Släpvagnskörning med Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4219
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av nek0 »

mati skrev:
Jag, det är det lagen säger. Men att ha rätt och att få rätt är två helt olika saker. Jag har tyvärr dålig erfarenhet med detta. Och det är därför jag helst vill undvika att dra det för långt. Naturligtvis borde det ligga i bilhandlarens intresse att undvika detta, således skulle det helt klart vara enklast att ge mig det jag har betalat för. Men om det av olika skäl inte går, och jag då kråver att de tar tillbaka bilen utan att det drabnar mig ekonomiskt, blir det säkert andra tongångar från deras sida.
Kanske det men du har ju hjälpt din säljare och jag tror att han vill ha en återkommande kund som kommer att rekommendera bilen och säljaren till sina bekanta. Lämnade en Vectra 2003 och köpte 2 nya Vectror. Lämnade en Superb ock köpte en ny av samma säljare. Rekommenderar Nissan säljaren som jag lämnade min Pulsar till. Ingen av säljarna var elaka eller så. De ville att jag kommer tillbaka. Felen var inte i mig eller dem.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2950
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av Walker »

nek0 skrev:
mati skrev:
Jag, det är det lagen säger. Men att ha rätt och att få rätt är två helt olika saker. Jag har tyvärr dålig erfarenhet med detta. Och det är därför jag helst vill undvika att dra det för långt. Naturligtvis borde det ligga i bilhandlarens intresse att undvika detta, således skulle det helt klart vara enklast att ge mig det jag har betalat för. Men om det av olika skäl inte går, och jag då kråver att de tar tillbaka bilen utan att det drabnar mig ekonomiskt, blir det säkert andra tongångar från deras sida.
Kanske det men du har ju hjälpt din säljare och jag tror att han vill ha en återkommande kund som kommer att rekommendera bilen och säljaren till sina bekanta. Lämnade en Vectra 2003 och köpte 2 nya Vectror. Lämnade en Superb ock köpte en ny av samma säljare. Rekommenderar Nissan säljaren som jag lämnade min Pulsar till. Ingen av säljarna var elaka eller så. De ville att jag kommer tillbaka. Felen var inte i mig eller dem.
Helt rätt. Du kan ju nämna att många följer detta med spänning på nätet. ;)
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av mati »

Walker skrev:
nek0 skrev:
mati skrev:
Jag, det är det lagen säger. Men att ha rätt och att få rätt är två helt olika saker. Jag har tyvärr dålig erfarenhet med detta. Och det är därför jag helst vill undvika att dra det för långt. Naturligtvis borde det ligga i bilhandlarens intresse att undvika detta, således skulle det helt klart vara enklast att ge mig det jag har betalat för. Men om det av olika skäl inte går, och jag då kråver att de tar tillbaka bilen utan att det drabnar mig ekonomiskt, blir det säkert andra tongångar från deras sida.
Kanske det men du har ju hjälpt din säljare och jag tror att han vill ha en återkommande kund som kommer att rekommendera bilen och säljaren till sina bekanta. Lämnade en Vectra 2003 och köpte 2 nya Vectror. Lämnade en Superb ock köpte en ny av samma säljare. Rekommenderar Nissan säljaren som jag lämnade min Pulsar till. Ingen av säljarna var elaka eller så. De ville att jag kommer tillbaka. Felen var inte i mig eller dem.
Helt rätt. Du kan ju nämna att många följer detta med spänning på nätet. ;)
Det vet de om.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av mati »

nek0 skrev:
Kanske det men du har ju hjälpt din säljare och jag tror att han vill ha en återkommande kund som kommer att rekommendera bilen och säljaren till sina bekanta. Lämnade en Vectra 2003 och köpte 2 nya Vectror. Lämnade en Superb ock köpte en ny av samma säljare. Rekommenderar Nissan säljaren som jag lämnade min Pulsar till. Ingen av säljarna var elaka eller så. De ville att jag kommer tillbaka. Felen var inte i mig eller dem.
Jag tror inte att det finns någonting i världen som kan få mig att skaffa en Audi igen efter det här. Nästa bil kanske saknar dörrar eller nåt annat väsentligt. :evil:
E-tron har ju varit en kompromiss för mig hela tiden. Jag ville ha en elbil (1) som klarar av att dra ett tungt släp (2) och som har en serviceverkstad i närheten (3). Tre odiskutabla skallkrav. Allt annat är bonus. Bilen är jättefin, inget snack om saken, men e-tron är en mycket dyr bil i förhållande till min budget. Den är dessutom rätt stor och klumpig, jag gillar egentligen inte SUV:ar. Jag behöver ingen fyrhjulsdrift heller. Och någon s k lyxbil eller statussymbol är det sista jag är ute efter. Jag tycker det är nästan pinsamt att åka omkring i en så flådig bil. Det passar inte mig egentligen.
Man kan alltså säga att jag har sträckt mig väldigt långt för denna bilen, just för att få kombinationen elbil-dragkrok-serviceverkstad. Utan möjligheten till dragkrok hade jag aldrig någonsin övervägt att skaffa en e-tron. Säljaren är mycket medveten om detta och har ändå inte bidragit med konstruktiva förslag hur man skulle kunna lösa detta. Det är ingen underdrift om jag säger att jag känner mig lurad. Man ser nästan dagligen e-tron som drar släp. Då känner man sig som en andra-klass kund. Jag är skitförbannad. Och har man en gång lyckats att få mig att bli det så finns det inte så mycket man göra sen. Får jag ett drag nu så är det okej, men inte mer. Men varför skulle jag skaffa en Audi igen? Av vilka skäl?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2950
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av Walker »

