Pris, HW4, nästa steg?

Nyheter från Tesla Club Sweden

Moderator: Redaktion

Lenne
elbilist
Inlägg: 48
Blev medlem: 22 jan 2023 19:23

Re: Pris, HW4, nästa steg?

Inlägg av Lenne »

flamman skrev: 18 feb 2023 13:45
Lenne skrev: 18 feb 2023 13:15
spacecoin skrev: 17 feb 2023 20:05
Lenne skrev: 17 feb 2023 20:02
Läste att shanghai var nedstänkt nu för retooling… är det rimligt att tro att de bygger om i produktionslinan nu för att göra plats för hw4/nya kameror?
Ja.
Sitter det redan ny radar/nya kameror/HW4 i någon bil som är levererad som bilderna kommer ifrån?
Eller är det prototyper som någon har kommit över eller bara läckta foton?
Ingen bil har levererats till kund med HW4 och finns inga bilder på HW4 på någon bil heller.

När det gäller vilka bilder som läckt är det följande som jag känner till har fram på olika sätt.

* Bild och spec på nya datorn - från greentheonly på twitter - han verkar bara fått tillgång till själva datorn löst


* Bild på nya kameror på en Model 3/Y - från kina och fabriken där. Verkar vara från någon ansökan Tesla gjort till lokala myndigheter att få testa/tillverka med nya kameror. Inga bilar har levererats med dessa kameror än


* Bild och spec på HD-radar - Det är från Teslan ansökan till FCC som numera är publik. Inga bilar har levererats med den här radarn.
https://driveteslacanada.ca/news/teslas ... documents/

Tesla har även ansökt och fått godkänt att sälja Model S/X med HW4 i Europa. Dock har ingen sådan levererats hit ännu, många hoppas dock att nästa leverans hit i Q1 / tidigt Q2 kan komma med HW4. Men ingen vet om det kommer vara så.

Tesla har inte ansökt om att få sälja Model 3/Y med HW4 i EU ännu. Åtminstone inte vad som har kommit fram ännu men detta bevakas ganska noga av eivissa som hänger på tyska och amerikanska Tesla-forum. Så det är än så länge okänt när 3/Y kommer med HW4.

Så summa summarum så är det ingen som riktigt vet när HW4 kommer komma på levererade bilar.
Många hoppas på att det kommer inom kort (givet allt ovan) men inget vet egentligen. Det är också många som hoppas på att facelift Model 3 (project High-lander) ska komma med HW4 (vilket vore rimligt) men inga detaljer är kända kring detta men många hoppas att Tesla kommer presentera info om det den 1 mars. Och att Tesla då också kommer presentera när facelift Model 3 kommer börja levereras, många tror att det kommer ske i Q2 (givet att Shanghai har stängt ner tillverkningen nu för att anpassa tillverkningen för något nytt, troligtvis facelift Model 3).

Summa summarum. Många rykten, en del fakta. Men ingen vet faktiskt när HW4 kommer. Det bör kommer mer detaljer/info ju mer tid som går och 1 mars hoppas man att Tesla kommer berätta något om HW4.
Det enda Tesla sagt hittills är att CyberTruck kommer ha HW4 samt att Tesla även har ansökt och fått godkänt att sälja Model S/X med HW4 i EU.
Stort tack för riktigt bra och utförligt svar. Med hänsyn till det du skriver ovan och det faktum att Tesla inte ännu har ansökt om att få sälja HW4 i MY i EU, så känns det som att det kommer dröja lång tid innan en sådan bil levereras till Sverige? Tveksamt om det ens kommer under 2023?

Hur lång tid tog det mellan ansökan och godkänt för HW4 på S/X i EU? Då är det ju ganska enkelt att få en uppfattning om minst hur lång tid det kommer att ta innan det sitter i en levererad MY.
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare
Inlägg: 727
Blev medlem: 08 apr 2021 15:35
Ort: Stockholm

Re: Pris, HW4, nästa steg?

Inlägg av flamman »

Lenne skrev: 18 feb 2023 14:50
flamman skrev: 18 feb 2023 13:45
Lenne skrev: 18 feb 2023 13:15
spacecoin skrev: 17 feb 2023 20:05
Lenne skrev: 17 feb 2023 20:02
Läste att shanghai var nedstänkt nu för retooling… är det rimligt att tro att de bygger om i produktionslinan nu för att göra plats för hw4/nya kameror?
Ja.
Sitter det redan ny radar/nya kameror/HW4 i någon bil som är levererad som bilderna kommer ifrån?
Eller är det prototyper som någon har kommit över eller bara läckta foton?
Ingen bil har levererats till kund med HW4 och finns inga bilder på HW4 på någon bil heller.

