Sida 49 av 79

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 17 jun 2018 16:21
av Legato
Pontus skrev:
Remuz skrev:
Som alla andra vinstdrivande bolag handlar det om att göra vinst :)
Du som kan lite om detta. Kan du kanske förklara för mig varför jag kan 2% ränta på ett billåna och aldrig lägre än 3% på ett huslån här i USA? Dessutom säger dom att det blir lite högre ränta ju mindre jag lånar på huset. Samt att jag borde inte betalat så mycket cash på bilen som jag gjorde utan lånat mer men betalat av en stor del av lånet snabbt, då skulle min credit score blivit gynnad.
Anledningen att räntan på huslån är högre i USA är ganska klar (och samma sak gäller för övrigt många länder i EU), nämligen att banken tar en större risk. Lånet är nämligen knutet till bostaden, inte personen.

Exempel: Säg att du lånat 6 miljoner på ett hus värt 10 miljoner i Sverige respektive USA. Anta att värdet på huset rasar till 4 miljoner. I USA övertar banken ägandet av huset och åker på en kreditförlust på 2 miljoner. I Sverige kommer du personligen bli skyldig banken 2 miljoner...

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 17 jun 2018 16:55
av Pontus
Legato skrev:
Pontus skrev:
Remuz skrev:
Som alla andra vinstdrivande bolag handlar det om att göra vinst :)
Du som kan lite om detta. Kan du kanske förklara för mig varför jag kan 2% ränta på ett billåna och aldrig lägre än 3% på ett huslån här i USA? Dessutom säger dom att det blir lite högre ränta ju mindre jag lånar på huset. Samt att jag borde inte betalat så mycket cash på bilen som jag gjorde utan lånat mer men betalat av en stor del av lånet snabbt, då skulle min credit score blivit gynnad.
Anledningen att räntan på huslån är högre i USA är ganska klar (och samma sak gäller för övrigt många länder i EU), nämligen att banken tar en större risk. Lånet är nämligen knutet till bostaden, inte personen.

Exempel: Säg att du lånat 6 miljoner på ett hus värt 10 miljoner i Sverige respektive USA. Anta att värdet på huset rasar till 4 miljoner. I USA övertar banken ägandet av huset och åker på en kreditförlust på 2 miljoner. I Sverige kommer du personligen bli skyldig banken 2 miljoner...
Låter rimligt men hur får dom ihop det där med lägre ränta ju mer man lånar?
Kan man ta lån med hus som säkerhet och var personligt ansvarig här i USA? Precis som jag antar att man gör med de billigare billånen?

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 17 jun 2018 16:58
av LarsL
Pontus skrev:
Låter rimligt men hur får dom ihop det där med lägre ränta ju mer man lånar?
Ju mer du lånar dessto mer pengar drar du in, mängd rabatt.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 17 jun 2018 17:07
av HelectriC
Inte mycket Ipace-snack här nu för tiden :(

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 17 jun 2018 17:07
av Remuz
HelectriC skrev:
Inte mycket Ipace-snack här nu för tiden :(
Mitt fel, ska bättra mig nu

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 17 jun 2018 19:15
av Pontus
Nån får öppna en bank-tråd för att rädda I-place annars förstör bankerna den också som så mycket annat :)
Ta inte slutet på denna för allvarligt.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 17 jun 2018 20:09
av jonas
Ja en banktråd vore inte fel.

Jag höll på i drygt 2 år att övertyga min bank om min solcellspark, 63A. De trodde inte alls på min kalkyl, det slutade med att jag fick ta ett blankolån 3 år. De jag talat med visste knappt vad solceller var, och det var något helt nytt för dem att satsa på solceller som företag. Man är väldigt konservativ och ser ofta bara på traditionella nyckeltal. Nu med de höga priserna på el verkar kalkylen jag gjorde bli slagen så återbetalningstiden blir 2 år kortare.

Jag är en sån där utan lön men med bolag som går hyfsat bra och sparar undan allt jag kan i bolaget, på Avanza, alltså inte i banken jag ville låna hos.
Samma sak upplevde jag på 90-talet när värmepumpar var på uppsving med statligt bidrag. Fick som svar från bankmannen att om det nu var så bra som jag påstod skulle ju alla ha värmepump.

