Väntrum Model 3
Moderator: Redaktion
- J_Pettersson
- Teslaägare
- Ort: Tibber referral kod https://invite.tibber.com/afr8vwfg
- Kontakt:
Re: Väntrum Model 3
Den är rörlig tyvärr.Sebbeh skrev:Är räntan på 1,95% fast eller rörlig? Vet någon detta?
Min farthållare stänger inte av sig vid filbyte. Funkar hundra även när jag byter fil. Har en ny T3P levererad i Mars.Xeik skrev:Det är så det fungerar. Autopiloten stängs av vid filbyte.karl120 skrev:Hämtade bilen igår, supernöjd!
Finns inget att klaga på.
Hur gör ni när ni använder fartpilot med autostyrning? När jag byter fil stängs autostyrningen av.
Vilka appar bör man ladda ner för laddning osv?
Vill du att den håller sig igång även vid filbyte så får du köpa till EAP, och då låta bilen sköta filbytet.
Det stämmer. Farthållaren fortsätter vara igång. Men frågan gällde ju styrningen.PatCat skrev:Min farthållare stänger inte av sig vid filbyte. Funkar hundra även när jag byter fil. Har en ny T3P levererad i Mars.Xeik skrev:Det är så det fungerar. Autopiloten stängs av vid filbyte.karl120 skrev:Hämtade bilen igår, supernöjd!
Finns inget att klaga på.
Hur gör ni när ni använder fartpilot med autostyrning? När jag byter fil stängs autostyrningen av.
Vilka appar bör man ladda ner för laddning osv?
Vill du att den håller sig igång även vid filbyte så får du köpa till EAP, och då låta bilen sköta filbytet.
Nej, hade ju hoppats på en tidigare leverans än majGadiel skrev:Det är ingen båt på väg för tillfället. Det är runt 29 dagar från Shanghai till Europa för båtarna.NewTSM3 skrev:Hej allihopa!
Jag beställde i början av mars en M3 ( LFP ) med en förväntad leveranstid i Augusti. Men av att döma från inläggen här verkar många som beställt liknande beställning fått bilen inom en månad, vissa som beställt med förvätnad lev tid i November har lyckats hämta ut bilarna. Men för min beställning står det fortfarande Augusti utan någon matchning... Har även varit i kontakt med säljaren som säger att bilen kan befinna sig på någon båt atm.
Om ni fick gissa mot bakgrund av era erfarenheter med sådant, när tror ni jag får bilen? De närmaste veckorna / månaderna eller i Augusti som Tesla säger?
Väntan är olidlig...
Första båten kommer nog att gå under 1:a eller andra veckan i april. Troligen andra veckan pga att kineserna håller på att tramsa igen med lockdowns.
Så du får ingen bil förrän tidigast i mitten av maj.

Hej,
Första inlägget för mig på detta forum
Jag beställde en M3 Long range, svart, dragkrok och standardfälgar den 4 mars. Fick preliminär leverans i augusti. Har ni någon uppfattning om det brukar ta längre tid att få en bil när man väljer till dragkrok?

Jag beställde en M3 Long range, svart, dragkrok och standardfälgar den 4 mars. Fick preliminär leverans i augusti. Har ni någon uppfattning om det brukar ta längre tid att få en bil när man väljer till dragkrok?
Beställde 9 mars med samma setup men grå.marchr skrev:Hej,
Min uppfattning är att ett visst antal av varje konfiguration tillverkas på förhand och sen skeppas till Europa där bilarna fördelas mellan länderna. När bilarna blir tilldelade i Sverige så påbörjas en matchning med köpare. Har man tur så är det få personer som beställt samma konfiguration innan ens egna beställning.
På facebook verkar vissa med dragkrok få matchning redan efter några veckor. Själv hoppas jag på att få min i maj! Men kör redan nu en SR+ så har inte jättebråttom!
https://observer.com/2022/04/shanghais- ... -in-china/
Vill ju gärna ha sin M3P innan 1 juli för att vara på den säkra sidan. Bara hoppas de får snurr i fabriken snart.
Vill ju gärna ha sin M3P innan 1 juli för att vara på den säkra sidan. Bara hoppas de får snurr i fabriken snart.
Senjin skrev:https://observer.com/2022/04/shanghais- ... -in-china/
Läst oxå om denna! Tråkiggt med lockdown...

