Nu har januaris försäljning kommit och den var 80 966 vilket är en ökning med 43% jämfört med februari förra året vilket visar att liknande ökning som januari kan vi nog inte förvänta oss hela året. Dock så är laddbara bilar redan uppe på 1,1% av världens försäljning och den lär inte minska de kommande månaderna. Denna månaden sålde Nissan Leaf bäst med 6339 leveranser och med en lång kö av köpare lär inte försäljningen minska de kommande månaderna. Det var inte tillräckligt för att ta förstaplatsen men om inte BAIC EC-series gör en riktigt bra månad i mars så lär Leaf ta förstaplatsen. I Europa stod REX endast för 28% av BMW i3 försäljningen så de flesta verkar inte tycka räckviddsförlängare nödvändig, hur siffran är för världen verkar det inte finnas siffror på.
Enligt sidans uppskattning så lyckades Model 3 komma med på Top 10 men då Tesla i princip aldrig rapporterar leveranser i USA så får vi vänta några dagar innan vi har säkra siffror för Q1. Renault Zoe lyckades ock#å klättra upp på Top 10 och hamna på nionde plats.
Tittar vi på BEV/PHEV så behåller BEV 56% av marknaden vilket är ett tapp jämfört med förra året, får se hur det ändras framöver.
BAIC EC-Series 11 990(1)
Nissan Leaf 10 805(4)
BYD Song 7 099 (9)
Toyota Prius PHEV 6 856(3)
JAC iEV6/7E/S 6424 (13)
BYD Qin 6355 (17)
BMW i3 4887(8)
Mitsubishi Outlander PHEV 4722(14)
Renault Zoe 4511 (7)
Tesla Model 3 4360(...)
Hos tillverkarna återtog BYD förstaplatsen samtidigt som BAIC tack vare sin sämsta månad på ett år föll ner på tredjeplats. Nissan klättrade tre placeringar och hade sina bästa siffror på 11 månader. Toyota klättrade en placering och Renault tog sig tillbaka till top 10.
BYD 15 430
BMW 13 899
BAIC 13 146
Nissan 11 272
Tesla 10 729
Volkswagen 9 851
Roewe 7 725
Toyota 6 856
JAC 6 673
Renault 5 877
http://ev-sales.blogspot.se/2018/03/glo ... 8.html?m=0