Jaguar I-Pace

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Verdi

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Verdi »

danni skrev:
Verdi skrev:
Legato skrev:
Mickep skrev:
Nu påstår en att den planerar en prestanda version som kan göra 0-100 på 1.8 sekunder.
Men de tvekar eftersom de inte tror att någon kommer efterfråga det, eller närmare sagt använde det mer än några gånger. (folk skiter väl på sig eller liknande kanske de tror) Det alltså på en familjebil (typ suv) cross over.
vad kommer model x att svara? Även om det är möjligt, är det önskvärt?
Clickbait / Mycket snack och lite verkstad säger jag. "Vi kan absolut bygga en som är 0,1 sek snabbare än Teslas nya Roadster, vi vill bara inte". Jo pyttsan.

Det är klart de kan. Varför skulle de inte kunna det? Tror du ingenjörerna på Tesla är genier som saknar motstycke? Det svåra är ju att få lönsamhet i det. Vill tillräckligt många köpa till ett pris som täcker kostnaderna?
Jag tror att ingenjörerna på Tesla har ett enormt försprång i och med deras arbete på befintliga bilar, Ludicrous Mode, osv. Siffrorna de uppgett för Tesla Roadster är helt otroliga, de är definitivt och frestar på fysikens gränser. Det finns biltillverkare som säljer bilar för 10-30 miljoner styck som inte lyckats. Att Jaguar skulle få en högbyggd, stor och tung SUV att accelerera på samma sätt, det vet jag inte om jag tycker det är så troligt. Framförallt är ju hela grejen med "vi kan men vi vill faktiskt inte sådeså na-nana-na-naaa-naaaa spegel spegel dubbelspegel!" ren lågstadienivå. Särskilt som de inte hänvisar till kostnader eller problem med lönsamhet, utan säger att "det kan faktiskt vara farligt för oerfarna förare, och faktiskt så tröttnar man rätt fort på att accelerera så fort så man får ont i ögonen". Ja, på allvar, snubben från Jaguar sa i stort sett så.
Nu finns ju inte Tesla Roadster heller iofs men när den kommer så lär den göra ärliga 0-100 på ca 2,3 sekunder (ja, jag vet att 0-60mph med 1 foot rollout sägs vara på 1,9 sek). Vilket är riktigt bra såklart. Flera tiondelar snabbare än en Dodge Demon som lär göra 0-100 på ca 2,5 sek. :)

På det temat. Om Bugatti ville skulle de ju kunna göra en bil som accelererar snabbare än en Dodge Demon. Kolla bara på hembyggena i "Street Outlaws" på Discovery. Det är inga mångmiljonbudgetar där direkt. De smäller på med feta däck, stora V8:or och kompressorer. Enkelt och effektivt. Så när du säger att Bugatti (eller vem du nu menar) har "misslyckats" så är det ju inte riktigt sant för det förutsätter att deras mål var att bygga en sådan bil. Acceleration från stillastående är inte så himla intressant egentligen. Inte i Europa iaf. I USA har de dock en annan tradition.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10496
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Legato »

Verdi skrev:
Legato skrev:
Mickep skrev:
Nu påstår en att den planerar en prestanda version som kan göra 0-100 på 1.8 sekunder.
Men de tvekar eftersom de inte tror att någon kommer efterfråga det, eller närmare sagt använde det mer än några gånger. (folk skiter väl på sig eller liknande kanske de tror) Det alltså på en familjebil (typ suv) cross over.
vad kommer model x att svara? Även om det är möjligt, är det önskvärt?
Clickbait / Mycket snack och lite verkstad säger jag. "Vi kan absolut bygga en som är 0,1 sek snabbare än Teslas nya Roadster, vi vill bara inte". Jo pyttsan.

Det är klart de kan. Varför skulle de inte kunna det? Tror du ingenjörerna på Tesla är genier som saknar motstycke? Det svåra är ju att få lönsamhet i det. Vill tillräckligt många köpa till ett pris som täcker kostnaderna?
Suck. Ja det är klart att de kan göra det om de skulle allokera massor av tid och resurser. Det intressanta är om de faktiskt har några sådana planer överhuvudtaget.

För mig är det helt uppenbart att de återigen (precis som accelerationstestet mot Model X) vill "pika" storebror. Tror du på fullt allvar att det är en slump att de angav en tid som var exakt 1/10 snabbare än roadstern?

