Väntrum Model 3
Moderator: Redaktion
- papatonic
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/richard897628
Re: Väntrum Model 3
Uppskattad leveranstid uppdaterades precis till Maj 31 – Juni 30. Hade tidigare uppskattad leverans i maj.
Beställde den 5 januari en vit RWD med drag och 19".
Beställde den 5 januari en vit RWD med drag och 19".
Model Y RWD, Pearl White, vit interiör, 19", dragkrok
Beställde en svart/svart P 13/3 som haft maj som prel. datum fram tills idag då det uppdaterades till 21-30 jun.
Har beställt en tesla model 3 rwd vit med dragkrok. Preliminärt leverans i maj 2023. Idag helt plötsligt står det juni21 till juni 30 i år… Har privatleasing på annan bil som sträcker sig till nästa år så vill därför försöka synka det. Hur funkar det med att få leverans senare? Är det bara att tacka nej nu och vänta till senare? Tackar man nej via sin sida för teslakonto eller hur funkar det?
Precis som för andra så ändrades det för mig med. Beställt en M3P i mars med leverans i maj. Nu står det 21-30 juni. Som sagt, hoppas den kommer då för annars blir det inget. Inte sugen på att förlora 70k om nu de nya reglerna går igenom 

Beställde en M3P röd med vit inredning 4 april med förväntad leverans i augusti. Fick nu besked om leverans 22-30 juni.
/Henric
/Henric
Tesla model 3 LR+ AWD, FSD (HW3), midnight silver metallic, svart interiör, 18 tum hjul. Uttagen 2019-05-24. Såld 2022-08-09
Tesla Model 3 Performance, röd, vit interiör. Beställd 2022-04-04, Levererad 2022-08-31
Tesla Model 3 Performance, röd, vit interiör. Beställd 2022-04-04, Levererad 2022-08-31
La upp min beställning M3LR i mars och fick uppsk leverans Feb 2022.
Nu är det ändra till 21 Juni - 30 Juni oxå.
Går det att avstå tidigare leverans och vänta på nästa batch? Min lease går nämligen ut i September
Går det att avstå tidigare leverans och vänta på nästa batch? Min lease går nämligen ut i September
Vill du verkligen gå miste om ev 70.000 i bonus för ett par månader extra betalning på din leasing?alfaunzo skrev:La upp min beställning M3LR i mars och fick uppsk leverans Feb 2022.
Om du valt 19" dvs
Jajjamen, det går att be Tesla lägga in en datumspärr i beställningen så att leverans inte sker innan det datumet. Däremot sitter inte alltid kommunkationen ihop så bra... det kan t ex stå beräknat leveransfönster tidigare i appen eller i mail även om det ligger en datumspärr i beställningen. Jag la in en sån spärr och har sen fått dubbelkolla några gånger med Tesla att allt verkligen stämmer... men det gör det tydligen. Även om det inte alltid syns.alfaunzo skrev:La upp min beställning M3LR i mars och fick uppsk leverans Feb 2022.
- CharlieAlphaMike
- Teslaägare
Model 3 RWD in White, with 19" wheels and winter wheel/tyre package. Ordered in March 2022.
We were expecting a November 2022 delivery but we're matched to a car within approx 10 days of placing the order. We couldn't take that one because we hadn't confirmed the exact spec at that time. Like a lot of others, we're now getting the same message in our account of an expected delivery between 21st and 30th June 2022. I wonder where all these Model 3's have suddenly appeared from? Shanghai factory was in lockdown just a few weeks ago so are they coming from another factory? Or have cars just been waiting to be loaded onto ships in Shanghai or have they simply stepped up production massively in a very short space of time?
We were expecting a November 2022 delivery but we're matched to a car within approx 10 days of placing the order. We couldn't take that one because we hadn't confirmed the exact spec at that time. Like a lot of others, we're now getting the same message in our account of an expected delivery between 21st and 30th June 2022. I wonder where all these Model 3's have suddenly appeared from? Shanghai factory was in lockdown just a few weeks ago so are they coming from another factory? Or have cars just been waiting to be loaded onto ships in Shanghai or have they simply stepped up production massively in a very short space of time?
- MGHG
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/martin320985
Beställde den 10 mars en Model 3 Long Range, svart, vit interiör, 18”-fälgar. Uppskattad leveranstid var augusti 2022. Igår fick jag, i likhet med flera andra här, meddelande via e-post att ”fönstret för upphämtning” hade uppdaterats och att Tesla ”ber om ursäkt för förseningen”. Jag befarade en försening till november eller kanske in i nästa år. Men till min glädjande förvåning visade det sig att uppskattad leveranstid även för min bil är mellan 21 och 30 juni.
Tesla Model 3 Long Range, svart, 18” aero-fälgar, premiuminteriör. Hämtad 2022-12-29.
Pratade med en säljare som trodde, men inte alls visste säkert, att Tesla prioriterar Sverige i Q2 pga risken med ändrade regler för bonusen.
Tesla model 3 LR+ AWD, FSD (HW3), midnight silver metallic, svart interiör, 18 tum hjul. Uttagen 2019-05-24. Såld 2022-08-09
+2....Mukki skrev:+1Senjin skrev:Idag har min hoppat tillbaka till maj igen. Konstigt!
Grå M3P

+3alfaunzo skrev:+2....Mukki skrev:+1Senjin skrev:Idag har min hoppat tillbaka till maj igen. Konstigt!
Grå M3P
- MGHG
- Teslaägare
Mitt leveransfönster har idag ändrats till mellan 10 juni och 30 juni. Inte maj som flera andra skrivit om, men det går åt rätt håll.MGHG skrev:Beställde den 10 mars en Model 3 Long Range, svart, vit interiör, 18”-fälgar. Uppskattad leveranstid var augusti 2022. Igår fick jag, i likhet med flera andra här, meddelande via e-post att ”fönstret för upphämtning” hade uppdaterats och att Tesla ”ber om ursäkt för förseningen”. Jag befarade en försening till november eller kanske in i nästa år. Men till min glädjande förvåning visade det sig att uppskattad leveranstid även för min bil är mellan 21 och 30 juni.

