Gissar att det är lika för alla färger, men att det syns tydligare på svart.Ljuybos skrev:Gäller det alla färger eller ser man nåt tema för just svart? Jag blir onekligen rätt orolig då vi kommer köra mkt på grusade vägar under vintern...
Blästrade trösklar
Moderator: Redaktion
Re: Blästrade trösklar
Så, stenskottsfolie på Huv, front,skärmar,backspeglar samt lyktor är mer eller mindre obligatoriskt då? Om man vill ha en bil som ser relativt bra ut även efter en svensk vinter..
Har haft: Model 3 LR AWD Multi-coat red, Nissan Leaf 2018 (12 mån privat leasing) | Sen dumpade sambon mig och nu bensin-bil igen :/
Laddning: Charge Amps Halo | Solcellsanläggnings på 6.4kWh
- Vulgarsonic
- Teslaägare
+ trösklar och en bit upp på dörrarna.dhanjel skrev:Så, stenskottsfolie på Huv, front,skärmar,backspeglar samt lyktor är mer eller mindre obligatoriskt då? Om man vill ha en bil som ser relativt bra ut även efter en svensk vinter..
Bl.a XPEL har ett sånt kit.
Någon som vet en bra installatör för det? Gärna i småland
Har haft: Model 3 LR AWD Multi-coat red, Nissan Leaf 2018 (12 mån privat leasing) | Sen dumpade sambon mig och nu bensin-bil igen :/
Japp, resonemanget från mig var att det kan vara anledningen till att det inte märks i samma utsträckning i andra delar av världen på Teslas bilar.ippii skrev:
Absolut, men de där vassa stenarna verkar ha varit i farten nu i tio år (datum på din artikellänk i Vi Bilägare). På den tiden har jag haft 5 nya BMW:s, ingen har under mitt ägande fått lika mycket bläster som min Model 3 fått på tre månader och 800 mil. Vi får se hur detta utvecklas, men det känns lite oroligt.
Inte många marknader där bilarna finns som har samma typ av halkbekämpning som vi i norden skulle jag tro. Sen är sannolikt användandet av krossad sten inte heller nödvändigtvis konstant vilket också blir en variabel.
Inte någon ursäkt eller förklaring till att Teslorna (eventuellt) är överrepresenterade sett mot andra biltillverkare.
20 Mars 2025, 15:00, Tesla såld
22 Mars 2025, 16:00, ID.7 Pro Inköpt!
Ah, klart, det var ju till och med jag som ledde in på utlandsspåret från början..Bejje skrev:Japp, resonemanget från mig var att det kan vara anledningen till att det inte märks i samma utsträckning i andra delar av världen på Teslas bilar.
Inte många marknader där bilarna finns som har samma typ av halkbekämpning som vi i norden skulle jag tro. Sen är sannolikt användandet av krossad sten inte heller nödvändigtvis konstant vilket också blir en variabel.

