Vad har ni för input i era boxar??
Är det ett måste med egen fas och jordfelsbrytare (eller är det senare kanske inbyggt)?
Vilken laddeffekt kommer man upp i vid olika input?
Är kW = volt * ampere * ant faser?
Får det inte att stämma med upptill 22kW som det står i manualen... (400*32*3?)
För trefas kan man räkna
(Roten ur 3)*U*I ≈ 1,73*400*32 W ≈ 22 kW
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Är det ett måste med egen fas och jordfelsbrytare (eller är det senare kanske inbyggt)?
För trefas kan man räkna
Det ska väl vara ampere där.
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
För trefas kan man räkna
Blir samma som 230V * ampere * antal faser
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
För trefas kan man räkna
Nja, men man kan ju sätta en parentes för att vara tydlig.
(Roten ur 3)*U*I ≈ (1,73*400*32)W ≈ 22 kW
Det ska väl vara ett frågetecken där?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
För trefas kan man räkna
Nja, men man kan ju sätta en parentes för att vara tydlig.
(Roten ur 3)*U*I ≈ (1,73*400*32)W ≈ 22 kW
Det ska väl vara ett frågetecken där?
Laddboxen kopplas inte in med 400V. Alla faserna kopplas in mot nollan, vilket ger 230V på varje fas.
Så "Magnors" uträkning med (Volt*Ampere*antal faser) är helt riktig i sig, men spänningen är 230V i stället för 400V. Och det ger den uppgivna effekten 22kW. (22,08kW för den som vill vara noggrann)
230V*32A*3=22080W
Model Y P 2022 - TBA Model S P 2016 - 2022 Model S P 2015
Har inte dubbelladdare på bilen... (P85 2014)
För dig som inte har dubbelladdare så är det 3fas 16A som ger maximal laddeffekt. Dvs samma som med UMCn i ett vanligt 16A 3fas-uttag.
Har du redan ett trefasuttag som du laddar från, som är kopplat efter alla konstens regler, så kan du (eller elektrikern) bara byta ut uttaget mot laddboxen. Inte konstigare än så.
Model Y P 2022 - TBA Model S P 2016 - 2022 Model S P 2015
För mig med enkelladdare får jag då max 230x16x3, alltså drygt 11kW med väggladdaren!?
Utan box kan jag (med blått enfasuttag o 32A) få 230x32, dvs 7,3kW.
Går alltså från ca 4 till 6 mil laddning i timmen - vilket som bör täcka behovet - men jag får också en smidigare lösning...
Får kolla att nyköpta huset har anläggning som klarar 32A och fundera på om jag skulle gräma mig över min sparsamhet varje gång jag öppnar trunken för att ta fram bilen UMC och inte bara koppla i sladden från boxen...
För mig med enkelladdare får jag då max 230x16x3, alltså drygt 11kW med väggladdaren!? Ja
Utan box kan jag (med blått enfasuttag o 32A) få 230x32, dvs 7,3kW.
Går alltså från ca 4 till 6 mil laddning i timmen - vilket som bör täcka behovet - men jag får också en smidigare lösning...
Får kolla att nyköpta huset har anläggning som klarar 32A och fundera på om jag skulle gräma mig över min sparsamhet varje gång jag öppnar trunken för att ta fram bilen UMC och inte bara koppla i sladden från boxen...
Men hur i hela friden kan dom ta mer i betalt för denna sladd än teslas wallbox? wallboxen är jäkligt prisvärd.
Sen tror jag att man ska koppla in wallboxen med trefashandske så att man kan dra ur i händelse av åska, det är ju lite elektronik etc i wallboxen.
Typskt för någon vecka sedan så hade en bekant installerat en solcellsanläggning och åskan tog invertern.
Jag har en bajonettkoppling på kabeln till min inverter så att jag kan dra bort kabeln vid risk för åska.
ifall man planerar att ha mer än en elbil så är ju två wallboxar med laststyrning perfekt (ifall man inte tycker om att byta säkring ofta)
Men hur i hela friden kan dom ta mer i betalt för denna sladd än teslas wallbox? wallboxen är jäkligt prisvärd.
...
Helt galet! Känns som konkurrensen är typ obefintlig än så länge. Man kanske kan göra sig en hacka på att ta fram en sådan kabel och sälja för 249kr... Om det inte är något licens-krångel.
Röd Model S 60 75 facelift - 19" fälgar, AP2, soltak, skinnsäten och köldpaket.
...
Helt galet! Känns som konkurrensen är typ obefintlig än så länge. Man kanske kan göra sig en hacka på att ta fram en sådan kabel och sälja för 249kr... Om det inte är något licens-krångel.
6 papp för den typ 2 till 3-fas???? Hallå, det är som att betala 170kr per liter bensin, helt galet dyrt ju!
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
...
6 papp för den typ 2 till 3-fas???? Hallå, det är som att betala 170kr per liter bensin, helt galet dyrt ju!
Billigaste lösa TYP-2 handsken ja sett kostade över 900kr. Fet, mjuk (även i -20) kabel kostar också en slant per meter. Så materialkostnaden är faktisk rätt hög. Dock håller jag med om att 6000 är ocker.