När det gäller vilka bilder som läckt är det följande som jag känner till har fram på olika sätt.

* Bild och spec på nya datorn - från greentheonly på twitter - han verkar bara fått tillgång till själva datorn löst


* Bild på nya kameror på en Model 3/Y - från kina och fabriken där. Verkar vara från någon ansökan Tesla gjort till lokala myndigheter att få testa/tillverka med nya kameror. Inga bilar har levererats med dessa kameror än


* Bild och spec på HD-radar - Det är från Teslan ansökan till FCC som numera är publik. Inga bilar har levererats med den här radarn.
https://driveteslacanada.ca/news/teslas ... documents/

Tesla har även ansökt och fått godkänt att sälja Model S/X med HW4 i Europa. Dock har ingen sådan levererats hit ännu, många hoppas dock att nästa leverans hit i Q1 / tidigt Q2 kan komma med HW4. Men ingen vet om det kommer vara så.

Tesla har inte ansökt om att få sälja Model 3/Y med HW4 i EU ännu. Åtminstone inte vad som har kommit fram ännu men detta bevakas ganska noga av eivissa som hänger på tyska och amerikanska Tesla-forum. Så det är än så länge okänt när 3/Y kommer med HW4.

Så summa summarum så är det ingen som riktigt vet när HW4 kommer komma på levererade bilar.
Många hoppas på att det kommer inom kort (givet allt ovan) men inget vet egentligen. Det är också många som hoppas på att facelift Model 3 (project High-lander) ska komma med HW4 (vilket vore rimligt) men inga detaljer är kända kring detta men många hoppas att Tesla kommer presentera info om det den 1 mars. Och att Tesla då också kommer presentera när facelift Model 3 kommer börja levereras, många tror att det kommer ske i Q2 (givet att Shanghai har stängt ner tillverkningen nu för att anpassa tillverkningen för något nytt, troligtvis facelift Model 3).

Summa summarum. Många rykten, en del fakta. Men ingen vet faktiskt när HW4 kommer. Det bör kommer mer detaljer/info ju mer tid som går och 1 mars hoppas man att Tesla kommer berätta något om HW4.
Det enda Tesla sagt hittills är att CyberTruck kommer ha HW4 samt att Tesla även har ansökt och fått godkänt att sälja Model S/X med HW4 i EU.
Stort tack för riktigt bra och utförligt svar. Med hänsyn till det du skriver ovan och det faktum att Tesla inte ännu har ansökt om att få sälja HW4 i MY i EU, så känns det som att det kommer dröja lång tid innan en sådan bil levereras till Sverige? Tveksamt om det ens kommer under 2023?

Hur lång tid tog det mellan ansökan och godkänt för HW4 på S/X i EU? Då är det ju ganska enkelt att få en uppfattning om minst hur lång tid det kommer att ta innan det sitter i en levererad MY.
Jag måste börja med att förtydliga att ansökan för HW4 till Model 3/Y nog faktiskt kan ligga hos EU och även tom. vara godkänd. Det jag menade ovan är att det inte finns någon info ute om att någon HW4-ansökan för 3/Y finns. Det brukar dröja tills informationen kommer ut om detta och om man ska titta på hur det varit tidigare så godkändes ansökan om HW4 för S/X den 20 januari 2023 och info om den godkända ansökan kom ut 10 februari. Framgår inte när Tesla skickade in ansökan.

Är du nyfiken kan du kolla här för tekniska ändringar på Model S/X:
https://tff-forum.de/t/wiki-model-s-mod ... /143315/10

Och här är tekniska ändringar för 3/Y:
https://tff-forum.de/t/wiki-model-3-mod ... 00784/1326

På första postningen på varje sida kan du se alla tekniska ändringar baserat på datum.
(Tips är att Translate-knappen funkar utmärkt att använda om man kör iPhone/Safari. Finns säkert motsv. på Android/Chrome)
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6531
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Pris, HW4, nästa steg?

Inlägg av spacecoin »

flamman skrev: 18 feb 2023 15:24
Ingen bil har levererats till kund med HW4 och finns inga bilder på HW4 på någon bil heller.
Ja, men Greens dator som han fick tag i kommer från en Model X som är byggd. Jag blir ytterst förvånad om det inte sitter HW4 i alla bilar som tillverkas i mars. Allt tyder på det. EU-ansökan, FCC-filings, produktionsstopp pga ombyggnad av linan.

