Ja, det är lite så jag känner också. Den 4S jag speccade upp kom på nästan dubbelt av vad jag betalade för MS 75D och det känns lite väl saftigt.helix skrev:Skumt med InnoDrive. Har inte själv testat, men efter det jag läst så har jag fått för mig att det skulle vara lane keeping osv där den håller bilen i mitten av filen.
Nä, testbilarna brukar vara ganska välmatade med lull-lull så den hade säkert bakaxelstyrning också med tanke på att den verkar haft det mesta annat och 18-vägs stolarna osv.
Även om Porschen är bättre i kurvorna än Teslorna så skulle jag nog ändå vara lite besviken om jag köpte en 4S och gick ner i prestanda givet prislappen man ändå betalar.
Porsche Taycan (Mission E)
Moderator: Redaktion
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Nu svär jag i kyrkan men om jag ska köpa en Porsche så vill jag nog hellre ha en 911:a trots allt.HelectriC skrev:Ja, det är lite så jag känner också. Den 4S jag speccade upp kom på nästan dubbelt av vad jag betalade för MS 75D och det känns lite väl saftigt.helix skrev:Skumt med InnoDrive. Har inte själv testat, men efter det jag läst så har jag fått för mig att det skulle vara lane keeping osv där den håller bilen i mitten av filen.
Nä, testbilarna brukar vara ganska välmatade med lull-lull så den hade säkert bakaxelstyrning också med tanke på att den verkar haft det mesta annat och 18-vägs stolarna osv.
Även om Porschen är bättre i kurvorna än Teslorna så skulle jag nog ändå vara lite besviken om jag köpte en 4S och gick ner i prestanda givet prislappen man ändå betalar.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5466
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Du tror inte på ett liv efter detta va?Verdi skrev:Nu svär jag i kyrkan men om jag ska köpa en Porsche så vill jag nog hellre ha en 911:a trots allt.HelectriC skrev:Ja, det är lite så jag känner också. Den 4S jag speccade upp kom på nästan dubbelt av vad jag betalade för MS 75D och det känns lite väl saftigt.helix skrev:Skumt med InnoDrive. Har inte själv testat, men efter det jag läst så har jag fått för mig att det skulle vara lane keeping osv där den håller bilen i mitten av filen.
Nä, testbilarna brukar vara ganska välmatade med lull-lull så den hade säkert bakaxelstyrning också med tanke på att den verkar haft det mesta annat och 18-vägs stolarna osv.
Även om Porschen är bättre i kurvorna än Teslorna så skulle jag nog ändå vara lite besviken om jag köpte en 4S och gick ner i prestanda givet prislappen man ändå betalar.
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Taycan verkar imponera vid hög fart. I testet nedan kommer den i princip lika långt som EPA räckvidden, och då körde de mestadels 150 km/h i 7 graders temperatur. En Tesla Model 3 lr rwd som kördes parallellt kom visserligen längre, men skilladen var bara två mil. Porsche tycks ha koll på grejerna trots allt. Imponerande!
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Porschen har väl värmepump också? Gör nog skillnad i den temperaturen.iAkita skrev:Taycan verkar imponera vid hög fart. I testet nedan kommer den i princip lika långt som EPA räckvidden, och då körde de mestadels 150 km/h i 7 graders temperatur. En Tesla Model 3 lr rwd som kördes parallellt kom visserligen längre, men skilladen var bara två mil. Porsche tycks ha koll på grejerna trots allt. Imponerande!
Låter ändå märkligt att de kommer så nära EPA under de förhållandena. Vad är det då som gör att EPA är så lågt?
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Teslan ligger ju på ettans växel hela tiden.iAkita skrev:Taycan verkar imponera vid hög fart. I testet nedan kommer den i princip lika långt som EPA räckvidden, och då körde de mestadels 150 km/h i 7 graders temperatur. En Tesla Model 3 lr rwd som kördes parallellt kom visserligen längre, men skilladen var bara två mil. Porsche tycks ha koll på grejerna trots allt. Imponerande!