mati skrev:
nek0 skrev:
Kanske det men du har ju hjälpt din säljare och jag tror att han vill ha en återkommande kund som kommer att rekommendera bilen och säljaren till sina bekanta. Lämnade en Vectra 2003 och köpte 2 nya Vectror. Lämnade en Superb ock köpte en ny av samma säljare. Rekommenderar Nissan säljaren som jag lämnade min Pulsar till. Ingen av säljarna var elaka eller så. De ville att jag kommer tillbaka. Felen var inte i mig eller dem.
Jag tror inte att det finns någonting i världen som kan få mig att skaffa en Audi igen efter det här. Nästa bil kanske saknar dörrar eller nåt annat väsentligt. :evil:
E-tron har ju varit en kompromiss för mig hela tiden. Jag ville ha en elbil (1) som klarar av att dra ett tungt släp (2) och som har en serviceverkstad i närheten (3). Tre odiskutabla skallkrav. Allt annat är bonus. Bilen är jättefin, inget snack om saken, men e-tron är en mycket dyr bil i förhållande till min budget. Den är dessutom rätt stor och klumpig, jag gillar egentligen inte SUV:ar. Jag behöver ingen fyrhjulsdrift heller. Och någon s k lyxbil eller statussymbol är det sista jag är ute efter. Jag tycker det är nästan pinsamt att åka omkring i en så flådig bil. Det passar inte mig egentligen.
Man kan alltså säga att jag har sträckt mig väldigt långt för denna bilen, just för att få kombinationen elbil-dragkrok-serviceverkstad. Utan möjligheten till dragkrok hade jag aldrig någonsin övervägt att skaffa en e-tron. Säljaren är mycket medveten om detta och har ändå inte bidragit med konstruktiva förslag hur man skulle kunna lösa detta. Det är ingen underdrift om jag säger att jag känner mig lurad. Man ser nästan dagligen e-tron som drar släp. Då känner man sig som en andra-klass kund. Jag är skitförbannad. Och har man en gång lyckats att få mig att bli det så finns det inte så mycket man göra sen. Får jag ett drag nu så är det okej, men inte mer. Men varför skulle jag skaffa en Audi igen? Av vilka skäl?
Inga.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4219
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av nek0 »

mati skrev:
nek0 skrev:
Kanske det men du har ju hjälpt din säljare och jag tror att han vill ha en återkommande kund som kommer att rekommendera bilen och säljaren till sina bekanta. Lämnade en Vectra 2003 och köpte 2 nya Vectror. Lämnade en Superb ock köpte en ny av samma säljare. Rekommenderar Nissan säljaren som jag lämnade min Pulsar till. Ingen av säljarna var elaka eller så. De ville att jag kommer tillbaka. Felen var inte i mig eller dem.
Jag tror inte att det finns någonting i världen som kan få mig att skaffa en Audi igen efter det här. Nästa bil kanske saknar dörrar eller nåt annat väsentligt. :evil:
E-tron har ju varit en kompromiss för mig hela tiden. Jag ville ha en elbil (1) som klarar av att dra ett tungt släp (2) och som har en serviceverkstad i närheten (3). Tre odiskutabla skallkrav. Allt annat är bonus. Bilen är jättefin, inget snack om saken, men e-tron är en mycket dyr bil i förhållande till min budget. Den är dessutom rätt stor och klumpig, jag gillar egentligen inte SUV:ar. Jag behöver ingen fyrhjulsdrift heller. Och någon s k lyxbil eller statussymbol är det sista jag är ute efter. Jag tycker det är nästan pinsamt att åka omkring i en så flådig bil. Det passar inte mig egentligen.
Man kan alltså säga att jag har sträckt mig väldigt långt för denna bilen, just för att få kombinationen elbil-dragkrok-serviceverkstad. Utan möjligheten till dragkrok hade jag aldrig någonsin övervägt att skaffa en e-tron. Säljaren är mycket medveten om detta och har ändå inte bidragit med konstruktiva förslag hur man skulle kunna lösa detta. Det är ingen underdrift om jag säger att jag känner mig lurad. Man ser nästan dagligen e-tron som drar släp. Då känner man sig som en andra-klass kund. Jag är skitförbannad. Och har man en gång lyckats att få mig att bli det så finns det inte så mycket man göra sen. Får jag ett drag nu så är det okej, men inte mer. Men varför skulle jag skaffa en Audi igen? Av vilka skäl?
Du har ju en Golf också och vem är det som säljer såna? Jo Toveks bil :) . Jag kommer aldrig köpa en bil på Atteviks i Nässjö igen men kan tänka mig handla på Ateviks i Jönköping . Man förlåter, glömmer och hoppas på att alla är inte lika dåliga :)
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6522
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av Tars »

