Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifiering

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2340
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Inlägg av mans71 »

Jeppe_E skrev:
Precis, hur lätt tror du att det varit för Tesla att ställa om sin tillverkning till bilar med fossilmotorer? (Alltså mer som ett exempel, för en del verkar ha svårt att förstå här). Det är väldigt enkelt för Tesla att vara duktiga på det som de gör. Precis lika duktiga som konventionella biltillverkare har varit i många år.
VW vill, dom gör. Dom pekar faktiskt som en militär med hela handen. Många andra försöker trevande leta sig in på elbilsmarknaden, en del med stor framgång som t.e.x Nissan, KIA och Hyundai. Volvo gör ingenting. Det är bara tragiskt.
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4211
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Inlägg av nek0 »

mans71 skrev:
Jeppe_E skrev:
Precis, hur lätt tror du att det varit för Tesla att ställa om sin tillverkning till bilar med fossilmotorer? (Alltså mer som ett exempel, för en del verkar ha svårt att förstå här). Det är väldigt enkelt för Tesla att vara duktiga på det som de gör. Precis lika duktiga som konventionella biltillverkare har varit i många år.
VW vill, dom gör. Dom pekar faktiskt som en militär med hela handen. Många andra försöker trevande leta sig in på elbilsmarknaden, en del med stor framgång som t.e.x Nissan, KIA och Hyundai. Volvo gör ingenting. Det är bara tragiskt.
Ja i våra ögon är det tragiskt men i Volvos ögon är det rena drömmen.
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... nder-2018/
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2340
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Inlägg av mans71 »

nek0 skrev:
mans71 skrev:
Jeppe_E skrev:
Precis, hur lätt tror du att det varit för Tesla att ställa om sin tillverkning till bilar med fossilmotorer? (Alltså mer som ett exempel, för en del verkar ha svårt att förstå här). Det är väldigt enkelt för Tesla att vara duktiga på det som de gör. Precis lika duktiga som konventionella biltillverkare har varit i många år.
VW vill, dom gör. Dom pekar faktiskt som en militär med hela handen. Många andra försöker trevande leta sig in på elbilsmarknaden, en del med stor framgång som t.e.x Nissan, KIA och Hyundai. Volvo gör ingenting. Det är bara tragiskt.
Ja i våra ögon är det tragiskt men i Volvos ögon är det rena drömmen.
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... nder-2018/
Nästan så man ryser. Det saknas ju inte Facit/Kodak/osv-paralleller som vi ju ofta pratar om på detta forum...
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Inlägg av Jeppe_E »

mans71 skrev:
nek0 skrev:
mans71 skrev:
Jeppe_E skrev:
Precis, hur lätt tror du att det varit för Tesla att ställa om sin tillverkning till bilar med fossilmotorer? (Alltså mer som ett exempel, för en del verkar ha svårt att förstå här). Det är väldigt enkelt för Tesla att vara duktiga på det som de gör. Precis lika duktiga som konventionella biltillverkare har varit i många år.
VW vill, dom gör. Dom pekar faktiskt som en militär med hela handen. Många andra försöker trevande leta sig in på elbilsmarknaden, en del med stor framgång som t.e.x Nissan, KIA och Hyundai. Volvo gör ingenting. Det är bara tragiskt.
Ja i våra ögon är det tragiskt men i Volvos ögon är det rena drömmen.
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... nder-2018/
Nästan så man ryser. Det saknas ju inte Facit/Kodak/osv-paralleller som vi ju ofta pratar om på detta forum...

Japp, nästan så att man ryser. Alltså på den snäva världsbild som vissa här har. Detta forum är inte på något sätt representativt för världen. Med en dåres envishet menar en del att Volvo inte gör någonting. Japp, för vi här i vår egen lilla sandlåda har ju full insyn i Volvos R&D, eller hur? Vi vet med säkerhet att Volvo inte gör någonting alls. :roll:

VW sålde för övrigt hur många fossilbilar 2018? - 6.245.000 bilar totalt. Hur många av dessa var elbilar? Men det är ju bara att sluta sälja fossilbilar. Det är ju hur enkelt som helst enligt en del här. Jag har sagt det förut och säger det igen. Att ställa om tar tid, en del företag tar längre tid på sig än andra.

En annan intressant aspekt är att först så gnälls det på att tillverkarna inte gör något, sen när de väl gör något, så ska det gnällas på att de gjorde det för sent. När bilarna sedan kommer ut, så är de för dyra, går för sakta, har dålig kapacitet. Det är mycket gnäll nu. :)
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2340
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Inlägg av mans71 »

Jeppe_E skrev:
mans71 skrev:
nek0 skrev:
mans71 skrev:
Jeppe_E skrev:
Precis, hur lätt tror du att det varit för Tesla att ställa om sin tillverkning till bilar med fossilmotorer? (Alltså mer som ett exempel, för en del verkar ha svårt att förstå här). Det är väldigt enkelt för Tesla att vara duktiga på det som de gör. Precis lika duktiga som konventionella biltillverkare har varit i många år.
VW vill, dom gör. Dom pekar faktiskt som en militär med hela handen. Många andra försöker trevande leta sig in på elbilsmarknaden, en del med stor framgång som t.e.x Nissan, KIA och Hyundai. Volvo gör ingenting. Det är bara tragiskt.
Ja i våra ögon är det tragiskt men i Volvos ögon är det rena drömmen.
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... nder-2018/
Nästan så man ryser. Det saknas ju inte Facit/Kodak/osv-paralleller som vi ju ofta pratar om på detta forum...