Folk har kommenterat lite mer på radarn, och det är ingen "imaging radar" tror man. Dock bättre än vad man har nu; specs motsvarar Conti:s "hd-radar". HD är ju ett relativt begrepp, och det finns olika prisklasser på radar som det gör på allt annat.
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare
Inlägg: 727
Blev medlem: 08 apr 2021 15:35
Ort: Stockholm

Re: Pris, HW4, nästa steg?

Inlägg av flamman »

spacecoin skrev: 18 feb 2023 18:42
flamman skrev: 18 feb 2023 15:24
Ingen bil har levererats till kund med HW4 och finns inga bilder på HW4 på någon bil heller.
Ja, men Greens dator som han fick tag i kommer från en Model X som är byggd. Jag blir ytterst förvånad om det inte sitter HW4 i alla bilar som tillverkas i mars. Allt tyder på det. EU-ansökan, FCC-filings, produktionsstopp pga ombyggnad av linan.

Folk har kommenterat lite mer på radarn, och det är ingen "imaging radar" tror man. Dock bättre än vad man har nu; specs motsvarar Conti:s "hd-radar". HD är ju ett relativt begrepp, och det finns olika prisklasser på radar som det gör på allt annat.
Ja, ska bli spännande att se hur bred och snabb utrullning det blir. Och hur snart.
Och förstås alla detaljer kring HW. Som du är inne på är radarns prestanda en faktor. Den har ju högre frekvens än traditionell farthållar-radar vilket borgar för högre upplösning men återstår att se.
En annan faktor är hur de gör med kameraplacering och antal. Ska alla modeller få uppgraderad och ny placering (dvs. fler kameror) vilket vore det smartaste/rimligaste för att hålla nere komplexitet för mjukvarustacken.
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Pris, HW4, nästa steg?

Inlägg av LarsOJ »

flamman skrev: 18 feb 2023 18:55
spacecoin skrev: 18 feb 2023 18:42
flamman skrev: 18 feb 2023 15:24
Ingen bil har levererats till kund med HW4 och finns inga bilder på HW4 på någon bil heller.
Ja, men Greens dator som han fick tag i kommer från en Model X som är byggd. Jag blir ytterst förvånad om det inte sitter HW4 i alla bilar som tillverkas i mars. Allt tyder på det. EU-ansökan, FCC-filings, produktionsstopp pga ombyggnad av linan.

Folk har kommenterat lite mer på radarn, och det är ingen "imaging radar" tror man. Dock bättre än vad man har nu; specs motsvarar Conti:s "hd-radar". HD är ju ett relativt begrepp, och det finns olika prisklasser på radar som det gör på allt annat.
Ja, ska bli spännande att se hur bred och snabb utrullning det blir. Och hur snart.
Och förstås alla detaljer kring HW. Som du är inne på är radarns prestanda en faktor. Den har ju högre frekvens än traditionell farthållar-radar vilket borgar för högre upplösning men återstår att se.
En annan faktor är hur de gör med kameraplacering och antal. Ska alla modeller få uppgraderad och ny placering (dvs. fler kameror) vilket vore det smartaste/rimligaste för att hålla nere komplexitet för mjukvarustacken.
Jag tror Tesla fortsätter satsa på att alla modeller får samma hårdvaruuppsättning som du är inne på. Då kan de alltid sälja EAP/FSD till framtida ägare.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6531
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Pris, HW4, nästa steg?

Inlägg av spacecoin »

flamman skrev: 18 feb 2023 18:55
En annan faktor är hur de gör med kameraplacering och antal. Ska alla modeller få uppgraderad och ny placering (dvs. fler kameror) vilket vore det smartaste/rimligaste för att hålla nere komplexitet för mjukvarustacken.
Det framgår av Greens twittertråd att det är tre kameror fram på bilen och övrigt totalt antal kameror. Det diskuterades tidigare i denna tråd. Jag ser det som givet att alla modellerna får samma konfig.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3640
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Pris, HW4, nästa steg?

Inlägg av Tellus »

Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14619
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Pris, HW4, nästa steg?

Inlägg av taliz »

Chatgpt förklarar skillnaden mellan en vanlig radar och HD:
The primary difference between a normal automotive radar and an HD (high-definition) automotive radar is the level of detail and accuracy with which they can detect and track objects in their vicinity.

