Sida 50 av 79

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 06 jul 2018 10:07
av jonas
Vet inte om detta redan nämnt i denna tråd på över 100 sidor men pratade precis med en återförsäljare som hade mycket intressanta uppgifter att delge om I-pace.

3-fas kommer snart senast efter årsskiftet och då säger ju alla att det var väl inget svårt att uppnå :-). Men tanken var nog första kvartalet 2019.
Förmånsvärderna var också väldigt bra jmf Tesla mellan 4000 och 7000kr
Och sist men absolut inte minst som verkade nästan för bra. Han sa att dragvikten var 1750kg Jag gissar att att han menar 750kg men läst fel.

Jag har bokat in provkörning nu iallafall.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 06 jul 2018 10:14
av helix

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 06 jul 2018 10:47
av vigge50
Förmånsvärde

S: 4 625 kr
SE: 5 675 kr
HSE: 6 550 kr
Firat edition: 7 958 kr

Kan jämföras med
Model S: 4 875 kr
Model X: 7 741 kr
(Ej Performance)

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 06 jul 2018 11:02
av Teslaspolen
jonas skrev:
Vet inte om detta redan nämnt i denna tråd på över 100 sidor men pratade precis med en återförsäljare som hade mycket intressanta uppgifter att delge om I-pace.

3-fas kommer snart senast efter årsskiftet och då säger ju alla att det var väl inget svårt att uppnå :-). Men tanken var nog första kvartalet 2019.
Förmånsvärderna var också väldigt bra jmf Tesla mellan 4000 och 7000kr
Och sist men absolut inte minst som verkade nästan för bra. Han sa att dragvikten var 1750kg Jag gissar att att han menar 750kg men läst fel.

Jag har bokat in provkörning nu iallafall.
Med trefas laddare och drag börjar det ju bli riktigt bra! Nu saknas det bara att bli av med oljudsgeneratorn när man kör!

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 06 jul 2018 11:42
av danni
jonas skrev:
Vet inte om detta redan nämnt i denna tråd på över 100 sidor men pratade precis med en återförsäljare som hade mycket intressanta uppgifter att delge om I-pace.

3-fas kommer snart senast efter årsskiftet och då säger ju alla att det var väl inget svårt att uppnå :-). Men tanken var nog första kvartalet 2019.
Förmånsvärderna var också väldigt bra jmf Tesla mellan 4000 och 7000kr
Och sist men absolut inte minst som verkade nästan för bra. Han sa att dragvikten var 1750kg Jag gissar att att han menar 750kg men läst fel.

Jag har bokat in provkörning nu iallafall.
Varför skulle den vara bara 750 kg för en elbil med 400 hk? Model X 75D får ju dra 2250 kg.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 06 jul 2018 12:02
av jonas
danni skrev:
jonas skrev:
Vet inte om detta redan nämnt i denna tråd på över 100 sidor men pratade precis med en återförsäljare som hade mycket intressanta uppgifter att delge om I-pace.

3-fas kommer snart senast efter årsskiftet och då säger ju alla att det var väl inget svårt att uppnå :-). Men tanken var nog första kvartalet 2019.
Förmånsvärderna var också väldigt bra jmf Tesla mellan 4000 och 7000kr
Och sist men absolut inte minst som verkade nästan för bra. Han sa att dragvikten var 1750kg Jag gissar att att han menar 750kg men läst fel.

Jag har bokat in provkörning nu iallafall.
Varför skulle den vara bara 750 kg för en elbil med 400 hk? Model X 75D får ju dra 2250 kg.
Ja när du lägger fram det på det viset så är det ju bara bra att det är rimligt :-).
Alla andra elbilar jag sett förutom X för endast dra 750kg. Och Jaguar är ju inte precis kända för att vara dragbilar som ex Land Rover.
Model 3 vad får den dra då ?

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 06 jul 2018 12:12
av chaffis75
jonas skrev:

Ja när du lägger fram det på det viset så är det ju bara bra att det är rimligt :-).
Alla andra elbilar jag sett förutom X för endast dra 750kg. Och Jaguar är ju inte precis kända för att vara dragbilar som ex Land Rover.
Model 3 vad får den dra då ?
Väldigt bra om den får drag för då ökar/blir de konkurrens mellan två märken och kanske att Tesla känner att vi kan inte vara sämre (modell 3) än Jaguar... mmm kan vara en väldigt bra nyhet inte bara för Jaguar...