Japp, nästan så att man ryser. Alltså på den snäva världsbild som vissa här har. Detta forum är inte på något sätt representativt för världen. Med en dåres envishet menar en del att Volvo inte gör någonting. Japp, för vi här i vår egen lilla sandlåda har ju full insyn i Volvos R&D, eller hur? Vi vet med säkerhet att Volvo inte gör någonting alls. :roll:
Du upprepar ofta det, att vi på detta forum har en snäv världsbild. Det är ju ett lätt provocerande uttalande. Jag skulle säga, att överlag har vi här ett gäng smarta människor som tänker utanför boxen och som är early adopters eftersom vi ser var utvecklingen är på väg.

Kanske att Volvo överraskar oss alla, vi får väl hoppas det. Men är det inte ganska trist att i så fall vara fan-boy till ett företag som så oinspirerat saknar vision och glöd för framtidens bilar? Eller, nu var jag orättvis, Volvo kanske har glöd och passion, men varför delar dom inte den i så fall med världen?

Ps: Jag vet att VW säljer massa fossilbilar, men poängen är – dom har en plan hur dom väldigt snart ska upphöra med det.
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Inlägg av Geni87 »

mans71 skrev:

Du upprepar ofta det, att vi på detta forum har en snäv världsbild. Det är ju ett lätt provocerande uttalande. Jag skulle säga, att överlag har vi här ett gäng smarta människor som tänker utanför boxen och som är early adopters eftersom vi ser var utvecklingen är på väg.

Kanske att Volvo överraskar oss alla, vi får väl hoppas det. Men är det inte ganska trist att i så fall vara fan-boy till ett företag som så oinspirerat saknar vision och glöd för framtidens bilar? Eller, nu var jag orättvis, Volvo kanske har glöd och passion, men varför delar dom inte den i så fall med världen?

Ps: Jag vet att VW säljer massa fossilbilar, men poängen är – dom har en plan hur dom väldigt snart ska upphöra med det.
Det är nog här vi behöver förstå att olika företag fungerar på olika sätt. Om man tar Tesla som exempel så har de för vana att prata om och skapa hype kring bilmodeller flera år innan de ska gå i produktion. Det är så de behöver göra då de är en ny spelare som har en helt annan finansieringsmodell av sin verksamhet jämfört med en etablerad och lönsam tillverkare som Volvo. Volvo som exempel brukar i regel visa en ny bilmodell typ ett halvår (ibland ännu kortare tid) innan den går i produktion. Med andra ord är det inte så förvånande att man inte hör så mycket från dem innan det är dags.

2017 meddelade Volvo att de ska släppa 5 olika elbilar mellan 2019 och 2021. Vi har sett den första i Polestar 2, och håller de sin plan lär vi få höra om den andra ganska snart. Hur man får detta till att de inte gör något är för mig lite oklart. Men det är klart, med Tesla som referens hade man kanske velat ha haft mer info om dessa fem modeller redan nu. Men frågan är vad Volvo skulle ha vunnit på det?
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4211
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Inlägg av nek0 »

Geni87 skrev:
mans71 skrev:

Du upprepar ofta det, att vi på detta forum har en snäv världsbild. Det är ju ett lätt provocerande uttalande. Jag skulle säga, att överlag har vi här ett gäng smarta människor som tänker utanför boxen och som är early adopters eftersom vi ser var utvecklingen är på väg.

Kanske att Volvo överraskar oss alla, vi får väl hoppas det. Men är det inte ganska trist att i så fall vara fan-boy till ett företag som så oinspirerat saknar vision och glöd för framtidens bilar? Eller, nu var jag orättvis, Volvo kanske har glöd och passion, men varför delar dom inte den i så fall med världen?

Ps: Jag vet att VW säljer massa fossilbilar, men poängen är – dom har en plan hur dom väldigt snart ska upphöra med det.
Det är nog här vi behöver förstå att olika företag fungerar på olika sätt. Om man tar Tesla som exempel så har de för vana att prata om och skapa hype kring bilmodeller flera år innan de ska gå i produktion. Det är så de behöver göra då de är en ny spelare som har en helt annan finansieringsmodell av sin verksamhet jämfört med en etablerad och lönsam tillverkare som Volvo. Volvo som exempel brukar i regel visa en ny bilmodell typ ett halvår (ibland ännu kortare tid) innan den går i produktion. Med andra ord är det inte så förvånande att man inte hör så mycket från dem innan det är dags.