A normal automotive radar uses radio waves to detect the presence of objects and estimate their distance and velocity. It typically has a relatively low resolution and accuracy, and can only detect large objects like cars, trucks, and pedestrians. This type of radar is commonly used for applications like adaptive cruise control and automatic emergency braking.

In contrast, an HD automotive radar uses more advanced signal processing techniques to achieve higher resolution and accuracy in object detection and tracking. It can detect smaller objects, like bicycles and motorcycles, and provide more precise information about their position, speed, and trajectory. This level of detail is particularly important for advanced driver assistance systems (ADAS) and autonomous vehicles, which need to be able to navigate complex environments safely and accurately.

Overall, while both normal and HD automotive radar systems use the same basic technology, the difference in their level of detail and accuracy can have a significant impact on their performance and functionality in real-world driving situations.
The technical difference between a normal automotive radar and an HD automotive radar lies primarily in their hardware and software capabilities. Here are some of the key technical differences:

Antenna Design: HD automotive radar systems typically have more advanced antenna designs that allow for better resolution and more accurate object detection. This may involve using a larger number of antenna elements, more advanced beamforming algorithms, and higher frequency bands.
Signal Processing: HD automotive radar systems use more sophisticated signal processing algorithms to extract more detailed information from the radar signals. This may include advanced target detection and tracking algorithms, as well as algorithms for mitigating interference and noise.
Data Fusion: HD automotive radar systems often integrate data from other sensors, such as cameras and LiDAR, to improve object detection and tracking. This may involve sophisticated algorithms for data fusion and sensor fusion.
Range: HD automotive radar systems may have a longer detection range than normal automotive radars. This is achieved through the use of higher power and more sensitive receivers.
Cost: HD automotive radar systems tend to be more expensive than normal automotive radars, due to the additional hardware and software capabilities required for high-resolution, accurate object detection.
Overall, the technical differences between normal and HD automotive radar systems are focused on improving the accuracy and resolution of the radar signals, as well as integrating the radar data with other sensor data to improve the overall perception of the driving environment.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Piggelin
Inlägg: 681
Blev medlem: 08 maj 2022 08:16

Re: Pris, HW4, nästa steg?

Inlägg av Piggelin »

spacecoin skrev: 18 feb 2023 19:27
flamman skrev: 18 feb 2023 18:55
En annan faktor är hur de gör med kameraplacering och antal. Ska alla modeller få uppgraderad och ny placering (dvs. fler kameror) vilket vore det smartaste/rimligaste för att hålla nere komplexitet för mjukvarustacken.
Det framgår av Greens twittertråd att det är tre kameror fram på bilen och övrigt totalt antal kameror. Det diskuterades tidigare i denna tråd. Jag ser det som givet att alla modellerna får samma konfig.
Ja äntligen blir det en fram för 360 möjlighet.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6531
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Pris, HW4, nästa steg?

Inlägg av spacecoin »

Piggelin skrev: 19 feb 2023 10:15
spacecoin skrev: 18 feb 2023 19:27
flamman skrev: 18 feb 2023 18:55
En annan faktor är hur de gör med kameraplacering och antal. Ska alla modeller få uppgraderad och ny placering (dvs. fler kameror) vilket vore det smartaste/rimligaste för att hålla nere komplexitet för mjukvarustacken.
Det framgår av Greens twittertråd att det är tre kameror fram på bilen och övrigt totalt antal kameror. Det diskuterades tidigare i denna tråd. Jag ser det som givet att alla modellerna får samma konfig.
Ja äntligen blir det en fram för 360 möjlighet.
Jag skulle även hävda att det är absolut nödvändigt för att ersätta USS på ett adekvat vis.
Piggelin
Inlägg: 681
Blev medlem: 08 maj 2022 08:16

Re: Pris, HW4, nästa steg?

Inlägg av Piggelin »

spacecoin skrev: 19 feb 2023 10:24
Piggelin skrev: 19 feb 2023 10:15
spacecoin skrev: 18 feb 2023 19:27
flamman skrev: 18 feb 2023 18:55
En annan faktor är hur de gör med kameraplacering och antal. Ska alla modeller få uppgraderad och ny placering (dvs. fler kameror) vilket vore det smartaste/rimligaste för att hålla nere komplexitet för mjukvarustacken.
Det framgår av Greens twittertråd att det är tre kameror fram på bilen och övrigt totalt antal kameror. Det diskuterades tidigare i denna tråd. Jag ser det som givet att alla modellerna får samma konfig.
Ja äntligen blir det en fram för 360 möjlighet.
Jag skulle även hävda att det är absolut nödvändigt för att ersätta USS på ett adekvat vis.
Ja. Kamera och radar fram kommer göra stor skillnad. 😊
Förhoppningsvis är de redan i produktion eller ska börja när som helst...
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7698
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Pris, HW4, nästa steg?