Tror det är ganska smart tom, sådana uttalanden ger massor av gratis publicitet. Det är ju ett click bait utan dess like som ingen bil-onlinetidning
kommer kunna låta bli att skriva om. Uppenbarligen finns det tom folk som tror de menar allvar, då är det ju dubbelt smart :roll:
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Verdi

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Verdi »

Legato skrev:
Verdi skrev:
Legato skrev:
Mickep skrev:
Nu påstår en att den planerar en prestanda version som kan göra 0-100 på 1.8 sekunder.
Men de tvekar eftersom de inte tror att någon kommer efterfråga det, eller närmare sagt använde det mer än några gånger. (folk skiter väl på sig eller liknande kanske de tror) Det alltså på en familjebil (typ suv) cross over.
vad kommer model x att svara? Även om det är möjligt, är det önskvärt?
Clickbait / Mycket snack och lite verkstad säger jag. "Vi kan absolut bygga en som är 0,1 sek snabbare än Teslas nya Roadster, vi vill bara inte". Jo pyttsan.

Det är klart de kan. Varför skulle de inte kunna det? Tror du ingenjörerna på Tesla är genier som saknar motstycke? Det svåra är ju att få lönsamhet i det. Vill tillräckligt många köpa till ett pris som täcker kostnaderna?
Suck. Ja det är klart att de kan göra det. Det intressanta är om de faktiskt har några sådana planer överhuvudtaget.

För mig är det helt uppenbart att de återigen (precis som accelerationstestet mot Model X) vill "pika" storebror. Tror du på fullt allvar att det är en slump att de angav en tid som var exakt 1/10 snabbare än roadstern?

Tror det är ganska smart tom, sådana uttalanden ger massor av gratis publicitet. Det är ju ett click bait utan dess like som ingen bil-onlinetidning
kommer kunna låta bli att skriva om. Uppenbarligen finns det tom folk som tror de menar allvar, då är det ju dubbelt smart :roll:

Nej det har de nog antagligen inte. :)
p1457
elbilist
Inlägg: 299
Blev medlem: 29 nov 2017 00:51

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av p1457 »

https://www.expressen.se/motor/bilteste ... antningar/

Provkörning i expressen. Lite lustigt att tesla inte nämns med ett enda ord.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10496
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Legato »

p1457 skrev:
https://www.expressen.se/motor/bilteste ... antningar/

Provkörning i expressen. Lite lustigt att tesla inte nämns med ett enda ord.
Han hatar Tesla och verkar omåttligt inkompetent. Orkade inte ens läsa artikeln denna gång, den inleds med "Det är den första elbilen från en etablerad biltillverkare"... En motorjournalist som aldrig hört talas om Leaf, i3, Zoe eller Bolt. Magiskt...
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Verdi

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Verdi »

Legato skrev:
p1457 skrev:
https://www.expressen.se/motor/bilteste ... antningar/

Provkörning i expressen. Lite lustigt att tesla inte nämns med ett enda ord.
Han hatar Tesla och verkar omåttligt inkompetent. Orkade inte ens läsa artikeln denna gång, den inleds med "Det är den första elbilen från en etablerad biltillverkare"... En motorjournalist som aldrig hört talas om Leaf, i3, Zoe eller Bolt. Magiskt...

Han menar antagligen den första stora elbilen som man kan åka långt i. Den första riktiga utmanaren till Tesla. Iaf så fort de får till ett riktigt nätverk med snabbladdare SuC-style.

Men visst, det finns ett jäkla hat mot Tesla bland bilintresserade. Han är långt ifrån ensam tyvärr.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Geni87 »

Verdi skrev:
Legato skrev:
p1457 skrev:
https://www.expressen.se/motor/bilteste ... antningar/

Provkörning i expressen. Lite lustigt att tesla inte nämns med ett enda ord.
Han hatar Tesla och verkar omåttligt inkompetent. Orkade inte ens läsa artikeln denna gång, den inleds med "Det är den första elbilen från en etablerad biltillverkare"... En motorjournalist som aldrig hört talas om Leaf, i3, Zoe eller Bolt. Magiskt...

Han menar antagligen den första stora elbilen som man kan åka långt i. Den första riktiga utmanaren till Tesla. Iaf så fort de får till ett riktigt nätverk med snabbladdare SuC-style.

Men visst, det finns ett jäkla hat mot Tesla bland bilintresserade. Han är långt ifrån ensam tyvärr.
Visst finns en hel del hat mot Tesla, och Tesla får ju även ta många kängor av de som rent generellt avskyr elbilar.

