycket ansvaret är mitt så kan jag inte göra något åt detta om jag kör med AP…
Alternativet hittills har ju varit att kunna köra på AP men sköta ljuset själv (och torkarna), vilket Tesla
nu omöjliggör… pengarna tillbaks för AP och FSD? Ja det skulle kunna bli ett alternativ som jag ser det.
Att bara kunna använda AP dagtid (trafiksäkert) är inte OK.