Tidigare i tråden länkar jag till en adapter typ-1 till typ-2 ca0,5m Den kostar 2000kr i e-butik. Att köpa handskarna på eBay kostar cirka 1700kr + frakt på en adapter kan jag klara mig med stel "ful" kabel men tycker inte att det är värt besväret att montera. För den lilla prisskillnaden.
Visst är Teslas laddbox prisvärd men det är ju inte enbart en sladd när det är trefas till Typ 2. I detta fall har man byggt in elektroniken i handsken. Ska du göra en själv så kommer materialet inte bli så särskilt mycket billigare och sedan har du jobbet att sätta ihop det på ett korrekt och riktigt sätt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Boxen från Tesla är riktigt prisvärd (jämfört med alla överprisade alternativ iaf), så jag tänker köpa en. Meddelade servicecentret att jag kommer och hämtar "på torsdag".
Tips från kollegan som kör Tesla och som nyligen fixade en annan box (8 386 kr landade han på, med öppningsknapp på sladden) var att bara sätta en bit kabel med röd kontakt in i boxen, så har man en mer flexibel lösning som är lättare att flytta (då man redan har rött 3-fas i garaget). Det är min plan. Får se vad elektrikern säger om att sätta dit sladden åt mig.
Någon som vet om kabeln går att byta OM man i framtiden skulle se behov av en längre?
Som det ser ut nu på jobbet (där jag försöker övertala Chefen att vi skall investera i en sådan här) så räcker det med 2.5 meters kabeln.
Vilket då känns som utan tvekan smidigast att använda då så slipper man ha massa kabel hängandes i onödan så att säga.
Men om man i framtiden skulle se behovet av längre kabel, t.ex. bilbyte, platsbyte av boxen eller liknande.
/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Jag har den längre men använder bara en kort del, låter resten vara upprullad runt laddare. Inga problem alls.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Den vill jag ha! Du menar att man bara kopplar in den i ett vanligt trefasuttag? Bilder
Den kommer INTE färdigkopplad med kabel och trefashandske! Den är avsed för fast montage. Och kommer verkligen till sin rätt när du kopplar ihop flera(Upp till fyra) för att utnyttja lastbalanseringen (En signalkabel mellan boxarna!).
Vill du ha en portabel så är väl UMC att föredra? Då du även har möjlighet att lätt byta adapter. Vad kostar en ny UMC?
Den vill jag ha! Du menar att man bara kopplar in den i ett vanligt trefasuttag? Bilder
Den kommer INTE färdigkopplad med kabel och trefashandske! Den är avsed för fast montage. Och kommer verkligen till sin rätt när du kopplar ihop flera(Upp till fyra) för att utnyttja lastbalanseringen (En signalkabel mellan boxarna!).
Vill du ha en portabel så är väl UMC att föredra? Då du även har möjlighet att lätt byta adapter. Vad kostar en ny UMC?
UMC är något dyrare. Sist jag kollade drygt 7000. Den tål ju inte svenskt väder heller märkligt nog.
/70D
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Har dragit ett trefasuttag till där vi har bilen. Skulle vilja ha en laddbox som vi kunde koppla direkt till trefasuttaget utan att behöva ta dit en elektriker. Visserligen skulle jag kunna köpa en UMC till, men en sån är som påpekat dyr. Dessutom inte helt vattentålig. Tycker också att en laddbox är snyggare.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Har dragit ett trefasuttag till där vi har bilen. Skulle vilja ha en laddbox som vi kunde koppla direkt till trefasuttaget utan att behöva ta dit en elektriker. Visserligen skulle jag kunna köpa en UMC till, men en sån är som påpekat dyr. Dessutom inte helt vattentålig. Tycker också att en laddbox är snyggare.
Kolla om du kan Montera kabeln in underifrån som vanligt vid kabel underifrån och montera sen väggfästet som skall användas då kabeln kommer in uppifrån. Detta för att du då kan ta upp ett lagom hål i väggfästet för att fästa väggkrokarna i. ? Läs installationsmanualen så förstår du säkert vad jag menar. Finns på sid 8 och 11 i denna tråd.
Boxen från Tesla är riktigt prisvärd (jämfört med alla överprisade alternativ iaf), så jag tänker köpa en. Meddelade servicecentret att jag kommer och hämtar "på torsdag".
Tips från kollegan som kör Tesla och som nyligen fixade en annan box (8 386 kr landade han på, med öppningsknapp på sladden) var att bara sätta en bit kabel med röd kontakt in i boxen, så har man en mer flexibel lösning som är lättare att flytta (då man redan har rött 3-fas i garaget). Det är min plan. Får se vad elektrikern säger om att sätta dit sladden åt mig.
Återkoppla gärna vad elektrikern säger om detta, kostnad, etc. Jag är lite inne på samma lösning.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Nu har jag iaf beställt en oxo (dom var lixom slut på lager sas), tänkte att skynda sig att beställa innan dom höjer priset (för det kommer dom säkert att göra)