taliz skrev:Säg det till Volvo...Verdi skrev:Moderna bilar har väl inte årsservice utan "konditionsbaserad" service.LarsL skrev:Tänker på att en årsservice på Hedinsbil för en Mercedes går på typ 8000kr.
Jag skrev "moderna bilar".
Moderator: Redaktion
taliz skrev:Säg det till Volvo...Verdi skrev:Moderna bilar har väl inte årsservice utan "konditionsbaserad" service.LarsL skrev:Tänker på att en årsservice på Hedinsbil för en Mercedes går på typ 8000kr.
UV verktyget har ju dessutom visat sig inte fungera helt och det erkänner Tesla också, det bara bleker det gula lite. Det gula kommer dessutom komma tillbaka i full effekt efter ett tag och då får du ingen hjälp alls, om du får UV behandling var noga med att de inte skriver ”Goodwill” istället för ”Warranty” på specen efter. De försöker tydligen få det att heta ”Goodwill” så kunden inte skall kunna klaga när det kommer tillbaka.Remuz skrev:Japp, men det framgår inte om TS har en P eller ej.
Skärmen är gul på min, men ”vi väntar på verktyg” trots att jag fått lovat muntligen ett byte för många månader sedan
LarsL skrev:De senaste åren har jag betalat ungefär så mycket varje år för min bil. Men nu har jag gjort det för sista gången!Verdi skrev:Moderna bilar har väl inte årsservice utan "konditionsbaserad" service. Tvivlar inte på att de dyraste servicen på en Mercedes kostar så mycket men knappast _varje_ service. Pappa har kört Mercedes i 20 år och han borde ha sagt nåt om det isf.LarsL skrev:Tänker på att en årsservice på Hedinsbil för en Mercedes går på typ 8000kr.
Mercedes kräver väl service varje år för att deras rostskyddsgaranti ska gälla?
Nissan Leaf måste servas varje år för att deras batterigaranti ska gälla.
Tror det är få avgasbilar som har giltig motorgaranti utan krav på service.
Remuz skrev:Älskar det där argumentet att är man inte nöjd kan man bara sälja. Blir lite jobbigt när Tesla tog bort 30% av bilens värde över en natt.
Men visst, kompenserar dom mig för det (dvs köper tillbaka bilen) eftersom dom inte kan ge service så är det ju bra. Är helt underbart att ha en P100D där man får rådet att inte trycka så hårt på gasen för att det vibrerar då. Känns lite som att jag kunde haft kvar toyotan då...
Har du vibrationer även när du accelererar rakt fram och har fjädringen satt till low? Som jag uppfattar det då ska det åtgärdas om så är fallet, annars görs inget. Att göra en Ludicrous-start med fjädringen satt till High eller Very High rekommenderas inte, då lär det troligen vibrera direkt.Remuz skrev:Är helt underbart att ha en P100D där man får rådet att inte trycka så hårt på gasen för att det vibrerar då. Känns lite som att jag kunde haft kvar toyotan då...
Eftersom min förra x90 vibrerade hela tiden har min P aldrig i mina ägo nånsin varit på annan nivå än low.Svenssons skrev:Har du vibrationer även när du accelererar rakt fram och har fjädringen satt till low? Som jag uppfattar det då ska det åtgärdas om så är fallet, annars görs inget. Att göra en Ludicrous-start med fjädringen satt till High eller Very High rekommenderas inte, då lär det troligen vibrera direkt.Remuz skrev:Är helt underbart att ha en P100D där man får rådet att inte trycka så hårt på gasen för att det vibrerar då. Känns lite som att jag kunde haft kvar toyotan då...
Det rådet fick jag också, och då hade jag ändå bara en vanlig 90D.Remuz skrev:Är helt underbart att ha en P100D där man får rådet att inte trycka så hårt på gasen för att det vibrerar då. Känns lite som att jag kunde haft kvar toyotan då...
taliz skrev:För mkt power helt enkelt.
Tyckte jag såg något om att iom Raven så verkar dom strypt dom lite mer i låga hastigheter, men sen mer klipp i högre som kompensation. Totalt blir bilen ändå snabbare 0-100 osv, men sliter troligen mindre på komponenterna.
Ja icke P har nog en enklare fix, lite finjusteringar klagar nog inte många på.Verdi skrev:taliz skrev:För mkt power helt enkelt.
Tyckte jag såg något om att iom Raven så verkar dom strypt dom lite mer i låga hastigheter, men sen mer klipp i högre som kompensation. Totalt blir bilen ändå snabbare 0-100 osv, men sliter troligen mindre på komponenterna.
