Dags för vinterdäck
Moderator: Redaktion
Re: Dags för vinterdäck
21" med vilken bredd? Smalare däck är bra på vintern...
Hursomheslt så hade hag aldrig valt sottozero vinterdäck ens i södra sverige. De är friktionsdäck av det som brukar kallas europeisk typ. Till skillnad från den nordiska varianten vi har i sverige, norge, finland. De funkar jättebra i vått väglag men är värdelösa både på is och snö. Finns gott om däcktester där det visas gång på gång...
Hursomheslt så hade hag aldrig valt sottozero vinterdäck ens i södra sverige. De är friktionsdäck av det som brukar kallas europeisk typ. Till skillnad från den nordiska varianten vi har i sverige, norge, finland. De funkar jättebra i vått väglag men är värdelösa både på is och snö. Finns gott om däcktester där det visas gång på gång...
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Tycker 50k för 21" vinterhjul är rätt ok, sommardäck på 21" kostar ju 80k.
Pirelli sottozero är väl iofs inte bäst att ha vid is.
Pirelli på 19" kostar bara 22k!
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
22? Förut kostade väl alla vinterhjul 33k?Niclas skrev:Tycker 50k för 21" vinterhjul är rätt ok, sommardäck på 21" kostar ju 80k.
Fick mina Rial Lugano Gunmetal idag från Tempe Dekkservice som för övrigt
presenterat sig under marknadplats, säljes här på forumet.
Gunmetal till röd Tesla gör sig riktigt bra tycker jag.
Larofo skrev:Fick mina Rial Lugano Gunmetal idag från Tempe Dekkservice som för övrigt
Snyggt!
Få rabatt på din Tesla: http://---
S85, Vit, Pano, Tech, Luftfjädring, Carbon, - beställd maj 2014 - leverans september 2014. 4,300mil
S85, Vit, Pano, Tech, Luftfjädring, Carbon, - beställd maj 2014 - leverans september 2014. 4,300mil
- kanylbullen
- Teslaägare
Har du funderat på att fixa kromdetaljerna i samma färg som fälgarna?
Det här kan man använda:
http://plastidip.se/plasti-dip?product_id=81
Det är bara dra av när man inte vill ha kvar det längre.
Det här kan man använda:
Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Midnight Silver Model 3 LR AWD
Obsidian Black Model X 75D
Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Smaken är olika. Själv tycker jag det är asfult med mörka fälgar oavsett färg på och typ av bil...Larofo skrev:Fick mina Rial Lugano Gunmetal idag från Tempe Dekkservice som för övrigt
Men det är ju tur att inte alla har samma smak, världen skulle bli väldigt tråkig då.

