Senaste version 2026.14

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Falcon_b
Referralkod: ts.la/michael157553

Re: Senaste version 2026.14

Inlägg av Falcon_b »

enoch85 skrev: 10 aug 2026 23:25
Tellus skrev: 02 aug 2026 09:54
enoch85 skrev: 01 aug 2026 22:59
Vet inte vilken version detta kom i men har märkt nu på senare långkörningar att halvljusen skiftar när man aktiverar och avaktiverar autopiloten.

Vid avaktivering och vid blinkning ut i t.ex vänster körfält så är det precis som att bilen duttar med helljusen. Typ.som "varning, jag ska köra om". Bilen får "en högre" ljusbild utan autopilot på, och lägre med. Märks speciellt bakom långtradare med reflexer bak.

Är det någon annan som tänkt på detta eller inbillar jag mig? 🫣
Den kanske växlar mellan adaptivt halvljus och vanligt halvljus? Upplever att vanliga halvljuset lyser längre på vägen ibland, pga ”V” som bildas när matrix är igång
Lyckades få det på video idag. Kolla tunnelväggarna runt 3 sek. Jag skiftar från autopilot, och sedan tillbaka.

https://cloud.danielhansson.nu/s/yxg5J8dqiRLrZtA
Nädå, samma här på min Y LR RWD 2024. Märkte av det nyss när jag åkte motorväg i mörkret och testade. När jag aktiverade farthållaren, dvs en enkeldutt på spaken, så blev ljusbilden lite, lite högre. En teori jag kom fram till är att det kan ha med kamerorna att göra. När bilen ska "ta över" så hjälper man kamerorna att se lite bättre och längre i mörkret genom att höja halvljuset något. Men det är som sagt bara en gissning från min sida.