martinot skrev:taliz skrev:HelectriC skrev:Bodes_dad skrev:Ser onekligen lovande ut. Han någon sett något utlåtande om strålkastarna? Håller helljuset för Norrland i December?
Tyvärr verkar de inte ha matrixfunktion. Det är en av sakerna jag kommer sakna enormt från Polestar om jag väljer att sälja den.
Inte prestandan och körglädjen då?
Ioniq 5 verkar ju vara mer som ID4 et al, en bil man åker…
Jo, utan att ha testat den, så verkar den ju på pappret vara potentiellt långt ifrån M3/MY AWD LR (därav att jag tidigare i tråden inte förstod de som ställde den emot Teslas Performance-modeller).
Som du är inne på så tror jag dessa Ioniq och KIA främst kommer slå mot VAG ID, Skoda Enyaq (och andra MEB-bilar) och Nissan Ariya (och i
mindre grad mot Tesla).
Jag tror du tar fel, om jag är någon form för lackmustest, så kommer nog Ioniq 5 att sno en del potentiella MY-kunder.
När jag la in reservation på en MY för ungefär 2 år sedan, så fanns inga riktiga konkurrenter.
Hoppet var då att få leverans av en MY ungefär nu (late Q2 -21), dryga året efter USA.
Sen blev första halvår -21 till andra halvår -21 till början 2022, och nu senast Texas-leverans av MY till Europa.
Jag började leta ersättning, Skoda blev för dyr; 50k skillnad med AWD och utrustning jag vill ha. Den skillnaden i pris tycker jag SuC och Teslas drivlina är värt.
Sen iD4, tyckte jag var för tråkig, och priset spelade inte på lag mot Tesla.
Sen kommer Ioniq 5. AWD, HUD, V2L och lagom storlek. När då skillnaden mot MY LR är 150k, så tycker jag kanske inte SuC och drivlinan är värt det, och det är första gången jag känt så.
För många av oss som får betala bilen med privata, skattade medel, så är 150k mååånga pengar.
Och när den (Ioniq 5) kommer fungera 100% i det dagliga, och med bara 3 timmar längre färdtid till Portugal 1 gång om året, så är valet en no-brainer för mig.
Ioniq 5 säljs nu på -40kkr kampanj. Tycker jag bilen är usel, så säljer jag den för 110kkr billigare än en ny 6 månader senare.
Det ser jag som en testkörning helt utan ekonomiska risker.