Dessutom testade de en bakhjulsdriven Tesla.
Kan tänka mig att en 4wd Tesla är bättre, eftersom det är olika utväxling på fram och bakmotorn.
Porsche lägger ju i tvåan i högre farter.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Ja, visst är det märkligt! Jag kan bara komma på två anledningar. Den första är att förbrukningssiffrorna inkluderar laddförluster kanske har Taycan ovanligt ineffektiv AC-laddning? Den andra är att tillverkarna ges möjlighet att justera räckviddssiffrorna så att de bättre reflekterar vad man kan förväntas uppnå vid verklig körning. En av de tillåtna metoderna är att de delar den testade räckvidden vid stadskörning med 0.7, och multiplicerar den testade räckvidden på "highway" med 0.7. Det gör såklart väldigt stor skillnad om tillverkarna väljer att utnyttja dessa möjligheter eller inte. Det skulle även förklara varför vissa bilar med lätthet kommer lika långt eller längre än EPA-räckvidden även vid dåliga förhållanden och flera mil längre vid bra förhållanden (till exempel Kia e-Niro, Hyundai Kona, m.fl.), medan andra har svårt att nå EPA-räckvidden även vid bra förhållanden.Verdi skrev:Porschen har väl värmepump också? Gör nog skillnad i den temperaturen.iAkita skrev:Taycan verkar imponera vid hög fart. I testet nedan kommer den i princip lika långt som EPA räckvidden, och då körde de mestadels 150 km/h i 7 graders temperatur. En Tesla Model 3 lr rwd som kördes parallellt kom visserligen längre, men skilladen var bara två mil. Porsche tycks ha koll på grejerna trots allt. Imponerande!
Låter ändå märkligt att de kommer så nära EPA under de förhållandena. Vad är det då som gör att EPA är så lågt?
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Slipstreamade dom bakom Teslan? Ser nästan ut så på videon.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
det som är intressant med videon är inte detaljerna, men faktum att Taycan inte är så dålig på räckvidd som det först blev basunerat ut i media. Skönt att se att Porschen går att köra fort på autobahn. Över 30 mil i 150 är bra tycker jag!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Det är väl så man kör en Porsche? Tills kurvan innan målrakan...taliz skrev:Slipstreamade dom bakom Teslan? Ser nästan ut så på videon.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Om dom nu slipstreamar så gör det galet mkt. Lätt dubbel range.HelectriC skrev:det som är intressant med videon är inte detaljerna, men faktum att Taycan inte är så dålig på räckvidd som det först blev basunerat ut i media. Skönt att se att Porschen går att köra fort på autobahn. Över 30 mil i 150 är bra tycker jag!
Men visst går det då att köra långt, gäller bara att hitta någon annan som ska samma väg samma tid i samma hastighet.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
taliz skrev:Om dom nu slipstreamar så gör det galet mkt. Lätt dubbel range.HelectriC skrev:det som är intressant med videon är inte detaljerna, men faktum att Taycan inte är så dålig på räckvidd som det först blev basunerat ut i media. Skönt att se att Porschen går att köra fort på autobahn. Över 30 mil i 150 är bra tycker jag!
Men visst går det då att köra långt, gäller bara att hitta någon annan som ska samma väg samma tid i samma hastighet.
Jag kollade lite på klippet men såg ingen slipstreaming.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7258
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Nja, med realistiska avstånd mellan bilarna är effekten tämligen liten, och inte ens med extrem slipstreaming halverar man förbrukningen.taliz skrev:Om dom nu slipstreamar så gör det galet mkt. Lätt dubbel range.
Mythbusters testade detta bakom en stor lastbil och nådde som mest 39% minskning av förbrukning vid 88km/h, då låg dom 3m bakom lastbilen.
