Model 3 specifikationer

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3686
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Model 3 specifikationer

Inlägg av jonasl »

Det är ju spec vid release. Tror tyvärr fortfarande att krok kommer kräva luftfjädring, och att takräcke kommer kräva panoramatak.

Isf blir det inte krok för mig. Luftfjädring är säkert jättebra men inte på en bil som man tänkt sig att ha kvar länge.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Model 3 specifikationer

Inlägg av Smutt »

jonasl skrev:
Det är ju spec vid release. Tror tyvärr fortfarande att krok kommer kräva luftfjädring, och att takräcke kommer kräva panoramatak.

Isf blir det inte krok för mig. Luftfjädring är säkert jättebra men inte på en bil som man tänkt sig att ha kvar länge.
Var säkert tänkt så från början, men nu är det viktigare att visa att man kan leverera och få upp produktionen än vinsten levererar dom som lovat så är en fortsatt förlust inte hela världen.

Att skippa luftfjädring är vettigt precis som att med tiden ta bort stålfjädrar från model S

Att misslyckas med en dragkrok är inte så lätt förlåtet
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Model 3 specifikationer

Inlägg av LarsL »

jonasl skrev:
Det är ju spec vid release. Tror tyvärr fortfarande att krok kommer kräva luftfjädring, och att takräcke kommer kräva panoramatak.

Isf blir det inte krok för mig. Luftfjädring är säkert jättebra men inte på en bil som man tänkt sig att ha kvar länge.
Luftfjädring behöver inte vara sämre. Farsans förra bil hade gått 40000mil och luftfjädringen funka perfekt... även om resten av bilen rostade bort, Mercedes.
Användarvisningsbild
Peter Holm
Teslaägare
Inlägg: 369
Blev medlem: 14 jul 2015 22:07
Ort: Resarö

Re: Model 3 specifikationer

Inlägg av Peter Holm »

sch123 skrev:
Laban skrev:
Om det är medräknat frunk så är det rätt dåligt.
Det är med frunk, så ja, Lite av en besvikelse. Men man kan iallafall fälla sätena.

Edit: kollade precis på BMWs amerikanska hemsida, där står det att 3 serien klarar endast 368l/13 ft³ bagage?? Är det större bagageutrymme i Europa?
Nej men standarden för att mäta skiljer mellan Nordamerika och Europa. Med de siffrorna på 3-serien så tror jag att den är jämförbar med Model 3.
Blå Model S Long Range 2019 (Raven)
Blå Model S 90D februari 2016 - januari 2020
2 st 3:or reserverade.
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Model 3 specifikationer

Inlägg av Smutt »

Gas P Dahl skrev:
Personligen så mår jag redan så dåligt av att behöva vänta kanske 1 1/2 år till på bilen, att jag kommer överse med eventuellt stora brister (som t ex avsaknad av krok eller takräcke ).
Att behöva vänta ytterligare ett par år på en Model Y finns inte på kartan. Inte heller köpa ett klassiskt fossilmärke som börjat bygga elbilar för att de är tvungna.
Med risk för att låta som en hippi men:
Att köpa en Tesla är inte bara ett vanligt val av bilmärke utan också ett "statement" att stötta en visionär som inte drivs av traditionellt vinstintresse utan verkligen vill förändra världen. Det är också ett val som "straffar" den tradionella bilindustrin som inte tagit klimathot och miljö på allvar i decennier.
Förstår precis klarade 7 månader innan suget blev för stort och sotlok nr1 blev Tesla
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Model 3 specifikationer

Inlägg av mati »

Haha, samma här. Jag såg eventet förra året, fick panik, insåg att jag aldrig klarar av att vänta, och så skaffade jag en Model S i ren desperation knappt två veckor senare. Nu är jag redan inne på min andra Model S och 3:an är fortfarande inte ute på marknaden. Vilken tur att jag tog rätt beslut med en gång. Vissa har väntat för länge. ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Model 3 specifikationer