Banker måste ju vara lite mer ajour med samtiden, bra att man nu fått tillskott av en civ. ingenjör teknisk fysik, du är behövd tror jag, borde resa runt på kontoren och undervisa R&D.

Jaguar borde anställa någon som kör elbil också så man får in trefasladdning i en annars mycket lyckosam bil, tror jag utan att ha fått provköra.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 17 jun 2018 21:59
av LarsL
Du ser gör tvärtemot banken så funkar det. :)

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 22 jun 2018 13:01
av Elbilisten
Gröna Bilister har kört en halvdag.

http://www.gronabilister.se/tester/bilt ... -ev400-awd

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 22 jun 2018 18:06
av Bjelke
Elbilisten skrev:
Gröna Bilister har kört en halvdag.

http://www.gronabilister.se/tester/bilt ... -ev400-awd
Ganska bra skrivet och väldigt positiva saker dom skriver om Tesla i jämförelserna :)
Jag hoppas ff lite på 3-fas-laddning på den så att det är ett bra alternativ till en Tesla, även om
dom inte har ett Superchargernätverk förstås...

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 22 jun 2018 20:58
av Legato
Har upprepat många gånger att jag inte alls förknippar JLR med kvalitet...

Att det skulle vara så illa hade jag dock aldrig trott, sist och näst sist enligt JD Powers:
https://clark.com/cars/most-dependable- ... cles-2018/

Volvo dessutom tredje sist...

Genesis tog hem förstaplatsen och koreanerna har verkligen petat ner japanerna i år.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 23 jun 2018 11:02
av frippan
Lite dragracing mot model x 100d & p100d


Re: Jaguar I-Pace

Postat: 23 jun 2018 11:16
av mati
Legato skrev:
Genesis tog hem förstaplatsen och koreanerna har verkligen petat ner japanerna i år.
Många placeringar som överraskar. Toyota, Mazda, Subaru, alla ligger sämre än snittet. Samtidgt som Ford ligger i topp tillsammans med några andra jänkare. Jag är lite skeptisk faktiskt. Det enda som kanske inte är konstigt är att koreanerna toppar listan.
Det hade varit intressant att veta var Tesla placerar sig på listan, bara för att få lite perspektiv.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 23 jun 2018 13:11
av HelectriC
frippan skrev:
Lite dragracing mot model x 100d & p100d
Jag fattar inte varför Ipace fortfarande blir jämförd med Model X? Den är ju mycket mer som en Model S både invändigt och funktionsmässigt.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 23 jun 2018 13:24
av lator
HelectriC skrev:
frippan skrev:
Lite dragracing mot model x 100d & p100d
Jag fattar inte varför Ipace fortfarande blir jämförd med Model X? Den är ju mycket mer som en Model S både invändigt och funktionsmässigt.
Jag kan tycka att den borde jämföras med Model 3 (eller ännu hellre Model Y) men det är ju svårt att hitta nån sån för jämförelser på den här sidan av Atlanten... :(

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 23 jun 2018 13:57
av Geni87
lator skrev:
HelectriC skrev:
frippan skrev:
Lite dragracing mot model x 100d & p100d
Jag fattar inte varför Ipace fortfarande blir jämförd med Model X? Den är ju mycket mer som en Model S både invändigt och funktionsmässigt.
Jag kan tycka att den borde jämföras med Model 3 (eller ännu hellre Model Y) men det är ju svårt att hitta nån sån för jämförelser på den här sidan av Atlanten... :(
Man kan väl säga att Tesla inte riktigt har någon klockren modell att jämföra med I-pace än, så då får man jämföra med alla. :)

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 23 jun 2018 19:26
av Legato
lator skrev:
HelectriC skrev:
frippan skrev:
Lite dragracing mot model x 100d & p100d
Jag fattar inte varför Ipace fortfarande blir jämförd med Model X? Den är ju mycket mer som en Model S både invändigt och funktionsmässigt.
Jag kan tycka att den borde jämföras med Model 3 (eller ännu hellre Model Y) men det är ju svårt att hitta nån sån för jämförelser på den här sidan av Atlanten... :(
Håller med, Model 3 ligger ju solklart närmast i storlek. De flesta tester hittills är väl dock brittiska och inte så svårt att de var lojaliteten ligger... Testet ovan kändes dock rimligt objektivt!