Bakom en M3 i 150km/h med någorlunda säkert avstånd kan effekten nog inte bli mer än några fåtal procent.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Du har koll på hur nära man måste ligga för att få en effekt utav slipstreaming ? Att ligga bakom någon kan ge ännu sämre räckvidd beroende på hur turbulent luften är från baken.taliz skrev:Om dom nu slipstreamar så gör det galet mkt. Lätt dubbel range.HelectriC skrev:det som är intressant med videon är inte detaljerna, men faktum att Taycan inte är så dålig på räckvidd som det först blev basunerat ut i media. Skönt att se att Porschen går att köra fort på autobahn. Över 30 mil i 150 är bra tycker jag!
Men visst går det då att köra långt, gäller bara att hitta någon annan som ska samma väg samma tid i samma hastighet.
Intressant att du försöker hitta fel
Re: Porsche Taycan (Mission E)
De testade väl inte med en elbil, då de gjorde testet 2007? De kom fram till 60% minskning av luftmotstånd vid 3m avstånd till lastbilen, 21% vid sju billängder. Ger märkbar effekt med elbil.fth skrev:Nja, med realistiska avstånd mellan bilarna är effekten tämligen liten, och inte ens med extrem slipstreaming halverar man förbrukningen.taliz skrev:Om dom nu slipstreamar så gör det galet mkt. Lätt dubbel range.
Mythbusters testade detta bakom en stor lastbil och nådde som mest 39% minskning av förbrukning vid 88km/h, då låg dom 3m bakom lastbilen.
Bakom en M3 i 150km/h med någorlunda säkert avstånd kan effekten nog inte bli mer än några fåtal procent.
/fth
Elbilist sedan 2014
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7258
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Nej, det var förstås en fossil, och jag har själv utnyttjat detta bakom lastbil när jag har kört med släp med min X, det ger absolut märkbar effekt på förbrukningen.Klintan skrev:De testade väl inte med en elbil, då de gjorde testet 2007? De kom fram till 60% minskning av luftmotstånd vid 3m avstånd till lastbilen, 21% vid sju billängder. Ger märkbar effekt med elbil.fth skrev:Nja, med realistiska avstånd mellan bilarna är effekten tämligen liten, och inte ens med extrem slipstreaming halverar man förbrukningen.taliz skrev:Om dom nu slipstreamar så gör det galet mkt. Lätt dubbel range.
Mythbusters testade detta bakom en stor lastbil och nådde som mest 39% minskning av förbrukning vid 88km/h, då låg dom 3m bakom lastbilen.
Bakom en M3 i 150km/h med någorlunda säkert avstånd kan effekten nog inte bli mer än några fåtal procent.
/fth
Men dubbel räckvidd bakom en M3 i 150km/h? Not so much
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Porsche Taycan (Mission E)
men det gjorde dom intetaliz skrev:Om dom nu slipstreamar så gör det galet mkt. Lätt dubbel range.HelectriC skrev:det som är intressant med videon är inte detaljerna, men faktum att Taycan inte är så dålig på räckvidd som det först blev basunerat ut i media. Skönt att se att Porschen går att köra fort på autobahn. Över 30 mil i 150 är bra tycker jag!
Men visst går det då att köra långt, gäller bara att hitta någon annan som ska samma väg samma tid i samma hastighet.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Porsche Taycan (Mission E)
jag har lite svårt att förstå varför så många är så negativa! Nu har ju ett oberoende test visat att Porschen faktiskt har helt ok räckvidd under hög hastighet. Är inte det bra? Eller är det återigen bara Tesla som får vara bra?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Stevvee skrev:Du har koll på hur nära man måste ligga för att få en effekt utav slipstreaming ? Att ligga bakom någon kan ge ännu sämre räckvidd beroende på hur turbulent luften är från baken.taliz skrev:Om dom nu slipstreamar så gör det galet mkt. Lätt dubbel range.HelectriC skrev:det som är intressant med videon är inte detaljerna, men faktum att Taycan inte är så dålig på räckvidd som det först blev basunerat ut i media. Skönt att se att Porschen går att köra fort på autobahn. Över 30 mil i 150 är bra tycker jag!