Inlägg av Smutt »

mati skrev:
Haha, samma här. Jag såg eventet förra året, fick panik, insåg att jag aldrig klarar av att vänta, och så skaffade jag en Model S i ren desperation knappt två veckor senare. Nu är jag redan inne på min andra Model S och 3:an är fortfarande inte ute på marknaden. Vilken tur att jag tog rätt beslut med en gång. Vissa har väntat för länge. ;)
Man måste ha en Tesla för att fatta grejen :D alla som inte har en kalkylerar och kalkylerar när man sen har en så fattar man grejen och att man alltid kommer köra Tesla 8-)
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9350
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Model 3 specifikationer

Inlägg av bylund »

Jerker skrev:
Har också haft mina dubier angående glastak. I början var det solinstrålningen, men den har jag förstått är OK tack vare rökfärgningen, men däremot att ha stora glasytor som kan komma att få stenskottskador, det kan bli dyrt för det borde också påverka försäkringen och självrisken på glas. Frågan är om det påverkar möjligheten att ha takräcke? Iofs kompenserar dragkroken för det.
Glastak tenderar att inte täckas av glasförsäkringen, utan det är vagnskada med dess högre självrisk som brukar gälla.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Model 3 specifikationer

Inlägg av mati »

Jag har också varit emot glastak, dvs öppningsbart panoramatak. Jag tyckte inte alls om det och ansåg att det var bara onödigt. Enda skälet att jag denna gång ändå valde bil med panoramatak var möjligheten till takräcke. Jag erkänner härmed att jag hade fel! Panoramataket är det bästa som finns, åtminstone nu när det är gott väder. Man hör fågelkvittret när man glider genom skogen, man känner doften av blommande rapsfält och man känner solen i ansiktet. Underbart. Underbart.

Igår hamnade jag dock bakom en sån där snorunge som av någon för mig obegriplig anledning har byggt om sin gamla Volvo så att det kommer ut svart rök ur avgasröret. Riktigt mycket rök. Så att hela landskapet höljs i svarta moln. Jag trodde först att det brann nånstans. Det är uppenbarligen nåt häftigt med det, jag har sett det flera gånger nu. Dumskallar! Hursomhelst så fick panotaket stängas och bioweapon defense mode fick ta över. Åtminstone tills den där jäkla snorungen fick uppleva att hans bil inte var så häftig och snabb som han trodde. :mrgreen:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10930
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Model 3 specifikationer

Inlägg av Jerker »

Jag hoppas att när man nu profilerar 3:an som en [relativ] lågbudgetbil att det även ska återspeglas i försäkringskostnader och reservdelar/servicekostnader och självrisknivåer. Jag är inte intresserad av att betala en massa pengar för lyxtillbehör till en bil som ska vara billig.
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Model 3 specifikationer

Inlägg av Smutt »

Jerker skrev:
Jag hoppas att när man nu profilerar 3:an som en [relativ] lågbudgetbil att det även ska återspeglas i försäkringskostnader och reservdelar/servicekostnader och självrisknivåer. Jag är inte intresserad av att betala en massa pengar för lyxtillbehör till en bil som ska vara billig.
Nu har vi köat över ett år tror vi alla vill ha vår bil :D självrisk försökring service kommer i alla fall inte stoppa mig :roll:
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10930
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Model 3 specifikationer

Inlägg av Jerker »

En sak som jag märkt är att det är lätt att dras med här på forumet och bagatellisera kostnader. S och X är inte bara dyra i inköp utan också i drift. Bara nya däck kostar flera ggr mer än jag brukade betala när jag köpte en ersättare för den gamla bilen jag just skrotat. Jag försöker därför att med jämna mellanrum att ta ett steg tillbaka och försöka betrakta det hela lite mer sansat. Jag gör ingen hemlighet av att om det kom en koreansk elbil till halva priset med en räckvidd över 30 mil, riktig snabbladdare och drag skulle jag utan att blinka välja den. Kommer inte att hända idag, men om 5 år, kanske.
Användarvisningsbild
boreno
Teslaägare
Inlägg: 777
Blev medlem: 02 dec 2015 07:37
Ort: Stockholm

Re: Model 3 specifikationer

Inlägg av boreno »

Men är det inte det som är så häftigt? Att vara fem år före och uppleva premiumversionen av framtiden som vore man mer speciell än man är? För mig är det lite "Once in a lifetime".

