Förboka din Ioniq 5

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av taliz »

HelectriC skrev:
Bodes_dad skrev:
Ser onekligen lovande ut. Han någon sett något utlåtande om strålkastarna? Håller helljuset för Norrland i December?
Tyvärr verkar de inte ha matrixfunktion. Det är en av sakerna jag kommer sakna enormt från Polestar om jag väljer att sälja den.
Inte prestandan och körglädjen då?
Ioniq 5 verkar ju vara mer som ID4 et al, en bil man åker…
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

taliz skrev:
HelectriC skrev:
Bodes_dad skrev:
Ser onekligen lovande ut. Han någon sett något utlåtande om strålkastarna? Håller helljuset för Norrland i December?
Tyvärr verkar de inte ha matrixfunktion. Det är en av sakerna jag kommer sakna enormt från Polestar om jag väljer att sälja den.
Jo, utan att ha testat den, så verkar den ju på pappret vara potentiellt långt ifrån M3/MY AWD LR (därav att jag tidigare i tråden inte förstod de som ställde den emot Teslas Performance-modeller).

Som du är inne på så tror jag dessa Ioniq och KIA främst kommer slå mot VAG ID, Skoda Enyaq (och andra MEB-bilar) och Nissan Ariya (och i mindre grad mot Tesla).
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

HelectriC skrev:
Bodes_dad skrev:
Samma här. Det är väl än så länge enda nackdelen jag ser med Ioniq 5. Men det är ingen deal-breaker, för jag kör nästan aldrig i mörker längre. De gångerna jag tar bilen kan jag oftast vänta tills det är ljust. För mig är det i så fall viktigare att helljuset i sig är bra. Och det går i ju värsta fall att komplettera med en led-ramp.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Bjelke skrev:
HelectriC skrev:
Bodes_dad skrev:
Borde inte Matrix bli branschstandard snart? :)
En klassisk prisfråga i relation till nyttan för alla (än så länge är det extremt dyra att tillverka, men om 5-10 år så är säkert läget annorlunda).
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
heldiggrisen
elbilist

Inlägg av heldiggrisen »

martinot skrev:
taliz skrev:
HelectriC skrev:
Bodes_dad skrev:
Jo, utan att ha testat den, så verkar den ju på pappret vara potentiellt långt ifrån M3/MY AWD LR (därav att jag tidigare i tråden inte förstod de som ställde den emot Teslas Performance-modeller).

Som du är inne på så tror jag dessa Ioniq och KIA främst kommer slå mot VAG ID, Skoda Enyaq (och andra MEB-bilar) och Nissan Ariya (och i mindre grad mot Tesla).
Jag tror du tar fel, om jag är någon form för lackmustest, så kommer nog Ioniq 5 att sno en del potentiella MY-kunder.
När jag la in reservation på en MY för ungefär 2 år sedan, så fanns inga riktiga konkurrenter.
Hoppet var då att få leverans av en MY ungefär nu (late Q2 -21), dryga året efter USA.
Sen blev första halvår -21 till andra halvår -21 till början 2022, och nu senast Texas-leverans av MY till Europa.
Jag började leta ersättning, Skoda blev för dyr; 50k skillnad med AWD och utrustning jag vill ha. Den skillnaden i pris tycker jag SuC och Teslas drivlina är värt.
Sen iD4, tyckte jag var för tråkig, och priset spelade inte på lag mot Tesla.

Sen kommer Ioniq 5. AWD, HUD, V2L och lagom storlek. När då skillnaden mot MY LR är 150k, så tycker jag kanske inte SuC och drivlinan är värt det, och det är första gången jag känt så.

För många av oss som får betala bilen med privata, skattade medel, så är 150k mååånga pengar.

Och när den (Ioniq 5) kommer fungera 100% i det dagliga, och med bara 3 timmar längre färdtid till Portugal 1 gång om året, så är valet en no-brainer för mig.

Ioniq 5 säljs nu på -40kkr kampanj. Tycker jag bilen är usel, så säljer jag den för 110kkr billigare än en ny 6 månader senare.
Det ser jag som en testkörning helt utan ekonomiska risker.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

En viss konkurrens finns alltid emellan nästan alla bilmodeller (inom en viss rimlighetsgrad). Finns en orsak till att jag poängterade MINDRE grad ovan.

En orsak till att vi haft så stora "hopp" på BEV-sidan är just pga. att utbudet varit så extremt litet och svagt jämfört med på ICE-sidan.

