Man får också fundera på andrahandsvärdet på sikt. Ett stort batteri lär visserligen hålla längre, men kommer också att bli mycket dyrare att ersätta den dagen det behövs.
... fast de stora behöver inte ersättas för när det degraderat så är det lika stort som det lilla.
Återigen det finns en stor marknad för stora SUVar med kort räckvidd.
Man får också fundera på andrahandsvärdet på sikt. Ett stort batteri lär visserligen hålla längre, men kommer också att bli mycket dyrare att ersätta den dagen det behövs.
... fast de stora behöver inte ersättas för när det degraderat så är det lika stort som det lilla.
Återigen det finns en stor marknad för stora SUVar med kort räckvidd.
Det förutsätter dock att batteriet degraderas långsamt även när det blir gammalt. Jag hade för mig att de finns en dålig definierad ”end of life” tid där det ganska snabbt blir helt obrukbart. Kan ha fel dock.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Det förutsätter dock att batteriet degraderas långsamt även när det blir gammalt. Jag hade för mig att de finns en dålig definierad ”end of life” tid där det ganska snabbt blir helt obrukbart. Kan ha fel dock.
Enligt en ingenjör på Ale lion som gjort paketen till Fiat 500e så har cellerna ett knä vid 80% kapacitet när det degraderas väldigt fort. Ner till 80% går linjärt och relativt sakta sedan dör dom fort. Vet inte om det gäller alla li ion dock.
Det förutsätter dock att batteriet degraderas långsamt även när det blir gammalt. Jag hade för mig att de finns en dålig definierad ”end of life” tid där det ganska snabbt blir helt obrukbart. Kan ha fel dock.
Enligt en ingenjör på Ale lion som gjort paketen till Fiat 500e så har cellerna ett knä vid 80% kapacitet när det degraderas väldigt fort. Ner till 80% går linjärt och relativt sakta sedan dör dom fort. Vet inte om det gäller alla li ion dock.
Att avtalet går ut förhindrar ju inte att ett nytt upprättas. Gigafactory, där 2170 tillverkas, är ju även den ett samarbete med panasonic.
Så om inte annat kanske tesla fått ner priserna på 18650 celler...
Blir säkert ett nytt avtal, gissingsvis som du nämner till ett lägre pris. Kortsiktig bindning eller ingen alls. Känns rimligt att de vill gå över till en typ av cell storleksmässigt med alla fördelar det innebär.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Verkar på säljaren i Malmö iaf som att det finns ganska gott om lagerbilar att tillgå, samt bilar på väg till Europa som inte än blivit beställda av nån specifik slutkund. Så tror inte man är körd om man vill ha en 75D även om man inte stressbeställer nu. Fick offerter på Både 75D och 100D härom dagen, lagerbilar som fann eller var på väg. Finns även bilar kvar i lager med färg och utrustning som ej är valbara nu. 100D jag fick offert på var Silver med Öppningsbart panorama.
Model Y LR, White pearl, svart inredning, 20" Induction och EAP
Verkar på säljaren i Malmö iaf som att det finns ganska gott om lagerbilar att tillgå, samt bilar på väg till Europa som inte än blivit beställda av nån specifik slutkund. Så tror inte man är körd om man vill ha en 75D även om man inte stressbeställer nu. Fick offerter på Både 75D och 100D härom dagen, lagerbilar som fann eller var på väg. Finns även bilar kvar i lager med färg och utrustning som ej är valbara nu. 100D jag fick offert på var Silver med Öppningsbart panorama.
Hur tänker du göra, beställa en S75D nu...eller vänta och se om S75D ersätts av en S90D för samma pris?
Och att S120D blir den med det största batteriet.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Verkar på säljaren i Malmö iaf som att det finns ganska gott om lagerbilar att tillgå, samt bilar på väg till Europa som inte än blivit beställda av nån specifik slutkund. Så tror inte man är körd om man vill ha en 75D även om man inte stressbeställer nu. Fick offerter på Både 75D och 100D härom dagen, lagerbilar som fann eller var på väg. Finns även bilar kvar i lager med färg och utrustning som ej är valbara nu. 100D jag fick offert på var Silver med Öppningsbart panorama.
Hur tänker du göra, beställa en S75D nu...eller vänta och se om S75D ersätts av en S90D för samma pris?
Och att S120D blir den med det största batteriet.
Inte en aning, får fundera på det. Blir ev. en lagerbil ändå, de kör ju lägre ränta på leasingen av dem samt lite rabatterat pris. Det var precis på gränsen att jag fick min nya chef gå med på Tesla Model S så jag kan inte gå för långt upp i pris till iaf.
Model Y LR, White pearl, svart inredning, 20" Induction och EAP
Det spekuleras inte bara om större batterier och högre laddhastighet.