2023 Model Y LR Quicksilver
2021 Model 3 LR Midnight
2019 Model 3 LR Svart
Norra USA och Canada har väl liknande förhållande, om inte värre, som vi.ippii skrev:Ah, klart, det var ju till och med jag som ledde in på utlandsspåret från början..Bejje skrev:Japp, resonemanget från mig var att det kan vara anledningen till att det inte märks i samma utsträckning i andra delar av världen på Teslas bilar.
Min uppfattning är att stora delar av USA generellt är ganska dåliga på att köra bil när det kommer snö, Washington D.C stängde i stort när det kom snö där förut. Folk åkte inte ut på vägarna.
Dubbdäck är ett undantag och halkbekämpning i regel sker med salt istället för sand.
http://onlinepubs.trb.org/onlinepubs/sr ... 17-030.pdf
https://minnesota.cbslocal.com/2012/12/ ... s-anymore/
Sen som sagt, det har varit uppe tidigare från framförallt Kanadensiska ägare, minst en av de som säljer (snordyra) stänkskydd till M3:an är ju Kanadensare, det lär inte vara utan anledning.
Dubbdäck är ett undantag och halkbekämpning i regel sker med salt istället för sand.
http://onlinepubs.trb.org/onlinepubs/sr ... 17-030.pdf
https://minnesota.cbslocal.com/2012/12/ ... s-anymore/
Sen som sagt, det har varit uppe tidigare från framförallt Kanadensiska ägare, minst en av de som säljer (snordyra) stänkskydd till M3:an är ju Kanadensare, det lär inte vara utan anledning.
20 Mars 2025, 15:00, Tesla såld
22 Mars 2025, 16:00, ID.7 Pro Inköpt!
- mattiasclaesson
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mattias42924
Najs!Elix747 skrev:Ser ut som samma eller liknande från Hova.
Har monterat i skydd small i befintliga tesla clips. Borrat hål i skydden och kapat dem på höjden.
Tycker de passar ok. Har satt stenskottsfilm på tröskel för att skydda mot skav.
Inga hål eller modifieringar på bilen. Går att ta bort utan åverkan eller för att tvätta under. Vatten ser ut att rinna ut bra i skyddet.
Vad har du för cc mått på hålen och diameter?
Tänkte förbereda innan bilen levereras...
/Mattias
Tråkigt för er som drabbas. Hur vanligt är det? Oron för detta är det som hindrar mig från att trycka på köp.
Monterade mina kanadensiska idag (northen edition). Känns tryggt!
Model 3 LR AWD -19 HW3 dragkrok
- snowtroll
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/peter15233
Teaser Bilder ??flows_swe skrev:Monterade mina kanadensiska idag (northen edition). Känns tryggt!
Väntar ivrigt på de jag beställt.
2023-06-30 MYLR awd PärlVit
2019-06-04 M3LR awd Blå, 1:a i SE med vit int.+drag Såld.
Håll till godo!snowtroll skrev:Teaser Bilder ??flows_swe skrev:Monterade mina kanadensiska idag (northen edition). Känns tryggt!
Väntar ivrigt på de jag beställt.
- snowtroll
- Teslaägare
Najs!!! Ser meningsfullt och riktigt bra ut! 
Symboliska små skydd må vara snyggt men helt värdelöst ... det där borde funka klockers.

Symboliska små skydd må vara snyggt men helt värdelöst ... det där borde funka klockers.

Jag är glad att jag tog de största! Lika bra liksom. Sen hjälper det ju mycket att jag har svart bil!snowtroll skrev:Najs!!! Ser meningsfullt och riktigt bra ut!
Lär kosta en del räckvidd.
Tesla Model 3 LR AWD, röd, vit interiör, 19" EAP + FSD
- snowtroll
- Teslaägare
de e lugnt .. tankar bara för en "hundring" ändårosjon skrev:Lär kosta en del räckvidd.

Ja och det hjälper inte när man som jag plockat bort aerokapslarna! Glad att jag tog long range så jag kan kosta på mig det!rosjon skrev:Lär kosta en del räckvidd.
Skyddar wrap likvärdigt jämfört med stenskottsfolie?
Röda M3 verkar vara lång leveranstid på, men svart finns i lager.
Skulle bli 22k billigare då, men vill ha röd
Och om skyddet är likvärdigt blir det kanske billigare att ta en svart och wrap:a jämfört med att ta en röd och foliera.
Skulle bli 22k billigare då, men vill ha röd

- snowtroll
- Teslaägare
Vad jag förstått är inte den vanliga foileringen för utseende alls lika slittålig såsom stenskotts eller slitfilm.
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Det stämmer, vanlig folie skyddar skapligt bra beroende på sort såklart men riktig stenskott-folie
är mycket bättre på just det...
är mycket bättre på just det...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Foliering med standardfolie kostar ca 18-19K, men du slipper lackbehandla ytan och du skyddar originallacken. Jag har folierat min. Skulle alla dar i veckan köpa en svart och foliera om jag ville ha röd.dhanjel skrev:Skyddar wrap likvärdigt jämfört med stenskottsfolie?
Skulle bli 22k billigare då, men vill ha rödOch om skyddet är likvärdigt blir det kanske billigare att ta en svart och wrap:a jämfört med att ta en röd och foliera.
(Med foliering menar jag wrap)
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
På tal om det så noterade jag att min montering av biltema lösningen krävde nedflyttning av stänkskyddet några cm för att göra någon skillnad. Återkommer när jag har exakta mått på hur långt ned det måste monteras. Eller om det nu bör till något rejälare i stil med det här exemplet.snowtroll skrev:Najs!!! Ser meningsfullt och riktigt bra ut!
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd