...
Vad har Svt för intressen att vinkla det på det här viset? Tyvärr kommer den stora massan av svenska folket som ser det här att tro på det. Utan att reflektera över hur fel det är.
Nänmen de vinklar inte alls. Det är helt opartisk rapportering av fakta...
Det är ju lite MP vinkel på reportaget med tanke på att de klipper in Ms talesperson och Maud Olofsson eller om det var Annie som alla säger att det är bilens bränsle som behöver bytas ut, inte bilen som behöver bytas mot kollektivtrafik.
Miljöpartivinkel på SVT? Nä, du skämtar det kan väl aldrig hända!
Ska bli intressant att se vilka som får leverera själva bussarna och hur snabbt de får fram de.
Hybricon är väl de som levererat till Umeå men de har det väl lite tungt ekonomiskt?
Sen finns väl div utländska leverantörer då varken Scania eller Volvo har några färdiga el-bussar att leverera? Det är väl bara projekt och försök de håller på med än så länge?
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Misstänkte att det var BYD som låg närmast till hands om det ska kunna gå att genomföra så snabbt.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Misstänkte att det var BYD som låg närmast till hands om det ska kunna gå att genomföra så snabbt.
De kör dessutom depåladdning (vilket man hänvisade till som en kostnadsbesparing), vilket innebär att bussarna har sisådär20 mils ur och skur räckvidd. BYD tar 4 timmar 0-90% enligt de siffror som finns. De håller på att ansluta till OPPCHARGE också vilket innebär att de får pantograf (planerad ladd effekt för BYD var omkring 200kw tydligen). Det här är rätt approach! BYD har ju några tusen bussar i drift och räknar med 10.5kw/mil i snitt.
Nya rykten ang. Porsche dyker upp i tysk media. Enligt flera artiklar kommer varannan Porsche som rullar av produktionsbandet år 2023 vara en elbil (inte hybrid). Porsches lilla SUV, Macan, kommer endast erbjudas med elektrisk drivlina när nästa generation kommer på marknaden år 2022.
Medan en elbil som får kraft från batterier ibland kan kännas väl tyst och könlös under körning är det en annan sak med bränslecellsbilen. Man får lite vibrationer och ljud som bidrar positivt till körupplevelsen och fartkänslan. Det finns också en viss skillnad i kraftutvecklingen. Hondas tekniker säger att de har optimerat drivlinan för att den ska upplevas ungefär som en vridstark dieselbil. Och det gör den. Vridmomentet kommer inte som en omedelbar smäll i ryggen utan byggs upp mer successivt.
Kontentan är alltså att vibrationer, ljud och trögare kraftutveckling är positivt. Hmm. Jag körde min brors splitternya Ford Escape (diesel) idag, den hade precis just dessa karaktäristiska drag. Kan inte direkt påstå att jag håller med om att det bidrar till något positivt.
Man undrar hur en journalist på fullt allvar kan skriva detta.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Det kommer gå illa för de tillverkare som försöker efterlikna en fossilbil när de bygger en elbil. Såg idag ett youtube klipp om e-golfen, är det sant att den låter som en fossilmotor när den kör långsamt? Det är ju helknäppt! Ingen kommer ju vilja ha något sånt, ingen! Någon annan sa att e-golfen simulerar en automatlåda, det är ju ännu knäppare. Vet inte om det stämmer heller iofs.
Det kommer gå illa för de tillverkare som försöker efterlikna en fossilbil när de bygger en elbil. Såg idag ett youtube klipp om e-golfen, är det sant att den låter som en fossilmotor när den kör långsamt? Det är ju helknäppt! Ingen kommer ju vilja ha något sånt, ingen! Någon annan sa att e-golfen simulerar en automatlåda, det är ju ännu knäppare. Vet inte om det stämmer heller iofs.
Teslan kan man ju förvisso ställa in att imitera en automatlåda om man vill det. D v s att den försöker rulla lite utan att man trycker på någon pedal. Men det kan man ju stänga av (creep).
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Medan en elbil som får kraft från batterier ibland kan kännas väl tyst och könlös under körning är det en annan sak med bränslecellsbilen. Man får lite vibrationer och ljud som bidrar positivt till körupplevelsen och fartkänslan. Det finns också en viss skillnad i kraftutvecklingen. Hondas tekniker säger att de har optimerat drivlinan för att den ska upplevas ungefär som en vridstark dieselbil. Och det gör den. Vridmomentet kommer inte som en omedelbar smäll i ryggen utan byggs upp mer successivt.