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 23 jun 2018 22:10
av Verdi
Beror ju på. Bagaget i Model 3 verkar ha en väldigt liten öppning. Svårt med barnvagnar och annat skrymmande. Även om litervolymen är samma.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 23 jun 2018 22:47
av Geni87
Verdi skrev:
Beror ju på. Bagaget i Model 3 verkar ha en väldigt liten öppning. Svårt med barnvagnar och annat skrymmande. Även om litervolymen är samma.
Precis... Finns ingen klockren motsvarighet. I-pace är ju dessutom mycket mer av en SUV än vad Model 3 är så jämförelsen med Model X är inte helt fel, även om storleksskillnaden är betydande.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 25 jun 2018 08:33
av vigge50
Kanske jag som har missförstått eller media som inte haft full koll men här ser det faktiskt ut som att de ska producera 20 000 i år vilket låter som en betydligt bättre produktionstakt.

https://www.magna.com/media/press-relea ... d-at-magna

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 25 jun 2018 09:08
av Geni87
vigge50 skrev:
Kanske jag som har missförstått eller media som inte haft full koll men här ser det faktiskt ut som att de ska producera 20 000 i år vilket låter som en betydligt bättre produktionstakt.

https://www.magna.com/media/press-relea ... d-at-magna
Hm, fel länk? Ser ingen sådan info i texten...

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 25 jun 2018 09:10
av Svenssons
vigge50 skrev:
Kanske jag som har missförstått eller media som inte haft full koll men här ser det faktiskt ut som att de ska producera 20 000 i år vilket låter som en betydligt bättre produktionstakt.

https://www.magna.com/media/press-relea ... d-at-magna
20 000 bilar lär ju gå åt som smör i solen, det är ju vad Waymo beställde för de två första produktionsåren:

http://www.wired.co.uk/article/jaguar-i ... lf-driving

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 25 jun 2018 09:39
av vigge50
Geni87 skrev:
vigge50 skrev:
Kanske jag som har missförstått eller media som inte haft full koll men här ser det faktiskt ut som att de ska producera 20 000 i år vilket låter som en betydligt bättre produktionstakt.

https://www.magna.com/media/press-relea ... d-at-magna
Hm, fel länk? Ser ingen sådan info i texten...
Oj, det var flera modeller som ska totalt byggas i 20 000 exemplar :lol: :roll:

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 25 jun 2018 10:06
av Svenssons
vigge50 skrev:
Geni87 skrev:
vigge50 skrev:
Kanske jag som har missförstått eller media som inte haft full koll men här ser det faktiskt ut som att de ska producera 20 000 i år vilket låter som en betydligt bättre produktionstakt.

https://www.magna.com/media/press-relea ... d-at-magna
Hm, fel länk? Ser ingen sådan info i texten...
Oj, det var flera modeller som ska totalt byggas i 20 000 exemplar :lol: :roll:
Om det var denna text du tänkt på så är det en tiopotens som saknas också:
In 2018 approximately 200,000 vehicles will be produced at Magna's location in Graz; four different models for three automakers will be manufactured.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 25 jun 2018 14:03
av vigge50
Svenssons skrev:
vigge50 skrev:
Geni87 skrev:
vigge50 skrev:
Kanske jag som har missförstått eller media som inte haft full koll men här ser det faktiskt ut som att de ska producera 20 000 i år vilket låter som en betydligt bättre produktionstakt.

https://www.magna.com/media/press-relea ... d-at-magna
Hm, fel länk? Ser ingen sådan info i texten...
Oj, det var flera modeller som ska totalt byggas i 20 000 exemplar :lol: :roll:
Om det var denna text du tänkt på så är det en tiopotens som saknas också:
In 2018 approximately 200,000 vehicles will be produced at Magna's location in Graz; four different models for three automakers will be manufactured.
:oops: :roll: