Model 3, Stor prissänkning

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
helix
Teslaägare

Re: Model 3, Stor prissänkning

Inlägg av helix »

Paul N skrev:
Nån från Tyskland.

Det där ska man nog bara ta med stor nypa salt :)
Användarvisningsbild
Paul N
Teslaägare

Inlägg av Paul N »

Tror det också. Mycket som skrivs därute nu :)
//P
Användarvisningsbild
iksvo

Inlägg av iksvo »

Jag blir förvirad ang. priser och jag har inte hängt med på prisutvecklingen.
Har Tesla splittat på AP-tillvalet och delat upp det i två val från tidigare ett val?

Har de sänkt baspriset på själva bilen?

Om jag beställer en Model 3 idag med AP-tillvalet för 33.200 - får jag då tillvalet "Total självkörningsförmåga" för 55.000:- uppgraderat gratis?
Användarvisningsbild
Martey

Inlägg av Martey »

iksvo skrev:
Har Tesla splittat på AP-tillvalet och delat upp det i två val från tidigare ett val?

Om jag beställer en Model 3 idag med AP-tillvalet för 33.200 - får jag då tillvalet "Total självkörningsförmåga" för 55.000:- uppgraderat gratis?
Detta har redan diskuterats, enklast om du läser igenom denna tråd från början.
- Model 3 beställd 10/12-18: LR+AWD+AP, Midnight Silver Metallic, vit interiör
- Model 3 bokad 10/8-16
Användarvisningsbild
iksvo

Inlägg av iksvo »

Martey skrev:
iksvo skrev:

Hade hoppats att slippa det. Nätlatheten kröp upp i mig när jag inte såg nått på första sidan :)
Användarvisningsbild
Melkin
Teslaägare

Inlägg av Melkin »

iksvo skrev:
Martey skrev:
iksvo skrev:

Hade hoppats att slippa det. Nätlatheten kröp upp i mig när jag inte såg nått på första sidan :)
Om du beställer idag kan du välja AP för 33k och självkörning för ytterligare 55k. Det är de som redan beställt EAP för 55k som nu får självkörning gratis. Detta pga att baspriset sjunkit så att det totala priset för AP+självkörning är detsamma som det gamla priset med EAP.
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model 3 LR
2018 Kia Soul EV 30kWh
Användarvisningsbild
lillanorpan81
Teslaägare

Inlägg av lillanorpan81 »

Jag blev också rekommenderad av Tesla att avboka och göra ny beställning. Varför skulle de vilja detta? De sade inte det rakt ut, men det var underförstått att det var bäst att göra så och att jag skulle göra det snabbt.
Model 3 Performance -19
Model X 100D -18
Användarvisningsbild
cederstock
Teslaägare

Inlägg av cederstock »

mahulkp skrev:
Vkium skrev:
Pontus skrev:
MrStarhouse skrev:
Nu har jag också fått SMS enligt nedan. Kanske inte är vad alla föredrar, men för mig blir det perfekt :)
Hur påverkar det förmånsvärdet att man får FSD?
DET undrar jag också!?! Antar att man förmånsbeskattas för summan man betalade för tillvalen bara?

Dvs bilens förmånsvärde för FSD som tillkom på köpet i gamla beställningar med AP, är nu lägre än för nylagda beställningar med FSD?
Det påverkas inte alls. Du betalar helt enkelt förmånsvärdet på summan på din faktura.
Där tror jag du har fel, tillbehör (som inte ingår i som standard i bilarna) driver alltid upp förmånsvärdet. Samma för alla bilar på marknaden. Du kan gå in på Skatteverkets hemsida och själv lägga in värden så ser du effekten. Inte rolig läsning, tillbehör driver upp förmånsvärdet med 20% (20% av förmånsgrundande pris över 7,5 prisbasbelopp). Ett tillbehör som kostar 10.000 kr ger således 2.000 kr i ökat förmånsvärde varje år.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare

Inlägg av pejvic »

precis. tror. jag har kollat. du få ej betala förmånsvärde på dessa 33000 för nåt du varken köpt beställt eller vill ha.
Summan är färdig. Köper du om däremot så kostar det 616 och då blir det 33000 på fakturan som du skall betala förmånsvärde på.

Därför går jag på gamla köpet. nu får jag möjligheten att få lilla AP för 33 utan att betala nåt för det varje månad. helt okej.
Det är avgörande för mitt beslut. Men jag har köpt min för 650 och betalar bara extra förmånsvärde för de 22k vita färgen kostade.

jag har varken köpt eller velat ha AP och det är heller ej specat på fakturan. Förmånsvärdet för bilen är fastställt sedan innan på det högre beloppet.
Förmånsvärdet kan lika gärna sjunka 2020 det vet man ej nu
Användarvisningsbild
cederstock
Teslaägare

Inlägg av cederstock »

pejvic skrev:
precis. tror. jag har kollat. du få ej betala förmånsvärde på dessa 33000 för nåt du varken köpt beställt eller vill ha.
Summan är färdig. Köper du om däremot så kostar det 616 och då blir det 33000 på fakturan som du skall betala förmånsvärde på.

Därför går jag på gamla köpet. nu får jag möjligheten att få lilla AP för 33 utan att betala nåt för det varje månad. helt okej.
Det är avgörande för mitt beslut. Men jag har köpt min för 650 och betalar bara extra förmånsvärde för de 22k vita färgen kostade.

jag har varken köpt eller velat ha AP och det är heller ej specat på fakturan. Förmånsvärdet för bilen är fastställt sedan innan på det högre beloppet.
Var har du kollat? Har du fått det skriftligt? Tror det blir debatt hos Skatteverket kring detta eftersom Skatteverkets regler säger att värdet av tillbehöret är det som styr, inte huruvida du har betalt för dem eller inte. Jämför med att köpa en begagnad bil för halva priset. Förmånsvärdet baseras fortfarande på bilens och tillbehörens nypris. Detta blir ju säkert en viktigt fråga för många så berätta gärna vad du fått för svar och av vem.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare

Inlägg av pejvic »

min revisor... eftersom han svarade så ringde jag aldrig skatteverket. vi kommer ändå ej ta upp det som en förmån. han säger att eftersom jag varken betalar för det eller det står på fakturan så tar man ej upp det. men skatteverket har ju rådgivning om man vill ringa. jag gör det ej utan kommer ej ta upp det som en förmån. affären är redan klar ju. om de skickar med en funktion som jag ej betalar med som jag dessutom ej vill ha eller beställt då tycker jag för övrigt att det är givet. men jag dubbelkollade. hade avbeställt om jag fått annat svar.
Användarvisningsbild
MaxE
Teslaägare

Inlägg av MaxE »

cederstock skrev:
pejvic skrev:

Var har du kollat? Har du fått det skriftligt? Tror det blir debatt hos Skatteverket kring detta eftersom Skatteverkets regler säger att värdet av tillbehöret är det som styr, inte huruvida du har betalt för dem eller inte. Jämför med att köpa en begagnad bil för halva priset. Förmånsvärdet baseras fortfarande på bilens och tillbehörens nypris. Detta blir ju säkert en viktigt fråga för många så berätta gärna vad du fått för svar och av vem.
Som jag har förstått det så finns det ett kryphål om man vill vara helt säker på att inte betala förmånsvärde på AP, för 0kr.

Utrustning som du betalar privat påverkar inte förmånsvärdet. Dvs köper du vinterhjul privat betalar man givetvis inte förmånsvärde för dom. Mao kan man ”köpa” AP privat för 0kr, då kan det ju inte påverka förmånsvärdet.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare

Inlägg av pejvic »

och SKULLE de ändå säga nåt så betalar man faktiskt bara för grejer man kan nyttja. isåfall får man be tesla avaktivera det tills man säljer bilen. men det bli ju riktigt svårt att kolla för skatteverket. de lär ju inte komma ut och gå in i menyer liksom.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare

Inlägg av pejvic »

ja absolut, det där löser man. jag tänker aldrig i livet ge skatteverket en krona för nåt jag inte köpt allafall.
Användarvisningsbild
lillanorpan81
Teslaägare

Inlägg av lillanorpan81 »

pejvic skrev:
och SKULLE de ändå säga nåt så betalar man faktiskt bara för grejer man kan nyttja. isåfall får man be tesla avaktivera det tills man säljer bilen. men det bli ju riktigt svårt att kolla för skatteverket. de lär ju inte komma ut och gå in i menyer liksom.
Exakt, jag köpte till AP i efterhand sist just för att slippa detta. På revisorns inrådan såklart. :D
Model 3 Performance -19
Model X 100D -18
Användarvisningsbild
bolleboll
Teslaägare

Inlägg av bolleboll »

Fick precis ett SMS att Tesla har uppgraderat min Model3 beställning med Autopilot, inkluderat Autosteer och anpassar hastigheten till trafikförhållanden. Uppgraderingen har ingen ytterligare kostnad.

Hade tänkt ringa och kolla om man kunde få kompensationen, men nu behövde jag inte ens det.
För min del har Tesla skött allting hyfsat bra.
Solid Svart Model 3 Long Range AWD, EAP, HW2.5, uthämtad 2019-03-09.
Användarvisningsbild
vthorsell
Teslaägare

Inlägg av vthorsell »

bolleboll skrev:
Fick precis ett SMS att Tesla har uppgraderat min Model3 beställning med Autopilot, inkluderat Autosteer och anpassar hastigheten till trafikförhållanden. Uppgraderingen har ingen ytterligare kostnad.

Hade tänkt ringa och kolla om man kunde få kompensationen, men nu behövde jag inte ens det.
Fick precis samma alldeles nyss :)
Tesla Model 3 P3D (Solid Black)
Användarvisningsbild
anna__
Teslaägare

Inlägg av anna__ »

vthorsell skrev:
bolleboll skrev:

Fick precis samma alldeles nyss :)
Jag också däremot beställde jag efter prisändringen.
Skriv svar