Kontentan är alltså att vibrationer, ljud och trögare kraftutveckling är positivt. Hmm. Jag körde min brors splitternya Ford Escape (diesel) idag, den hade precis just dessa karaktäristiska drag. Kan inte direkt påstå att jag håller med om att det bidrar till något positivt.
Man undrar hur en journalist på fullt allvar kan skriva detta.
Det var nog nåt av det dummaste jag läst på länge!
Det kommer gå illa för de tillverkare som försöker efterlikna en fossilbil när de bygger en elbil. Såg idag ett youtube klipp om e-golfen, är det sant att den låter som en fossilmotor när den kör långsamt? Det är ju helknäppt! Ingen kommer ju vilja ha något sånt, ingen! Någon annan sa att e-golfen simulerar en automatlåda, det är ju ännu knäppare. Vet inte om det stämmer heller iofs.
Teslan kan man ju förvisso ställa in att imitera en automatlåda om man vill det. D v s att den försöker rulla lite utan att man trycker på någon pedal. Men det kan man ju stänga av (creep).
Nja att bilen börjar rulla lite när man släpper bromsen kan vara bra. Jag hade en bil där växellådan var automatisk med automatisk koppling. Den var lite hopplös när man skulle backa i motlut eftersom den inte började dra förän man tryckte på gasen. Man såg ut som om man inte kunde köra för fem öre... fick sätta vänsterfoten på bromsen och balansera iväg bilen.
Vad jag menade var att bilen simulerar en automatlåda när den är igång. Alltså lite ryckighet i accelerationen.
Medan en elbil som får kraft från batterier ibland kan kännas väl tyst och könlös under körning är det en annan sak med bränslecellsbilen. Man får lite vibrationer och ljud som bidrar positivt till körupplevelsen och fartkänslan. Det finns också en viss skillnad i kraftutvecklingen. Hondas tekniker säger att de har optimerat drivlinan för att den ska upplevas ungefär som en vridstark dieselbil. Och det gör den. Vridmomentet kommer inte som en omedelbar smäll i ryggen utan byggs upp mer successivt.
Kontentan är alltså att vibrationer, ljud och trögare kraftutveckling är positivt. Hmm. Jag körde min brors splitternya Ford Escape (diesel) idag, den hade precis just dessa karaktäristiska drag. Kan inte direkt påstå att jag håller med om att det bidrar till något positivt.
Man undrar hur en journalist på fullt allvar kan skriva detta.
Det var nog nåt av det dummaste jag läst på länge!
Hur korkat får det bli egentligen? Allt i syfte att skriva ner elbilar, eller vad? Det är bara en tidsfråga att någon hjärnamputerad journalist skriver att det är bra med en massa utsläpp och avgaser för det luktar så himla gott.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Jag upplever de som de är extremt mycket med artiklar just nu som skriver ner elbilar, att dess artiklar oftast inte bara tycker om elbilar utan också har totala fakta fel är ju skrämmande.
Skönt dock att de blev lite motreaktion från utlandet på den där rapporten från svenskar (var de ILV de heter?) om hur "farliga" batterier är.
Jag tycker det är lite mysigt att åka ångdrivet tåg, det luktar, pyser å låter! Stor känsla ! Köper inte biljetter till sådana längre dock...föredrar X2000 varje dag i veckan.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Jag upplever de som de är extremt mycket med artiklar just nu som skriver ner elbilar, att dess artiklar oftast inte bara tycker om elbilar utan också har totala fakta fel är ju skrämmande.
Samma här. Det känns som att det har eskalerat senaste tiden. En konspirationsteoretiker skulle kunna hävda att Model 3's förestående release börjat röra om i grytan på allvar och att man nu börjar ta till lite mer desperata åtgärder.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Något som ändå är att se fram emot är att ju snabbade vi går bort från fossila bränslen, desto snabbare slipper vi scener som denna med 150 döda efter att en tankbil vält i Pakistan (och folk varit framme för att få tag i bränslet varpå någon tyckte det var en bra idé att ställa sig och röka i närheten) http://www.dn.se/nyheter/varlden/150-do ... -pakistan/
Medan en elbil som får kraft från batterier ibland kan kännas väl tyst och könlös under körning är det en annan sak med bränslecellsbilen. Man får lite vibrationer och ljud som bidrar positivt till körupplevelsen och fartkänslan. Det finns också en viss skillnad i kraftutvecklingen. Hondas tekniker säger att de har optimerat drivlinan för att den ska upplevas ungefär som en vridstark dieselbil. Och det gör den. Vridmomentet kommer inte som en omedelbar smäll i ryggen utan byggs upp mer successivt.
