Maskinjävel

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Maskinjävel

Inlägg av LarsL »

Bjelke skrev:
Tenk skrev:
Jag modifierade min med snörstart till elstart med borrmaskin. Då startade den!
Det är ju faktiskt en riktigt smart och (ganska) enkelt idé ju! :) Det bara måste jag prova... Min batteridrivna är så sjukt stark
att jag enkelt borrade anglingshål (175mm borr, 45cm is) och ett batteri räckte till typ 30-40 hål så nog fan ska den få fart på en liten snöslunga...
Det som är lurigt är att borren ska släppa när motorn startar annars kan det bli lite små farligt.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

LarsL skrev:
Bjelke skrev:
Tenk skrev:
Jag modifierade min med snörstart till elstart med borrmaskin. Då startade den!
Det är ju faktiskt en riktigt smart och (ganska) enkelt idé ju! :) Det bara måste jag prova... Min batteridrivna är så sjukt stark
att jag enkelt borrade anglingshål (175mm borr, 45cm is) och ett batteri räckte till typ 30-40 hål så nog fan ska den få fart på en liten snöslunga...
Det som är lurigt är att borren ska släppa när motorn startar annars kan det bli lite små farligt.
Japp så är det såklart... hoppas man kan använda delar av snörmekanismen så borde det gå att få till antar jag. Jag har ju två slungor så jag kan leka lite med den lilla lixom :D
Funkar det så är det ju guld värt, kanske sälja det till Herr X? :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
mati skrev:
Jag fick inte igång min fyrhjuling heller. Jäkla bensinkärra. Men tack vare växthuseffekten är vintern redan över och snön har övergått i flytande form.
Ja här regnar det för fullt, fast det han ju komma typ 30-40cm av det där vidriga vita skiten så nu är det modd blandat tidvis med underkylt regn, jippiiee (NOT)...
+1
När kommer våren...? :?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Tenk
Teslaägare

Inlägg av Tenk »

Jag tog bort hela snurrstartpaketet och innanför var det en mutter som gick att koppla borrmaskinen till ("drar åt" muttern). Har vanlig borrmaskin med sladd och var lite fundersam på vad som skulle hända om/när snöslungan hostar igång (var dock rätt trött på härket så det fick bära eller brista) Men borrmaskinen bara snurrar med vid start och så drar jag loss snabbt, kan ju dock finnas borrmaskiner med mer motstånd och då blir det nog lite mer/väl spännande.
Model X 100D -19
Model X Plaid - 23 såld
Väntebil, Hummer H2, Volvo XC90 T8 Båda sålda
Model X P100DL-16, SÅLD
Model S 85 -15 SÅLD
Model X 90D -16 SÅLD
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Bjelke skrev:
mati skrev:
Jag fick inte igång min fyrhjuling heller. Jäkla bensinkärra. Men tack vare växthuseffekten är vintern redan över och snön har övergått i flytande form.
Ja här regnar det för fullt, fast det han ju komma typ 30-40cm av det där vidriga vita skiten så nu är det modd blandat tidvis med underkylt regn, jippiiee (NOT)...
+1
När kommer våren...? :?
Men hallåååå!? Den kommer på Torsdag såklart! :lol:

Edit: snacka om öppet mål hehe
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

Tenk skrev:
Jag tog bort hela snurrstartpaketet och innanför var det en mutter som gick att koppla borrmaskinen till ("drar åt" muttern). Har vanlig borrmaskin med sladd och var lite fundersam på vad som skulle hända om/när snöslungan hostar igång (var dock rätt trött på härket så det fick bära eller brista) Men borrmaskinen bara snurrar med vid start och så drar jag loss snabbt, kan ju dock finnas borrmaskiner med mer motstånd och då blir det nog lite mer/väl spännande.
Måste kolla men jag tror att en batteridriven kan vara sämre i det fallet, undrar om den inte "kämpar emot" när man släpper knappen sas...
Well, hur som haver så tror jag att jag testar att mecka om så det går att driva direkt på snörmekanismen... (inte att linda snöret runt borrchucken haha)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Referralkod: ts.la/magnus28392

Inlägg av gellerstam »

Alltså visst elbilsforum å så men ändå.... Ni har en ibland härlig förkärlek för att överdriva/spetsa era klagomål och era problem med ICE. :-)

Min slunga (Jula skrot.) startade på andra draget. Primade och använde choken förståss.
Startade även min fars stiga på femte draget....