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 06 jul 2018 12:26
av Legato
danni skrev:
jonas skrev:
Förmånsvärderna var också väldigt bra jmf Tesla mellan 4000 och 7000kr
Tycker detta var i linje med vad man kunde förvänta sig. Jämför man med X så är det ju "billigt", men X är ju också i en helt annan storleksklass. Återigen så är det som att jämföra en Audi Q3 med en Audi Q7...
Jämfört med Model S så är det ju ungefär samma förmånsvärde, trots att Model S är en betydligt större bil.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 06 jul 2018 13:00
av jonas
Ja det var i princip samma
3000 mil och 100 000 i extrautrustning

Tesla MS100D 4933kr/mån
Jaguar I-Pace S 4741kr/mån

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 06 jul 2018 13:04
av Walker
jonas skrev:
Ja det var i princip samma
3000 mil och 100 000 i extrautrustning

Tesla MS100D 4933kr/mån
Jaguar I-Pace S 4741kr/mån
Teslan 7 dagar i veckan, å två på söndagar.
Dragvikten har hela tiden varit 750 kg = obromsat eu-släp.
Tror inte att de ändrar det så där över en natt.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 06 jul 2018 21:00
av Svenssons
jonas skrev:
Alla andra elbilar jag sett förutom X för endast dra 750kg. Och Jaguar är ju inte precis kända för att vara dragbilar som ex Land Rover.
Model 3 vad får den dra då ?
I princip ingen elbil får dra någon vikt. Det är väl bara Model X, I-Pace och Nissans lätta lastbil som får dra något. De andra får dra 0 kg.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 13 jul 2018 17:03
av Kevork
Autogefühl har nu lagt upp en youtube recension.

https://youtu.be/95gNVoO8HpI

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 19 jul 2018 21:32
av helix
Intressant "Teslabjörn style" test av I-Pace räckvidd samt laddhastighet på Ionity 350kW-laddare. Mycket detaljer i filmen, men på Tyska.



Detta är en tidig produktionsbil så mjukvara kan säkert förbättra vissa saker, men förbrukningen i testet är ändå förvånansvärt hög. Av bilderna att döma så rullar I-Pacen dock på stora fälgar så förbrukningen blir såklart lägre med de mindre standardfälgarna.

I testet har man kört samma sträcka i identiska förhållanden/hastighet med en Model S och en I-Pace. Under de testade omständigheterna drar I-Pacen 44,5% mer än Model S samt en simulerad beräkning att den drar 25% mer än en Model X.

Man gör också en testladdning på en av Ionitys driftsatta 350kW-laddare. Bilen laddas från 11% till 86% SOC. Laddhastigheten peakar på 85kW upp till 50% SOC, sen dalar hastigheten successivt nedåt och vid 80% SOC är laddhastigheten 55kW. Att ladda från 11% -> 80% tar 44:50 minuter, vilket motsvarar 75kW snitthastighet för att ladda totalt 56,3kWh.

Lite OT, men reflekterade över hur klumpig laddporten kändes. Manuell öppning av laddlucka och ta bort pluggen för DC-kontakten. Inte för det spelar någon jättestor roll, men inser snabbt att det är ganska smidigt att koppla in en Tesla på SuC med klick på laddhandsken, automatisk lucka och laddningen som startar nästan omedelbart.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 19 jul 2018 22:04
av Remuz
Mindre bil som drar mer och laddar långsammare låter svårsålt om priserna liknar varann...

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 19 jul 2018 22:43
av Legato
Remuz skrev:
Mindre bil som drar mer och laddar långsammare låter svårsålt om priserna liknar varann...
I-pace är ju mycket dyrare... Samma pris, men mycket mindre bil. Model X är som en Audi Q7, i-pacen som en Audi Q3.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 19 jul 2018 23:41
av HelectriC
Legato skrev:
Remuz skrev:
Mindre bil som drar mer och laddar långsammare låter svårsålt om priserna liknar varann...
I-pace är ju mycket dyrare... Samma pris, men mycket mindre bil. Model X är som en Audi Q7, i-pacen som en Audi Q3.
Nej, Ipace är mer som Q5. Jag har suttit i en och den är betydligt större än Q3.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 20 jul 2018 18:06
av Legato
HelectriC skrev:
Legato skrev:
Remuz skrev:
Mindre bil som drar mer och laddar långsammare låter svårsålt om priserna liknar varann...
I-pace är ju mycket dyrare... Samma pris, men mycket mindre bil. Model X är som en Audi Q7, i-pacen som en Audi Q3.
Nej, Ipace är mer som Q5. Jag har suttit i en och den är betydligt större än Q3.
Hehe jo jag har ju iofs kört en i-pace en halv dag ;)

Men jo, det stämmer den är mer lik en Q5 i storlek. Men fortfarande en helt annan storleksklass än Model X och definitivt dyrare sett till storleken.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 24 jul 2018 10:48
av Terra
Jag har ögnat ett par reviews av i-Pace men få som faktiskt nämner förbrukning och laddning. De som gör det indikerar dock tråkiga siffror.

