Paul N skrev:Nån från Tyskland.
Det där ska man nog bara ta med stor nypa salt

Moderator: Redaktion
Paul N skrev:Nån från Tyskland.
Detta har redan diskuterats, enklast om du läser igenom denna tråd från början.iksvo skrev:Jag blir förvirad ang. priser och jag har inte hängt med på prisutvecklingen.
Har Tesla splittat på AP-tillvalet och delat upp det i två val från tidigare ett val?
Har de sänkt baspriset på själva bilen?
Om jag beställer en Model 3 idag med AP-tillvalet för 33.200 - får jag då tillvalet "Total självkörningsförmåga" för 55.000:- uppgraderat gratis?
Hade hoppats att slippa det. Nätlatheten kröp upp i mig när jag inte såg nått på första sidanMartey skrev:Detta har redan diskuterats, enklast om du läser igenom denna tråd från början.iksvo skrev:Jag blir förvirad ang. priser och jag har inte hängt med på prisutvecklingen.
Har Tesla splittat på AP-tillvalet och delat upp det i två val från tidigare ett val?
Om jag beställer en Model 3 idag med AP-tillvalet för 33.200 - får jag då tillvalet "Total självkörningsförmåga" för 55.000:- uppgraderat gratis?
Om du beställer idag kan du välja AP för 33k och självkörning för ytterligare 55k. Det är de som redan beställt EAP för 55k som nu får självkörning gratis. Detta pga att baspriset sjunkit så att det totala priset för AP+självkörning är detsamma som det gamla priset med EAP.iksvo skrev:Hade hoppats att slippa det. Nätlatheten kröp upp i mig när jag inte såg nått på första sidanMartey skrev:Detta har redan diskuterats, enklast om du läser igenom denna tråd från början.iksvo skrev:Jag blir förvirad ang. priser och jag har inte hängt med på prisutvecklingen.
Där tror jag du har fel, tillbehör (som inte ingår i som standard i bilarna) driver alltid upp förmånsvärdet. Samma för alla bilar på marknaden. Du kan gå in på Skatteverkets hemsida och själv lägga in värden så ser du effekten. Inte rolig läsning, tillbehör driver upp förmånsvärdet med 20% (20% av förmånsgrundande pris över 7,5 prisbasbelopp). Ett tillbehör som kostar 10.000 kr ger således 2.000 kr i ökat förmånsvärde varje år.mahulkp skrev:Det påverkas inte alls. Du betalar helt enkelt förmånsvärdet på summan på din faktura.Vkium skrev:DET undrar jag också!?! Antar att man förmånsbeskattas för summan man betalade för tillvalen bara?Pontus skrev:Hur påverkar det förmånsvärdet att man får FSD?MrStarhouse skrev:Nu har jag också fått SMS enligt nedan. Kanske inte är vad alla föredrar, men för mig blir det perfekt
Dvs bilens förmånsvärde för FSD som tillkom på köpet i gamla beställningar med AP, är nu lägre än för nylagda beställningar med FSD?
Var har du kollat? Har du fått det skriftligt? Tror det blir debatt hos Skatteverket kring detta eftersom Skatteverkets regler säger att värdet av tillbehöret är det som styr, inte huruvida du har betalt för dem eller inte. Jämför med att köpa en begagnad bil för halva priset. Förmånsvärdet baseras fortfarande på bilens och tillbehörens nypris. Detta blir ju säkert en viktigt fråga för många så berätta gärna vad du fått för svar och av vem.pejvic skrev:precis. tror. jag har kollat. du få ej betala förmånsvärde på dessa 33000 för nåt du varken köpt beställt eller vill ha.
Summan är färdig. Köper du om däremot så kostar det 616 och då blir det 33000 på fakturan som du skall betala förmånsvärde på.
Därför går jag på gamla köpet. nu får jag möjligheten att få lilla AP för 33 utan att betala nåt för det varje månad. helt okej.
Det är avgörande för mitt beslut. Men jag har köpt min för 650 och betalar bara extra förmånsvärde för de 22k vita färgen kostade.
jag har varken köpt eller velat ha AP och det är heller ej specat på fakturan. Förmånsvärdet för bilen är fastställt sedan innan på det högre beloppet.
Förmånsvärdet kan lika gärna sjunka 2020 det vet man ej nu
Som jag har förstått det så finns det ett kryphål om man vill vara helt säker på att inte betala förmånsvärde på AP, för 0kr.cederstock skrev:Var har du kollat? Har du fått det skriftligt? Tror det blir debatt hos Skatteverket kring detta eftersom Skatteverkets regler säger att värdet av tillbehöret är det som styr, inte huruvida du har betalt för dem eller inte. Jämför med att köpa en begagnad bil för halva priset. Förmånsvärdet baseras fortfarande på bilens och tillbehörens nypris. Detta blir ju säkert en viktigt fråga för många så berätta gärna vad du fått för svar och av vem.pejvic skrev:precis. tror. jag har kollat. du få ej betala förmånsvärde på dessa 33000 för nåt du varken köpt beställt eller vill ha.
Summan är färdig. Köper du om däremot så kostar det 616 och då blir det 33000 på fakturan som du skall betala förmånsvärde på.
Därför går jag på gamla köpet. nu får jag möjligheten att få lilla AP för 33 utan att betala nåt för det varje månad. helt okej.
Det är avgörande för mitt beslut. Men jag har köpt min för 650 och betalar bara extra förmånsvärde för de 22k vita färgen kostade.
jag har varken köpt eller velat ha AP och det är heller ej specat på fakturan. Förmånsvärdet för bilen är fastställt sedan innan på det högre beloppet.
Förmånsvärdet kan lika gärna sjunka 2020 det vet man ej nu
Exakt, jag köpte till AP i efterhand sist just för att slippa detta. På revisorns inrådan såklart.pejvic skrev:och SKULLE de ändå säga nåt så betalar man faktiskt bara för grejer man kan nyttja. isåfall får man be tesla avaktivera det tills man säljer bilen. men det bli ju riktigt svårt att kolla för skatteverket. de lär ju inte komma ut och gå in i menyer liksom.
Fick precis samma alldeles nyssbolleboll skrev:Fick precis ett SMS att Tesla har uppgraderat min Model3 beställning med Autopilot, inkluderat Autosteer och anpassar hastigheten till trafikförhållanden. Uppgraderingen har ingen ytterligare kostnad.
Hade tänkt ringa och kolla om man kunde få kompensationen, men nu behövde jag inte ens det.
För min del har Tesla skött allting hyfsat bra.
Jag också däremot beställde jag efter prisändringen.vthorsell skrev:Fick precis samma alldeles nyssbolleboll skrev:Fick precis ett SMS att Tesla har uppgraderat min Model3 beställning med Autopilot, inkluderat Autosteer och anpassar hastigheten till trafikförhållanden. Uppgraderingen har ingen ytterligare kostnad.
Hade tänkt ringa och kolla om man kunde få kompensationen, men nu behövde jag inte ens det.
För min del har Tesla skött allting hyfsat bra.