Ingen av maskinerna har startats under sommaren och båda har iof 240v elstart men det är väl fusk så den använde jag inte. ;-)

Påstår inte att ICE inte kan tjura, men det beror väl på hur man sköter om dem också. Misshandlar du batteriet på en elbil så får du gå. Låter du bli underhåll på snöslungan får du skotta med spade. Pryttlar du tar hand om funkar i regel bättre än de du skiter i ....
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

Hjälp!

Vad för rejäla, eldrivna (sladd eller batteri) snöslungor finns det? Söker något av kraftigare kaliber...
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

Teslaspolen skrev:
Hjälp!

Vad för rejäla, eldrivna (sladd eller batteri) snöslungor finns det? Söker något av kraftigare kaliber...
Kolla in sida 10 i den här tråden ;)
Utbudet är annars ganska klent...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Köp en 80-tals Toro och konvertera själv!
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

Obegripligt att det inte finns något mer. Och det med eldrift ä gjorda i hårdplast, ingen metall, varför? :roll:
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare

Inlägg av jonasl »

Snöslungor är supersimpla konstruktioner så det vore verkligen enkelt att konvertera. Och lite extra vikt spelar inte så stor roll heller.

Hade definitivt gjort det om jag bott som förut så att snöslunga behövs. Fantastiskt att kunna slunga ljudlöst.

Min slunga hade 8 hk och det räckte bra.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
carl-pedal
Teslaägare

Inlägg av carl-pedal »

Bild
Jag har konverterat min slunga. 72v och en motor som kallas big block som jag ger typ 4kw. Ska bli riktigt spännande att se hur det funkar när snön kommer!
Jag håller med om att det passar bra att konvertera pga enkel konstruktion men ännu bättre hade varit att hoppa över remdriften och spara verkningsgrad. Nåja, det är en start iaf.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Model YLR svart beställd 13/1
Model 3 SR+ vit - 21
Model S90 2015 RWD såld
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare

Inlägg av jonasl »

Jo det vore snyggt att skippa hela växellådan (eller vad man ska kalla den), känns inte så effektiv och med elmotor borde kraften finnas där ändå.

Din konvertering ser inte ut att ha ökat vikten. Nyfiken på hur det kommer funka!
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

Fan va fränt! :) tror det kommer funka sketabra och håller med om att det tom. ser lättare ut oxo :)
Vet en i Ski som är spekulant på en liknande konvertering :lol:
(och även jag)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

Och jag.

Men inte att konvertera själv är jag rädd. :lol:
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Maskinjävel

Inlägg av Herr X »

Nu behöver jag inte få den att starta - någon snodde den i natt :(
Finns det någon bra liten snöslunga med elmotor och batteri? Vill inte ha några mer förbränningsmotorer hemma!

Någon som provat denna?
http://se.ryobitools.eu/sidfot/ryobi-sv ... snoslunga/

Bild
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Referralkod: ts.la/magnus28392

Inlägg av gellerstam »

Herr X skrev:
Finns det någon bra liten snöslunga med elmotor och batteri? Vill inte ha några mer förbränningsmotorer hemma!

Någon som provat denna?
Min kontorskollega har en. Funkar fint på ny och lätt snö. Den får jobba lite väl hårt på snövallen efter plogbilen. Blötsnö blir jobbigt. Nu har min kollega ganska liten uppfart så för han märks det knappt på batteriet när han kört.
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Herr X skrev:
Borstlös snöslunga! Det finns ju inga snöslungor med borstar? ;)
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Referralkod: ts.la/alexander7331
Kontakt:

Inlägg av AGCF »

Herr X skrev:

Någon som provat denna?

Bild
Du önskar väl inte ens din värsta fiende att de ska få den gamla snöslungan? :D
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare

Inlägg av jonasl »

Beror nog på behov. För en garageuppfart är den säkert helt OK. De ryobigrejor jag har är bra för vad de kostar men det är ju inte Festoolkänsla.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

OT, men fick du sålt din P85D, Herr X?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare

Inlägg av jonasl »

Nu outade du dig som en ickelyssnare till podden.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

HelectriC skrev:
Fick sålt den, men till ett mycket lägre pris än jag hoppats på. Tror att den norska processen mot Tesla allvarligt skadat andrahandsvärdet på P85D, iallafall i Norge. Fick marginellt mer för den än vad 85D säljs för.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Herr X skrev:
HelectriC skrev:
Fick sålt den, men till ett mycket lägre pris än jag hoppats på. Tror att den norska processen mot Tesla allvarligt skadat andrahandsvärdet på P85D, iallafall i Norge. Fick marginellt mer för den än vad 85D säljs för.
jaha, för jag minns jag såg den på finn med det lägsta pris av alla P85D. Men det räckte alltså inte det heller?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Skriv svar