Men, detta är bara ett förslag, men vad jag fattar så är det väldigt sällan som du behöver dra ett släp, mer än till tippen och byggfirman.

Så varför inte ta hjälp att hitta en felfri s och få dragkrok monterad?

Hade du BE eller C, så åker du inte olovligt utan bara övervikt. Mao så slipper du bli av med kortet.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6522
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av Tars »

Bara en tanke, för det är jäkligt trist att se dig såhär bitter. Speciellt när det drabbar dig som verkligen bara vill ha en komplett bil.

Kanske hitta en P85 som du hade?
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2950
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av Walker »

Tars skrev:
Bara en tanke, för det är jäkligt trist att se dig såhär bitter. Speciellt när det drabbar dig som verkligen bara vill ha en komplett bil.

Kanske hitta en P85 som du hade?
...han har skaffat husvagn.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av LarsL »

Men då måste det ju ändå vara bättre med en Model 3? Som har godkänd dragkrok. Hundarna då? Men det kanske går att fixa till baksätet på något sätt? Plocka ur det och ha enspecial gjord bur?

En Jaguar kanske skulle funka?
Användarvisningsbild
Mr S
Teslaägare
Inlägg: 216
Blev medlem: 29 jul 2018 14:45

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av Mr S »

Om de löser allt utom själva kroken nu när bilen är inne så ska du få låna min krok tills din dyker upp.
Tesla Model Y Long Range
Trina Solar / SolarEdge - 8,26 kW Solcellsanläggning
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av mati »

Nek0: Skillnaden är att Golfen levererades så som jag ville ha den. Det var dessutom inte samma säljare. Bilen var dyr, men ändå mycket billigare än e-tron. Den kändes inte som en dyr kompromiss utan den är precis så som vi ville att den skulle vara. En bra pendlarbil som går på el. Därmed säger jag inte att jag kommer köpa nästa bil hos dem. Det beror på utbudet. Jag har aldrig haft en VW tidigare. Nu verkar ju VW komma med ett ganska stort utbud av elbilar framöver, det höjer oddsen att jag skaffar en VW igen. Men det är mycket osäkert. Det kan bli vad som helst.
Audin däremot var ett undantag. Jag vet att jag har sagt det tidigare, nämligen när jag skaffade min första Tesla, och sedan igen när jag skaffade min andra Tesla. I båda fallen ville ja ha en bra elbil, kravet på eldrift med bra räckvidd var starkare än behovet av dragkrok, så jag kompromissade. Men jag visste att det inte skulle funka hur länge som helst. Dels pga ekonomin, dels pga att jag förr eller senare inte längre skulle klara mig utan dragkrok. Jag hoppades redan för tre år sedan att det snart skulle komma elbilar till ett överkomligt pris som kan dra ett vettigt släp och som rymmer mina hundar, men detta är fortfarande bara en önskedröm. Det finns tre stycken idag, Model X, e-tron och Mercedes EQC. Alla tre befinner sig i "undantagsklassen" prismässigt.
Så ponera att Audi inte klarar av att sätta en krok på min bil. Då kommer jag såklart inte skaffa en Audi igen. Det är jag alldeles för förbannad för. Då blir det en billigare laddhybrid, kanske en Kia Optima eller nåt. Dem får man ju ha i några år sedan. Därefter får man se vad marknaden erbjuder. Förhoppningsvis finns då elbilar till ett vettigt pris som kan dra ett tyngre släp. Men de kommer knappast från Audi.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av mati »

Mr S skrev:
Om de löser allt utom själva kroken nu när bilen är inne så ska du få låna min krok tills din dyker upp.
Det var snällt. Men fästet då? Det finns en del som är fastbultad i chassit under/bakom stötfångaren. Det är en del av krokens konstruktion som saknas på mi bil. Den löstagbara delen är ju bara det man ser.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2302
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Det finns ju över en miljon registrerade släpfordon i Sverige. Vi måste väl inneha världsrekordet förmodar jag.