Men visst går det då att köra långt, gäller bara att hitta någon annan som ska samma väg samma tid i samma hastighet.
Intressant att du försöker hitta fel
Menar du att taliz försöker försvara Tesla in absurdum? Skulle han väl inte göra?
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7258
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Precis, det här är ju jättebra, jag har väldigt svårt att förstå hur dom lyckades få en så dålig EPA-siffra.HelectriC skrev:jag har lite svårt att förstå varför så många är så negativa! Nu har ju ett oberoende test visat att Porschen faktiskt har helt ok räckvidd under hög hastighet. Är inte det bra? Eller är det återigen bara Tesla som får vara bra?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Porsche Taycan (Mission E)
Försvara? Teslan kom ju längre trots betydligt billigare bil med mindre batteri.Verdi skrev:Stevvee skrev:Du har koll på hur nära man måste ligga för att få en effekt utav slipstreaming ? Att ligga bakom någon kan ge ännu sämre räckvidd beroende på hur turbulent luften är från baken.taliz skrev:Om dom nu slipstreamar så gör det galet mkt. Lätt dubbel range.HelectriC skrev:det som är intressant med videon är inte detaljerna, men faktum att Taycan inte är så dålig på räckvidd som det först blev basunerat ut i media. Skönt att se att Porschen går att köra fort på autobahn. Över 30 mil i 150 är bra tycker jag!
Men visst går det då att köra långt, gäller bara att hitta någon annan som ska samma väg samma tid i samma hastighet.
Intressant att du försöker hitta fel
Menar du att taliz försöker försvara Tesla in absurdum? Skulle han väl inte göra?
Det jag försöker få fram är om siffrorna för Porschen är realistiska. Jag är fortsatt mkt tveksam till det.
Den förbrukning de visar känns mer rimlig att få runt 110-120kmh.
Det är inte för inte aerodynamik är extremt viktigt för elbilar. Dvs slipstream ger mkt mer påverkan än för en avgasbil.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Mysteriet är hur de lyckades få så hög förbrukning enligt EPA. Taycan är extremt hal, halare än Model 3 faktiskt. "With a drag coefficient of 0.22, the Taycan Turbo possesses the lowest drag of any vehicle in Porsche's current production lineup."taliz skrev:Försvara? Teslan kom ju längre trots betydligt billigare bil med mindre batteri.Verdi skrev:Stevvee skrev:Du har koll på hur nära man måste ligga för att få en effekt utav slipstreaming ? Att ligga bakom någon kan ge ännu sämre räckvidd beroende på hur turbulent luften är från baken.taliz skrev:Om dom nu slipstreamar så gör det galet mkt. Lätt dubbel range.HelectriC skrev:det som är intressant med videon är inte detaljerna, men faktum att Taycan inte är så dålig på räckvidd som det först blev basunerat ut i media. Skönt att se att Porschen går att köra fort på autobahn. Över 30 mil i 150 är bra tycker jag!
Men visst går det då att köra långt, gäller bara att hitta någon annan som ska samma väg samma tid i samma hastighet.
Intressant att du försöker hitta fel
Menar du att taliz försöker försvara Tesla in absurdum? Skulle han väl inte göra?
Det jag försöker få fram är om siffrorna för Porschen är realistiska. Jag är fortsatt mkt tveksam till det.
Den förbrukning de visar känns mer rimlig att få runt 110-120kmh.
Det är inte för inte aerodynamik är extremt viktigt för elbilar. Dvs slipstream ger mkt mer påverkan än för en avgasbil.
