Har Tesla handikappat sig?

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11665
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Har Tesla handikappat sig?

Inlägg av martinot »

LarsOJ skrev:
Skit i VAG nu då och använd BYD som exempel på ett snabbväxande företag som tillverkar elbilar i stor skala.

Har de många modeller ute/i pipelinen?
Har de bra lönsamhet/bil
Kommer de växa förbi Tesla? Varför?

Vad kan Tesla göra för att försvara sin ledande position och sin höga värdering?
Tror inte kinesiska pure players som BYD kommer att ta premiummarknaden med höga marginaler. Där är det VAG, Tesla, Hyundaikoncernen (med KIA) som kommer att dominera.

Det BYD och andra kinesiska pure players kommer att göra däremot är att ta budgetsegmentet. De kommer döda Toyota och alla andra japanska tillverkare. De kommer vara mästare att jobba med höga volymer men små tunna marginaler. Japsarna, som med få undantag, suttit kvar i ICE-träsket allt för länge, kommer vara de största förlorarna. Kineserna kommer ta kål på nästan hela den japanska bilindustrin i budgetsegmentet.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10419
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Har Tesla handikappat sig?

Inlägg av Legato »

martinot skrev:
granlundii skrev:
martinot skrev:
Oavsett vem som tar #1-platsen så är jag övertygad om att det är något av de tre bolagen Tesla, VAG och Hyundai-koncernen som slåss om den. De har kommit längst med elektrifieringen och lyckat väl med sina elbilar på marknaden.

Dagens #1 inom personbilar, Toyota, kommer bara att vara så rökta. Till skillnad från ovan tre bolag så har de suttit kvar i fossiltänkandet och vätgastänkandet allt för länge. Eftersom de inte klarar att ta fram konkurrenskraftiga elbilar så kommer de petas ner från tronen och en bra bit ner i listorna. De kommer att falla. Frågan är bara med hur mycket.

Är det någon automotive-aktie jag inte skulle vilja ha långsiktigt i min portfölj så är det just TYO.
Förstår inte detta med att man skulle behöva vara bland de första för att klara sig. Toyota startade väl med bilar 40 år efter många andra, Tesla över 100 år efter andra. Har man bra produkter till ett bra pris så klarar man sig. Jag tror själv att Toyota kommer att klara sig bra, även om det förstås är tråkigt att de slöat på elbilssidan.
Vi får låta tiden utvisa vem av oss som får rätt. Är själv övertygad att de kommer falla från plats #1 inom fem års tid, och ner till plats #4 eller sämre inom 10 års tid.

Nummer #1 kommer inom fem år innehas av VAG, Hyundaikoncernen (där även KIA ingår) eller Tesla. Toyota kommer ha tappat den platsen.
Kia är inte del av Hyundai mer än Hyundai är del av Kia.

Det är två separata, noterade bolag med omfattande korsägande (på asiatiskt vis) i varandra. Hyundai äger "bara" 1/3 av Kia och Kia äger i sin tur andelar i rader av Hyundais koncernbolag.

Räknar man in Porsche i VW så tror jag också de är med och konkurrerar om marknadsledarskapet. Annars tror jag Tesla och BYD är favoriter.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Har Tesla handikappat sig?

Inlägg av LarsOJ »

Legato skrev:
martinot skrev:
granlundii skrev:
martinot skrev:
Oavsett vem som tar #1-platsen så är jag övertygad om att det är något av de tre bolagen Tesla, VAG och Hyundai-koncernen som slåss om den. De har kommit längst med elektrifieringen och lyckat väl med sina elbilar på marknaden.

Dagens #1 inom personbilar, Toyota, kommer bara att vara så rökta. Till skillnad från ovan tre bolag så har de suttit kvar i fossiltänkandet och vätgastänkandet allt för länge. Eftersom de inte klarar att ta fram konkurrenskraftiga elbilar så kommer de petas ner från tronen och en bra bit ner i listorna. De kommer att falla. Frågan är bara med hur mycket.