Detta måste ju vara en stor bromskloss för elbilar, då många tillverkare inte vill dimensionera den elektriska drivlinan för släp.

Men globalt är det kanske väldigt ovanligt med släp?

Undrar hur många av dagens fosilbilar som har dragkrok?

525 st. Audi e-tron är registrerade i Sverige 1 september.
Undrar hur många med dragkrok, det kan väl bara Audi veta?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av mati »

LarsL skrev:
Men då måste det ju ändå vara bättre med en Model 3? Som har godkänd dragkrok. Hundarna då? Men det kanske går att fixa till baksätet på något sätt? Plocka ur det och ha enspecial gjord bur?

En Jaguar kanske skulle funka?
Plocka ut baksätet, hm, känns som en väldigt dålig lösning. Man får en dragkrok, visst, men man får en tvåsitsig bil istället. Varje gång vi är tre eller fyra i bilen - händer rätt ofta - får man montera baksätet igen och hundarna får stanna någon annanstans. Känns som att välja mellan pest och kolera.
Du menar I-Pace? Den får väl bara dra 750kg?
EQC skulle funka. Den får dra 1800kg, precis som e-tron. Och jag kommer definitivt titta närmare på den. Men jag antar att min budget inte tillåter ett bilbyte i den prisklassen efter bara ett halvår. Skulle Audi däremot gå med på att betala tillbaka hela min kontantinsats på 200k + moms, ja då skulle det gå. Det skulle ju då i princip inte bli någon skillnad mot vad bilen kostar mig nu. Några månader med hyrbil, visst, men det går att hantera.
Men realistiskt betraktat så måste jag utgå ifrån att jag inte har råd med en så pass dyr bil en gång till.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Mr S
Teslaägare
Inlägg: 216
Blev medlem: 29 jul 2018 14:45

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av Mr S »

mati skrev:
Mr S skrev:
Om de löser allt utom själva kroken nu när bilen är inne så ska du få låna min krok tills din dyker upp.
Det var snällt. Men fästet då? Det finns en del som är fastbultad i chassit under/bakom stötfångaren. Det är en del av krokens konstruktion som saknas på mi bil. Den löstagbara delen är ju bara det man ser.
Jag fattade fel, trodde allt fanns för montage utom själva kroken. Det känns så konstigt, jag fick ju hur bra service som helst av Audi o du knappt någon. Lider med dig.
Tesla Model Y Long Range
Trina Solar / SolarEdge - 8,26 kW Solcellsanläggning
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1832
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av BrooklynS »

Men en e-tron är väl inte billigare än en X? I så fall kunde du lika gärna ha en X.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2950
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av Walker »

BrooklynS skrev:
Men en e-tron är väl inte billigare än en X? I så fall kunde du lika gärna ha en X.
Som dessutom får dra 2,2 ton.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6522
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av Tars »

BrooklynS skrev:
Men en e-tron är väl inte billigare än en X? I så fall kunde du lika gärna ha en X.
Dubbelt så dyr i förmånsvärde tyvärr.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av mati »

Tars skrev:
BrooklynS skrev:
Men en e-tron är väl inte billigare än en X? I så fall kunde du lika gärna ha en X.
Dubbelt så dyr i förmånsvärde tyvärr.
Precis.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av mati »