Kontentan är alltså att vibrationer, ljud och trögare kraftutveckling är positivt. Hmm. Jag körde min brors splitternya Ford Escape (diesel) idag, den hade precis just dessa karaktäristiska drag. Kan inte direkt påstå att jag håller med om att det bidrar till något positivt.
Man undrar hur en journalist på fullt allvar kan skriva detta.
Det var nog nåt av det dummaste jag läst på länge!
Hur korkat får det bli egentligen? Allt i syfte att skriva ner elbilar, eller vad? Det är bara en tidsfråga att någon hjärnamputerad journalist skriver att det är bra med en massa utsläpp och avgaser för det luktar så himla gott.
Totalt intelligensbefriat skrivet helt enkelt...
Om kunderna skulle råka tycka något sådant så låt dom få som faktiskt tycker det göra det då, men det lär inte vara många,
men att hävda det i en artikel? Om det var den gamla (hederliga hehe) tidningen MAD som skrev det skulle jag
åtminstone skratta gott
Den ansvarige för Telas AP program slutar efter 6 månader och det innebär att de gamla tillverkarna snart tar över styrspakarna. Briljant slutsats. Det kan förstås också vara intressant att hänvisa till personen som tar över tjänsten, är den eventuellt mer lämpad för uppdraget ? Det är ny teknik vi pratar om, då är det kanske inte så konstigt att det blir en viss rörlighet inom området. Dessutom finns det ingenting som tyder på att de gamla tillverkarna har någon speciell kompetens inom mjukvaruutveckling (AP är väl 99% mjukvara). Det är inte direkt deras område om man så säger..
Men god journalistik är inte så vanligt i dessa dagar.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Jo, självklart kommer man även i framtiden tycka att det är fascinerande med fossilmotorer. Ungefär som det är med ångmaskiner och hästar. Och en liten grupp kommer fortsätta att köpa den här typen av utrustning tex en Königsegg.
Det kommer gå illa för de tillverkare som försöker efterlikna en fossilbil när de bygger en elbil. Såg idag ett youtube klipp om e-golfen, är det sant att den låter som en fossilmotor när den kör långsamt? Det är ju helknäppt! Ingen kommer ju vilja ha något sånt, ingen! Någon annan sa att e-golfen simulerar en automatlåda, det är ju ännu knäppare. Vet inte om det stämmer heller iofs.
VW, liksom de flesta tillverkare, har ju börjat anpassa sig till de regler om "störljud" som EU har bestämt ska finnas på elbilar från 2019. Deras "ljud" känns lika knäppt som de andras och påminner mig mer om en dinosaurie med magont än om en fossilmotor... Hur man kan tillåta EU att ta ett slikt beslut övergår min fattningsförmåga. En lågnivåtuta skulle jag omfamna på alla bilar!
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Det kommer gå illa för de tillverkare som försöker efterlikna en fossilbil när de bygger en elbil. Såg idag ett youtube klipp om e-golfen, är det sant att den låter som en fossilmotor när den kör långsamt? Det är ju helknäppt! Ingen kommer ju vilja ha något sånt, ingen! Någon annan sa att e-golfen simulerar en automatlåda, det är ju ännu knäppare. Vet inte om det stämmer heller iofs.
VW, liksom de flesta tillverkare, har ju börjat anpassa sig till de regler om "störljud" som EU har bestämt ska finnas på elbilar från 2019. Deras "ljud" känns lika knäppt som de andras och påminner mig mer om en dinosaurie med magont än om en fossilmotor... Hur man kan tillåta EU att ta ett slikt beslut övergår min fattningsförmåga. En lågnivåtuta skulle jag omfamna på alla bilar!
Idiotpåfund följer de men fuskar med miljöinställningar! Kallas det dubbelmoral......eller..!