Är det någon automotive-aktie jag inte skulle vilja ha långsiktigt i min portfölj så är det just TYO.
Förstår inte detta med att man skulle behöva vara bland de första för att klara sig. Toyota startade väl med bilar 40 år efter många andra, Tesla över 100 år efter andra. Har man bra produkter till ett bra pris så klarar man sig. Jag tror själv att Toyota kommer att klara sig bra, även om det förstås är tråkigt att de slöat på elbilssidan.
Vi får låta tiden utvisa vem av oss som får rätt. Är själv övertygad att de kommer falla från plats #1 inom fem års tid, och ner till plats #4 eller sämre inom 10 års tid.

Nummer #1 kommer inom fem år innehas av VAG, Hyundaikoncernen (där även KIA ingår) eller Tesla. Toyota kommer ha tappat den platsen.
Kia är inte del av Hyundai mer än Hyundai är del av Kia.

Det är två separata, noterade bolag med omfattande korsägande (på asiatiskt vis) i varandra. Hyundai äger "bara" 1/3 av Kia och Kia äger i sin tur andelar i rader av Hyundais koncernbolag.

Räknar man in Porsche i VW så tror jag också de är med och konkurrerar om marknadsledarskapet. Annars tror jag Tesla och BYD är favoriter.
Både Hyundai (bilmärket), Kia, Genesis och nu sist Ioniq är väl alla dotterbolag till Hyundai Motor Group? Som även pysslar med tusen andra saker.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Hyundai_Motor_Group
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10419
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Har Tesla handikappat sig?

Inlägg av Legato »

LarsOJ skrev:
Legato skrev:
martinot skrev:
granlundii skrev:
martinot skrev:
Oavsett vem som tar #1-platsen så är jag övertygad om att det är något av de tre bolagen Tesla, VAG och Hyundai-koncernen som slåss om den. De har kommit längst med elektrifieringen och lyckat väl med sina elbilar på marknaden.

Dagens #1 inom personbilar, Toyota, kommer bara att vara så rökta. Till skillnad från ovan tre bolag så har de suttit kvar i fossiltänkandet och vätgastänkandet allt för länge. Eftersom de inte klarar att ta fram konkurrenskraftiga elbilar så kommer de petas ner från tronen och en bra bit ner i listorna. De kommer att falla. Frågan är bara med hur mycket.

Är det någon automotive-aktie jag inte skulle vilja ha långsiktigt i min portfölj så är det just TYO.
Förstår inte detta med att man skulle behöva vara bland de första för att klara sig. Toyota startade väl med bilar 40 år efter många andra, Tesla över 100 år efter andra. Har man bra produkter till ett bra pris så klarar man sig. Jag tror själv att Toyota kommer att klara sig bra, även om det förstås är tråkigt att de slöat på elbilssidan.
Vi får låta tiden utvisa vem av oss som får rätt. Är själv övertygad att de kommer falla från plats #1 inom fem års tid, och ner till plats #4 eller sämre inom 10 års tid.

Nummer #1 kommer inom fem år innehas av VAG, Hyundaikoncernen (där även KIA ingår) eller Tesla. Toyota kommer ha tappat den platsen.
Kia är inte del av Hyundai mer än Hyundai är del av Kia.

Det är två separata, noterade bolag med omfattande korsägande (på asiatiskt vis) i varandra. Hyundai äger "bara" 1/3 av Kia och Kia äger i sin tur andelar i rader av Hyundais koncernbolag.

Räknar man in Porsche i VW så tror jag också de är med och konkurrerar om marknadsledarskapet. Annars tror jag Tesla och BYD är favoriter.
Både Hyundai (bilmärket), Kia, Genesis och nu sist Ioniq är väl alla dotterbolag till Hyundai Motor Group? Som även pysslar med tusen andra saker.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Hyundai_Motor_Group
Inte dotterbolag eller koncern som vi ser på det i västvärlden iaf. Läs inledningen till det du själv länkade.