Det har lett till att många köpt dyrare, och/eller väldigt annorlunda typer bilar (för Teslas bilar är även konceptuellt annorlunda, och vänder sig tydligt till en viss typ av "bleeding edge"-personer) än vad de normalt skulle gjort om de valt en ICE-bil.

I takt med att volymen på BEV går upp, och marknaden växer, så kommer även utbudet att öka. I takt med att utbudet kommer öka och det kommer fler olika typer av BEV-modeller än tidigare, så kommer dessa (precis som på ICE-sidan) nischa sig emot väldigt olika kundkategorier. Då kommer vi också få se ett betydligt mindre hopp av kunder som helt skiftar både priskategori, och modellkategori. Detta är alltså en fullt naturlig utvecklingen när en marknad växer att fler modeller skapas som bättre tilltalar respektive olika typer av kundgrupper.

De som jag tror kommer främst att känna på konkurrensen (även alla kommer få göra det) från koreanerna tror jag är just VAG (VW ID, Skoda, etc.) och Nissan (och kineserna).

Bilar som Tesla, Polestar och även VAG-bilar som e-tron och Taycan har en lite annorlunda profil och kundgrupp, och jag ser inte de som bilar och varumärken som kommer konkurrera i lika stor grad med KIA och Hyundai som ID, Enyaq och Ariya kommer direkt att göra head-to-head.
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
Bild
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

heldiggrisen skrev:
Och när den (Ioniq 5) kommer fungera 100% i det dagliga, och med bara 3 timmar längre färdtid till Portugal 1 gång om året, så är valet en no-brainer för mig.
Hur kommer du fram till den siffran? Allt vi vet idag tyder på att Ioniq 5 kommer slå MY kraftigt på fingrarna när det kommer till snabbladdning. Eller tänkte du på avsaknaden av ett vettigt laddnätverk? I så fall är det ju förhoppningsvis ett övergående problem om du tänker behålla bilen några år. Problemet finns väl i så fall huvudsakligen i norra Sverige och i södra Europa.
Sista gången jag behövde åka ner till Tyskland var i januari 2020. Då fanns det fortfarande bara ett fåtal laddare med vettig laddeffekt, och färden krävde noggrann planering. Idag skulle jag bara kunna åka utan att fundera på var jag ska ladda. Sist jag kollade fanns det ett 40-tal laddare med mer än 100kW effekt i omedelbar anslutning till motorvägen, eller 60-70 om man kan tänka sig en liten omväg. Det är i stort sett samma antal laddare som det finns bensinstationer. Nere i Europa händer det extremt mycket just nu.
Mickep

Inlägg av Mickep »

Skall bli riktigt intressant med tester (ex bjorn nyland) och långtidsrapporter. ioniq 5 är ju nästan 5 år efter model 3 så liknande bilar var ju menade att komma.
Hur bra är den i verklighet.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

taliz skrev:
HelectriC skrev:
Bodes_dad skrev:
Det återstår att se hur Ionic 5 är att köra. Polestar är fantastisk att köra aktivt, men ska jag vara ärlig så är det ganska sällan jag kör den på det vis den förtjänar. För det mesta är familjen med på långresor och då kvittar det egentligen eftersom hela bilen blir nerspydd om jag ska köra på det viset ;)
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

HelectriC skrev:
taliz skrev:
HelectriC skrev:
Bodes_dad skrev:
Det återstår att se hur Ionic 5 är att köra. Polestar är fantastisk att köra aktivt, men ska jag vara ärlig så är det ganska sällan jag kör den på det vis den förtjänar. För det mesta är familjen med på långresor och då kvittar det egentligen eftersom hela bilen blir nerspydd om jag ska köra på det viset ;)
Har du inga pendlingsresor att göra (om inte annat post china19-vaccinering), eller andra tillfällen när du själv kör bilen (handla, sport, träning, etc.)?
Bild
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Är det så säkert att inte Ioniq 5 också förmedlar ett vist körglädje? Med AWD accar den ju tydligen rätt så friskt. Och med tanke på att bilen faktiskt är relativt lätt för att vara en elbil så kanske den inte är så himla tråkig att köra ändå. Den har ju i alla fall ett sport-läge för att koppla bort den artificiella ICE-trögheten. Annars, dvs om man gillar jätteprestanda, får man väl ta en EV6 då.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Generellt så har väl inte Hyundai eller KIA varit kända för körglädje, men i detta fallet är det ju svårt att säga exakt utan att ha provkört bilarna.