Nu vill jag lyssna på Talking Heads.
Leeloo | Model S Plaid Juni 2023 | Ultra red | Krämvit interiör | FSD | 21"
Pearl | Model 3 SR+ 2019
Prince | Model 3 Performance Mars 2019
Dementor | Model S 90D 2017
Kalle | Model S 85D 2016
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Model 3 specifikationer

Inlägg av Smutt »

Jerker skrev:
En sak som jag märkt är att det är lätt att dras med här på forumet och bagatellisera kostnader. S och X är inte bara dyra i inköp utan också i drift. Bara nya däck kostar flera ggr mer än jag brukade betala när jag köpte en ersättare för den gamla bilen jag just skrotat. Jag försöker därför att med jämna mellanrum att ta ett steg tillbaka och försöka betrakta det hela lite mer sansat. Jag gör ingen hemlighet av att om det kom en koreansk elbil till halva priset med en räckvidd över 30 mil, riktig snabbladdare och drag skulle jag utan att blinka välja den. Kommer inte att hända idag, men om 5 år, kanske.
Jag älskar det förnuftiga i resonemanget men seriöst byta en M3 mot en Kia skulle vara som att byta en bit oxfilé mot en fiskpinne
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
strejf
Teslaägare
Inlägg: 252
Blev medlem: 03 sep 2016 22:56
Ort: Örnsköldsvik

Re: Model 3 specifikationer

Inlägg av strejf »

boreno skrev:
Men är det inte det som är så häftigt? Att vara fem år före och uppleva premiumversionen av framtiden som vore man mer speciell än man är? För mig är det lite "Once in a lifetime".

Nu vill jag lyssna på Talking Heads.
En annan grej som är häftigt är att satsa på en biltillverkare som inte har någon historik av att ljuga om utsläpp eller skickar brev till Donald Trump och be om att få släppa ut mer skit i atmosfären.
Tesla Investerare
Tesla Model 3 2019
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1873
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Model 3 specifikationer

Inlägg av bjelkeman »

mati skrev:
Jag har också varit emot glastak, dvs öppningsbart panoramatak. Jag tyckte inte alls om det och ansåg att det var bara onödigt. Enda skälet att jag denna gång ändå valde bil med panoramatak var möjligheten till takräcke. Jag erkänner härmed att jag hade fel! Panoramataket är det bästa som finns, åtminstone nu när det är gott väder. Man hör fågelkvittret när man glider genom skogen, man känner doften av blommande rapsfält och man känner solen i ansiktet. Underbart. Underbart.
Precis. Jag hade upplevt något liknande, men i ett sämre utförande på min 1988 Corvette, som fick mig att inse att ett öppningsbart tak var något jag verkligen vill ha i framtiden. När man kör på sommaren så är det helt underbart i Teslan.

Med en Model 3 skulle jag vilja ha :

P75D, öppningsbart glastak, 19 tums fälgar, MC röd, autopilot, (borttagbar) dragkrok.

Det som skiljer sig från min S är P(erformance) och dragkrok. Jag slipper helst elektriska onödigheter (för mig) som kan krångla och bli dyra i framtiden: dörrhandtag, baklucka, luftfjädring, backspeglar. Jag kan tänka mig att ha en Model 3 rätt länge. Det kanske blir sista bilen man äger. Sen är det Tesla självkörande taxi för hela slanten. :shock: Hursomhelst ska det bli intressant att se hur det ser ut när Model 3 kommer till Svedala.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1873
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Model 3 specifikationer

Inlägg av bjelkeman »

strejf skrev:
boreno skrev:
Men är det inte det som är så häftigt? Att vara fem år före och uppleva premiumversionen av framtiden som vore man mer speciell än man är? För mig är det lite "Once in a lifetime".