Tack för tipset! Verkar vara en billig och enkel lösning.kanylbullen skrev:Har du funderat på att fixa kromdetaljerna i samma färg som fälgarna?
Det här kan man använda:
Agreed!matbl skrev:Smaken är olika. Själv tycker jag det är asfult med mörka fälgar oavsett färg på och typ av bil...Larofo skrev:Fick mina Rial Lugano Gunmetal idag från Tempe Dekkservice som för övrigt
Men det är ju tur att inte alla har samma smak, världen skulle bli väldigt tråkig då.
Jag ville ha mörka fälgar på vintern så det blir lite omväxling mot mina silverfärgade på sommaren.
Båda är nice tycker jag.
Nån som har Rial Lugano Gunmetal till en vit Tesla? Där tror jag dom skulle bli som allra snyggast.
Nu är vinterdäcken monterade. Jag köpte mina från Billigalu.se. Det blev Rial Padua fälgar och Nokian Hakkapelitta R2. Hittade inga, som jag tyckte, var snygga fälgar som var godkända för Tesla utan föll för Billigalu:s passningsgaranti. Hade en hel del kommunikation med dem innan jag kom till skott. De var alltid snabba svara och sade sig även vara kontakt med Rial som försäkrade att fälgarna skull fungera utmärkt på en Tesla. Specifikationerna var samma som som för Lugano. För säkerhets skull beställde jag däcken till Autoexperten på Sveavägen i Stockholm, för att ett proffs skulle montera första gången och kontrollera att allt var juste.
Det första som hände när jag kom till Autoexpert var att nerfarten var Skitsmal, här kommer aldrig vår Tesla ner. Det andra var att när kille som skötte stället såg bilen blev bekymrad och sa att mina nya fälgar kommer aldrig att passa på bilen. Efter det gick vi ner och tittad på på däcken och han sken upp och sa att det var inga problem alls. Efter det körda han ner bilen, klart duktig på att passa in bilen i den trånga nerfarten och monterad prylarna, kontrollerade att allt var ok, och körde upp bilen.
När jag kom hem och visade upp bilen med fälgarna, höll familjen med att fälgarna var skitsnygga.
Allt som allt är jag nöjd med både Billigalu och Autoexpertten. De har svarat på alla frågor och gett ett klart positivt intryck. Klart nöjd med resultat också såklart.
Det första som hände när jag kom till Autoexpert var att nerfarten var Skitsmal, här kommer aldrig vår Tesla ner. Det andra var att när kille som skötte stället såg bilen blev bekymrad och sa att mina nya fälgar kommer aldrig att passa på bilen. Efter det gick vi ner och tittad på på däcken och han sken upp och sa att det var inga problem alls. Efter det körda han ner bilen, klart duktig på att passa in bilen i den trånga nerfarten och monterad prylarna, kontrollerade att allt var ok, och körde upp bilen.
När jag kom hem och visade upp bilen med fälgarna, höll familjen med att fälgarna var skitsnygga.
Allt som allt är jag nöjd med både Billigalu och Autoexpertten. De har svarat på alla frågor och gett ett klart positivt intryck. Klart nöjd med resultat också såklart.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Bild? Vi är nyfikna!Bod skrev:Nu är vinterdäcken monterade. Jag köpte mina från Billigalu.se. Det blev Rial Padua fälgar och Nokian Hakkapelitta R2. Hittade inga, som jag tyckte, var snygga fälgar som var godkända för Tesla utan föll för Billigalu:s passningsgaranti. Hade en hel del kommunikation med dem innan jag kom till skott. De var alltid snabba svara och sade sig även vara kontakt med Rial som försäkrade att fälgarna skull fungera utmärkt på en Tesla. Specifikationerna var samma som som för Lugano. För säkerhets skull beställde jag däcken till Autoexperten på Sveavägen i Stockholm, för att ett proffs skulle montera första gången och kontrollera att allt var juste.

Går inte att fixa bra bilder när det är mörkt jämnt när man är hemma. Denna får duga nu
. Kanke kompletterar i helgen.
Någon som kan tipsa om lämpligt däcktryck? Jag fyllde till 2,5 som stod var normaltrycket på klisterlappen på dörrstolpen. Fick då en varning om att det fortfarande var lågt när jag gjorde reset. Fyllde då till 2,9 som skulle vara lämpligt vid "Cold", Tycker 2,9 är väldigt mycket, men när jag läser Sondells blog finns det rekomendationer från Nokia som säger ytterligare 0,1 kilos tryck. Någon annan som använder Nokian Hakkapeliita R2 och vet mer?
Ang "Cold" har nog inte fabriken i Kalifornien samma preferenser som vi om vad kyla är.

Någon som kan tipsa om lämpligt däcktryck? Jag fyllde till 2,5 som stod var normaltrycket på klisterlappen på dörrstolpen. Fick då en varning om att det fortfarande var lågt när jag gjorde reset. Fyllde då till 2,9 som skulle vara lämpligt vid "Cold", Tycker 2,9 är väldigt mycket, men när jag läser Sondells blog finns det rekomendationer från Nokia som säger ytterligare 0,1 kilos tryck. Någon annan som använder Nokian Hakkapeliita R2 och vet mer?
Ang "Cold" har nog inte fabriken i Kalifornien samma preferenser som vi om vad kyla är.

Rekomendationen från Nokian är ytterligare 0,2 bar.
Sen måste trycket mätas i samma temp som man kör och med hyfsat kalla däck.
Standardtrycket från Tesla är väl 45 psi för 19 tum vilket är 3,1 bar? Och 42 psi (2,9 bar) för 21 tum?
Sondell rapporterade att han kör 3,2 bar fram och 3,3 bar bak har jag för mig.
Sen måste trycket mätas i samma temp som man kör och med hyfsat kalla däck.
Standardtrycket från Tesla är väl 45 psi för 19 tum vilket är 3,1 bar? Och 42 psi (2,9 bar) för 21 tum?
Sondell rapporterade att han kör 3,2 bar fram och 3,3 bar bak har jag för mig.
Jag har köpt Hakka 8 som åker på om ett par veckor. Har dock istället valt att sätta original 19"-fälgarna på vinterdäcken. Kör runt med T-sportlines gråa turbinfälgar på sommardäcken.
Gillade dock det gråa utseendet på dina Rial-fälgar. Snyggt!
Gillade dock det gråa utseendet på dina Rial-fälgar. Snyggt!
TackDaniel skrev:Gillade dock det gråa utseendet på dina Rial-fälgar. Snyggt!