2017 meddelade Volvo att de ska släppa 5 olika elbilar mellan 2019 och 2021. Vi har sett den första i Polestar 2, och håller de sin plan lär vi få höra om den andra ganska snart. Hur man får detta till att de inte gör något är för mig lite oklart. Men det är klart, med Tesla som referens hade man kanske velat ha haft mer info om dessa fem modeller redan nu. Men frågan är vad Volvo skulle ha vunnit på det?
Ja du har rätt, det är inte så att Volvo inte gör någonting det gör de säkert. Volvo behöver inte ställa om så länge de säljer det de har att sälja. När jag säger att Volvo inte gör något så menar jag att de inte släpper elbilarna på marknaden och jag försökte förklara vad jag tror varför de inte gör det. Volvo har det bra som det är och jag är säker på att de inte sitter med armarna i kors. Den dagen de tror att de behöver börja sälja elbilarna kommer de att ha elbilarna redo.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Inlägg av Geni87 »

nek0 skrev:
Geni87 skrev:
mans71 skrev:

Du upprepar ofta det, att vi på detta forum har en snäv världsbild. Det är ju ett lätt provocerande uttalande. Jag skulle säga, att överlag har vi här ett gäng smarta människor som tänker utanför boxen och som är early adopters eftersom vi ser var utvecklingen är på väg.

Kanske att Volvo överraskar oss alla, vi får väl hoppas det. Men är det inte ganska trist att i så fall vara fan-boy till ett företag som så oinspirerat saknar vision och glöd för framtidens bilar? Eller, nu var jag orättvis, Volvo kanske har glöd och passion, men varför delar dom inte den i så fall med världen?

Ps: Jag vet att VW säljer massa fossilbilar, men poängen är – dom har en plan hur dom väldigt snart ska upphöra med det.
Det är nog här vi behöver förstå att olika företag fungerar på olika sätt. Om man tar Tesla som exempel så har de för vana att prata om och skapa hype kring bilmodeller flera år innan de ska gå i produktion. Det är så de behöver göra då de är en ny spelare som har en helt annan finansieringsmodell av sin verksamhet jämfört med en etablerad och lönsam tillverkare som Volvo. Volvo som exempel brukar i regel visa en ny bilmodell typ ett halvår (ibland ännu kortare tid) innan den går i produktion. Med andra ord är det inte så förvånande att man inte hör så mycket från dem innan det är dags.

2017 meddelade Volvo att de ska släppa 5 olika elbilar mellan 2019 och 2021. Vi har sett den första i Polestar 2, och håller de sin plan lär vi få höra om den andra ganska snart. Hur man får detta till att de inte gör något är för mig lite oklart. Men det är klart, med Tesla som referens hade man kanske velat ha haft mer info om dessa fem modeller redan nu. Men frågan är vad Volvo skulle ha vunnit på det?
Ja du har rätt, det är inte så att Volvo inte gör någonting det gör de säkert. Volvo behöver inte ställa om så länge de säljer det de har att sälja. När jag säger att Volvo inte gör något så menar jag att de inte släpper elbilarna på marknaden och jag försökte förklara vad jag tror varför de inte gör det. Volvo har det bra som det är och jag är säker på att de inte sitter med armarna i kors. Den dagen de tror att de behöver börja sälja elbilarna kommer de att ha elbilarna redo.
Någonting gör de ju bevisligen eftersom Polestar 2 nu faktiskt har presenterats och ska börja produceras i början av nästa år. :) Det tar en del tid att utveckla och produktionsstarta en ny bil, speciellt om det också handlar om en ny drivlina. Den offentligt kända planen har som sagt varit relativt tydlig sedan 2017 och än så länge tyder inget på att de inte kommer hålla den, men det återstår att se.

Att vi inte redan idag har flera BEV:ar från Volvo på våra gator är beklagligt och det får man såklart beskylla Volvos ledning för. Att viljan bland ingenjörerna har funnits tidigt kan man ju se på experimentet C30 electric som tyvärr inte följdes upp med något. När ledningen tills slut insåg elbilarnas framtid och startade utvecklingen tar det ju frustrerande nog några år innan man ser resultaten, och det är väl i den ovissheten vi har befunnit oss i de senaste åren.

Samma sak gäller ju VW egentligen. Med skillnaden att de har pratat mer i media om sin elbilssatsning.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10495
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Inlägg av Legato »

Geni87 skrev:
Legato skrev:
Riktigt så usla är de såklart inte med sin produktionsplanering. Det hade varit mycket ärligare om de bara erkände att de inte haft tillgång till batterier...

Inom något år när Volvo fått igång produktionen på riktigt kan vi se fram emot en uppdaterad rapport från IVL om hur fel de hade och hur fantastiska elbilar egentligen är.
IVL har väl redan konstaterat att elbilar är bra? http://www.elbilen.org/nya-ivl-rapporte ... or-miljon/
Haha det hade jag helt missat. Det kom snabbare än jag trodde, det bådar gott för Volvos framtida elbilsleveranser :lol:
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Inlägg av Geni87 »

Legato skrev:
Geni87 skrev:
Legato skrev:
Riktigt så usla är de såklart inte med sin produktionsplanering. Det hade varit mycket ärligare om de bara erkände att de inte haft tillgång till batterier...

Inom något år när Volvo fått igång produktionen på riktigt kan vi se fram emot en uppdaterad rapport från IVL om hur fel de hade och hur fantastiska elbilar egentligen är.
IVL har väl redan konstaterat att elbilar är bra? http://www.elbilen.org/nya-ivl-rapporte ... or-miljon/
Haha det hade jag helt missat. Det kom snabbare än jag trodde, det bådar gott för Volvos framtida elbilsleveranser :lol:
Har bara skummat igenom rapporten men de verkar ha gjort sin hemläxa. :)
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10495
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Inlägg av Legato »

Det är uppenbarligen väldigt svårt för ett par stycken här att förstå att det inte är nuvarande försäljningsvolymer som är intressanta. Det intressanta är var tillväxten och trenderna ligger...