Återigen, Kia och Hyundai är båda två noterade bolag med omfattande korsägande. Det är inte mer rätt eller fel att säga att Kia äger Hyundai än att säga att Hyundai äger Kia.

Hyundai äger som sagt bara 1/3 av Kia. De är alltså minoritetsägare.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 926
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Har Tesla handikappat sig?

Inlägg av wannabee »

backe skrev:
Dagfinn skrev:
backe skrev:
Dagfinn skrev:
Jag kan inte sluta förundras över att kreti o pleti tycker att dom vet bättre än Elon hur ett företag ska skötas och hur det bör satsa framåt.


Detsamma gäller även många här inne som vet bättre än VW och andra stora företag hur dom bör göra och genomföra sina strategier.
The proof is in the pudding. Vem minns inte Kodak, Ericsson, Nokia etc etc? Företag som drivs på det sättet som nu alla gamla biltillverkare gör klarar inte av stora omställningar, i stor grad för att man inte motiveras av att konkurrera ut sina egna produkter.

Så kreti och pleti vet bättre ibland :D

Apple är ett betydligt äldre företag än(nästan) alla andra tillverkare av persondatorer och mobiler och verkar klara omställningen ganska bra. Kanske VW blir nästa Apple?
Apple höll på att gå under när de hade pepsichefen som kickade Jobs (Jobs hade själv rekryterat honom) Det var då Apple kickade Pepsichefen och återanställde Jobs och Apple räddades. Jobs gjorde också många felsatsningar under sin tid.
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 926
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Har Tesla handikappat sig?

Inlägg av wannabee »

backe skrev:
Dagfinn skrev:
Jag kan inte sluta förundras över att kreti o pleti tycker att dom vet bättre än Elon hur ett företag ska skötas och hur det bör satsa framåt.

Detsamma gäller även många här inne som vet bättre än VW och andra stora företag hur dom bör göra och genomföra sina strategier.
Man blev ju mörkrädd när man hörde att VW satt 5000 programmerare på mjukvaran. Man får ju väga in att VW är vana att köpa in saker från tex Bosch som Bosch utvecklat, plötsligt måste de själva lära sig en massa nya saker de inte gjort tidigare.

Toyota är/var ju störst, så om stora företag vet vad de gör så borde ju de veta bäst, ändå väntade de med elbilssatsningen tills nyligen då de presenterade en massa elbilar de tänkte ta fram, inte särskilt länge efter detta presenterades så annullerade de alltihop, de hade inte blivit konkurrenskraftiga. Antar de skulle satsa på tyo gigapressar i stället, men minns inte? (Har nog inte framkommit).
https://www.nyteknik.se/elbilar/toyota- ... ng-7039805
backe
Inlägg: 1874
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Har Tesla handikappat sig?

Inlägg av backe »

wannabee skrev:
backe skrev:
Dagfinn skrev:
Jag kan inte sluta förundras över att kreti o pleti tycker att dom vet bättre än Elon hur ett företag ska skötas och hur det bör satsa framåt.

Detsamma gäller även många här inne som vet bättre än VW och andra stora företag hur dom bör göra och genomföra sina strategier.
Man blev ju mörkrädd när man hörde att VW satt 5000 programmerare på mjukvaran. Man får ju väga in att VW är vana att köpa in saker från tex Bosch som Bosch utvecklat, plötsligt måste de själva lära sig en massa nya saker de inte gjort tidigare.

Toyota är/var ju störst, så om stora företag vet vad de gör så borde ju de veta bäst, ändå väntade de med elbilssatsningen tills nyligen då de presenterade en massa elbilar de tänkte ta fram, inte särskilt länge efter detta presenterades så annullerade de alltihop, de hade inte blivit konkurrenskraftiga. Antar de skulle satsa på tyo gigapressar i stället, men minns inte? (Har nog inte framkommit).
https://www.nyteknik.se/elbilar/toyota- ... ng-7039805
Dra iväg ett mail där du förklarar att du kan lösa alla problem så slipper du sitta här och vara mörkrädd.
Du får säkert en skälig ersättning både för att lösa VW och Toyotas problem.