Skall följa era tips och göra som Sondell, 3,2 fram och 3,3 bak

Snyggt!Bod skrev:Går inte att fixa bra bilder när det är mörkt jämnt när man är hemma. Denna får duga nu. Kanke kompletterar i helgen.
Talade med en norsk däckfirma som har erfarenhet av Tesla/vinterdäck. Många som kört på Hakka R2 sliter snabbt, enligt honom, bakdäcken. Han rekommenderade istället Michelin X Ice i3. Givetvis beror detta på körstil och att man måste vara medveten om att man kör på nordiska vinterdäck. Men jag är intresserade av om någon har erfarenhet av Michelindäcket.
Har satt på Dunlop SP Win Sport 3D XI 19" 245 45 102V. Alltså så kallade europeiska friktionsdäck. Pris inklusive montage på befintliga fälgar med befintliga trycksensorer <10000 kr hosTosh skrev:Talade med en norsk däckfirma som har erfarenhet av Tesla/vinterdäck. Många som kört på Hakka R2 sliter snabbt, enligt honom, bakdäcken. Han rekommenderade istället Michelin X Ice i3. Givetvis beror detta på körstil och att man måste vara medveten om att man kör på nordiska vinterdäck. Men jag är intresserade av om någon har erfarenhet av Michelindäcket.
http://www.alven-ingvarsson.se/vinterda ... &hi=V&txt=&.
Har haft dem snart en månad, funkar fint så här långt. Dock ännu ej testat i vinterföre.
Det var lätt att slänga in sommarringarna där bak och bära in dem i förrådet.
Däcken har bättre hastighetsindex än nordiska vinterdäck så det är bara att ösa på på autobahn.
Slipper därmed inköp och eventuell kalibrering av trycksensorer samt inköp av extra fälgar samt kostnaden för däckhotell mm.
Har tidigare kör Michelin europeiska vinterfriktion på SAAB utan problem.
- kanylbullen
- Teslaägare
Är det någon som testat Teslas snökedjor?
Midnight Silver Model 3 LR AWD
Obsidian Black Model X 75D
Svarta Rial lugano med Hakka 8 monterade på bilen. Snygga vinterfälgar så man slipper lida under vintern.
vägljudet klart högre men misstänker att dubben minskar lite i ljud efter inkörning. Vågar inte köra en prestandabil utan dubb... Skulle göra samma sak oavsett D eller inte. Vikten gör att en panikinbromsning på is/svartis kan bli läskigt. Råkade ut för en sådan sak förra vintern i min dåvarande BMW X5. Hade krockat om det inte suttit dubb på kärran. Svartis och trots bra avstånd var det otroligt nära... Hade nordiska dubbfria på en Alpina som vi krockade med. Även där svartis och snabbt väderomslag. På E4an., kommer aldrig köra utan dubb trots att en mycket stor del av vintern så behövs det inte. Men när man behöver dem räddar de bil och kanske liv...

Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
För mig att de pumpade i 3.0 minst i mina däck. Tung bil och vinter... Sensorerna har inte klagat.
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Hur mycket högre?hybris skrev:vägljudet klart högre
Kan tänka mig att smattret från dubbarna är klart mer irriterande i en tyst elbil än i en frustande fossildito.
Eller är hjulhusen så pass bra ljudisolerade att det inte stör mer än vanligt?
Kanske välkänt men gällande säkerhet:
1. Dubbdäck. Oslagbart vid is eller svartis. Bromsa med tung bil på is... Prova...
2. nordiska dubbfria. Säkert ok i mellersta landet och ner om inte vill ha den ökade säkerheten med dubb.
3. europeiska vinterdäck. Endast bra ned till runt 0 grader sedan blir de sämre och sämre. Kör inte på dessa om snö. Kanske fungerar i Skåne typ?
4. amerikanska allaround... Är de ens lagliga? Undvik!!!
5. Sommardäck. Deathwish...
1. Dubbdäck. Oslagbart vid is eller svartis. Bromsa med tung bil på is... Prova...
2. nordiska dubbfria. Säkert ok i mellersta landet och ner om inte vill ha den ökade säkerheten med dubb.
3. europeiska vinterdäck. Endast bra ned till runt 0 grader sedan blir de sämre och sämre. Kör inte på dessa om snö. Kanske fungerar i Skåne typ?
4. amerikanska allaround... Är de ens lagliga? Undvik!!!
5. Sommardäck. Deathwish...
Skulle vara 0 grader inte 9... Edit funktion tack!!!