Ska vi följa hand uppmaning kan nära 90% av alla trådar här stängas ned. Då väldigt få är experter på det de uttalar sig om.Splfredde skrev:100 sidor nu med "experter" från båda sidor där vissa nästan blir ovänner?
Vad kan ni påverka genom att bli ovänner på denna sida?
En favorit i repris
Corona
Moderator: Redaktion
Re: Corona
Model Y LR.
Model S70D
Underbart om det kommer medicin snart!Verdi skrev:Positiva signaler från försöken med Ebola-medicinen Remdesivir. Kort beskrivet så testade man det på 125 Covid-19 patienter i Chicago. 113 av de hade svåra symptom. På mindre än en vecka så har de flesta redan skrivits ut från sjukhuset och bara 2 dog.
https://www.statnews.com/2020/04/16/ear ... treatment/
Chicago hospital treating severe Covid-19 patients with Gilead Sciences’ antiviral medicine remdesivir in a closely watched clinical trial is seeing rapid recoveries in fever and respiratory symptoms, with nearly all patients discharged in less than a week, STAT has learned.
Jag hävdar med en dåres envishet att vi måste göra mer för att spara liv. Snart kanske många kan räddas med detta läkemedel. Det betyder att många dör i onödan nu jämfört med om vi valt våra grannländers strategi.
Eller ja, skit samma nu iofs. Nu är det för sent för Sverige.
Jag håller med dig om att Norge och Danmark har haft en bättre strategi för att skydda sin befolkning. Inte de storslagna (panik)åtgärderna som har gjorts de senaste månaderna men att de har ca 50% fler sjuksköterskor per capita än Sverige och att de inte har någon karensdag är åtgärder som garanterat är bra för folkhälsan.
För tillfället har vi väl ingen karensdag i Sverige heller? Har inte läst något om personalbrist i vården vad gäller Corona. Däremot vet jag att vi har en allmän personalbrist i vården i allmänhet. Tycker absolut den bör stärkas så fort det är möjligt.Muhlegg skrev:Underbart om det kommer medicin snart!Verdi skrev:Positiva signaler från försöken med Ebola-medicinen Remdesivir. Kort beskrivet så testade man det på 125 Covid-19 patienter i Chicago. 113 av de hade svåra symptom. På mindre än en vecka så har de flesta redan skrivits ut från sjukhuset och bara 2 dog.
Chicago hospital treating severe Covid-19 patients with Gilead Sciences’ antiviral medicine remdesivir in a closely watched clinical trial is seeing rapid recoveries in fever and respiratory symptoms, with nearly all patients discharged in less than a week, STAT has learned.
Jag hävdar med en dåres envishet att vi måste göra mer för att spara liv. Snart kanske många kan räddas med detta läkemedel. Det betyder att många dör i onödan nu jämfört med om vi valt våra grannländers strategi.
Jag håller med dig om att Norge och Danmark har haft en bättre strategi för att skydda sin befolkning. Inte de storslagna (panik)åtgärderna som har gjorts de senaste månaderna men att de har ca 50% fler sjuksköterskor per capita än Sverige och att de inte har någon karensdag är åtgärder som garanterat är bra för folkhälsan.
Enligt https://www.worldometers.info/coronavirus/ har i Kina det senaste dygnet avlidit 1290 personer. Detta efter att i veckor haft 1-5 avlidna/dygn. Man kan ana en viss politisk inverkan. 