Fina marginaler idag försvinner snabbt när försäljningen sjunker. Plötsligt står man där med ett gäng dåligt utnyttjade produktionslinor. Det är svårt att sia om vilka som kommer gå under, men personligen tycker jag det ser tveksamt ut för Volvo trots nuvarande framgångar. Det gäller verkligen att PS och/eller de första Volvo BEVsen blir en succé, annars tror jag det kommer gå snabbt utför.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Inlägg av Geni87 »

Legato skrev:
Det är uppenbarligen väldigt svårt för ett par stycken här att förstå att det inte är nuvarande försäljningsvolymer som är intressanta. Det intressanta är var tillväxten och trenderna ligger...

Fina marginaler idag försvinner snabbt när försäljningen sjunker. Plötsligt står man där med ett gäng dåligt utnyttjade produktionslinor. Det är svårt att sia om vilka som kommer gå under, men personligen tycker jag det ser tveksamt ut för Volvo trots nuvarande framgångar. Det gäller verkligen att PS och/eller de första Volvo BEVsen blir en succé, annars tror jag det kommer gå snabbt utför.
Så är det. Tajmingen är otroligt viktig och kan man inte erbjuda de produkter som marknaden efterfrågar går det snabbt utför. Den dagen som elbilarnas ökning på allvar sänker volymerna för ICE-bilarna globalt gäller det att man kan erbjuda elbilar som kunderna vill ha för att inte tappa volym totalt sett.

Fördelen (om man hanterar det rätt) med att vara framgångsrik och tjäna pengar idag är dock att man iaf har musklerna till att investera i de nya produkterna om man vill och vågar. Man kan dessutom ha råd att absorbera lite lägre marginaler under övergångsperioden. Biltillverkare som redan idag har en svag lönsamhet och dessutom inte har hoppat på elbilståget ännu kommer få det mycket svårt.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10495
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Inlägg av Legato »

Geni87 skrev:
Legato skrev:
Det är uppenbarligen väldigt svårt för ett par stycken här att förstå att det inte är nuvarande försäljningsvolymer som är intressanta. Det intressanta är var tillväxten och trenderna ligger...

Fina marginaler idag försvinner snabbt när försäljningen sjunker. Plötsligt står man där med ett gäng dåligt utnyttjade produktionslinor. Det är svårt att sia om vilka som kommer gå under, men personligen tycker jag det ser tveksamt ut för Volvo trots nuvarande framgångar. Det gäller verkligen att PS och/eller de första Volvo BEVsen blir en succé, annars tror jag det kommer gå snabbt utför.
Så är det. Tajmingen är otroligt viktig och kan man inte erbjuda de produkter som marknaden efterfrågar går det snabbt utför. Den dagen som elbilarnas ökning på allvar sänker volymerna för ICE-bilarna globalt gäller det att man kan erbjuda elbilar som kunderna vill ha för att inte tappa volym totalt sett.

Fördelen (om man hanterar det rätt) med att vara framgångsrik och tjäna pengar idag är dock att man iaf har musklerna till att investera i de nya produkterna om man vill och vågar. Man kan dessutom ha råd att absorbera lite lägre marginaler under övergångsperioden. Biltillverkare som redan idag har en svag lönsamhet och dessutom inte har hoppat på elbilståget ännu kommer få det mycket svårt.
Japp. Ur det perspektivet ser det OK ut för Volvo. Trots fina marginaler så har man ju dock inte så stor kassakista om man jämför med jättar som VW och Toyota. Dock kan man nog utgå ifrån att Geely är beredda att skjuta till en hel del om det skulle behövas.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Ptesla
Teslaägare
Inlägg: 134
Blev medlem: 18 dec 2018 11:37
Referralkod: ts.la/peder89808

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Inlägg av Ptesla »

Jeppe_E skrev:
Ptesla skrev:

Det är inte riktigt så enkelt. Vi har alla här sett vad som hände med Nokia. Att inte vilja eller kunna ställa om sitt produktutbud i tid för att man vill mjölka sina nuvarande omoderna (giftiga) men fortfarande säljande produkter är den riktiga faran.
Ja, vi kan väl slänga in Kodak här med, för att verkligen klargöra det?

Från Bil Sweden:

Försäljning Februari:
Volvo Laddhybrid S/V60 - 273 bilar
Volvo laddhybrid XC60 - 135 bilar
Volvo S/V60 bensin - 105 bilar
Volvo S/V60 diesel - 1068 bilar
Volvo XC60 bensin - 182 bilar
Volvo XC60 Diesel - 596 bilar

Varför är det såhär? Fossilbilen är ju död. Varför fattar inte svenska folket utanför detta forum det? Jo, jag vet. Volvo erbjuder inga elbilar så därför måste vi köpa en fossilbil? Nä, gemen man är inte riktigt på samma position i förändringskurvan som vi här i forumet är.
Ja den är död. Nokia nådde sina absoluta toppar försäljningsmässigt några år efter iPhone introducerades. Forumen bubblade med Nokia-vänner som argumenterade exakt som du. Även deras VD och Steve Ballmer var med på tåget. Ändå visste vi som var först ut med iPhone att de redan var döda. Och vi hade helt rätt. Vem vet, det kanske är likadant nu? Jag vet vilket gäng jag hade bettat på i alla fall.
--
Model 3 LR AWD, Solid Svart, 19", Autopilot
vigge50
Inlägg: 7474
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Inlägg av vigge50 »

