Opel Ampera-e

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10934
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av Jerker »

Samlar man ihop det där som ligger utbrett i botten på Teslans framvagn och ställer det på höjden och knör ner det i en ramvagn på en Bolt, Zoe etc. så blir det fullt!
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av mati »

bylund skrev:
Det tycker jag tyder på det. Jag hoppas att det bara var lösa spekulationer i artikeln ovan.
Jag pratade häromveckan med vd:n till en Opel-återförsäljare här i trakten. Han var så galet förtjust i min Tesla och undrade om det gick att bli återförsäljare för Tesla. Jag förklarade att det inte gick men nämnde då att det kommer ju Ampera-e snart och den kommer han ju kunna sälja. Han begrep inte vad jag pratade om! Han visste ingenting om detta. Då blir man ju lite orolig
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
joel80
elbilist
Inlägg: 3075
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av joel80 »

Wtf... Jag ska besöka Opel-handlaren här i Gävle och börja ställa frågor... Bara för att säkerställa att dom i allafall vet att den kommer!!
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av Laban »

mati skrev:
Jag förklarade att det inte gick men nämnde då att det kommer ju Ampera-e snart och den kommer han ju kunna sälja. Han begrep inte vad jag pratade om! Han visste ingenting om detta. Då blir man ju lite orolig
Läste en artikel på autoblog (green) där de nämnde att återförsäljarna tydligen inte fick så mycket information i förtid. Spekulationen var väl att det berodde på att de har befintliga bilar att sälja. Sen borde han kanske vara lite påläst ändå kan man tycka.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare
Inlägg: 1730
Blev medlem: 26 mar 2014 10:42
Ort: Täby

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av Bod »

Enligt en artikel jag läste, har Opel inga planer på att sälja Ampere-E i Sverige. Hittar jag artikeln igen, klistrar jag in en länk.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
vigge50
Inlägg: 7472
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av vigge50 »

Bod skrev:
Enligt en artikel jag läste, har Opel inga planer på att sälja Ampere-E i Sverige. Hittar jag artikeln igen, klistrar jag in en länk.
Skulle vara intressant att veta anledningen men låt oss få det bekräftat innan vi börjar klaga.
Senast redigerad av vigge50, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19603
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av Bjelke »

vigge50 skrev:
Bod skrev:
Enligt en artikel jag läste, har Opel inga planer på att sälja Ampere-E i Sverige. Hittar jag artikeln igen, klistrar jag in en länk.
Skulle vara intressant att veta anledningen men låt oss få det bekräftat innan vibötjat klaga.
Lite oroväckande ändå tycker jag :(
(ganska coolt ord det där förresten vibötjat :D )
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare
Inlägg: 845
Blev medlem: 15 dec 2014 14:02
Ort: Stockholm

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av _TonyV »

Avsaknaden av Ampera-e på Opel.se är oroväckande.
Det finns sidor för hållabrhet. Där talas det on EcoFlex och Utsläppsfri magi - Hydrogen4
Dock under Kommande modeller finns Ampera-e, så frågan är nog inte om den kommer, utan när.
Leaf 24, 30, 40, Skoda CitiGo, ID3, MYP -22, M3 -21
MYLR-24
vigge50
Inlägg: 7472
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av vigge50 »

Bjelke skrev:
vigge50 skrev:
Bod skrev:
Enligt en artikel jag läste, har Opel inga planer på att sälja Ampere-E i Sverige. Hittar jag artikeln igen, klistrar jag in en länk.
Skulle vara intressant att veta anledningen men låt oss få det bekräftat innan vibötjat klaga.
Lite oroväckande ändå tycker jag :(
(ganska coolt ord det där förresten vibötjat :D )
Haha, blev lite slint där :D

Ja, bara att det spekuleras i att den inte kommer till Sverige är ju lite oroväckande, kan det vara så att Opel Sverige gör som Renault Sverige fast tar steget längre och inte introducerar Ampera-e pga "det kallare klimatet"?
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av Limbster »

Nja, att de har ett nyhetsbrev om ampera-e tyder på att den kommer säljas i Sverige. Att vi inte tillhör någon prioriterad marknad är klart. De lyckades väl sälja 170 stycken ampera, jämför med holland där de lyckades sälja 10 tusen. Tjatar man lite på handlarna kommer bilen gå att köpa tids nog. Men en stor risk att detta tar tid. Skulle inte förvåna mig om det går att köpa en Leaf gen 2, ioniq med 48 kw och kanske till och med en M3 innan det går att köpa en ampera-e i Sverige

Den kommer som sagt till Norge så något med kallt klimat är inte orsaken
nöjd med min Ampera tillsvidare
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9355
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av bylund »

Frågan är hur många de kan bygga. Om de inte kan bygga fler än de säljer på några prioriterade marknader är det ju logistiskt enklare att bara sälja på dessa innan de får volym på produktionen.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av mati »

De allra flesta går till Norge såklart. I alla andra länder är nog efterfrågan inte så stor. De borde hinna med tycker jag.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
vigge50
Inlägg: 7472
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av vigge50 »