Sen vet varken du eller jag vart vi tar vägen i det här, om 10-20 år så kanske Toyota är störst på elbilar? Tesla tillverkar sina MY och M3 i samma form fortfarande och försöker få igång produktion av sina 4680.
VoltAmpere
Inlägg: 121
Blev medlem: 28 mar 2020 09:06

Re: Har Tesla handikappat sig?

Inlägg av VoltAmpere »

Trevlig chef den där Elon. Verkar ju gå bra nu.
Fredrik j
Inlägg: 10949
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Har Tesla handikappat sig?

Inlägg av Fredrik j »

wannabee skrev:
Man blev ju mörkrädd när man hörde att VW satt 5000 programmerare på mjukvaran. Man får ju väga in att VW är vana att köpa in saker från tex Bosch som Bosch utvecklat, plötsligt måste de själva lära sig en massa nya saker de inte gjort tidigare.
Du pratar ju om VW som om det vore en person. Ett företag tar in ny kunskap genom att anställa rätt kompetens.
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 926
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Har Tesla handikappat sig?

Inlägg av wannabee »

Fredrik j skrev:
wannabee skrev:
Man blev ju mörkrädd när man hörde att VW satt 5000 programmerare på mjukvaran. Man får ju väga in att VW är vana att köpa in saker från tex Bosch som Bosch utvecklat, plötsligt måste de själva lära sig en massa nya saker de inte gjort tidigare.
Du pratar ju om VW som om det vore en person. Ett företag tar in ny kunskap genom att anställa rätt kompetens.
För att kunna anställa rätt kompetens måste man själv vara kompetent, annars blir det lätt pannkaka av alltihop. Våra politiker brukar ju ofta sakna egen kunskap och hänvisar då till att vi kan ju anlita experter, men oroväckande ofta så blir det totalhaveri, man har anlitat inkompetenta 'experter'

Tesla är ju vertikalt integrerat medan VW inte var det innan och måste nu ställa om sig till ett annat arbetssätt eller själva bli vertikala. Tesla har även en totalt annorlunda organisation, man måste inte gå tjänstevägen (där mycket kan ramla bort på vägen) utan kan direkt kontakta den det berör) men väldigt få företag arbetar på det sättet. Från Munro har jag fått intrycket av att Kina har varit väldigt hirarkiskt men att det har ändrat sig väldigt mycket, så jag tror de håller på att ställa om mer liknande Tesla.

Munro har ju också sagt att Japaner håller allt hemligt in i det sista, så de kan ju plötsligt presentera något större framsteg, men det har de ju inte gjort ännu.

Jag gillade Toyota tidigare men för nått år sedan eller två så förstod jag att jag inte kommer att få en elbil från dem, som jag skulle vilja ha dem, hjulen som trillade av nyligen gjorde ju inte att ett eventuellt hopp ökade direkt..

Men jag förstår att vi ser på världen på totalt olika sätt. Själv är jag ingenjör så det påverkar ganska mycket hur jag ser på saker och ting.
tommyd
Inlägg: 178
Blev medlem: 24 mar 2021 06:15

Re: Har Tesla handikappat sig?

Inlägg av tommyd »

taliz skrev:
LarsOJ skrev:
Legato skrev:
Är ju en ganska ointressant diskussion att enbart diskutera volymer utan att samtidigt diskutera lönsamhet.

Det är ju ingen slump att Apple, trots endast ca 16% marknadsandel, gör större vinster och har högre bolagsvärde än Samsung, Xiaomi, Oppo, Vivo, Huawei, Realme, Motorola och LG tillsammans.
Ja precis! Man kanske inte har som mål att bli volymtillverkare?

Jag bara relaterar trådstarten till att för några år sen så var ju alla andra tillverkare otroligt sega att få fram något överhuvud taget. Men nu så exploderar modellutbudet just på grund av plattformstänk/konstruktion.