Jeppe_E skrev:
Ptesla skrev:

Det är inte riktigt så enkelt. Vi har alla här sett vad som hände med Nokia. Att inte vilja eller kunna ställa om sitt produktutbud i tid för att man vill mjölka sina nuvarande omoderna (giftiga) men fortfarande säljande produkter är den riktiga faran.
Ja, vi kan väl slänga in Kodak här med, för att verkligen klargöra det?

Från Bil Sweden:

Försäljning Februari:
Volvo Laddhybrid S/V60 - 273 bilar
Volvo laddhybrid XC60 - 135 bilar
Volvo S/V60 bensin - 105 bilar
Volvo S/V60 diesel - 1068 bilar
Volvo XC60 bensin - 182 bilar
Volvo XC60 Diesel - 596 bilar

Varför är det såhär? Fossilbilen är ju död. Varför fattar inte svenska folket utanför detta forum det? Jo, jag vet. Volvo erbjuder inga elbilar så därför måste vi köpa en fossilbil? Nä, gemen man är inte riktigt på samma position i förändringskurvan som vi här i forumet är.
Nu stod Sverige bara för lite över 10% av Volvos försäljning förra året och det har bara gått två månader men kollar vi på svenska försäljningen så har bilförsäljningen totalt minskar 11%. För Volvos del däremot så har deras försäljning i Sverige minskat med 25%, ska bli intressant att se hur detta utvecklas framöver, Volvo kanske inte har ledartröjan i Sverige så länge till.
Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Inlägg av Stevvee »

Ptesla skrev:
Jeppe_E skrev:
Ptesla skrev:

Det är inte riktigt så enkelt. Vi har alla här sett vad som hände med Nokia. Att inte vilja eller kunna ställa om sitt produktutbud i tid för att man vill mjölka sina nuvarande omoderna (giftiga) men fortfarande säljande produkter är den riktiga faran.
Ja, vi kan väl slänga in Kodak här med, för att verkligen klargöra det?

Från Bil Sweden:

Försäljning Februari:
Volvo Laddhybrid S/V60 - 273 bilar
Volvo laddhybrid XC60 - 135 bilar
Volvo S/V60 bensin - 105 bilar
Volvo S/V60 diesel - 1068 bilar
Volvo XC60 bensin - 182 bilar
Volvo XC60 Diesel - 596 bilar

Varför är det såhär? Fossilbilen är ju död. Varför fattar inte svenska folket utanför detta forum det? Jo, jag vet. Volvo erbjuder inga elbilar så därför måste vi köpa en fossilbil? Nä, gemen man är inte riktigt på samma position i förändringskurvan som vi här i forumet är.
Ja den är död. Nokia nådde sina absoluta toppar försäljningsmässigt några år efter iPhone introducerades. Forumen bubblade med Nokia-vänner som argumenterade exakt som du. Även deras VD och Steve Ballmer var med på tåget. Ändå visste vi som var först ut med iPhone att de redan var döda. Och vi hade helt rätt. Vem vet, det kanske är likadant nu? Jag vet vilket gäng jag hade bettat på i alla fall.
Men isåfall är alla bilmärken förutom tesla döda från och med nu då eller ?

För finns ju nästan inget märke som kan leverera en elbil snabbt om jag beställer idag och är du en barnfamilj med två vuxna och två barn så är ju utbudet extremt litet.
Och att VW är aggressiva i media är ju inget konstigt, dom behöver få upp sitt rykte och skaka av sig dieselgate.

Något att komma ihåg om bilbranschen också är att tyska märken struntar egentligen i Sverige, för vi köper så lite bilar så för dom kvittar det egentligen om det säljs här eller inte. Vad vill jag säga med detta? Jo att när väl elbilarna kommer och det är begränsat antal kommer tilldelningen till Sverige vara LITEN. Men visst vem bryr sig, dom kan inte leverera idag så dom är redan döda ? Bild
Ptesla
Teslaägare
Inlägg: 134
Blev medlem: 18 dec 2018 11:37
Referralkod: ts.la/peder89808

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Inlägg av Ptesla »

Stevvee skrev:
Ptesla skrev:
Jeppe_E skrev:
Ptesla skrev:

Det är inte riktigt så enkelt. Vi har alla här sett vad som hände med Nokia. Att inte vilja eller kunna ställa om sitt produktutbud i tid för att man vill mjölka sina nuvarande omoderna (giftiga) men fortfarande säljande produkter är den riktiga faran.
Ja, vi kan väl slänga in Kodak här med, för att verkligen klargöra det?