Journalisten på Expressen uppvisar många exempel på okunskap och dåligt faktakoll i den där artikeln. Han påstår att Mercedes EQC ska baseras på GLC, vilket inte är sant då den bygger på en ny plattform. Han påstår också att Volvos/Polestars första elbilar ska baseras på SPA, vilket inte är sant då de baseras på CMA enligt uttalanden från Volvo och Polestar.

Men hat mot enskilda märken finns det å andra sidan väldigt gott om rent generellt. Fanboys hatar alla märken förutom det de älskar. :D Hat mot Toyota (riskokare), hat mot BMW (Pizzaräcer), hat mot Volvo (Kinabil/traktor) etc etc... I regel är det ju även högst subjektivt och icke faktabaserat hat.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Verdi

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Verdi »

Geni87 skrev:
Visst finns en hel del hat mot Tesla, och Tesla får ju även ta många kängor av de som rent generellt avskyr elbilar.

Journalisten på Expressen uppvisar många exempel på okunskap och dåligt faktakoll i den där artikeln. Han påstår att Mercedes EQC ska baseras på GLC, vilket inte är sant då den bygger på en ny plattform. Han påstår också att Volvos/Polestars första elbilar ska baseras på SPA, vilket inte är sant då de baseras på CMA enligt uttalanden från Volvo och Polestar.

Men hat mot enskilda märken finns det å andra sidan väldigt gott om rent generellt. Fanboys hatar alla märken förutom det de älskar. :D Hat mot Toyota (riskokare), hat mot BMW (Pizzaräcer), hat mot Volvo (Kinabil/traktor) etc etc... I regel är det ju även högst subjektivt och icke faktabaserat hat.
Finns väl ingen som hatar Toyota? Å andra sidan finns det väl ingen som älskar Toyota heller. Bilvärldens svar på Bosse Ringholm. Trygg och tråkig. :lol:

ps. Har inte tänkt på det så jättemycket men bilentusiaster måste tillhöra samhällets mest rasistiska skikt. Nästan alla öknamn verkar ju bottna i tankar om att andra kulturer är sämre. Riskokare, pizzaräcer, kinabil...
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Geni87 »

Verdi skrev:
Geni87 skrev:
Visst finns en hel del hat mot Tesla, och Tesla får ju även ta många kängor av de som rent generellt avskyr elbilar.

Journalisten på Expressen uppvisar många exempel på okunskap och dåligt faktakoll i den där artikeln. Han påstår att Mercedes EQC ska baseras på GLC, vilket inte är sant då den bygger på en ny plattform. Han påstår också att Volvos/Polestars första elbilar ska baseras på SPA, vilket inte är sant då de baseras på CMA enligt uttalanden från Volvo och Polestar.

Men hat mot enskilda märken finns det å andra sidan väldigt gott om rent generellt. Fanboys hatar alla märken förutom det de älskar. :D Hat mot Toyota (riskokare), hat mot BMW (Pizzaräcer), hat mot Volvo (Kinabil/traktor) etc etc... I regel är det ju även högst subjektivt och icke faktabaserat hat.
Finns väl ingen som hatar Toyota? Å andra sidan finns det väl ingen som älskar Toyota heller. Bilvärldens svar på Bosse Ringholm. Trygg och tråkig. :lol:

ps. Har inte tänkt på det så jättemycket men bilentusiaster måste tillhöra samhällets mest rasistiska skikt. Nästan alla öknamn verkar ju bottna i tankar om att andra kulturer är sämre. Riskokare, pizzaräcer, kinabil...
Hehe, läser man kommentarsfälten på Toyotaartiklar finns det gott om dem. :)

Lite så, även "traktor" bottnar ju där. Hur som helst så kastas det mycket skit åt alla håll.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Teslaspolen »



I min mening:

Minus: Det där gräsliga oljudet, frontgrillen, enfasladdning

Plus: Allt annat?
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av zyax »

Teslaspolen skrev:


I min mening:

Minus: Det där gräsliga oljudet, frontgrillen, enfasladdning

Plus: Allt annat?
Bra sammanfattning. Håller nog med när man sett klippet.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10496
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Legato »

Teslaspolen skrev:


I min mening:

Minus: Det där gräsliga oljudet, frontgrillen, enfasladdning

Plus: Allt annat?
Personligen har jag inget problem med grillen faktiskt, dock tycker jag det finns ett antal andra minus:
* Klart viktigast: Ingen tillgång till SUC och inte heller till Ionity.
* Infotainmentsystemet. Skulle bli sjukt frustrerad över den lilla skärmen och de oändliga submenyerna om jag bytte från Tesla.
* Litet lastutrymme.
* Priset (då den är i storlek som Model 3 och troligen Model Y).
* Ingen AP (av någon anledning glömde jag dock helt testa lane assistanten, är den bra är detta ingen stor grej imo).