Frontarean på Taycan kanske är något större men med ett batteri som är så pass mycket större än Teslans så är jag inte alls förvånad över det här resultatet.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Aerodynamik i all ära men det är som sagt för bilen när den är ensam i luften och kör. Med andra bilar inblandade och speciellt när du har en bil framför så ligger man oftast inte tillräckligt nära för att dra någon nytta utan istället får framförvarandes bils turbulens istället.taliz skrev:Försvara? Teslan kom ju längre trots betydligt billigare bil med mindre batteri.Verdi skrev:Stevvee skrev:Du har koll på hur nära man måste ligga för att få en effekt utav slipstreaming ? Att ligga bakom någon kan ge ännu sämre räckvidd beroende på hur turbulent luften är från baken.taliz skrev:Om dom nu slipstreamar så gör det galet mkt. Lätt dubbel range.HelectriC skrev:det som är intressant med videon är inte detaljerna, men faktum att Taycan inte är så dålig på räckvidd som det först blev basunerat ut i media. Skönt att se att Porschen går att köra fort på autobahn. Över 30 mil i 150 är bra tycker jag!
Men visst går det då att köra långt, gäller bara att hitta någon annan som ska samma väg samma tid i samma hastighet.
Intressant att du försöker hitta fel
Menar du att taliz försöker försvara Tesla in absurdum? Skulle han väl inte göra?
Det jag försöker få fram är om siffrorna för Porschen är realistiska. Jag är fortsatt mkt tveksam till det.
Den förbrukning de visar känns mer rimlig att få runt 110-120kmh.
Det är inte för inte aerodynamik är extremt viktigt för elbilar. Dvs slipstream ger mkt mer påverkan än för en avgasbil.
En lastbil är tacksam att ligga bakom för luften blir väldigt lugn precis bakom då den krossar en stor yta luft.
Jag antar att du inte kört Mc ? Märks tydligt där.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Hade ingen bil i ca 10 år, körde bara mc. Streetfighter dessutom. Så vinddrag är jag inte obekant med om man säger så.Stevvee skrev:Aerodynamik i all ära men det är som sagt för bilen när den är ensam i luften och kör. Med andra bilar inblandade och speciellt när du har en bil framför så ligger man oftast inte tillräckligt nära för att dra någon nytta utan istället får framförvarandes bils turbulens istället.taliz skrev:Försvara? Teslan kom ju längre trots betydligt billigare bil med mindre batteri.Verdi skrev:Stevvee skrev:Du har koll på hur nära man måste ligga för att få en effekt utav slipstreaming ? Att ligga bakom någon kan ge ännu sämre räckvidd beroende på hur turbulent luften är från baken.taliz skrev:Om dom nu slipstreamar så gör det galet mkt. Lätt dubbel range.
Men visst går det då att köra långt, gäller bara att hitta någon annan som ska samma väg samma tid i samma hastighet.
Intressant att du försöker hitta fel
Menar du att taliz försöker försvara Tesla in absurdum? Skulle han väl inte göra?
Det jag försöker få fram är om siffrorna för Porschen är realistiska. Jag är fortsatt mkt tveksam till det.
Den förbrukning de visar känns mer rimlig att få runt 110-120kmh.
Det är inte för inte aerodynamik är extremt viktigt för elbilar. Dvs slipstream ger mkt mer påverkan än för en avgasbil.
En lastbil är tacksam att ligga bakom för luften blir väldigt lugn precis bakom då den krossar en stor yta luft.
Jag antar att du inte kört Mc ? Märks tydligt där.
Hur turbulent luften bakom blir beror just på fordonets aerodynamik. Antar att du tänker på tex F1 där bilarna skapar väldigt mkt turbulens. Deras aerodynamik är ju väldigt avancerad med massvis med vingar som rör upp luften, inte alls jämförbar med vanliga bilar.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Man vill väl hamna i turbulensen? Är väl själva poängen? En bil som Model 3 skapar inte mycket turbulens och därmed väldigt lite sug bakom sig.taliz skrev:
Hur turbulent luften bakom blir beror just på fordonets aerodynamik. Antar att du tänker på tex F1 där bilarna skapar väldigt mkt turbulens. Deras aerodynamik är ju väldigt avancerad med massvis med vingar som rör upp luften, inte alls jämförbar med vanliga bilar.