Och man tar marknadsandelar av Tesla. Har inte orkat kolla men vad har dom i Norge nu? 10-15%?
Apple har inte hundratals varianter av iPhone, de har en handfull.
Det krävs heller inte hundratals bilmodeller för att nå hög volym.
Det är bara en handfull som säljer i riktigt hög volym.
Tesla behöver en modell mindre och billigare än 3/Y, sen är de hemma typ.
Det finns tre möjligheter:

1) Man kan erbjudas få valmöjligheter.
2) Man kan erbjudas medelmånga valmöjligheter.
3) Man kan erbjudas väldigt många valmöjligheter.

Instinktivt vill vi få välja bland 3), men det finns en TED-talk där föreläsaren argumenterar på ett övertygande sätt att alternativ 2) faktiskt är bäst:

Titel: "The paradox of choice" (20 minuter video):


Jag såg nån annan video också där föreläsaren sa att de experimentellt hade kommit fram till att de sålde mest flingor i en mataffär om de erbjöd 10 olika sorter om jag minns rätt. Om de erbjöd färre sorter så tappade de kunder eftersom kunder inte fick ett alternativ som de skulle föredra, men om de erbjöd fler än 10 sorter så tappade de också kunder eftersom kunderna fick en känsla av ångest när de behövde spendera så mycket tid på att jämföra så de helt enkelt valde att köpa nåt annat än flingor istället.

Det är samma sak med bilar hävdar jag. Om det erbjuds hundratals olika valmöjligheter när man ska konfigurera sin nya bil så skiter man till slut bara i det och väljer en bil av annat märke där valmöjligheterna bara är ett tiotal. Jag vet inte om det är medvetet av Tesla att erbjuda medelmånga valmöjligheter när man väljer sin bilmodell och konfigurerar den, eller om det finns andra anledningar till att Tesla gör det, men jag är övertygad att det får konsekvensen att Tesla säljer betydligt fler bilar pga det än vad de annars skulle göra.
Här är en lista på förkortningar och deras betydelse, som folk i detta Tesla-forum ofta använder: viewtopic.php?f=57&t=6258#p122075
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3344
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Har Tesla handikappat sig?

Inlägg av Maw »

wannabee skrev:
Fredrik j skrev:
wannabee skrev:
Man blev ju mörkrädd när man hörde att VW satt 5000 programmerare på mjukvaran. Man får ju väga in att VW är vana att köpa in saker från tex Bosch som Bosch utvecklat, plötsligt måste de själva lära sig en massa nya saker de inte gjort tidigare.
Du pratar ju om VW som om det vore en person. Ett företag tar in ny kunskap genom att anställa rätt kompetens.
För att kunna anställa rätt kompetens måste man själv vara kompetent, annars blir det lätt pannkaka av alltihop. Våra politiker brukar ju ofta sakna egen kunskap och hänvisar då till att vi kan ju anlita experter, men oroväckande ofta så blir det totalhaveri, man har anlitat inkompetenta 'experter'

Tesla är ju vertikalt integrerat medan VW inte var det innan och måste nu ställa om sig till ett annat arbetssätt eller själva bli vertikala. Tesla har även en totalt annorlunda organisation, man måste inte gå tjänstevägen (där mycket kan ramla bort på vägen) utan kan direkt kontakta den det berör) men väldigt få företag arbetar på det sättet. Från Munro har jag fått intrycket av att Kina har varit väldigt hirarkiskt men att det har ändrat sig väldigt mycket, så jag tror de håller på att ställa om mer liknande Tesla.

Munro har ju också sagt att Japaner håller allt hemligt in i det sista, så de kan ju plötsligt presentera något större framsteg, men det har de ju inte gjort ännu.

Jag gillade Toyota tidigare men för nått år sedan eller två så förstod jag att jag inte kommer att få en elbil från dem, som jag skulle vilja ha dem, hjulen som trillade av nyligen gjorde ju inte att ett eventuellt hopp ökade direkt..