Vet ngn om fabriken i Berlin tillverkar Model 3 eller fokuserar de endast på Model Y?
Känns ju lite dumt att hålla bygget av Model 3 endast i Shanghai (nu när de är i lockdown) om inte Berlin fabriken kan nyttjas för att hålla upp takten..
- kenjon
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/kent 76750
De börjar med enbart MYP, senare MYLR. Om ett par år kanske M3.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Bokat Cybertruck
Kör en hel del bil och skall skaffa tvättabonnemang, eftersom jag inte har någon större lust att handtvätta 1-2ggr i veckan.
Hittat ett abonnemang som jag kan tänka mig. Med underspolning. Hört att en del inte rekommenderar att man ska köra underspolning på elbilar.
Vad säger ni? Är det farligt för bilen?
Hittat ett abonnemang som jag kan tänka mig. Med underspolning. Hört att en del inte rekommenderar att man ska köra underspolning på elbilar.
Vad säger ni? Är det farligt för bilen?
- kenjon
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/kent 76750
Nej. Men jag skulle inte köra i en automattvätt med borstar. Lackbehandla bilen, sedan kan man tvätta med högtryck och foamlance.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Bokat Cybertruck
Bokat Cybertruck
Någon fått sin uppskattade leveranstid förskjuten från maj till juni? Eftersom det inte produceras några bilar i Shanghai just nu.
Första gången jag beställer Tesla men tycker det är lite märkligt, en M3LR med 18" och svart klädsel, november, samma med ANTINGEN 19" eller vit klädsel, augusti. Mao är det ingen brist på 18" men du får de bara om du tar vit klädsel?
M3LR 2022
Börjar bli lite orolig att man inte ska få någon leverans innan 1 juli eftersom fabriken fortfarande är stängd i Shanghai.
Kan ju bli dyrt ifall de nya reglerna går igenom och man mister 70.000 kr.
Just därför ska man hålla priset under 700kSenjin skrev:Börjar bli lite orolig att man inte ska få någon leverans innan 1 juli eftersom fabriken fortfarande är stängd i Shanghai.

Kan alltid hoppas på att de utgår från Skatteverkets lista över nybilspriser: Model 3 Performance AWD, miljöbil, 689 900 om de nya reglerna går i genom.
Hej, intressant hoppas det är det som gäller!Senjin skrev:Kan alltid hoppas på att de utgår från Skatteverkets lista över nybilspriser: Model 3 Performance AWD, miljöbil, 689 900 om de nya reglerna går i genom.
Länk till dokumentet:
https://www4.skatteverket.se/download/1 ... lar_ny.zip
/Henric
Tesla model 3 LR+ AWD, FSD (HW3), midnight silver metallic, svart interiör, 18 tum hjul. Uttagen 2019-05-24. Såld 2022-08-09
Tesla Model 3 Performance, röd, vit interiör. Beställd 2022-04-04, Levererad 2022-08-31
Tesla Model 3 Performance, röd, vit interiör. Beställd 2022-04-04, Levererad 2022-08-31
Hej på er. Jag fick till slut beställt en M3LR, vit med svart inredning, aerofälgarna, dubbfria vinterdäck och dragkrok den 24 mars. Det är en tjänstebil så det fanns inga val att välja på förutom dubb eller dubbfritt.
Leverans i februari 2023 står det på hemsidan och det känns såklart oerhört långt bort. Eftersom det är en tjänstebil så får jag inte se någon matnyttig info på mitt teslakonto så undrar hur länge ni andra har fått vänta på ett vin-nr och vilken annan info jag eventuellt går miste om?
Leverans i februari 2023 står det på hemsidan och det känns såklart oerhört långt bort. Eftersom det är en tjänstebil så får jag inte se någon matnyttig info på mitt teslakonto så undrar hur länge ni andra har fått vänta på ett vin-nr och vilken annan info jag eventuellt går miste om?
Som svar till Senjin. Beställde svart M3P 20/3 och just Performance för snabbare leverans. Står fortfarande maj som uppskattad leverans, men det känns alltmer osannolikt med tanke på vad kineserna sysslar med i Shanghai av rena prestigeskäl. Hade helst av allt undvikit att stödja Kina och fått en bil tillverkad någon annan stans. Men tyskarna är väl inte direkt kända för agilitet och snabba i starten, så det är väl bara att vänta eller byta till MYP…
Planerar man ens att tillverka model3 i Tyskland inom överskådlig tid?StefanSv skrev:Som svar till Senjin. Beställde svart M3P 20/3 och just Performance för snabbare leverans. Står fortfarande maj som uppskattad leverans, men det känns alltmer osannolikt med tanke på vad kineserna sysslar med i Shanghai av rena prestigeskäl. Hade helst av allt undvikit att stödja Kina och fått en bil tillverkad någon annan stans. Men tyskarna är väl inte direkt kända för agilitet och snabba i starten, så det är väl bara att vänta eller byta till MYP…
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Inte vad jag hört iaf…Fredrik j skrev:Planerar man ens att tillverka model3 i Tyskland inom överskådlig tid?StefanSv skrev:Som svar till Senjin. Beställde svart M3P 20/3 och just Performance för snabbare leverans. Står fortfarande maj som uppskattad leverans, men det känns alltmer osannolikt med tanke på vad kineserna sysslar med i Shanghai av rena prestigeskäl. Hade helst av allt undvikit att stödja Kina och fått en bil tillverkad någon annan stans. Men tyskarna är väl inte direkt kända för agilitet och snabba i starten, så det är väl bara att vänta eller byta till MYP…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
https://twitter.com/ChrisZheng001/statu ... 8qbrBoX75A
Song Gang, senior director of manufacturing at Giga Shanghai, said in an interview that 8,000 employees have already returned to work. The battery and motor production lines are already producing at full speed.
Verkar lovande.
Song Gang, senior director of manufacturing at Giga Shanghai, said in an interview that 8,000 employees have already returned to work. The battery and motor production lines are already producing at full speed.
Verkar lovande.
Frågan är hur stor påverkan det blir med Q2 leveranser om de kom er igång nu? Någon som hört något?
Tesla model 3 LR+ AWD, FSD (HW3), midnight silver metallic, svart interiör, 18 tum hjul. Uttagen 2019-05-24. Såld 2022-08-09