(Är en av många orsaker till att jag personligen inte köper bilar som jag inte provkört.)
Bild
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

mati skrev:
Är det så säkert att inte Ioniq 5 också förmedlar ett vist körglädje? Med AWD accar den ju tydligen rätt så friskt. Och med tanke på att bilen faktiskt är relativt lätt för att vara en elbil så kanske den inte är så himla tråkig att köra ändå. Den har ju i alla fall ett sport-läge för att koppla bort den artificiella ICE-trögheten. Annars, dvs om man gillar jätteprestanda, får man väl ta en EV6 då.
Jag hoppas självklart Ionic 5 får en viss körglädje, men jag har ytterst svårt att tro att den matchar Polestar 2 med öhlinsdämpare och brembobromsar, jag tror de två bilarna kommer upplevas ganska annorlunda, fördelar och nackdelar med båda två. Det som antagligen är positivt med Ionic 5 jämfört med en del andra bilar i samma klass är iaf att den har aningen lägre markfrigång och borde då gunga mindre. Men det finns exempel där markfrigången inte spelar någon roll alls, så det återstår att se det också.

Edit: körglädje är inte bara prestanda!
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

HelectriC skrev:
Såklart inte. Det är därför jag nämnde den relativt låga vikten. En lättare bil har teoretiskt mer potential att den kan upplevas som rolig att köra än en tung bil. Om man tar e-tron till exempel så accar den ju rätt bra (med boost aktiverad) men jag upplever den ändå som inte särskilt rolig att köra. Den är helt enkelt för tung för det. Det är inte skojigt att baxa runt 2,7 ton på slingriga vägar, oavsett hur många hästar den har. E-Golfen är ett helt ton lättare och mycket roligare att köra tycker jag, trots dess i jämförelse begränsade fartresurser. Med det sagt så är Ioniq 5 troligen inte byggd för att vara rolig. Men vi får väl avvakta och se. Den kanske överraskar även i den punkten.
heldiggrisen
elbilist

Inlägg av heldiggrisen »

mati skrev:
heldiggrisen skrev:
Hur kommer du fram till den siffran? Allt vi vet idag tyder på att Ioniq 5 kommer slå MY kraftigt på fingrarna när det kommer till snabbladdning. Eller tänkte du på avsaknaden av ett vettigt laddnätverk? I så fall är det ju förhoppningsvis ett övergående problem om du tänker behålla bilen några år. Problemet finns väl i så fall huvudsakligen i norra Sverige och i södra Europa.
Sista gången jag behövde åka ner till Tyskland var i januari 2020. Då fanns det fortfarande bara ett fåtal laddare med vettig laddeffekt, och färden krävde noggrann planering. Idag skulle jag bara kunna åka utan att fundera på var jag ska ladda. Sist jag kollade fanns det ett 40-tal laddare med mer än 100kW effekt i omedelbar anslutning till motorvägen, eller 60-70 om man kan tänka sig en liten omväg. Det är i stort sett samma antal laddare som det finns bensinstationer. Nere i Europa händer det extremt mycket just nu.
Jag använde ABRP. 35,5h vs 38,5h.
Nu verkar det som Ioniq 5 har en hyfsat bra laddprofil med 200kW+ mellan 20% och 50% på 800v laddstation.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

mati skrev:
HelectriC skrev:
Såklart inte. Det är därför jag nämnde den relativt låga vikten. En lättare bil har teoretiskt mer potential att den kan upplevas som rolig att köra än en tung bil. Om man tar e-tron till exempel så accar den ju rätt bra (med boost aktiverad) men jag upplever den ändå som inte särskilt rolig att köra. Den är helt enkelt för tung för det. Det är inte skojigt att baxa runt 2,7 ton på slingriga vägar, oavsett hur många hästar den har. E-Golfen är ett helt ton lättare och mycket roligare att köra tycker jag, trots dess i jämförelse begränsade fartresurser. Med det sagt så är Ioniq 5 troligen inte byggd för att vara rolig. Men vi får väl avvakta och se. Den kanske överraskar även i den punkten.
Håller med. En orsak till att jag tycker M3, även om den har sämre acceleration och klenare effekt, är enormt mycket roligare och har mycket mer körglädje än MS och MX (som jag också kört en hel del). Man märker stor skillnad genom att den har kortare hjulbas (smidigare och agilare i svängar och på kurviga vägar), mer än ett halvt ton lättare (1 726 kg vs 2267 kg), bättre kontakt med vägen och direktare styrkänsla i ratten. Inte lika skön att kryssa fram timtals på motorväg som MS/MX, men grymt kul bil att köra till vardags!
Bild
Swede1