Inlägg av mikebike »

spacecoin skrev: 19 feb 2023 10:24
Piggelin skrev: 19 feb 2023 10:15
spacecoin skrev: 18 feb 2023 19:27
flamman skrev: 18 feb 2023 18:55
En annan faktor är hur de gör med kameraplacering och antal. Ska alla modeller få uppgraderad och ny placering (dvs. fler kameror) vilket vore det smartaste/rimligaste för att hålla nere komplexitet för mjukvarustacken.
Det framgår av Greens twittertråd att det är tre kameror fram på bilen och övrigt totalt antal kameror. Det diskuterades tidigare i denna tråd. Jag ser det som givet att alla modellerna får samma konfig.
Ja äntligen blir det en fram för 360 möjlighet.
Jag skulle även hävda att det är absolut nödvändigt för att ersätta USS på ett adekvat vis.
Ja, att ersätta USS med befintlig/gammal hårdvara tror jag är en hopplös uppgift.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Lenne
elbilist
Inlägg: 48
Blev medlem: 22 jan 2023 19:23

Re: Pris, HW4, nästa steg?

Inlägg av Lenne »

Är det någon som har en modell utan USS som kan ta ett foto inifrån bilen på skärmen vid parkering. Så man får se hur det ser ut när man ska parkera utan USS. Är det bara en backkamera man har att förlita sig på, thats it?

Har inte tillgång till någon tesla och det var längesedan jag provkörde, därav tacksamhet om någon kan dela 🙏
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7698
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Pris, HW4, nästa steg?

Inlägg av mikebike »

Lenne skrev: 21 feb 2023 20:36
Är det någon som har en modell utan USS som kan ta ett foto inifrån bilen på skärmen vid parkering. Så man får se hur det ser ut när man ska parkera utan USS. Är det bara en backkamera man har att förlita sig på, thats it?

Har inte tillgång till någon tesla och det var längesedan jag provkörde, därav tacksamhet om någon kan dela 🙏
20230101_183314.jpg
Tänk bort de färgade bågarna ovanför och under bilen, och det visade avståndet. Bilden från backkameran ser du till höger.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3356
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Pris, HW4, nästa steg?

Inlägg av Maw »

mikebike skrev: 21 feb 2023 20:56
Lenne skrev: 21 feb 2023 20:36
Är det någon som har en modell utan USS som kan ta ett foto inifrån bilen på skärmen vid parkering. Så man får se hur det ser ut när man ska parkera utan USS. Är det bara en backkamera man har att förlita sig på, thats it?

Har inte tillgång till någon tesla och det var längesedan jag provkörde, därav tacksamhet om någon kan dela 🙏
20230101_183314.jpg
Tänk bort de färgade bågarna ovanför och under bilen, och det visade avståndet. Bilden från backkameran ser du till höger.
Borde väl bli såhär?

En person som kan gå ut och titta är nog bra att ha med sig om man köper en MY utan USS :) Sikten genom bakrutan är ju inte jättebra på en MY.
20230101_183314.jpg
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Lenne
elbilist
Inlägg: 48
Blev medlem: 22 jan 2023 19:23

Re: Pris, HW4, nästa steg?

Inlägg av Lenne »

Tack… aja förhoppningsvis får man iaf inte kantstötta fälgar vid fickparkering tack vare sidokameror… mer synd om stötfångaren…
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7698
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Pris, HW4, nästa steg?

Inlägg av mikebike »

Lenne skrev: 21 feb 2023 22:44
Tack… aja förhoppningsvis får man iaf inte kantstötta fälgar vid fickparkering tack vare sidokameror… mer synd om stötfångaren…

Jag använder nästan aldrig sidokamerorna, hjulen syns inte i bild. Jag använder sidobackspeglarna när jag fickparkerar, sedan uss för att hamna mitt i luckan.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3703
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Pris, HW4, nästa steg?

Inlägg av jonasl »

Använder alltid kamerorna när jag parkerar längs med trottoarer, även om man inte ser exakt så ger de en bra uppfattning om hur långt man är från kanten. Inga skrapade fälgar än, 1600 mil sen i slutet av Juni.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7698
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Pris, HW4, nästa steg?

Inlägg av mikebike »

jonasl skrev: 22 feb 2023 08:07
Använder alltid kamerorna när jag parkerar längs med trottoarer, även om man inte ser exakt så ger de en bra uppfattning om hur långt man är från kanten. Inga skrapade fälgar än, 1600 mil sen i slutet av Juni.
De gånger jag har skrapat fälgar har det uteslutande varit fram, oftast höger fram. Eftersom vår gata är smal och man fickparkerar på vänster sida så är det lätt hänt att höger fram skrapar i trottoarkanten på höger sida.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Pris, HW4, nästa steg?

Inlägg av LarsOJ »

Premiumlyxbilen Nissan Leaf introducerade 360 graders kamera år 2013 för just de scenarier ni beskriver ovan. Kanske Tesla kan komma ikapp med HW4 nu 10år senare?

D3F318B5-4FC0-41FE-8E1E-5B0A2E730B07.jpeg

Första bilen som hade 360 kamera var Infiniti EX 2007 som också är ett Nissan märke. Det är alltså 16år gammal teknik.
Piggelin
Inlägg: 681
Blev medlem: 08 maj 2022 08:16

Re: Pris, HW4, nästa steg?

Inlägg av Piggelin »

mikebike skrev: 22 feb 2023 09:01
jonasl skrev: 22 feb 2023 08:07
Använder alltid kamerorna när jag parkerar längs med trottoarer, även om man inte ser exakt så ger de en bra uppfattning om hur långt man är från kanten. Inga skrapade fälgar än, 1600 mil sen i slutet av Juni.
De gånger jag har skrapat fälgar har det uteslutande varit fram, oftast höger fram. Eftersom vår gata är smal och man fickparkerar på vänster sida så är det lätt hänt att höger fram skrapar i trottoarkanten på höger sida.
Det är lätt hänt om man försöker komma närmare trottoaren genom att köra framåt, jag backar alltid, eftersom du har fullt rattutslag åt vänster, så tar du i trottoaren så är det med däcket och inte fälgen.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3703
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Pris, HW4, nästa steg?

Inlägg av jonasl »

Sen beror det ju på hur ofta man fickparkerar också. En trång fickparkering gör jag nog inte ens varje vecka. Bor man i Solna är det oftare. Bodde väldigt centralt i Stockholm under många år när jag var yngre, och innan dess gatuparkerade jag strax utanför centrala Göteborg så jag har drillats rätt bra.

När jag parkerar längs med trottoar nu så kan jag ofta smyga framåt rätt försiktigt och långsamt köra närmare kanten om det behövs, då är kameran bra. Är det en liten lucka fungerar ju inte det.

Har haft 360 graders-kamera på nån Volvo från jobbet. Tyckte ändå inte det kändes helt pålitligt med suddig och lite småförvrängd bild. Parkerade i P-hus med massa stolplar bland annat. Tror det var en V60. Och med tanke på hur ofta jobbets bilar får parkeringsskador så undrar jag... men det kan ju bero på annat.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7698
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Pris, HW4, nästa steg?

Inlägg av mikebike »

Piggelin skrev: 22 feb 2023 09:30
mikebike skrev: 22 feb 2023 09:01
jonasl skrev: 22 feb 2023 08:07
Använder alltid kamerorna när jag parkerar längs med trottoarer, även om man inte ser exakt så ger de en bra uppfattning om hur långt man är från kanten. Inga skrapade fälgar än, 1600 mil sen i slutet av Juni.
De gånger jag har skrapat fälgar har det uteslutande varit fram, oftast höger fram. Eftersom vår gata är smal och man fickparkerar på vänster sida så är det lätt hänt att höger fram skrapar i trottoarkanten på höger sida.
Det är lätt hänt om man försöker komma närmare trottoaren genom att köra framåt, jag backar alltid, eftersom du har fullt rattutslag åt vänster, så tar du i trottoaren så är det med däcket och inte fälgen.
Man försöker ju undvika motstående trottoar och då blir det fälgen som tar i.
Värst är det på vintern. Dels bygger snön på så att bilarna hamnar längre från trottoarkanten, dels ser man inte den motstående trottoarkanten.

@jonasl: Jag är tvungen att fickparkera varje gång jag kommer hem, vanligen på en smal enkelriktad gata med parkering till vänster.
20210206_130811.jpg
Här är det ändå väldigt lite snö...
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6531
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Pris, HW4, nästa steg?

Inlägg av spacecoin »

Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6531
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Pris, HW4, nästa steg?

Inlägg av spacecoin »



(tryck på tweeten för mer bilder)
Skriv svar