Min 100D från hösten 2018 känns inte riktigt lika direkt som min gamla 90D i låga hastigheter. Så jag tror de har gjort så för alla bilar. När jag var inne med min 90D för vibrationerna sa de att det skulle komma en mjukvarufix som skulle skona drivaxlarna lite. Exakt när den kom vet jag dock inte. Kan även vara total inbillning från min sida. Är dock inte tillstymmelse till vibration på min 100D efter 3400 mil. Dock kör jag always low och det är ytterst sällan jag trycker på fullt från låga hastigheter.
Vad tyder på det?OfarligTesla skrev:Börjar kännas som det var onödigt att köpa helt ny bil med garanti och allt nu när Tesla börjat hålla på som de gör nu. Känns som man inte längre kan tänka att om något går sönder har man ju garanti, nu måste man hoppas att Tesla går med på att upprätthålla garantin på det som gått sönder också.
Att de by totalt vägrar fixa gulnade skärmar och att det verkar blivit riktigt svårt att få dem att göra något åt vibrationer under gaspådrag. Sen har vi ju fallen där de uppenbarligen hittat problem med några batterier och löser det genom att sänka maxspänning i celler och alltså sänker kapaciteten i batteriet istället för att göra ett byte.taliz skrev:Vad tyder på det?OfarligTesla skrev:Börjar kännas som det var onödigt att köpa helt ny bil med garanti och allt nu när Tesla börjat hålla på som de gör nu. Känns som man inte längre kan tänka att om något går sönder har man ju garanti, nu måste man hoppas att Tesla går med på att upprätthålla garantin på det som gått sönder också.
Vibrationerna vägrade de fixa åt mig för över ett år sen så det är inget nytt.OfarligTesla skrev:Att de by totalt vägrar fixa gulnade skärmar och att det verkar blivit riktigt svårt att få dem att göra något åt vibrationer under gaspådrag.taliz skrev:Vad tyder på det?OfarligTesla skrev:Börjar kännas som det var onödigt att köpa helt ny bil med garanti och allt nu när Tesla börjat hålla på som de gör nu. Känns som man inte längre kan tänka att om något går sönder har man ju garanti, nu måste man hoppas att Tesla går med på att upprätthålla garantin på det som gått sönder också.
Det är ändå något de skall fixa, det är deras snålhet som gjort att det kommer och nu vägrar de fixa det.Verdi skrev:Vibrationerna vägrade de fixa åt mig för över ett år sen så det är inget nytt.
Den gula ramen på skärmen är inte alls lika störande. Det är ju ett rent kosmetiskt fel som inte påverkar funktionen. Stör mig i stort sett ingenting.
Jag ska få det fixat när det finns permanent fix. I teslas fall är det troligen i höst Elon-time (så 2023 eller så). Gula randen skulle ge mig skärmbyte innan sommaren, men inte längre.OfarligTesla skrev:Det är ändå något de skall fixa, det är deras snålhet som gjort att det kommer och nu vägrar de fixa det.Verdi skrev:Vibrationerna vägrade de fixa åt mig för över ett år sen så det är inget nytt.
Den gula ramen på skärmen är inte alls lika störande. Det är ju ett rent kosmetiskt fel som inte påverkar funktionen. Stör mig i stort sett ingenting.
Serviceintervallen på en ny volvo är 3000mil/1år.taliz skrev:1600?! Var? Tom mekonomen ville ha 3500....Fredrik j skrev:Jag gjorde "mellanservice", dvs olja+filter på min s90 före semestern. Kostade 1600kr.taliz skrev:Upplands Motor ville ha 7000 bara för årlig ”mellanservice” på min V60.
Mellanservice ingår inte i serviceavtalet men jag tycker 3000mil är lite för långt för oljan.
Med "mellanservice" menade jag den årliga som inte är "stor".
Precis, inget nytt alls. I mitt fall är det t o m två år sedan, medan andra med samma bekymmer fick fortfarande nya drivaxlar vid den tiden. Men det var väl också redan då de började allt mer skylla ifrån sig i olika sammanhang. Bara nåt halvår tidigare bytte de en massa delar på min bil på löpande band utan att diskutera.Verdi skrev:Vibrationerna vägrade de fixa åt mig för över ett år sen så det är inget nytt..
Jag tror det när jag ser det, det kan ju vara samma BS som Tesla dragit med skärmarna. Dvs något de hittar på som inte funkar bara för att försöka slippa ta ansvar.SR-71-BlackBird skrev:Finns en fix nu.
På samma sätt som Volvo hittar på att ens bil nu fått ”senaste” EGR som ska va ”fixad”? (Frågade sen tekniker när min byttes 2018 om det kommit in bilar för byte som redan hade den varianten jag fick... jodå...)OfarligTesla skrev:Jag tror det när jag ser det, det kan ju vara samma BS som Tesla dragit med skärmarna. Dvs något de hittar på som inte funkar bara för att försöka slippa ta ansvar.SR-71-BlackBird skrev:Finns en fix nu.