Men jag förstår att vi ser på världen på totalt olika sätt. Själv är jag ingenjör så det påverkar ganska mycket hur jag ser på saker och ting.
Det har väl förvisso inte gått superbra för Tesla att få ordning på mjukvaran som skulle ersätta det de köpte in från MobileEye.. för att inte tala om FSD som skulle vara klart för många år sedan men inte ens levereras i dåligt fungerande version med bilarna ännu...

så VW är knappast ensamma om att överskatta sin förmåga...
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6496
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Har Tesla handikappat sig?

Inlägg av spacecoin »

Maw skrev:
Det har väl förvisso inte gått superbra för Tesla att få ordning på mjukvaran som skulle ersätta det de köpte in från MobileEye.. för att inte tala om FSD som skulle vara klart för många år sedan men inte ens levereras i dåligt fungerande version med bilarna ännu...

så VW är knappast ensamma om att överskatta sin förmåga...
Jag tror inte Tesla säger 1M robotaxi (eller humanoida robotar) för att Tesla skulle överskatta sin förmåga. Det är en konsekvens av Elons kompensationsprogram (och senare innehav). Det är bara att titta på hur Karpathy med kollegor vrider sig som en plågad fisk under dessa sammanhang.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3344
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Har Tesla handikappat sig?

Inlägg av Maw »

spacecoin skrev:
Maw skrev:
Det har väl förvisso inte gått superbra för Tesla att få ordning på mjukvaran som skulle ersätta det de köpte in från MobileEye.. för att inte tala om FSD som skulle vara klart för många år sedan men inte ens levereras i dåligt fungerande version med bilarna ännu...

så VW är knappast ensamma om att överskatta sin förmåga...
Jag tror inte Tesla säger 1M robotaxi (eller humanoida robotar) för att Tesla skulle överskatta sin förmåga. Det är en konsekvens av Elons kompensationsprogram (och senare innehav). Det är bara att titta på hur Karpathy med kollegor vrider sig som en plågad fisk under dessa sammanhang.
Ja, så kan det kanske vara när det gäller FSD men det kapitala misslyckandet att göra egen regnsensor och helljusautomatik måste bero på inkompetens hos Tesla.
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Fredrik j
Inlägg: 10949
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Har Tesla handikappat sig?

Inlägg av Fredrik j »

Nej, det är ju inte rimligt att man inte skulle kunna få ordning på helljusassistenten på så lång tid om det bara hänger på mjukvara.
Kan det vara så att Teslas kamera inte ser så långt som behövs för att detektera en mötande bil i tid? Konkurrenterna använder ju knappast samma kamera för helljusautomatik som för parkeringskamera.
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Har Tesla handikappat sig?

Inlägg av LarsOJ »

spacecoin skrev:
Maw skrev:
Det har väl förvisso inte gått superbra för Tesla att få ordning på mjukvaran som skulle ersätta det de köpte in från MobileEye.. för att inte tala om FSD som skulle vara klart för många år sedan men inte ens levereras i dåligt fungerande version med bilarna ännu...

så VW är knappast ensamma om att överskatta sin förmåga...
Jag tror inte Tesla säger 1M robotaxi (eller humanoida robotar) för att Tesla skulle överskatta sin förmåga. Det är en konsekvens av Elons kompensationsprogram (och senare innehav). Det är bara att titta på hur Karpathy med kollegor vrider sig som en plågad fisk under dessa sammanhang.
För att relatera till tråden.. hur mycket av Teslas bilförsäljning de senaste åren har skett på grund av kunders förväntan på ”självkörning”?

Folk ”på stan” tror ju fortfarande på att Teslas bilar är ”självkörande”.

Jag tycker mig läst ganska många inlägg här på forumet att man delvis köpt Tesla för att man gått på hypen och sen fått reality check.
Fredrik j
Inlägg: 10949
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Har Tesla handikappat sig?