Mest precis var video-reviewn som anger ca 45% högre förbrukning än Model S, samt laddning som toppar på 85 kW vid SOC 52%.
Tidningen Elbilen anger En förbrukning på över 300 wh/km på landsväg.
Blandad körning i https://www.motortrend.com/cars/jaguar/ ... ctric-jag/ verkar ligga på över 260 wh/km.

Dessa siffror ser inte ut att gå ihop med den räckvidd som bilen ska ha, eller ens vad som vore rimligt med tanke på bilens storlek . Laddningen stämmer inte heller med vad Jaguar angett.

Vet någon vad detta beror på? Är det inte produktionsbilar som testats och de kommer vara bätttre? Har ni sett andra tester med bättre siffror?

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 24 jul 2018 12:09
av 12man
Cw som ett utedass?

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 24 jul 2018 14:17
av Legato
12man skrev:
Cw som ett utedass?
Tror också det är en stor faktor. Tycker fortfarande det är fascinerande att Jaguar skryter med CW-t trots att det verkligen är uselt jämfört med alla Teslas modeller.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 24 jul 2018 15:22
av Pontus
Någon som är förvånad att pr-siffrorna är långt mycket bättre än verkligheten? Så är det väl med alla förbrukningssiffror i bilbranchen.
Det kommer snart artiklar med rubriker som "Livsfarigt, alla elbilar har bara halva räckvidden mot vad du trodde".
Hoppas det inte är alltför dåligt i verkligheten och att om det är att det inte slår ner på alla elbilar generellt.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 24 jul 2018 17:30
av Laban
Terra skrev:
Mest precis var video-reviewn som anger ca 45% högre förbrukning än Model S, samt laddning som toppar på 85 kW vid SOC 52%.
Man säger även 25% mer än Model X vilket är anmärkningsvärt mycket. Men vi kanske ska vänta tills vi har lite mer data att tillgå, en gång är ingen gång osv..

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 24 jul 2018 17:36
av Limbster
Verkar märkligt hög förbrukning, övriga märken med lite mindre bilar än Tesla har lägre förbrukning i låga farter

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 24 jul 2018 18:06
av Geni87
Legato skrev:
12man skrev:
Cw som ett utedass?
Tror också det är en stor faktor. Tycker fortfarande det är fascinerande att Jaguar skryter med CW-t trots att det verkligen är uselt jämfört med alla Teslas modeller.
Koefficienten säger ju dock bara halva sanningen om luftmotståndet. Vore intressant att även veta frontarean för Modell X respektive I-pace. Dessutom, vad vet vi om förhållandena vid mätningarna av de angivna siffrorna? Öppna eller stängda "grill shutters"? Nu spekulerar jag men det kan även vara så att Jaguar har offrat lite för att få till ett bättre flöde genom kylpaketet. Vet inte hur det står till med Model X men Model 3 skulle iaf må bra av lite större öppning till värmeväxlarna i fram, fläktarna bakom låter som ett jetplan efter lite halvinspirerad körning = små fläktar och liten öppning.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 24 jul 2018 20:04
av Svenssons
Geni87 skrev:
Legato skrev:
12man skrev:
Cw som ett utedass?
Tror också det är en stor faktor. Tycker fortfarande det är fascinerande att Jaguar skryter med CW-t trots att det verkligen är uselt jämfört med alla Teslas modeller.
Koefficienten säger ju dock bara halva sanningen om luftmotståndet. Vore intressant att även veta frontarean för Modell X respektive I-pace. Dessutom, vad vet vi om förhållandena vid mätningarna av de angivna siffrorna? Öppna eller stängda "grill shutters"? Nu spekulerar jag men det kan även vara så att Jaguar har offrat lite för att få till ett bättre flöde genom kylpaketet. Vet inte hur det står till med Model X men Model 3 skulle iaf må bra av lite större öppning till värmeväxlarna i fram, fläktarna bakom låter som ett jetplan efter lite halvinspirerad körning = små fläktar och liten öppning.
Har du halvinspirerat provkört Volvos Model 3?