Utan även om en facelift, med helt ny inredning, mera likt 3.
men det var senare. Mot slutet av 2019 ny interiör, slutet av 2020 ny exteriör.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Det spekuleras inte bara om större batterier och högre laddhastighet.
Utan även om en facelift, med helt ny inredning, mera likt 3.
När "spionbilderna" på nya S/X interiören släpptes så nämndes Q3 2019 för facelift. Men det kanske blir tidigarelagt, alternativt så är detta bara förberedelser för facelift. Bra om det går en viss tid mellan 75 versionen och en eventuellt ny version som kanske har räckvidd som dagens 100D. Jag tänker mig nytt chassi, 2170 celler = betydligt lättare. Model 3 motorer (eventuellt bara fram som effektivitetshöjare). ~85 kWh pack med motsvarande dagens 100 kWh räckvidd ?
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Verkar på säljaren i Malmö iaf som att det finns ganska gott om lagerbilar att tillgå, samt bilar på väg till Europa som inte än blivit beställda av nån specifik slutkund. Så tror inte man är körd om man vill ha en 75D även om man inte stressbeställer nu. Fick offerter på Både 75D och 100D härom dagen, lagerbilar som fann eller var på väg. Finns även bilar kvar i lager med färg och utrustning som ej är valbara nu. 100D jag fick offert på var Silver med Öppningsbart panorama.
Hur tänker du göra, beställa en S75D nu...eller vänta och se om S75D ersätts av en S90D för samma pris?
Och att S120D blir den med det största batteriet.
Ja, ut med en 90D till samma pris som en 75D. Det vore skojigt. Gör de det så kan de ju lika gärna skicka med en burk vaselin med alla 75-bilar de säljer nu...
Verkar på säljaren i Malmö iaf som att det finns ganska gott om lagerbilar att tillgå, samt bilar på väg till Europa som inte än blivit beställda av nån specifik slutkund. Så tror inte man är körd om man vill ha en 75D även om man inte stressbeställer nu. Fick offerter på Både 75D och 100D härom dagen, lagerbilar som fann eller var på väg. Finns även bilar kvar i lager med färg och utrustning som ej är valbara nu. 100D jag fick offert på var Silver med Öppningsbart panorama.
Hur tänker du göra, beställa en S75D nu...eller vänta och se om S75D ersätts av en S90D för samma pris?
Och att S120D blir den med det största batteriet.
Ja, ut med en 90D till samma pris som en 75D. Det vore skojigt. Gör de det så kan de ju lika gärna skicka med en burk vaselin med alla 75-bilar de säljer nu...
Om de lanserar en ny ”SR” nivå så är jag rätt säker på att den kommer hamna väldigt nära räckvidden av en 100 efter diverse förbättringar (iaf för S). I ett sådant fall är det snarare de som köper 100 som får det jobbigast då mer eller mindre hela merkostnaden de la för att köpa 100 över 75 försvinner direkt. En 75a kommer gå ner ja men inte i närheten lika mycket som 100 gör.
Verkar på säljaren i Malmö iaf som att det finns ganska gott om lagerbilar att tillgå, samt bilar på väg till Europa som inte än blivit beställda av nån specifik slutkund. Så tror inte man är körd om man vill ha en 75D även om man inte stressbeställer nu. Fick offerter på Både 75D och 100D härom dagen, lagerbilar som fann eller var på väg. Finns även bilar kvar i lager med färg och utrustning som ej är valbara nu. 100D jag fick offert på var Silver med Öppningsbart panorama.
Hur tänker du göra, beställa en S75D nu...eller vänta och se om S75D ersätts av en S90D för samma pris?
Och att S120D blir den med det största batteriet.
Ja, ut med en 90D till samma pris som en 75D. Det vore skojigt. Gör de det så kan de ju lika gärna skicka med en burk vaselin med alla 75-bilar de säljer nu...
Om de lanserar en ny ”SR” nivå så är jag rätt säker på att den kommer hamna väldigt nära räckvidden av en 100 efter diverse förbättringar (iaf för S). I ett sådant fall är det snarare de som köper 100 som får det jobbigast då mer eller mindre hela merkostnaden de la för att köpa 100 över 75 försvinner direkt. En 75a kommer gå ner ja men inte i närheten lika mycket som 100 gör.
Då kör jag min i 3 år och glömmer sen att Tesla finns.
Det spekuleras inte bara om större batterier och högre laddhastighet.
Utan även om en facelift, med helt ny inredning, mera likt 3.