Riktigt kul bil dock, tror inte de kommer ha några problem att sälja slut på den lilla produktionen. Tror dock väldigt liten del kommer säljas i Sverige.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Vasp
Inlägg: 584
Blev medlem: 27 jan 2015 14:40
Ort: Skellefteå

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Vasp »

I-pace väcker ett starkt vill ha begär för mig. Större än jag har för nån av teslorna. Fast ligger långt utanför min prisnivå.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Teslaspolen »

"Ingen Ionity"? Jo? Eller har jag missat något att Ionity blir låst för vissa specifika bilmärken?
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11886
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av HelectriC »

Teslaspolen skrev:
"Ingen Ionity"? Jo? Eller har jag missat något att Ionity blir låst för vissa specifika bilmärken?

Nej då, ionity funkar för Ipace och alla andra med CCS-kontakt.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Svenssons »

Enda problemet med Ionity är väl att det inte direkt utbyggt ännu, en tidsfråga alltså som nog är löst om 2-3 år. Var det 100 kW som I-Pace kunde laddas i eller?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Teslaspolen »

Japp, 100 kW. Torde räcka och bli över för de flesta. Väldigt sällan man snabbladdar med så pass stora batteripack. Bara laddarna blev fler per ställe och tillförlitliga.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10496
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Legato »

Teslaspolen skrev:
"Ingen Ionity"? Jo? Eller har jag missat något att Ionity blir låst för vissa specifika bilmärken?
Sant, "ingen tillgång till" är nog fel men än så länge vet man ju inte villkoren. De är ju inte med i konsortiet så man får väl utgå ifrån att villkoren blir sämre än för de tillverkare som är med, frågan är väl bara hur mycket sämre.

Men visst 99% av problemet är att man inte får tillgång till Teslas SUCs, 1% att det blir en osäkerhet i vad som gäller när Ionitys stolpar väl börjar dyka upp.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10496
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Legato »

Teslaspolen skrev:
Japp, 100 kW. Torde räcka och bli över för de flesta. Väldigt sällan man snabbladdar med så pass stora batteripack. Bara laddarna blev fler per ställe och tillförlitliga.
100 kW är inget problem, men det ligger ju som sagt i framtiden med ett fåtal undantag... Idag är det ju 50 kW som gäller och i praktiken knappt 40 kW. Det är alldeles för långsamt när man är på långresa i mitt tycke. Jag ska tex åka på långresa i Europa i sommar, hade jag tvingats ladda med halva laddhastigheten eller lägre jämfört med Teslan så hade jag skippat resan.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Verdi

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Verdi »

Legato skrev:
Teslaspolen skrev:
Japp, 100 kW. Torde räcka och bli över för de flesta. Väldigt sällan man snabbladdar med så pass stora batteripack. Bara laddarna blev fler per ställe och tillförlitliga.
100 kW är inget problem, men det ligger ju som sagt i framtiden med ett fåtal undantag... Idag är det ju 50 kW som gäller och i praktiken knappt 40 kW. Det är alldeles för långsamt när man är på långresa i mitt tycke. Jag ska tex åka på långresa i Europa i sommar, hade jag tvingats ladda med halva laddhastigheten eller lägre jämfört med Teslan så hade jag skippat resan.

Exakt. 100 kW är ju i praktiken samma som SuC. Särskilt om man har en 75D, den kommer i princip aldrig över 100 kW. De andra batterierna kommer över 100 kW en stund men det kan inte skilja många minuter per laddning.

Att ha 40-50 kW laddning är dock väldigt stor skillnad. Att stå och ladda en och en halv timme istället för 45 minuter är som natt och dag. Då går det från "ok, det är lite jobbigt men det fungerar" till "odrägligt". Jag hör till dem som vill ha snabbare laddning. 350 kW vore helt fantastiskt. Då skulle det i praktiken bli samma som med bensinbil. Det tar ju en kvart att stanna med en sån också om man tänker på att man vill köpa lite kaffe/vatten/fika och gå på muggen under ett normalt tankstopp.
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2082
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av EnTraktor »

Verdi skrev:
Jag hör till dem som vill ha snabbare laddning. 350 kW vore helt fantastiskt. Då skulle det i praktiken bli samma som med bensinbil. Det tar ju en kvart att stanna med en sån också om man tänker på att man vill köpa lite kaffe/vatten/fika och gå på muggen under ett normalt tankstopp.
Inte för att det riktigt hör till diskussionen men en S100D tar 100-120 kW laddning ganska länge vilket innebär att stoppen i praktiken idag inte blir mer än 15-20 min laddning per stopp.
Jag har kört S85D och en S100D till Spanien. S85D funkade bra med laddning och stoppen blev inte särskilt plågsamma, men en S100D kändes ändå ganska mycket smidigare. Bilen väntade oftare på mig, än jag på bilen.
Så 350 kW behövs egentligen inte, utan kan man trycka in ca 150-200 kW under ca 60-70% av laddningen så blir laddstoppen helt odramatiska. Och det känns som om nästa generation SuC kommer hamna här nånstans.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Teslaspolen »

Mer intressant är kanske hur länge den håller 100-200 kW än om den peakar på 350+ kan jag tycka, i alla fall på långresa.
Verdi

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Verdi »

EnTraktor skrev:
Verdi skrev:
Jag hör till dem som vill ha snabbare laddning. 350 kW vore helt fantastiskt. Då skulle det i praktiken bli samma som med bensinbil. Det tar ju en kvart att stanna med en sån också om man tänker på att man vill köpa lite kaffe/vatten/fika och gå på muggen under ett normalt tankstopp.
Inte för att det riktigt hör till diskussionen men en S100D tar 100-120 kW laddning ganska länge vilket innebär att stoppen i praktiken idag inte blir mer än 15-20 min laddning per stopp.
Jag har kört S85D och en S100D till Spanien. S85D funkade bra med laddning och stoppen blev inte särskilt plågsamma, men en S100D kändes ändå ganska mycket smidigare. Bilen väntade oftare på mig, än jag på bilen.
Så 350 kW behövs egentligen inte, utan kan man trycka in ca 150-200 kW under ca 60-70% av laddningen så blir laddstoppen helt odramatiska. Och det känns som om nästa generation SuC kommer hamna här nånstans.

Tror inte det ger så många minuters skillnad jämfört mot 100 kW max. Kanske 5-10% sett till hela laddningen? Det är alltså typ 40 minuter istället för 45 minuter. På den nivån. Däremot laddar ju en 100D betydligt snabbare än en 85D även under 100 kW-gränsen. 85D sjunker rätt snabbt i hastighet.
Användarvisningsbild
jak
Teslaägare
Inlägg: 92
Blev medlem: 26 maj 2018 10:11
Referralkod: ts.la/jan37539

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av jak »

För att leda tråden tillbaka till I-Pace så har det tydligen påståtts att 125 kW skulle vara möjligt. Men om det menas att det är en framtida version, eller nuvarande version med med ny mjukvara framgår inte. Hemsidan säger bara "upp till 100 kW DC".

Hur som är det väl i huvudsak CSS-laddplatser med mer än 50 kW som är den stora begränsningen för tillfället. Frågan är hur snabbt det kan börja hända saker, när det börjar dyka upp fler fordon som har nytta av högre hastigheter.
Tidigare: Model 3 LR AWD, svart/svart med krok.
Tillfälligt:VW Id.4
Avbeställd: Ioniq 5 AWD med krok.
Nu: Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
miksch
Teslaägare
Inlägg: 354
Blev medlem: 30 mar 2015 20:59

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av miksch »

Jaguar har jo lykkes med designet, og ytelsen er jo mer enn god nok. Men så er det noen uklarheter:
Softwareoppdateringer...går disse over the air eller må bilen fysisk til service. Det beste er jo at Teslaen bare blir bedre og bedre, ikke dårligere jo eldre den blir.

Feilsøk over the air... et utrolig pluss for Tesla. Hva tilbyr Jaguar? Hvordan er kompetansen? Har selv erfaring fra BMW i3 som ikke er god. På BMW sitter det folk som fortsatt mener at det må skrujern til for å fikse et ladeproblem. Hos Tesla derimot føler man at folk kan bilen og faktisk hjelper deg når elektronikken struler.

90 kw batteri og bare enfaslading holder ikke. Kommer du hjem med nokså tomt batteri en vinterkveld og vet du skal videre neste morgen kan dette fort bli marginalt.

Hurtiglading med 100 kw++ er helt ok.
Skriv svar