Från Bil Sweden:

Försäljning Februari:
Volvo Laddhybrid S/V60 - 273 bilar
Volvo laddhybrid XC60 - 135 bilar
Volvo S/V60 bensin - 105 bilar
Volvo S/V60 diesel - 1068 bilar
Volvo XC60 bensin - 182 bilar
Volvo XC60 Diesel - 596 bilar

Varför är det såhär? Fossilbilen är ju död. Varför fattar inte svenska folket utanför detta forum det? Jo, jag vet. Volvo erbjuder inga elbilar så därför måste vi köpa en fossilbil? Nä, gemen man är inte riktigt på samma position i förändringskurvan som vi här i forumet är.
Ja den är död. Nokia nådde sina absoluta toppar försäljningsmässigt några år efter iPhone introducerades. Forumen bubblade med Nokia-vänner som argumenterade exakt som du. Även deras VD och Steve Ballmer var med på tåget. Ändå visste vi som var först ut med iPhone att de redan var döda. Och vi hade helt rätt. Vem vet, det kanske är likadant nu? Jag vet vilket gäng jag hade bettat på i alla fall.
Men isåfall är alla bilmärken förutom tesla döda från och med nu då eller ?

För finns ju nästan inget märke som kan leverera en elbil snabbt om jag beställer idag och är du en barnfamilj med två vuxna och två barn så är ju utbudet extremt litet.
Och att VW är aggressiva i media är ju inget konstigt, dom behöver få upp sitt rykte och skaka av sig dieselgate.

Något att komma ihåg om bilbranschen också är att tyska märken struntar egentligen i Sverige, för vi köper så lite bilar så för dom kvittar det egentligen om det säljs här eller inte. Vad vill jag säga med detta? Jo att när väl elbilarna kommer och det är begränsat antal kommer tilldelningen till Sverige vara LITEN. Men visst vem bryr sig, dom kan inte leverera idag så dom är redan döda ? Bild
Det jag ville säga var att de bilmärken som är sena med att gå över till full eldrift och istället mjölkar sina fossilbilar, som t.ex Volvo och Toyota riskerar att få det väldigt tufft framåt. Varumärken som är tidiga med att gå över har bättre chanser att klara av omställningen.

Givetvis omöjligt att veta exakt vad som försiggår på insidan av de här företagen, men tittar vi enbart på deras publika roadmaps, uttalanden och faktiska produkter och leveranser av elbilar ser det inte jättebra ut för Volvo i mina ögon.
--
Model 3 LR AWD, Solid Svart, 19", Autopilot
Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Inlägg av Stevvee »

Ptesla skrev:
Stevvee skrev:
Ptesla skrev:
Jeppe_E skrev:
Ptesla skrev:

Det är inte riktigt så enkelt. Vi har alla här sett vad som hände med Nokia. Att inte vilja eller kunna ställa om sitt produktutbud i tid för att man vill mjölka sina nuvarande omoderna (giftiga) men fortfarande säljande produkter är den riktiga faran.
Ja, vi kan väl slänga in Kodak här med, för att verkligen klargöra det?

Från Bil Sweden:

Försäljning Februari:
Volvo Laddhybrid S/V60 - 273 bilar
Volvo laddhybrid XC60 - 135 bilar
Volvo S/V60 bensin - 105 bilar
Volvo S/V60 diesel - 1068 bilar
Volvo XC60 bensin - 182 bilar
Volvo XC60 Diesel - 596 bilar

Varför är det såhär? Fossilbilen är ju död. Varför fattar inte svenska folket utanför detta forum det? Jo, jag vet. Volvo erbjuder inga elbilar så därför måste vi köpa en fossilbil? Nä, gemen man är inte riktigt på samma position i förändringskurvan som vi här i forumet är.
Ja den är död. Nokia nådde sina absoluta toppar försäljningsmässigt några år efter iPhone introducerades. Forumen bubblade med Nokia-vänner som argumenterade exakt som du. Även deras VD och Steve Ballmer var med på tåget. Ändå visste vi som var först ut med iPhone att de redan var döda. Och vi hade helt rätt. Vem vet, det kanske är likadant nu? Jag vet vilket gäng jag hade bettat på i alla fall.
Men isåfall är alla bilmärken förutom tesla döda från och med nu då eller ?

För finns ju nästan inget märke som kan leverera en elbil snabbt om jag beställer idag och är du en barnfamilj med två vuxna och två barn så är ju utbudet extremt litet.
Och att VW är aggressiva i media är ju inget konstigt, dom behöver få upp sitt rykte och skaka av sig dieselgate.

Något att komma ihåg om bilbranschen också är att tyska märken struntar egentligen i Sverige, för vi köper så lite bilar så för dom kvittar det egentligen om det säljs här eller inte. Vad vill jag säga med detta? Jo att när väl elbilarna kommer och det är begränsat antal kommer tilldelningen till Sverige vara LITEN. Men visst vem bryr sig, dom kan inte leverera idag så dom är redan döda ? Bild
Det jag ville säga var att de bilmärken som är sena med att gå över till full eldrift och istället mjölkar sina fossilbilar, som t.ex Volvo och Toyota riskerar att få det väldigt tufft framåt. Varumärken som är tidiga med att gå över har bättre chanser att klara av omställningen.

Givetvis omöjligt att veta exakt vad som försiggår på insidan av de här företagen, men tittar vi enbart på deras publika roadmaps, uttalanden och faktiska produkter och leveranser av elbilar ser det inte jättebra ut för Volvo i mina ögon.
Nu vet ju inte exakt facit heller om framtiden. Om elbil är det rätta i slutändan.