När "spionbilderna" på nya S/X interiören släpptes så nämndes Q3 2019 för facelift. Men det kanske blir tidigarelagt, alternativt så är detta bara förberedelser för facelift. Bra om det går en viss tid mellan 75 versionen och en eventuellt ny version som kanske har räckvidd som dagens 100D. Jag tänker mig nytt chassi, 2170 celler = betydligt lättare. Model 3 motorer (eventuellt bara fram som effektivitetshöjare). ~85 kWh pack med motsvarande dagens 100 kWh räckvidd ?
Tror knappast en viktminskning skulle kunna öka räckvidden så mycket. Sjunker räckvidden så mycket ifall man är fem pers istället för en i bilen?
Då kör jag min i 3 år och glömmer sen att Tesla finns.
Fast på 3 års sikt har man ju fått räkna med att den skulle tappat den merkostnaden ändå så det är ju ingen överraskning på den tidshorisonten. Däremot lär det ju kännas för de som kanske planerat att ha bilen en kortare tid.
Det har ju varit trenden rätt länge nu att dyrare bilar kommer gå mot längre räckvidd och högre laddhastighet i takt med att batteripriser går ner och effektivisering görs. Det är alltså rätt riskabelt att köpa nu då elbilen är inne i en fas av snabb förändring och tillväxt, vilket var en av anledningarna till att jag landade på en 75a istället för 100, mindre pengar att förlora helt enkelt.
Detta är ju som sagt bara vad jag tror, kanske vill de bara ha en modell med ännu större pack än nuvarande 100 men för samma pris, vem vet.
Då kör jag min i 3 år och glömmer sen att Tesla finns.
Fast på 3 års sikt har man ju fått räkna med att den skulle tappat den merkostnaden ändå så det är ju ingen överraskning på den tidshorisonten. Däremot lär det ju kännas för de som kanske planerat att ha bilen en kortare tid.
Det har ju varit trenden rätt länge nu att dyrare bilar kommer gå mot längre räckvidd och högre laddhastighet i takt med att batteripriser går ner och effektivisering görs. Det är alltså rätt riskabelt att köpa nu då elbilen är inne i en fas av snabb förändring och tillväxt, vilket var en av anledningarna till att jag landade på en 75a istället för 100, mindre pengar att förlora helt enkelt.
Detta är ju som sagt bara vad jag tror, kanske vill de bara ha en modell med ännu större pack än nuvarande 100 men för samma pris, vem vet.
Då kör jag min i 3 år och glömmer sen att Tesla finns.
Fast på 3 års sikt har man ju fått räkna med att den skulle tappat den merkostnaden ändå så det är ju ingen överraskning på den tidshorisonten. Däremot lär det ju kännas för de som kanske planerat att ha bilen en kortare tid.
Det har ju varit trenden rätt länge nu att dyrare bilar kommer gå mot längre räckvidd och högre laddhastighet i takt med att batteripriser går ner och effektivisering görs. Det är alltså rätt riskabelt att köpa nu då elbilen är inne i en fas av snabb förändring och tillväxt, vilket var en av anledningarna till att jag landade på en 75a istället för 100, mindre pengar att förlora helt enkelt.
Detta är ju som sagt bara vad jag tror, kanske vill de bara ha en modell med ännu större pack än nuvarande 100 men för samma pris, vem vet.
Jag har garanterat återköpspris...
Japp, för de med garanterat återköpsvärde så spelar det ju ingen större roll egentligen, då är det Tesla som tar smällen :p. Hade jag planerat att ha finansiering på bilen så hade jag nog köpt en 100 med då jag varit säkrad.
Man kan fortfarande köpa Model S med 75kwh batteri på hemsidan. Så...
Har någon hört eller sett någonting nytt än? USA borde börja vakna nu. Är riktigt nyfiken på om det bara är en liten förändring där dom tar bort 75kwh eller döper om den till något annat namn Eller om Model S och X kommer med några riktigt häftiga uppdateringar i form av större batteri, inredning, extriör osv.
Mvh
Richard @ Statsskuld.se
Hitta en rabattkod hos: Rabattkod.tips
Tidigare bilar: S85, P85, S90D, S100D, S P100D, X100D
Skulle bli mycket förvånad om något nytt släpps i samband med att 75 plockas bort.
Lär dröja minst någon månad, troligen flera. Gissar på hösten för refresh.
Det är antagligen lägre marginal på 75 än det är på 3orna numera, så det kostar inte mycket att plocka bort den. Kanske tom kan ge ökad vinst för Tesla.
Man kan fortfarande köpa Model S med 75kwh batteri på hemsidan. Så...
Har någon hört eller sett någonting nytt än? USA borde börja vakna nu. Är riktigt nyfiken på om det bara är en liten förändring där dom tar bort 75kwh eller döper om den till något annat namn Eller om Model S och X kommer med några riktigt häftiga uppdateringar i form av större batteri, inredning, extriör osv.