Tesla Model 3 Long Range, svart, 18” aero-fälgar, premiuminteriör. Hämtad 2022-12-29.
Och nu hoppade min tillbaks till november igenMGHG skrev:Mitt leveransfönster har idag ändrats till mellan 10 juni och 30 juni. Inte maj som flera andra skrivit om, men det går åt rätt håll.MGHG skrev:Beställde den 10 mars en Model 3 Long Range, svart, vit interiör, 18”-fälgar. Uppskattad leveranstid var augusti 2022. Igår fick jag, i likhet med flera andra här, meddelande via e-post att ”fönstret för upphämtning” hade uppdaterats och att Tesla ”ber om ursäkt för förseningen”. Jag befarade en försening till november eller kanske in i nästa år. Men till min glädjande förvåning visade det sig att uppskattad leveranstid även för min bil är mellan 21 och 30 juni.

M3LR 2022
Hörde på podden Bilar med Sladd att det är Skatteverket som sätter vilket riktpris som gäller för bilar huruvida bonus ska betalas ut eller inte om ett eventuellt maxtak (f.n. 700.000 kr) börjar gälla.
Det spelar enligt Alfred på podden ingen roll hur mycket tillägg man gör eller vad man betalar för själva bilen. Utan det är modellen av bilen som får ett riktpris som sen Transportstyrelsen utgår efter.
Enligt listan från Skatteverket som finns klar nu, kostar en Model 3 Performance 689.900 kr.
Detta bör ju innebära att min kommande M3P som totalt kostar 725.000 med utrustning ändå får bonus oavsett om leverans sker innan eller efter 1 juli 2022.
Tänker jag rätt?
Btw här är länken till Skatteverkets lista:
https://www4.skatteverket.se/download/1 ... 021_29.pdf
Det spelar enligt Alfred på podden ingen roll hur mycket tillägg man gör eller vad man betalar för själva bilen. Utan det är modellen av bilen som får ett riktpris som sen Transportstyrelsen utgår efter.
Enligt listan från Skatteverket som finns klar nu, kostar en Model 3 Performance 689.900 kr.
Detta bör ju innebära att min kommande M3P som totalt kostar 725.000 med utrustning ändå får bonus oavsett om leverans sker innan eller efter 1 juli 2022.
Tänker jag rätt?
- MGHG
- Teslaägare
Trist!Xerxes skrev:Och nu hoppade min tillbaks till november igenMGHG skrev:Mitt leveransfönster har idag ändrats till mellan 10 juni och 30 juni. Inte maj som flera andra skrivit om, men det går åt rätt håll.
Om det är skatteverkets priser som kommer användas så tror jag du har rätt. Då borde i så fall M3P klara sig i alla fall hela 2022. 2023 lär nog nya riktpriset bli över 700tsek. Dock, ingen vet för än beslutat tas.eizzmar skrev:Hörde på podden Bilar med Sladd att det är Skatteverket som sätter vilket riktpris som gäller för bilar huruvida bonus ska betalas ut eller inte om ett eventuellt maxtak (f.n. 700.000 kr) börjar gälla.
Tänker jag rätt?
- CharlieAlphaMike
- Teslaägare
Strange. Within just a couple of days, our Model 3 went from 21st to 30th June delivery, back to November 2022 delivery. Does anyone know why this has happened?
It happened to someone else in the forum, to be honest I don't think anyone should relay on these estimate tesla is giving us at the moment, it seems to be all over the place.CharlieAlphaMike skrev:Strange. Within just a couple of days, our Model 3 went from 21st to 30th June delivery, back to November 2022 delivery. Does anyone know why this has happened?
- J_Pettersson
- Teslaägare
- Ort: Tibber referral kod https://invite.tibber.com/afr8vwfg
- Kontakt:
Had the same thing happening to me. Slidden see just that yesterday. No notification about that from Tesla. Today, November was back again..anna__ skrev:It happened to someone else in the forum, to be honest I don't think anyone should relay on these estimate tesla is giving us at the moment, it seems to be all over the place.CharlieAlphaMike skrev:Strange. Within just a couple of days, our Model 3 went from 21st to 30th June delivery, back to November 2022 delivery. Does anyone know why this has happened?
- CharlieAlphaMike
- Teslaägare
It's crazy that they change delivery dates for no apparent reason. I have to go to Solna, Stockholm this week so if I have time, I'll call into the Tesla store and ask if they have any further information. My guess is they won't know any more than we doanna__ skrev:It happened to someone else in the forum, to be honest I don't think anyone should relay on these estimate tesla is giving us at the moment, it seems to be all over the place.CharlieAlphaMike skrev:Strange. Within just a couple of days, our Model 3 went from 21st to 30th June delivery, back to November 2022 delivery. Does anyone know why this has happened?