- Gustafsson
- Teslaägare
Jag får en annan bild, men bättre vet jag inte.LarsL skrev:Som sagt lägg ihop Cancer och lungsjuka bubblorna så får du en bättre bild.Gustafsson skrev:Håller med om att siffran inte förklarar något, men det är ett stort antal av de som dör som har Corona i USA just nu.vigge50 skrev:Jo, men du kan säkert dra av de siffrorna från antal döda i cancer och andra sjukdomar de kommande månaderna, det är ju i princip endast multisjuka som snart ska dö ändå som där med Corona...Gustafsson skrev:USA nu.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- Gustafsson
- Teslaägare
Nu har ju Remdesivir möjligen effekt på Corona. Får vi hoppas på ett genombrott?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Worldometers är en konstig sida. De har många olika källor till sina siffror.Delta skrev:Enligt https://www.worldometers.info/coronavirus/ har i Kina det senaste dygnet avlidit 1290 personer. Detta efter att i veckor haft 1-5 avlidna/dygn. Man kan ana en viss politisk inverkan.
Kina har uppdaterat dödssiffran för wuhan. Så det är inte döda detta dygn de 1200 är.
https://www.expressen.se/nyheter/corona ... -290-fler/
Model Y LR.
Model S70D
Kolla Aftonbladets chatt. Varje dag får de frågor om karensdagen, uppenbarligen vet inte folk att den är slopad och då hjälper inte åtgärden.Verdi skrev:Muhlegg skrev:För tillfället har vi väl ingen karensdag i Sverige heller? Har inte läst något om personalbrist i vården vad gäller Corona. Däremot vet jag att vi har en allmän personalbrist i vården i allmänhet. Tycker absolut den bör stärkas så fort det är möjligt.Verdi skrev:Positiva signaler från försöken med Ebola-medicinen Remdesivir. Kort beskrivet så testade man det på 125 Covid-19 patienter i Chicago. 113 av de hade svåra symptom. På mindre än en vecka så har de flesta redan skrivits ut från sjukhuset och bara 2 dog.
Eller ja, skit samma nu iofs. Nu är det för sent för
Underbart om det kommer medicin snart!
Norge hade 9000 vårdanställda i karantän när utbrottet började. Det har bättre möjligheter att skydda patienter tack vara viss överkapacitet.
Om vi ska prata grafer så har financial times en väldigt bra video om olika alternativ för redovisning och dess för respektive nackdelar.
De hävdar t.ex. att folkmängd inte är speciellt utmärkande när antalet döda räknas. Förklaras lite i denna twittertråden.
Längst ned på denna sidan finns det brittiska siffrorna jämförda med andra länder.
https://assets.publishing.service.gov.u ... 4_2020.pdf
Vad som visar sig rätt är en bra fråga när allt avslutas dock.
De hävdar t.ex. att folkmängd inte är speciellt utmärkande när antalet döda räknas. Förklaras lite i denna twittertråden.
Längst ned på denna sidan finns det brittiska siffrorna jämförda med andra länder.
https://assets.publishing.service.gov.u ... 4_2020.pdf
Vad som visar sig rätt är en bra fråga när allt avslutas dock.
Model Y LR.
Model S70D
- Gustafsson
- Teslaägare
Det som bekymrar mig lite är att man uppenbarligen vet vilka som får medicinen. Den är alltså inte blindad. Frågan är hur den är randomiserad. Skulle studien vara väldigt positiv ska den ju avbrytas och alla patienter erbjudas den. Vad är haken?Verdi skrev:Positiva signaler från försöken med Ebola-medicinen Remdesivir. Kort beskrivet så testade man det på 125 Covid-19 patienter i Chicago. 113 av de hade svåra symptom. På mindre än en vecka så har de flesta redan skrivits ut från sjukhuset och bara 2 dog.
Gustafsson skrev:Det som bekymrar mig lite är att man uppenbarligen vet vilka som får medicinen. Den är alltså inte blindad. Frågan är hur den är randomiserad. Skulle studien vara väldigt positiv ska den ju avbrytas och alla patienter erbjudas den. Vad är haken?Verdi skrev:Positiva signaler från försöken med Ebola-medicinen Remdesivir. Kort beskrivet så testade man det på 125 Covid-19 patienter i Chicago. 113 av de hade svåra symptom. På mindre än en vecka så har de flesta redan skrivits ut från sjukhuset och bara 2 dog.
Studien är global och omfattar väldigt många patienter.
Än är det absolut inte vetenskapligt säkerställt att det fungerar.Gilead’s severe Covid-19 study includes 2,400 participants from 152 different clinical trial sites all over the world. Its moderate Covid-19 study includes 1,600 patients in 169 different centers, also all over the world.
The lack of a control arm in the study could make interpreting the results more challenging.
In scientific terms, all the data are anecdotal until the full trial reads out, meaning that they should not be used to draw final conclusions.
Men det verkar onekligen mycket lovande. Det tycker världens börser också, som rusar efter beskedet.
Resultatet av studien förväntas komma i slutet av april. Så vi får ge oss till tåls ett par veckor till innan vi vet.
- Gustafsson
- Teslaägare
Funkar det blir vi av med Corona, men vi får dras med Trump en period till... 