Jag hoppas att fler tillverkare kommer med elbilar inom 2-3år (och då menar jag levererar och inte visar upp någon skiss) för det tycker jag är löjligt. Kom och se vad vi skall leverera om 2-3 år, nej jäklar det gick att beställa om 2-3 år och leverans om 5. Bara titta på Passat GTE. Stora rubriker 2018 (ny passat gte pågång, snart med längre räckvidd, snart kan man beställa, jaha leverans 2020)

Den som låter mest och släpper mest Pm behöver inte vara den som är längst fram i ledet.
Ptesla
Teslaägare
Inlägg: 134
Blev medlem: 18 dec 2018 11:37
Referralkod: ts.la/peder89808

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Inlägg av Ptesla »

Stevvee skrev:

Nu vet ju inte exakt facit heller om framtiden. Om elbil är det rätta i slutändan.

Jag hoppas att fler tillverkare kommer med elbilar inom 2-3år (och då menar jag levererar och inte visar upp någon skiss) för det tycker jag är löjligt. Kom och se vad vi skall leverera om 2-3 år, nej jäklar det gick att beställa om 2-3 år och leverans om 5. Bara titta på Passat GTE. Stora rubriker 2018 (ny passat gte pågång, snart med längre räckvidd, snart kan man beställa, jaha leverans 2020)

Den som låter mest och släpper mest Pm behöver inte vara den som är längst fram i ledet.
Ja vi får väl se vad som händer. När man kört elbil ett tag är det dock svårt att se något annat alternativ som skulle vara mer attraktivt än full eldrift, så otroligt många fördelar jämfört med vätskor/gas som ska transporteras och fyllas på någon annan stans än hemma. Tror de flesta kommer känna likadant när de väl vågat sig över tröskeln och det kommer driva utvecklingen.

Håller med om att bilindustrins extrem ängsliga PR-beteende med pressreleaser, dimridåer och "konceptbilar" verkligen är bedrövligt. Just hela grejen med konceptbilar byggda i målad frigolit med "100 mils räckvidd", "0-100 på en sekund" är verkligen märkligt. Först designar man något omöjligt, som kreti och pleti hetsar upp sig över och använder som argument i diskussioner, sen flera år senare släpper man en fullständigt urvattnad design by comitté-variant av konceptet till allmänheten. Lägg tiden och energin på att utveckla och framförallt producera riktiga produkter istället.

VW är världsmästare på detta. Någon som tror att den där folkabussen verkligen kommer vara lika fin som konceptbilen? Knappast! Det enda den bidrar med är uppblåsta förväntningar och bekymmer för äkta dooers (läs Tesla mfl) som försöker göra något på riktigt åt våra luft, miljö och klimatproblem. Trist!
--
Model 3 LR AWD, Solid Svart, 19", Autopilot
Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Inlägg av Stevvee »

Ptesla skrev:
Stevvee skrev:

Nu vet ju inte exakt facit heller om framtiden. Om elbil är det rätta i slutändan.

Jag hoppas att fler tillverkare kommer med elbilar inom 2-3år (och då menar jag levererar och inte visar upp någon skiss) för det tycker jag är löjligt. Kom och se vad vi skall leverera om 2-3 år, nej jäklar det gick att beställa om 2-3 år och leverans om 5. Bara titta på Passat GTE. Stora rubriker 2018 (ny passat gte pågång, snart med längre räckvidd, snart kan man beställa, jaha leverans 2020)

Den som låter mest och släpper mest Pm behöver inte vara den som är längst fram i ledet.
Ja vi får väl se vad som händer. När man kört elbil ett tag är det dock svårt att se något annat alternativ som skulle vara mer attraktivt än full eldrift, så otroligt många fördelar jämfört med vätskor/gas som ska transporteras och fyllas på någon annan stans än hemma. Tror de flesta kommer känna likadant när de väl vågat sig över tröskeln och det kommer driva utvecklingen.

Håller med om att bilindustrins extrem ängsliga PR-beteende med pressreleaser, dimridåer och "konceptbilar" verkligen är bedrövligt. Just hela grejen med konceptbilar byggda i målad frigolit med "100 mils räckvidd", "0-100 på en sekund" är verkligen märkligt. Först designar man något omöjligt, som kreti och pleti hetsar upp sig över och använder som argument i diskussioner, sen flera år senare släpper man en fullständigt urvattnad design by comitté-variant av konceptet till allmänheten. Lägg tiden och energin på att utveckla och framförallt producera riktiga produkter istället.

VW är världsmästare på detta. Någon som tror att den där folkabussen verkligen kommer vara lika fin som konceptbilen? Knappast! Det enda den bidrar med är uppblåsta förväntningar och bekymmer för äkta dooers (läs Tesla mfl) som försöker göra något på riktigt åt våra luft, miljö och klimatproblem. Trist!
Absolut tror jag elbil är extremt skönt och jag hoppas kunna byta hybriden mot en renel vid nästa tillfälle. Men jag tror dock ändå att det kommer komma alternativ precis som det finns 3 olika bränslen idag (egentligen fler) så tror jag vissa kör El och andra någon annan miljövänlig produkt.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Inlägg av Teslaspolen »

Hade tekniken varit likvärdig, så som bensin, diesel, etanol, biodiesel och biogas är så hade jag köpt det. Nu stämmer det inte alls utan det mesta pekar på att el kommer att driva ut allt annat in tio år i Sverige för att det kommer vara bättre (rappare), billigare i både inköp och drift och med praktiskt då man laddar hemma och "bränslet" kommer genom en infrastruktur som redan finns i hela Europa, elledningar. El löser dessutom problem som inget av de andra kan; lokala utsläpp, effektivare energicykel, mindre slitage på saker som bromsar (vilket i sin tur ger lägre kostnader, och mindre luftpartiklar.)