Inlägg av Fredrik j »

LarsOJ skrev:
Folk ”på stan” tror ju fortfarande på att Teslas bilar är ”självkörande”.
Så är det i förbluffande stor utsträckning bland folk som inte är så bilintresserade. Tesla är ju nästan synonymt med självkörning hos vissa. Man tror också att självkörning är synonymt med elbil rent generellt. Att en fossilbil inte skulle kunna vara självkörande.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10419
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Har Tesla handikappat sig?

Inlägg av Legato »

Fredrik j skrev:
LarsOJ skrev:
Folk ”på stan” tror ju fortfarande på att Teslas bilar är ”självkörande”.
Så är det i förbluffande stor utsträckning bland folk som inte är så bilintresserade. Tesla är ju nästan synonymt med självkörning hos vissa. Man tror också att självkörning är synonymt med elbil rent generellt. Att en fossilbil inte skulle kunna vara självkörande.
Mer än något annat så skulle jag säga att Elbil fortfarande för många är synonymt med Tesla... Än mer så i USA antagligen.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11665
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Har Tesla handikappat sig?

Inlägg av martinot »

Legato skrev:

Mer än något annat så skulle jag säga att Elbil fortfarande för många är synonymt med Tesla... Än mer så i USA antagligen.
Skulle nog säga att även i Sverige är det liknande. Tesla är en symbol för omställningen. De som länge hatat elbilar, när de väl inser/tvingas titta på elbilar så fortsätter det nästan alltid att hata Tesla. Just för att Tesla är symbolen för företaget som dödade fossilbilen. Det gör tydligen ont hos vissa.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Har Tesla handikappat sig?

Inlägg av LarsOJ »

martinot skrev:
Legato skrev:

Mer än något annat så skulle jag säga att Elbil fortfarande för många är synonymt med Tesla... Än mer så i USA antagligen.
Skulle nog säga att även i Sverige är det liknande. Tesla är en symbol för omställningen. De som länge hatat elbilar, när de väl inser/tvingas titta på elbilar så fortsätter det nästan alltid att hata Tesla. Just för att Tesla är symbolen för företaget som dödade fossilbilen. Det gör tydligen ont hos vissa.
Dom är seglivade ändå dom där fossilrackarna. Här i Sverige där vi är föregångsland på elbilar internationellt sett så har det sålts 195.000 fossilbilar hittils i år :o

Ni ”hardcore elbilsfantaster” tror att alla hatar er och Tesla bara för att inte alla gått och köpt elbil i förrgår. Så är det inte. Ett nödvändigt och stort teknikskifte tar alltid lång tid. De flesta är helt ointresserade och kollar 100% på inköpspriset.

De fanns de som köpte 40” tjockplasma teve för 250.000kr specialimporterad från Japan och så fanns det de som 10år senare köpte sin första plattv LED för 5000kr för att tjockteven gick sönder.

På bil och transportsidan blir ju övergången teknikmässigt väldigt stor och långsam då den också påverkar hela energisystemet i stor grad.

För att relatera till tråden så är det väl främst begränsningar i råmaterial och produktionsutrustning som begränsar de globala volymerna av elbilar? Efterfrågan är ju absolut inte flaskhalsen idag vad jag har förstått.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14593
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Har Tesla handikappat sig?

Inlägg av taliz »

LarsOJ skrev:
Ett nödvändigt och stort teknikskifte tar alltid lång tid. De flesta är helt ointresserade och kollar 100% på inköpspriset.

De fanns de som köpte 40” tjockplasma teve för 250.000kr specialimporterad från Japan och så fanns det de som 10år senare köpte sin första plattv LED för 5000kr för att tjockteven gick sönder.