TDS??Gustafsson skrev:Funkar det blir vi av med Corona, men vi får dras med Trump en period till...
Man kanske inte ska välja Biden om man vill bli av med denna
"världshistoriens hemskaste varelse".

Trump, mannen som stoppade flygtrafik från virusets ursprungsland Kina redan
den 31:e januari.
Ett fullkomligt vidrigt rasistiskt tilltag.

- Gustafsson
- Teslaägare
https://www.urbandictionary.com/define.php?term=TDSLarofo skrev:TDS??Gustafsson skrev:Funkar det blir vi av med Corona, men vi får dras med Trump en period till...
Jag håller helt med dig, galen strategi från Tegnell och gänget, de gamla får ta smällen nu.Verdi skrev:Positiva signaler från försöken med Ebola-medicinen Remdesivir. Kort beskrivet så testade man det på 125 Covid-19 patienter i Chicago. 113 av de hade svåra symptom. På mindre än en vecka så har de flesta redan skrivits ut från sjukhuset och bara 2 dog.
Jag hoppas att du e-postat FHM, det gjorde jag förra måndagen, med frågan varför vårdpersonal för äldre inte behöver munskydd i Sverige men i USA behöver du munskydd när du handlar? (För att bromsa symptomfri smitta) Jättemiss av FHMs riktlinjer, anser jag.
Mycket lovande ministudie/anekdoter så här på fredagen, börsen går upp starkt, ventilatortillverkaren Getinge ner, det läcker mer info om den här studien över hela världen.
Nästan alla blir friska snabbt, låter nästan för bra. Man lever på hoppet. Be careful out there

Kallar du mig indirekt för dipsh*t och assh*le?Gustafsson skrev:https://www.urbandictionary.com/define.php?term=TDSLarofo skrev:TDS??Gustafsson skrev:Funkar det blir vi av med Corona, men vi får dras med Trump en period till...

Well, du kan ha rätt. Men jag föredrar att hålla debatten på en lite mer mogen nivå.
- Gustafsson
- Teslaägare
Gissar att fler än jag inte vet vad TDS stod för. Gav referensen i rent vetenskapligt syfteLarofo skrev:Kallar du mig indirekt för dipsh*t och assh*le?Gustafsson skrev:https://www.urbandictionary.com/define.php?term=TDSLarofo skrev:TDS??Gustafsson skrev:Funkar det blir vi av med Corona, men vi får dras med Trump en period till...
Ett fullkomligt vidrigt rasistiskt tilltag.![]()
Well, du kan ha rätt. Men jag föredrar att hålla debatten på en lite mer mogen nivå.

Gustafsson skrev:Gissar att fler än jag inte vet vad TDS stod för. Gav referensen i rent vetenskapligt syfteLarofo skrev:Kallar du mig indirekt för dipsh*t och assh*le?Gustafsson skrev:https://www.urbandictionary.com/define.php?term=TDSLarofo skrev:TDS??Gustafsson skrev:Funkar det blir vi av med Corona, men vi får dras med Trump en period till...
Ett fullkomligt vidrigt rasistiskt tilltag.![]()