Visst lär det finnas olika bränslen i olika transportformat, men elen lär peta ut alla fordon som går på marken, ett eller ett par segment i taget.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Inlägg av Zalman3 »

Det lovas ju att man kan förboka en Volvo XC40 BEV i början av 2019.
Det verkar inte stämma.

"Elektrisk XC40 først
Kerssemakers bekrefter at den første rene Volvo-elbilen blir en batteridrevet utgave av XC40. Den skal bygges på Volvos fabrikk i Gent, i Belgia.
De første kundene kan regne med å få bilen i starten av 2020, men allerede tidlig på nyåret åpner Volvo Norge for reservasjon av bilen."


"Store forventninger til XC40

I dag starter salget av XC40 Twin Engine og med det har Volvo plug-in hybrid-alternativer også i 40-serien. Hittil har drivlinjen vært forbeholdt 60- og 90-serien.

- Med salgsstarten til XC40 markerer vi at alle modellseriene våre kan tilby plug-in hybrider. Denne drivlinjen har vært utrolig viktig for Volvo i Norge og står for 65% prosent av salget vårt. Det knyttes derfor store forventninger til XC40 Twin Engine i Norge, sier Erik Trosby, PR- og kommunikasjonssjef i Volvo Car Norway AS.

Volvo forventer å starte kundelevering i fjerde kvartal 2019. XC40 blir først tilgjengelig som T5 Twin Engine. Bilen lanseres med forhjulsdrift og en tre-sylindret bensinmotor, i tillegg til den elektriske motoren. Bensinmotoren kommer med 180hk og 265 Nm, mens den elektriske motoren kommer med 82hk og 160Nm. Elektrisk rekkevidde er 38 kilometer (WLTP).

Prisen på XC40 T5 Twin Engine blir fra 479 900,- inkludert frakt/levering i Oslo. Blandet forbruk: 1,9 liter pr.100 km NEDC / CO2-utslipp: 44 gram. "

Plugin bilar står för 65% av Volvo försäljningen i Norge.
Bara 38km i räckvidd är uselt.

Priset för en XC40 T5 Twin Engine blir från 479.900Nok att jämföra med en Tesla 3 long Range 4wd för 442.300Nok.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare
Inlägg: 987
Blev medlem: 20 jul 2015 18:04
Ort: Saltsjö-Boo

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Inlägg av Toja »

Kära Volvo älskare,
Vi dom köpt Tesla för länge sen vet verkligen hur bra en elbil ör i jämförelse till fosilbil.
Vi vet att övergången plötsligt kommer accelerera. Detta sker när pristermometer på en elbil är samma pris som en fosilare.
Då kommer gemene man räkna.
Samma pris men spar flera tusen i månaden bara på bränslet.

Att vi skriver så mycket om Volvo beror på att vi vill att Volvo ska vara med i tid, annars är risken uppenbar att dom inte överlever. Dom har bara några år på dig.
En Tesla Modell 3 SR kostar i höst ca 450.000. Om VW kommer med en Passat elbil för 350.000 är det ingen som köper Volvo längre
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Inlägg av Zalman3 »

Toja skrev:
Kära Volvo älskare,
Vi dom köpt Tesla för länge sen vet verkligen hur bra en elbil ör i jämförelse till fosilbil.
Vi vet att övergången plötsligt kommer accelerera. Detta sker när pristermometer på en elbil är samma pris som en fosilare.
Då kommer gemene man räkna.
Samma pris men spar flera tusen i månaden bara på bränslet.

Att vi skriver så mycket om Volvo beror på att vi vill att Volvo ska vara med i tid, annars är risken uppenbar att dom inte överlever. Dom har bara några år på dig.
En Tesla Modell 3 SR kostar i höst ca 450.000. Om VW kommer med en Passat elbil för 350.000 är det ingen som köper Volvo längre
Tesla Y är redan nu en XC60 dödare.
I USA är både Volvo XC60 och BMW X3, dyrare och mindre än Y.
När folk idag kan förboka en Y så köper dom ingen XC60.
I USA tappade BMW 3-serien ca 50% av sin försäljning på 7 månader, hur mycket tappar Volvo det närmsta året i sin försäljning?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Inlägg av Jeppe_E »

Zalman3 skrev:
I USA tappade BMW 3-serien ca 50% av sin försäljning på 7 månader, hur mycket tappar Volvo det närmsta året i sin försäljning?
Ja, det verkar ju gå skitdåligt för Volvo redan?

https://www.media.volvocars.com/global/ ... hs-of-2019

Allmänheten är inte == detta forum. :) De flesta är inte riktigt där än. Försäljningen av rena fossilbilar kommer först att ersättas av hybrider och sen av elbilar.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Skriv svar