Jag blir lite osäker på om vi kommer se Ampera-Eå här i Europa nästa år, nu säger GM att Bolt bara kommer ha "begränsad tillgång" i de stater som inte ingår i ZEV-programmet, kommer det då komma någon till Europa? :o

https://electrek.co/2016/11/18/gm-chevy ... ch-cancel/
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19603
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av Bjelke »

vigge50 skrev:
Jag blir lite osäker på om vi kommer se Ampera-Eå här i Europa nästa år, nu säger GM att Bolt bara kommer ha "begränsad tillgång" i de stater som inte ingår i ZEV-programmet, kommer det då komma någon till Europa? :o

https://electrek.co/2016/11/18/gm-chevy ... ch-cancel/
Ja det låter ju onekligen lite oroväckande.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av LarsL »

Jo, jag har sagt det hela tiden och fortsätter att hävda att vi kommer ha Model 3 här innan Opel Ampera-e. Med betydelsen att den går att köpa för vem som helst med vanlig leveranstid.

Om du vill ha en hygglig elbil till ett överkomligt pris under 2018 så är det fortfarande Model 3 som gäller.
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av Limbster »

Pris på M3 i Sverige återstår att se, ska man betala närmare 500 tusen för grundversionen kan man ju lika gärna köpa jaguaren med ett 90 kwh batteri.
nöjd med min Ampera tillsvidare
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av Laban »

Limbster skrev:
Pris på M3 i Sverige återstår att se, ska man betala närmare 500 tusen för grundversionen kan man ju lika gärna köpa jaguaren med ett 90 kwh batteri.
Det finns väl då ingenting som talar för att Tesla skulle förändra deras prisfilosofi , dvs, samma pris oavsett marknad. Förstås ex moms, frakt, tull. Däremot har andra tillverkare visat att de gärna lägger på en viss summa när bilen kommer till Sverige. Så jag skulle nog oroa mig mer för Ampera-E, I-Pace än Model 3 när det gäller det svenska priset.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
joel80
elbilist
Inlägg: 3075
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av joel80 »

Alla bilar från USA har ju tyvärr blivit rätt mycket dyrare senaste åren. Dollarn är ju historiskt dyr nu. Så det finns ju en överhängande risk att både Bolt och M3 blir rätt dyra.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av Laban »

Ja dollarkursen slipper man förstås inte undan. Återstår då att se vad I-Pace hamnar på men F-Pace med 380 hk kostar ~760 000 :-. Gissar på att I-Pace hamnar på minst 100k över det. Så någon direkt konkurrent till Model 3 har jag svårt att se att den blir, oavsett dollarkurs.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av Limbster »

Laban skrev:
Ja dollarkursen slipper man förstås inte undan. Återstår då att se vad I-Pace hamnar på men F-Pace med 380 hk kostar ~760 000 :-. Gissar på att I-Pace hamnar på minst 100k över det. Så någon direkt konkurrent till Model 3 har jag svårt att se att den blir, oavsett dollarkurs.
En rad engelska tidningar har angett 55000£ för instegsmodellen på I-pace. Dollar kursen och nu tyvärr oxå handelsavtal mellan EU och USA är nog de stora osäkerhetsfaktorerna i priset för M3 och Ampera-e.
nöjd med min Ampera tillsvidare
joel80
elbilist
Inlägg: 3075
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av joel80 »

Hyundai Ioniq däremot är redan ute. Går väl på runt 300k lite drygt.. 280km räckvidd... Betydligt längre än t.ex Leaf eller BMW i3.. Och dom gick ju ut i veckan o sa att den ska få större batteri framöver så den klarar 400km. Troligen till 2018.. Kanske är den som blir den riktiga konkurrenten?
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av LarsL »

Nja, inte betydligt längre 280 km emot 250km för Leafen. Visserligen påstås det att Ioniq och även Ampera-e kommer långt även i verkligeheten, men det återstår att se.
vigge50
Inlägg: 7472
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av vigge50 »

joel80 skrev:
Hyundai Ioniq däremot är redan ute. Går väl på runt 300k lite drygt.. 280km räckvidd... Betydligt längre än t.ex Leaf eller BMW i3.. Och dom gick ju ut i veckan o sa att den ska få större batteri framöver så den klarar 400km. Troligen till 2018.. Kanske är den som blir den riktiga konkurrenten?
280 km är enligt NEDC och då har i3 en räckvidd på 300 km men den kan nog ha längre räckvidd på motorväg. Bolt har en räckvidd på över 500 km enligt NEDC så den är långt efter Bolt och Model lll.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av Laban »

Limbster skrev:
En rad engelska tidningar har angett 55000£ för instegsmodellen på I-pace. Dollar kursen och nu tyvärr oxå handelsavtal mellan EU och USA är nog de stora osäkerhetsfaktorerna i priset för M3 och Ampera-e.
F-Pace 380 hk kostar från 52 300 £ , 760k i Sverige. I-Pace hamnar i så fall på ~800 000 SEK.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av apkungen »

Har varit orolig över att Bolt/ampera inte kommer att finnas tillgänglig för alla sen de berättade om hur många fordon de planerade bygga. Har hört allt mellan 20-60kst bilar per år. Du är ju ingenting. Tesla lär sälja det dubbla av sina lyxbilar redan i år och model 3 ska tillverkas i 100k ex redan 2017 och 500k 2018.
Skriv svar