Nu vill jag lyssna på Talking Heads.
En annan grej som är häftigt är att satsa på en biltillverkare som inte har någon historik av att ljuga om utsläpp eller skickar brev till Donald Trump och be om att få släppa ut mer skit i atmosfären.
Jo. Om inte Tesla ställer till det ordentligt så blir det nog Tesla framöver.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10930
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Model 3 specifikationer

Inlägg av Jerker »

Men Elons vision är ju att alla biltillverkare ska följa Teslas exempel, och då måste det ju vara OK, även om man vill hylla Elon, att köpa andra bilmärken oavsett vad de har för mörk historia.

Jag vill gärna vara idealist och jag både kan och vill ta den kostnaden idag, men om jag kan köpa en mycket billigare elbil i morgon så gör jag det. Tesla kommer inte att tillverka så billiga bilar, lika lite som de kommer att bygga långsamma bilar.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Model 3 specifikationer

Inlägg av mati »

Du har rätt Jerker. Teslas bilar är inte billiga, även om det ibland kan låta så här på forumet. Försäkring, service, och inte minst inköpspris ligger på en svindlande nivå och jag föredrar att inte tänka så mycket på det. För det är ärligt talat helt galet att lägga så stor del av sin inkomst på en bil. Vi får se hur priserna på Model 3 kommer att se ut, men den blir ju inte lika billig som en Kia. Det kan vi utgå ifrån.
Så länge jag har råd kommer jag förmodligen köra Tesla men jag vet att det kommer en dag då jag inte längre har råd. Det blir en jobbig dag men då blir det en mer sansad bil till ett sansat pris. Vem vet. Kanske en kinesisk bil? Jag har lite problem med alla andra fuska-och-vara-kompis-med-Trump-märken.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10930
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Model 3 specifikationer

Inlägg av Jerker »

Det är ju bara att konstatera att de allra flesta företag är extremt pragmatiska och anpassar sig efter vad som är möjligt för att tjäna så mycket pengar som möjligt. Det är många företag man borde bojkotta om man skulle ställa motsvarande krav på dem som vi nu gör på rövslickande bilföretag. Elon Musk är ett unikum i dagens kommersiella värld. Han vill iofs tjäna pengar, men mer som ett medel för att göra något gott än för att stoppa i egna fickor. Hans senaste tweet idag säger antagligen något om honom. Hans satsning på The Boring Company ifrågasätts av en person som anser att han borde använda de pengarna till välgörande ändamål. Då svarar Elon "I do via my foundation, which is now 16 years old, but my grants are (almost always) anonymous". Han flashar inte med det, alltså, som väl annars är rätt vanligt i USA. Men jag anser ju att bygga elbilar är att använda sina pengar till välgörande ändamål.

Nåväl, ända tills för bara ett par år sedan så skulle jag aldrig haft den ekonomiska möjligheten att köpa en så dyr bil som en Tesla model 3. Egentligen skulle jag vilja använda de pengarna till nåt annat, men jag anser att det är det bästa sättet som jag kan stötta ett viktigt miljöarbete. Men annars så anser jag att det finns väldigt många människor som är betydligt mer lämpade att köpa dyra bilar i ett inledningsskede av ett paradigmskifte än jag. Men alla dessa fattar inte detta. Än. Så jag stöttar Tesla idag. I morgon kommer det inte att behövas längre. Jag är trots allt ingen bilnörd. Jag bryr mig inte om häftiga prestanda på bilar, eller läcker design osv. Jag ser bilen som ett verktyg som ska vara praktiskt och funktionellt och kan användas till det jag behöver. Jag gillar inte ens att äga nya bilar eftersom det innebär så mycket fix och jobb för att spara på bilen så att den inte förlorar så mycket i värde. Tacka vet jag en gammal Volvohäck där man inte ens lyfter på ett ögonbryn när lacken skadas! Det är egentligen där jag hör hemma, men det kommer att dröja många år innan jag har en elbil vars värdeminskning inte längre påverkas av något sådant.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Model 3 specifikationer