Inlägg av Swede1 »

mati skrev:
HelectriC skrev:
Testa en bmw i3s om du vill ha körglädje, eller en alfa romeo 4c, kolfiberkarosser, lätta, behöver ingen jättemotor för att trycka dig ut ur kurvan. :-) Ionic ser ut som den kan vara rolig att köra med hjulen i varje hörn och fyrhjulsdrift. Men den får inte vara för tung.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Swede1 skrev:
mati skrev:
HelectriC skrev:
Testa en bmw i3s om du vill ha körglädje, eller en alfa romeo 4c, kolfiberkarosser, lätta, behöver ingen jättemotor för att trycka dig ut ur kurvan. :-) Ionic ser ut som den kan vara rolig att köra med hjulen i varje hörn och fyrhjulsdrift. Men den får inte vara för tung.
Jag har haft en Mazda Miata ett tag. Den har sannerligen ingen sportbilsprestanda, men den väger skit och ingenting. En bil helt utan finesser, allt för att spara vikt. Och den bilen var helt klart den roligaste jag någonsin haft. Tyvärr blir jag lätt åksjuk, även om jag själv sitter bakom ratten. Det roliga varade alltså aldrig särskilt länge. :oops:
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Swede1 skrev:
mati skrev:
HelectriC skrev:
Jag har haft en Mazda Miata ett tag. Den har sannerligen ingen sportbilsprestanda, men den väger skit och ingenting. En bil helt utan finesser, allt för att spara vikt. Och den bilen var helt klart den roligaste jag någonsin haft. Tyvärr blir jag lätt åksjuk, även om jag själv sitter bakom ratten. Det roliga varade alltså aldrig särskilt länge. :oops:
Den är också ganska lik en Smart Roadster som jag hade i många år, löjligt kul bil att köra på småvägar :mrgreen:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Snygg?
Ioniq 5.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Zalman3 skrev:
Snygg?
Ioniq 5.jpg
Svårt att bedöma. Inget bra foto för det. Inte den vinkel som man normalt betraktar en bil ifrån (om man inte åker drönare).
Bild
Mickep

Inlägg av Mickep »

Ser snygg ut. Men smaken är som baken. Vissa bilar ser bättre ut från en viss vinkel. Finns betydligt fulare.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

Den är väl ok. Frågan är hur det står till med ljuddämpning och upplevd kvalitet. Är ju trots allt en Hyundai och även om Hyundai är inne på en klassresa uppåt så är de inte riktigt framme. Eller? Ja den frågan återstår väl att få svar på.

En annan sak är att det är sjukt att den ses som "billig". Elbilar har verkligen gjort många fartblinda vad gäller priserna. En bil som börjar på nära en halv miljon är inte billig. Visst får man bidrag och visst sparar man en del på bränsle. Men ändå. Det är ju inte ens en fullstor kärra utan en mellanklass-SUV. Om ens det? Är den lika stor som en XC60?
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

MWall skrev:
Den är väl ok. Frågan är hur det står till med ljuddämpning och upplevd kvalitet. Är ju trots allt en Hyundai och även om Hyundai är inne på en klassresa uppåt så är de inte riktigt framme. Eller? Ja den frågan återstår väl att få svar på.

En annan sak är att det är sjukt att den ses som "billig". Elbilar har verkligen gjort många fartblinda vad gäller priserna. En bil som börjar på nära en halv miljon är inte billig. Visst får man bidrag och visst sparar man en del på bränsle. Men ändå. Det är ju inte ens en fullstor kärra utan en mellanklass-SUV. Om ens det? Är den lika stor som en XC60?
Ja helt klart så har kartan ritats om, ett tag till också som det verkar...
För bara några år sedan så var ju taket kring 400 tusen...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Lättare att acceptera 500.000 i Norge när en vilken som helst tråk-diesel familjebil kostar 700.000 här. Jag förstår verkligen de som tvivlar i Sverige. Tveksamt om jag hade kört elbil om jag bott i Sverige. Att betala dubbelt så mycket för en elbil kontra fossil hade nog tagit emot en hel del.
Model 3-24/Polestar 3-24
Skriv svar