På bil och transportsidan blir ju övergången teknikmässigt väldigt stor och långsam då den också påverkar hela energisystemet i stor grad.
Det verkar ta lång tid när man är mitt uppe i det, men i efterhand har det gått rasande snabbt.
Se övergången från analog till digitalkamera, från knapptelefon till smartphone, tjocktv till platt-tv osv.
De flesta är definitivt inte ointresserade, tvärtom skulle jag säga. Den överväldigande majoriteten vill ha en elbil som nästa bil.
(Givetvis tar det tid innan 100% har gått över, men det är irrelevant i det stora hela)

Övergången går snabbt eftersom det finns stora pengar att spara, särskilt på företagssidan. Finns nog inget större transportföretag som inte är på väg mot 100% eldrift. Taxi och budfirmor kör elbilar idag, likaså stadsbussar och allt fler landsvägsbussar. Distributionsbilar, sopbilar etc som beställs idag är eldrivna. Flera större firmor testar också eldrift för långväga transporter.
Om bara några år är de som sitter kvar med avgasdrift utkonkurrerade.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Har Tesla handikappat sig?

Inlägg av LarsOJ »

Jag tycker det tar lång tid. Provade första elbilen för 10år sen.. Tror det kommer ta minst 20år till.
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Har Tesla handikappat sig?

Inlägg av LarsOJ »

För första gången har Volvo en elbilsmodell som säljer bättre än Tesla i Sverige. Måste väl vara något slags rekord?
97735710-E678-411B-A889-B827717A51FB.jpeg
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11665
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Har Tesla handikappat sig?

Inlägg av martinot »

LarsOJ skrev:
För första gången har Volvo en modell som säljer bättre än Tesla i Sverige. Måste väl vara något slags rekord?
Både min pappa och min farbror hämtade ut sina XC40 för ca två veckor sedan. De hade bägge väntat på sina XC40 sedan de beställde i januari/februari. Verkar som en massa andra beställare också äntligen har fått leverans efter massor av månaders (nästan upp till ett års) väntan.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2948
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Har Tesla handikappat sig?

Inlägg av Walker »

LarsOJ skrev:
martinot skrev:
Legato skrev:

Mer än något annat så skulle jag säga att Elbil fortfarande för många är synonymt med Tesla... Än mer så i USA antagligen.
Skulle nog säga att även i Sverige är det liknande. Tesla är en symbol för omställningen. De som länge hatat elbilar, när de väl inser/tvingas titta på elbilar så fortsätter det nästan alltid att hata Tesla. Just för att Tesla är symbolen för företaget som dödade fossilbilen. Det gör tydligen ont hos vissa.
Dom är seglivade ändå dom där fossilrackarna. Här i Sverige där vi är föregångsland på elbilar internationellt sett så har det sålts 195.000 fossilbilar hittils i år :o

Ni ”hardcore elbilsfantaster” tror att alla hatar er och Tesla bara för att inte alla gått och köpt elbil i förrgår. Så är det inte. Ett nödvändigt och stort teknikskifte tar alltid lång tid. De flesta är helt ointresserade och kollar 100% på inköpspriset.

De fanns de som köpte 40” tjockplasma teve för 250.000kr specialimporterad från Japan och så fanns det de som 10år senare köpte sin första plattv LED för 5000kr för att tjockteven gick sönder.

På bil och transportsidan blir ju övergången teknikmässigt väldigt stor och långsam då den också påverkar hela energisystemet i stor grad.

För att relatera till tråden så är det väl främst begränsningar i råmaterial och produktionsutrustning som begränsar de globala volymerna av elbilar? Efterfrågan är ju absolut inte flaskhalsen idag vad jag har förstått.
liten tanke bara: vi ”elbilsfantaster som tror att alla hatar oss och våra bilar” beror INTE på ”att inte alla köpt elbil i förrgår”. Det beror på alla glåpord, fula tecken och allmänt nedsättande omdömen om våra förstånd som gör att vi har haft den uppfattningen. Har faktiskt inte mött så mycket hat från personer som jag känner och inte känner i någon annan del i livet än just val av elektriskt fordon. Jag är glad om folk bara betraktar mig som knäpp. Som hantverkare har jag tvärtom stort förtroende på orten.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Skriv svar