Inlägg av mati »

Ja, det är konstigt att vanliga "fattiga" knegare gör en jätteinvestering och köper en bil som egentligen ligger långt utanför deras ekonomiska horisont. Samtidigt som man undrar varför de som verkar vara gjorda av pengar inte gör samma självklara val. Jag blir alltid både förvånad och förbannad när jag ser till synes välbärgade människor som dundrar omkring i sina nyinköpta dieselbilar av valfritt tyskt premiummärke. Och så ler de lite "medlidsamt" när de ser mig kliva in i min Tesla. Men det är som du säger, de fattar tyvärr inte. Det är de som har köpt fel bil. Inte jag.
Tack och lov finns det även väldigt många som är både välbärgade och begåvade nog för att inse att vi inte kan fortsätta med olje-vansinnet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Model 3 specifikationer

Inlägg av Laban »

Jerker skrev:
En sak som jag märkt är att det är lätt att dras med här på forumet och bagatellisera kostnader. S och X är inte bara dyra i inköp utan också i drift. Bara nya däck kostar flera ggr mer än jag brukade betala när jag köpte en ersättare för den gamla bilen jag just skrotat. Jag försöker därför att med jämna mellanrum att ta ett steg tillbaka och försöka betrakta det hela lite mer sansat. Jag gör ingen hemlighet av att om det kom en koreansk elbil till halva priset med en räckvidd över 30 mil, riktig snabbladdare och drag skulle jag utan att blinka välja den. Kommer inte att hända idag, men om 5 år, kanske.
Det är väl hyfsat rimligt att anta att däck/fälgar, försäkringskostnader och dylikt bör bli betydligt billigare på Model 3 än S/X.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Model 3 specifikationer

Inlägg av mati »

Laban skrev:
Det är väl hyfsat rimligt att anta att däck/fälgar, försäkringskostnader och dylikt bör bli betydligt billigare på Model 3 än S/X.
Den höga försäkringskostnaden på S/X beror till stor del på den felaktiga effektsiffran som Transportstyrelsen envisas med och som ligger till grund för försäkringsbolagens fantasipriser. Jag betalar mer än dubbelt så mycket i försäkring nu jämfört med min gamla P85 som var reggad med 68kW effekt. Det är trots allt i princip samma bil. Totalt orimligt. Många försäkringsbolag säger rakt ut att de inte vill försäkra Tesla. Om detta kommer att förändras i och med Model 3 återstår att se. Vi får verkligen hoppas det.
Däcken för en Tesla är inte dyrare än för andra bilar som har samma hjuldimension. Det är ju trots allt standarddäck. Model 3 kan fås med mindre hjul än Model S och därmed kommer däcken också vara något billigare.
Angående servicekostnader vet vi inte ännu, men det är inte direkt troligt att Tesla kommer att ta en lägre timpeng för service på en Model 3. Däremot så kommer reservdelarna antagligen bli något billigare.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10930
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Model 3 specifikationer

Inlägg av Jerker »

Det där med däckstorlek har ju eskalerat. För hade bilar 12-, 13- och 14-tumshjul. Då var 15 och 16 väldigt ovanliga dimensioner och kostade därefter. Nu är väl 15, 16 och 17 mer standard och priset på däcken lägre, relativt sett. Men 19, 20 och 21 är väl fortfarande relativt sällsynta och proportionellt sett mycket dyrare. Jag är tacksam att 3:an går att få med 18-tumshjul. Det är antagligen ändå "illa nog".
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Model 3 specifikationer

Inlägg av vigge50 »

Detta kan helt klart minska reperationskostnaderna dels för Model 3 men även för Model S och X vilket borde sänka försäkringskostnaderna.

https://electrek.co/2017/04/24/tesla-bo ... t-model-3/
Skriv svar