Fast om fixen är 100% eller inte bryr ju inte jag som kund mig om, det är tillverkaren som får problemet när de behöver byta igen och betala för det. Skillnaden här är ju att Tesla vägrar lösa problem förens de har en fixad del (och det tar massvis med år så man hinner sälja bilen innan de gjort det) eller att de försöker snika undan ansvar genom att kalla det för en ”one time only” goodwill reparation. Eller som när de upptäcker att de gjort en ”woopsie” med vissa batterier så begränsar de dem och försöker gömma det för ägarna.taliz skrev:På samma sätt som Volvo hittar på att ens bil nu fått ”senaste” EGR som ska va ”fixad”? (Frågade sen tekniker när min byttes 2018 om det kommit in bilar för byte som redan hade den varianten jag fick... jodå...)
Ja det suger när fixen inte är 100%. Men alla tillverkare gör nog så gott de kan med hänsyn till de förutsättningar som finns. Ibland blir det en kompromiss.
Okej. Jag som kund vill ogärna köra runt i en bil där jag vet att jag kommer få driftstopp nån gång om året, eftersom fixen inte är 100%. En stor anledning till att jag sålde Volvon.OfarligTesla skrev:Fast om fixen är 100% eller inte bryr ju inte jag som kund mig om, det är tillverkaren som får problemet när de behöver byta igen och betala för det. Skillnaden här är ju att Tesla vägrar lösa problem förens de har en fixad del (och det tar massvis med år så man hinner sälja bilen innan de gjort det) eller att de försöker snika undan ansvar genom att kalla det för en ”one time only” goodwill reparation. Eller som när de upptäcker att de gjort en ”woopsie” med vissa batterier så begränsar de dem och försöker gömma det för ägarna.taliz skrev:På samma sätt som Volvo hittar på att ens bil nu fått ”senaste” EGR som ska va ”fixad”? (Frågade sen tekniker när min byttes 2018 om det kommit in bilar för byte som redan hade den varianten jag fick... jodå...)
Ja det suger när fixen inte är 100%. Men alla tillverkare gör nog så gott de kan med hänsyn till de förutsättningar som finns. Ibland blir det en kompromiss.
Så ja, jag litar ungefär lika mycket på att Tesla kommer ta ansvar över saker som går sönder som jag litar på VWs utsläppssiffror.
Ja, om de designar något dåligt får de helt enkelt ta den smällen. Antingen genom att temporärt lösa det flera gånger genom att sätta in den dåliga delen eller permanent en gång. Är felet direkt farligt får de ju lösa det så att faran försvinner.taliz skrev:Okej. Jag som kund vill ogärna köra runt i en bil där jag vet att jag kommer få driftstopp nån gång om året, eftersom fixen inte är 100%. En stor anledning till att jag sålde Volvon.
Det är alltid en balansgång som sagt. "Fixen" måste ju vara ekonomiskt försvarbar, och det gäller ju alla tillverkare.
Om kostnaden inte varit en faktor så borde rimligen alla dieselbilar som nu har EGR-problem kunnat få en permanent åtgärd istället för temporär, och de borde tas in innan de brinner upp.... Det är ju "bara" att införa mer avancerad(och rejält kostsam) rening. Men tillverkarna är då enligt dig "snikna" och "vägrar".
Vad man definierar som ”trasigt” skiljer sig nog en del. Min Volvo drog tex 0,5l olja per 200 mil. Jag tyckte det var ”trasigt”, men det tyckte inte Volvo.OfarligTesla skrev:Ja, om de designar något dåligt får de helt enkelt ta den smällen. Antingen genom att temporärt lösa det flera gånger genom att sätta in den dåliga delen eller permanent en gång. Är felet direkt farligt får de ju lösa det så att faran försvinner.taliz skrev:Okej. Jag som kund vill ogärna köra runt i en bil där jag vet att jag kommer få driftstopp nån gång om året, eftersom fixen inte är 100%. En stor anledning till att jag sålde Volvon.
Det är alltid en balansgång som sagt. "Fixen" måste ju vara ekonomiskt försvarbar, och det gäller ju alla tillverkare.
Om kostnaden inte varit en faktor så borde rimligen alla dieselbilar som nu har EGR-problem kunnat få en permanent åtgärd istället för temporär, och de borde tas in innan de brinner upp.... Det är ju "bara" att införa mer avancerad(och rejält kostsam) rening. Men tillverkarna är då enligt dig "snikna" och "vägrar".
Jag förstår inte hur du tycker att det är en okej lösning att kunden får stå med en trasig bil om företaget tycker det är för dyrt att laga den? Det är ju det som konsumentskyddet är till för, i de fall företagen försöker snika sig undan att ta ansvar för vad de sålt.