Det stämmer fint. Kan vara bra att prova själv så man vet hur lång tid det tar och hur bilen beter sig.lator skrev:Har något minne instoppat i huvudet om att man kan hålla in p-knappen länge för att aktivera p-bromsen även i fart... Någon som kan bekräfta det?
Inga bromsar efter start
Moderator: Redaktion
- Franz
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Re: Inga bromsar efter start
Driver sajten Car.info
Eftersom p-bromsen också använder skivorna är det inte säkert att den tar heller. Det smartaste är fortfarande att använda bromsen med jämna mellanrum så att de håller sig varma och isfria.
Här är det i alla fall någon som vågat sig på att testa:
https://speakev.com/threads/emergency-u ... ake.17660/
Bromsar hårdare än regen, men låste inte hjulen.
Den slutar bromsa när man släpper knappen.
https://speakev.com/threads/emergency-u ... ake.17660/
Bromsar hårdare än regen, men låste inte hjulen.
Den slutar bromsa när man släpper knappen.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Tur att jag börjar varje dag med en 20-150-20 session dåkontakten2 skrev:Är det någon som bromsar hårt med teslan för att motionera bromsarna? Det är enorma bromsar och dessa ska motioneras som på bilar med liknande bromsar.
Ut o värm utan regen.

70D 2015 Svart Côte d'Azur trotter
Skriv till Elon på twitter, han påstår ju att han tar säkerhet på största allvar och om de fortfarande inte har löst det så kan Teslor vara rena dödsfällan i liknande situationer. Detta måste Tesla lösa snarast och det finns inga undanflykter, andra tillverkare har inte samma problem vad jag har förstått.Bjelke skrev:Tror det kan vara läge/dags att bumpa den här tråden lite, inte bara för att det var problem med bromsskivor/belägg som byttes på en massa bilar i vintras, utan även
för att det fortfarande kan bli så att man blir utan bromseffekt när man minst anar det i detta väder.
Råkade ut för det både igår och i morse men inte samma som förra vintern då man kunde vara utan bromsar redan när man körde iväg, utan när man kört ett tag (i regn och kyla)
och inte använder bromsarna på ett tag så kan man bli utan (eller näst intill) bromseffekt.
Jag höll inte på att få stopp på bilen vid en påfart på E4:an som dessutom bara är en stopplinje och sedan direkt ut i trafiken! Jag hann slänga i backen och undvek en långtradare men det var nära
vill jag lova
Kanske borde Tesla använda den fysiska bromsen automatiskt istället för regenerering tills bromsarna nått rätt temperatur. Det hade nog löst mycket av problemet.vigge50 skrev:Skriv till Elon på twitter, han påstår ju att han tar säkerhet på största allvar och om de fortfarande inte har löst det så kan Teslor vara rena dödsfällan i liknande situationer. Detta måste Tesla lösa snarast och det finns inga undanflykter, andra tillverkare har inte samma problem vad jag har förstått.Bjelke skrev:Tror det kan vara läge/dags att bumpa den här tråden lite, inte bara för att det var problem med bromsskivor/belägg som byttes på en massa bilar i vintras, utan även
för att det fortfarande kan bli så att man blir utan bromseffekt när man minst anar det i detta väder.
Råkade ut för det både igår och i morse men inte samma som förra vintern då man kunde vara utan bromsar redan när man körde iväg, utan när man kört ett tag (i regn och kyla)
och inte använder bromsarna på ett tag så kan man bli utan (eller näst intill) bromseffekt.
Jag höll inte på att få stopp på bilen vid en påfart på E4:an som dessutom bara är en stopplinje och sedan direkt ut i trafiken! Jag hann slänga i backen och undvek en långtradare men det var nära
vill jag lova
Finns inga andra tillverkare med den här typen av bil.
Var det påfarten söderut i Söderhamn, månntro? Den är rätt creepy även med fungerande bromsar.Bjelke skrev:Jag höll inte på att få stopp på bilen vid en påfart på E4:an som dessutom bara är en stopplinje och sedan direkt ut i trafiken!
Tesla Model S 85 (2015) Mörkblå
Visst tillverkar ingen annan tillverkare samma typ av bil men här i denna tråden förstår jag det som att de inte funkar om de inte används flera gånger direkt, är det vanligt att du inte kan bromsa en BMW de första tre gångerna en vintermorgon? Ska man verkligen behöva använda bromsarna några gånger innan de fungerar?LarsL skrev:Kanske borde Tesla använda den fysiska bromsen automatiskt istället för regenerering tills bromsarna nått rätt temperatur. Det hade nog löst mycket av problemet.vigge50 skrev:Skriv till Elon på twitter, han påstår ju att han tar säkerhet på största allvar och om de fortfarande inte har löst det så kan Teslor vara rena dödsfällan i liknande situationer. Detta måste Tesla lösa snarast och det finns inga undanflykter, andra tillverkare har inte samma problem vad jag har förstått.Bjelke skrev:Tror det kan vara läge/dags att bumpa den här tråden lite, inte bara för att det var problem med bromsskivor/belägg som byttes på en massa bilar i vintras, utan även
vill jag lova
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Nästan, den i norrgående någon mil norr om Söderhamn (den som går till gamla E4:an och vidare till Trönö tex)...ulsa skrev:Var det påfarten söderut i Söderhamn, månntro? Den är rätt creepy även med fungerande bromsar.Bjelke skrev:Jag höll inte på att få stopp på bilen vid en påfart på E4:an som dessutom bara är en stopplinje och sedan direkt ut i trafiken!
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Bjelke
- Teslaägare
Eller om du kört typ 20 minuter utan att röra bromsen sas, kan inte påminna mig ngn annan bil som tappat bromsarna pgav detta direkt...vigge50 skrev:Visst tillverkar ingen annan tillverkare samma typ av bil men här i denna tråden förstår jag det som att de inte funkar om de inte används flera gånger direkt, är det vanligt att du inte kan bromsa en BMW de första tre gångerna en vintermorgon? Ska man verkligen behöva använda bromsarna några gånger innan de fungerar?LarsL skrev:Kanske borde Tesla använda den fysiska bromsen automatiskt istället för regenerering tills bromsarna nått rätt temperatur. Det hade nog löst mycket av problemet.vigge50 skrev:Skriv till Elon på twitter, han påstår ju att han tar säkerhet på största allvar och om de fortfarande inte har löst det så kan Teslor vara rena dödsfällan i liknande situationer. Detta måste Tesla lösa snarast och det finns inga undanflykter, andra tillverkare har inte samma problem vad jag har förstått.Bjelke skrev:Tror det kan vara läge/dags att bumpa den här tråden lite, inte bara för att det var problem med bromsskivor/belägg som byttes på en massa bilar i vintras, utan även
vill jag lova
Det är ju ganska vanligt på längre resor på lite större vägar tex.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Precis, finns ingen bortförklaring till att bromsarna slutar fungera, du ska kunna köra i timmar på motorväg utan att använda bromsarna och sen ska de funka när du behöver bromsa, allt annat är en extremt osäker/farlig bil skulle jag säga.Bjelke skrev:Eller om du kört typ 20 minuter utan att röra bromsen sas, kan inte påminna mig ngn annan bil som tappat bromsarna pgav detta direkt...vigge50 skrev:Visst tillverkar ingen annan tillverkare samma typ av bil men här i denna tråden förstår jag det som att de inte funkar om de inte används flera gånger direkt, är det vanligt att du inte kan bromsa en BMW de första tre gångerna en vintermorgon? Ska man verkligen behöva använda bromsarna några gånger innan de fungerar?LarsL skrev:Kanske borde Tesla använda den fysiska bromsen automatiskt istället för regenerering tills bromsarna nått rätt temperatur. Det hade nog löst mycket av problemet.vigge50 skrev:Skriv till Elon på twitter, han påstår ju att han tar säkerhet på största allvar och om de fortfarande inte har löst det så kan Teslor vara rena dödsfällan i liknande situationer. Detta måste Tesla lösa snarast och det finns inga undanflykter, andra tillverkare har inte samma problem vad jag har förstått.Bjelke skrev:Tror det kan vara läge/dags att bumpa den här tråden lite, inte bara för att det var problem med bromsskivor/belägg som byttes på en massa bilar i vintras, utan även
vill jag lova
Det är ju ganska vanligt på längre resor på lite större vägar tex.
- lator
- Teslaägare
Nissan har haft problem av liknande karaktär på Leaf. Inga bromsar vid start när det är kallt. Vet inte vad som åtgärdades men det var många reklamationer ifjol vinter. Dock tror jag inte att det var problem som uppstod vid körning utan bara direkt efter start... 

Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
VAG hade ju jätteproblem med just detta för ett tiotal år sedan. De skyllde det på att folk börjat köra med "öppna" lättmetallfälgar även till vinterdäcken, vet inte hur det löst sig sedan.
Model Y LR AWD 2022
- Bjelke
- Teslaägare
Minns inte jag heller exakt vad just det berodde på men dom bilarna det gällde var det typ en viss del som frös och gjorde så att systemet inte funkade, tror det var en liten trycksatt del som vätska frös i, minns att jag tänkte att det kunde vara samma typ av fel på Teslan men att ngn här skrev att det inte var samma typ av system och just det felet inte skulle kunnalator skrev:Nissan har haft problem av liknande karaktär på Leaf. Inga bromsar vid start när det är kallt. Vet inte vad som åtgärdades men det var många reklamationer ifjol vinter. Dock tror jag inte att det var problem som uppstod vid körning utan bara direkt efter start...
Drabba Teslan... Problemen med Teslan förra vintern var dock just värst vid start och oberoende av nederbörd osv. Då
Byttes det bromsskivor och belägg till "nordiska" på en massa bilar (även min)...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Det var bromsklossar om jag inte minns fel
Skickat från min iPhone med Tapatalk
MYP -22 | MIB | svart/svart
- Bjelke
- Teslaägare
Hmm jag måste nog läsa igenom hela tråden igen tror jagToja skrev:Det var bromsklossar om jag inte minns fel

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Jag upplevde liknande idag. Startade en ny tråd då jag inte tycker att denna är helt relevant då jag har de nya bromsarna. Bilen ifrån Nov-2015. http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =39&t=6497