Men du Gustafsson, det finns som du vet en annan betydelse av TDS som du ovan själv gav
ett exempel på när du inte kunde låta bli att nämna Trump.
Jag vet, det är svårt att sluta tänka på honom, men försök är du snäll. Kram.
Dela gärna med om du får svar! Om det är så att materialbristen på sjukhusen är löst även på lång sikt så är det märkligt att inte äldrevården också använder det även om det givetvis behöver kompletteras med utbildning. Någon som vet hur det ser ut i Finland? De verkar ju ha väldigt bra beredskapslager så det borde inte behöva ta hänsyn till tillgången.Swede1 skrev:Jag håller helt med dig, galen strategi från Tegnell och gänget, de gamla får ta smällen nu.Verdi skrev:Positiva signaler från försöken med Ebola-medicinen Remdesivir. Kort beskrivet så testade man det på 125 Covid-19 patienter i Chicago. 113 av de hade svåra symptom. På mindre än en vecka så har de flesta redan skrivits ut från sjukhuset och bara 2 dog.
Jag hoppas att du e-postat FHM, det gjorde jag förra måndagen, med frågan varför vårdpersonal för äldre inte behöver munskydd i Sverige men i USA behöver du munskydd när du handlar? (För att bromsa symptomfri smitta) Jättemiss av FHMs riktlinjer, anser jag.
Mycket lovande ministudie/anekdoter så här på fredagen, börsen går upp starkt, ventilatortillverkaren Getinge ner, det läcker mer info om den här studien över hela världen.
Nästan alla blir friska snabbt, låter nästan för bra. Man lever på hoppet. Be careful out there
Antar att denna sida bättre beskriver TDS om man nu i rent vetenskapligt syfte vill veta mer om TDS:Larofo skrev:Gustafsson skrev:Gissar att fler än jag inte vet vad TDS stod för. Gav referensen i rent vetenskapligt syfte![]()
Men du Gustafsson, det finns som du vet en annan betydelse av TDS som du ovan själv gav
https://en.wikipedia.org/wiki/Trump_der ... t_syndrome
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- Gustafsson
- Teslaägare
Den mer vetenskapliga artikeln var ännu mer giftig. Men ni har rätt, jag ska inte skriva T-ordet mer. Tråden skulle inte tjäna på detSvenssons skrev:Antar att denna sida bättre beskriver TDS om man nu i rent vetenskapligt syfte vill veta mer om TDS:Larofo skrev:Gustafsson skrev:Gissar att fler än jag inte vet vad TDS stod för. Gav referensen i rent vetenskapligt syfte![]()
https://en.wikipedia.org/wiki/Trump_der ... t_syndrome

Bra! Men om ni vill uttrycka ert hat för utländska politiker
tar jag gärna den debatten i t ex politikertråden.
Använd gärna sakargument i så fall.
Att kladda ner var och varannan tråd med TDS börjar bli tröttsamt,
tillför i princip nada och är inte speciellt unikt.
Man sällar sig bara till ledet med dom övriga 99,9 procenten
som har fått dille på Trump.
Så, åter till Corona.
tar jag gärna den debatten i t ex politikertråden.
Använd gärna sakargument i så fall.
Att kladda ner var och varannan tråd med TDS börjar bli tröttsamt,
tillför i princip nada och är inte speciellt unikt.
Man sällar sig bara till ledet med dom övriga 99,9 procenten
som har fått dille på Trump.
Så, åter till Corona.
De allra senaste dagarna ska man inte ta som fasta siffror men det ser faktiskt ut som att vi vänder neråt. Värsta dagen är fortfarande den 8:e och vi har inte haft någon dag i närheten av det efteråt.
Jo det ser verkligen bra ut, även förändringen av antalet på intensiven verkar lovande. Men folk kommer att fortsätta dö vilket är suger såklartvigge50 skrev:De allra senaste dagarna ska man inte ta som fasta siffror men det ser faktiskt ut som att vi vänder neråt. Värsta dagen är fortfarande den 8:e och vi har inte haft någon dag i närheten av det efteråt.