Mr S skrev:
... Det känns så konstigt, jag fick ju hur bra service som helst av Audi o du knappt någon. Lider med dig.
Just det. Jag hade ju det i bakhuvudet när jag började tycka att det drar ut alldeles för mycket på tiden. Då mejlade jag direkt till Audi och enda korta svaret jag fick var att det inte finns några krokar. På min följdfråga hur de då kan ta betalt för en dragkrok som inte finns, när den samtidigt finns för andra kunder, fick jag aldrig något svar. De ifrågasatte istället att jag hade betalat dragkroken, detta trots att jag hade skickat med en kopia på fakturan. Oförskämt. Sen skickade de ett mejl till säljaren där de frågade vad han tyckte skulle vara bästa lösningen så att jag ändå skulle bli nöjd. Hans svar på detta var att han tyckte att Audi borde komma med ett lösningsförslag. Det gjorde de inte. Sen hände inget mer. Det var i juli. Sedan dess har det varit helt tyst från deras sida, fast jag har fortsatt och tjatat på säljarna med någon eller ett par veckors mellanrum. Och allt eftersom tiden gick märkte de nog att jag blev allt mer förbannad. Så om jag nu sätter ett ultimatum borde det inte komma som en blixt ur klarblå himmel för dem.
Men som sagt. Jag har nog varit alldeles för snäll och tålmodig. Jag vet inte om vanliga kräsna audikunder hade låtit denna cirkus pågå i ett halvår. Troligen inte. Jag är faktiskt ganska tålmodig, men har jag väl fått nog är jag extremt oförlåtande. Och den sidan av mig har de inte fått se ännu.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1605
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av frippan »

Min chef är i precis samma sits som Mati, ingen dragkrok sen leveransen i mars och får inga svar. Jag börjar få känslan att de har kommit på något som saknas för att installera en krok och nu vet de inte hur det skall lösas. Att vänta på en krok i 6 månader är ju mer än tålmodigt.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av LarsL »

Det är väl inte så j@#*& svårt att lösa för Audi köp tillbaka bilarna som är fel och ge kunderna bilar med dragkrok. Det är exakt samma sak de borde gjort när de fuskade med dieselmotorerna också... om de undrar.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av mati »

frippan skrev:
Min chef är i precis samma sits som Mati, ingen dragkrok sen leveransen i mars och får inga svar. Jag börjar få känslan att de har kommit på något som saknas för att installera en krok och nu vet de inte hur det skall lösas. Att vänta på en krok i 6 månader är ju mer än tålmodigt.
Intressant. Men visst känns det så? De har byggt en (ganska liten?) batch med bilar i början på året som saknar dragkrok av någon anledning. Dirk Himmelmann, som har en yt-kanal där han berättar om sina erfarenheter med e-tron, har samma problem. Han skrev det till mig i en kommentar för ett tag sedan. Men han har inte samma behov av dragkrok som jag har. Det gjorde alltså inte så mycket.
Troligen skiljer sig våra bilar på något sätt från alla andra, annars hade de ju fått en krok direkt i fabriken så som de var beställda. Jag trodde först att det berodde på att det inte fanns några krokar tillgängliga just då, men det kan inte heller stämma, eftersom de byggde bilar med krok både före och efter denna tidpunkt. Jag börjar också misstänka att det finns tekniska skäl att bilarna helt enkelt inte kan få en krok, alternativt att de inte skulle kunna dra ett släp på grund av nånting om de hade haft en krok, och då förhalar man problemet genom att låtsas som att krokarna har leveransproblem. Som LarsL säger, de har ju historiskt haft problem att dra en skiljelinje mellan sanning och fantasi.
Det är såklart bara spekulation, men det känns som att det inte bara handlar om tillgänglighet.
Varför verkar t.ex. eftermarknadskrokarna bara vara avsedda för cykelhållare?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Bengil
elbilist
Inlägg: 9
Blev medlem: 20 jul 2019 11:03

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av Bengil »

Jag är i samma sits, plockade ut bilen 9:e april och väntar på dragkrok. Audi löste mina semesterplaner (och köpte sig mer tid) med att ge mig takräcke och två cykelhållare. Har börjat leva rövare sista veckan, mycket för att det varit helt omöjligt att få klara besked och en beräknad tid när dragkroken ska monteras. Även för en tålmodig har det gått väldigt lång tid sen april.

Idag lämnade jag in bilen för lite olika saker, ett felmeddelande om trasig belysning bak och en recall där de ska täta laddporten bättre. Till min stora förvåning sade de då att de även ska montera min dragkrok (!). Ska hämta bilen på onsdag, ska bli mycket intressant att se om den faktiskt är monterad.

Lite orelaterat, fick en A6 Avant 40 TDI som lånebil. Kändes som häst och vagn i jämförelse när motorn drog igång, oerhört föråldrat. Utöver drivlinan var det som slog mig mest som "sämre" standardstolar utan lårbensstöd samt att man nästan sitter på vägbanan och kör (medveten om att detta är en smaksak, kan bara konstatera att jag gillar att sitta lite högre). Bra påminnelse när man stundtals kör omkring och tänker att det inte är något speciellt med ens bil, att den väl är som bilar är mest.
Senast redigerad av Bengil, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar