Försäkring av model s
Moderator: Redaktion
Re: Försäkring av model s
Bod: kan du tänka dig att dela med dig av ditt reg nr?
Är det en s85 eller p85?
Är det en s85 eller p85?
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Visst inga problem RSL883. Det är en S85.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
moderna och trygg bojkottar världens bästa supermiljöbil!!! Skandal! extremt säker, inga stulna i Sverige, inga olyckor i sverige vad jag vet ännu. Se till att droppa alla försäkringar hos dem och sprid till vänner och kollegor! Tycker även de borde synas negativt PR mässigt! Riktigt uselt! Kommer inte värdera dem för några av mina egna försäkringar!
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
en annan positiv sak som försäkringsbolagen borde värdera förutom allt som skrivits på,tråden redan... Model S har ingen galet hög toppfart som många andra bilar i klassen... 210-215 km/h... inga 250-320... dessutom kör man inte snabbt med elbil. man cruisar i laglig fart eller tom lägre för att öka räckvidden... jag kör betydligt mer relaxed i min model S än i någon annan bil.
Bod, Transportstyrelsen har registrerat den som 69 KW. Så det låter som om Moderna försöker blåsa dig.
Jag får priset ca 10000 kr per år hos trygg-hansa med 1500 mil och 6000 kr i självrisk. Just att gå upp till 6000 kr i självrisk istället för 3000 kr påverkar priset ganska mycket.
Tycker det verkar som ett rimligt helförsäkringspris för en bil över 700000 kr.
Jag får priset ca 10000 kr per år hos trygg-hansa med 1500 mil och 6000 kr i självrisk. Just att gå upp till 6000 kr i självrisk istället för 3000 kr påverkar priset ganska mycket.
Tycker det verkar som ett rimligt helförsäkringspris för en bil över 700000 kr.
Har samtalat med några fler.
Gjensidige ger bara trafikförsäkring
Länsförsäkringar säger att effekten är 69kW men ger ett pris på över 19000.
Trygg Hansa ger på webbförfrågan över 18000.
Har ställt en fråga till Transportstyrelsen, men inte fått svara ännu.
Har bett Tesla att undersöka frågan.
Miltal och självrisk?Bod skrev:Har samtalat med några fler.
Får man fråga var i landet du bor?
Jag bor i Täby!
Har varit i kontakt med Transportstyrelsen och de säger att de inte känner till några förändringar hos dem, som skulle påverka försäkringen. Har vidarebefodrat deras svar till Moderna, för kommentar.
Har också haft ett längre samtal med Länsförsäkringar, enligt dem är det inte Transportstyrelsen som är problemet utan att Teslan är mycket dyr att reparera om den får en vagnskada. De exemplifierade med bl a batteriet. Jag vet inte om uppgiften har sitt ursprung i Norge eller om det beror på de bilar som eventuellt blivit reparerade här i Sverige. LF var dock övertygad om att priserna kommer att sjunka, varefter det kommer in fler och fler bilar och således gör det statistiska underlaget större.
Ang aktsam, är kontaktperson där konstant i Telefon.
Som det ser ut just nu kommer jag att helförsäkra hos Trygg H. Miltal 1500 och självrisk 9000 ger en årskostnad på 12554:-.
Har varit i kontakt med Transportstyrelsen och de säger att de inte känner till några förändringar hos dem, som skulle påverka försäkringen. Har vidarebefodrat deras svar till Moderna, för kommentar.
Har också haft ett längre samtal med Länsförsäkringar, enligt dem är det inte Transportstyrelsen som är problemet utan att Teslan är mycket dyr att reparera om den får en vagnskada. De exemplifierade med bl a batteriet. Jag vet inte om uppgiften har sitt ursprung i Norge eller om det beror på de bilar som eventuellt blivit reparerade här i Sverige. LF var dock övertygad om att priserna kommer att sjunka, varefter det kommer in fler och fler bilar och således gör det statistiska underlaget större.
Som det ser ut just nu kommer jag att helförsäkra hos Trygg H. Miltal 1500 och självrisk 9000 ger en årskostnad på 12554:-.
Undrar om det kommer att gå att ha vagnskade försäkring direkt hos tesla så småningom.
Annars borde ju inte reservdelspriser vara ett problem, elon musk har ju deklarerat att dom inte tänkte gå med nån hög vinst på service etc.
men det är ju bra ifall alla som har tesla följs åt som en flock gnuer och väljer försäkringsbolaget som har bäst villkor.
Annars borde ju inte reservdelspriser vara ett problem, elon musk har ju deklarerat att dom inte tänkte gå med nån hög vinst på service etc.
men det är ju bra ifall alla som har tesla följs åt som en flock gnuer och väljer försäkringsbolaget som har bäst villkor.
Är detta inte väl uttjatat nu? Att jämföra kostnaden mellan bolagen går ju faktiskt först då man haft en skada och sett hur smidigt den hanterats. Personligen har jag endast frågat ett bolag som jag under mitt liv som bilägare har använt mig av. Bolaget har snabb och vettig telefonservice och har fungerat ytterst smidigt om det har varit skadefall som gällt villa-, bil- och resefall. Jag har blivit ganska allergisk mot specialförsäkringar typ Falck-assistans och SOLID-reseförsäkringar. Bara väntan på självklara svar riktiga krångelpellefrågor om original resehandlingar mm. då man varit strandsatt. Jag har valt Trygg Hansa.
Bra sagt. Min frus Tesla är en tjänstebil. Men alla andra försäkringar kör vi med Trygg Hansa. Haft diverse saker som hänt under åren och det har verkligen inte varit ngt problem alls med Trygg. Just nu har jag dock problem med ett annat försäkringsbolag då jag fick en som tyckte vårt stake var ett bra ställe att parkera i...Delta skrev:Är detta inte väl uttjatat nu? Att jämföra kostnaden mellan bolagen går ju faktiskt först då man haft en skada och sett hur smidigt den hanterats. Personligen har jag endast frågat ett bolag som jag under mitt liv som bilägare har använt mig av. Bolaget har snabb och vettig telefonservice och har fungerat ytterst smidigt om det har varit skadefall som gällt villa-, bil- och resefall. Jag har blivit ganska allergisk mot specialförsäkringar typ Falck-assistans och SOLID-reseförsäkringar. Bara väntan på självklara svar riktiga krångelpellefrågor om original resehandlingar mm. då man varit strandsatt. Jag har valt Trygg Hansa.
Om man tycker en tråd är uttjatad behöver man inte läsa den. Så gör jag 

Jag hade gärna valt trygg hansa om jag kunnat. Men de ville ha 20000 kr per år när det är leasing medans LF vill ha ca 12000 kr...
Problemet är ju att försäkringsbolagen uppenbarligen inte gjort någon analys och därför hanterat detta nya fenomen -- Tesla -- så totalt oprofessionellt . Själv lyssnade jag om kostnaden i samband med att jag beställde bilen. 5-6 tusen var svaret då. På detta forum har vi ju sett hur priserna senare rakat i höjden, bolag efter bolag verkar ha höjt premierna i panik. Själv tecknade jag (halvt i panik) en försäkring dagen innan leverans för 20k om året ( på TryggHansa). Inget ont om dem, jag är glad att jag fick en försäkring....
Jag tror och hoppas att försäkringsbolagen så småningom kan utvidga sina analysmatriser med de nya aspekter ur försäkringssynpunkt som våra **Teslor** innebär så att kostnaderna hamnar på mer rimlig nivåer. Eventuellt kanske Teslamotors kunde ta något initiativ ? Tills dess röstar jag för förslaget om Gnu-beteende.
Jag tror och hoppas att försäkringsbolagen så småningom kan utvidga sina analysmatriser med de nya aspekter ur försäkringssynpunkt som våra **Teslor** innebär så att kostnaderna hamnar på mer rimlig nivåer. Eventuellt kanske Teslamotors kunde ta något initiativ ? Tills dess röstar jag för förslaget om Gnu-beteende.
.
Model S P85+ Juni 2014
Model S P85+ Juni 2014
När jag ringde till aktsam andra gången och då direkt till "kontaktpersonen" hamnade jag i kö.Bod skrev:
Det tog max 5 minuter innan han svara.
Aktsam är väl dotterbolag till Trygg H eller inom samma koncern iaf.
Hade varit kul att se vad du hade fått för pris hos aktsam Bod. Tror dom bara kör med självriskerna
3000:- 4500:- och 6000:- dock.
För övrigt gillar jag också tanken med ett Tesla-flockbeteende gentemot försäkringsbolagen.
Jag har inte slutat leta
har kommit överens med Emil att hämta bilen på onsdag, så till dess söker jag vidare. Längtar tills på onsdag.

har kommit överens med Emil att hämta bilen på onsdag, så till dess söker jag vidare. Längtar tills på onsdag.
Flockbeteende funkar inte i ett sådant här fall. Det skulle bara leda till att det atuella bolaget höjde premierna, eftersom en riskanalys ger det resultatet. Ungefär som när antalet bet på ett visst resultat ökar, då måste spelsajten sänka oddsen.
Tänk jag ar helt andra erfarenheter. Nu spelar inte jag visserligen så det kanske är därför. Men jag har vid ett flertal tillfällen lyckats få ner priset på både tjänster och produkter när vi har varit många som gått samman om att köpa en produkt. Man kan också titta runt lite på nätet och hitta grupper som bara sysslar med att få ned priser genom att samla en "flock".
Möjligen anser du att det inte är applicerbart på försäkringar. Jag är inte överens där heller. Jag har jobbat på försäkringsbolag och där haft kontakt med bl a aktuarier. Det är de som jobbar med risker. Min uppgift var att hjälpa till att ta fram informationsstöd för gamla produkter och utveckling av nya.
Är man många som ställer krav, kan man få bättre villkor och lägre premier. Försäkringar är inget spel, försäkringar är en tjänst. Ang riskanalys, är det en del av min utbildning och mitt yrke.
Och som jag sagt tidigare om du inte gillar tråden, behöver du inte läsa den.
Sen är det som alltid, alla har rätt till sin egen åsikt. Alla har också rätt att framföra sin åsikt. Och det är också viktigt att vi alla respekterar andras åsikter.

Möjligen anser du att det inte är applicerbart på försäkringar. Jag är inte överens där heller. Jag har jobbat på försäkringsbolag och där haft kontakt med bl a aktuarier. Det är de som jobbar med risker. Min uppgift var att hjälpa till att ta fram informationsstöd för gamla produkter och utveckling av nya.
Är man många som ställer krav, kan man få bättre villkor och lägre premier. Försäkringar är inget spel, försäkringar är en tjänst. Ang riskanalys, är det en del av min utbildning och mitt yrke.
Och som jag sagt tidigare om du inte gillar tråden, behöver du inte läsa den.
Sen är det som alltid, alla har rätt till sin egen åsikt. Alla har också rätt att framföra sin åsikt. Och det är också viktigt att vi alla respekterar andras åsikter.

Beteendet funkar givetvis på nästan alla andra varor och tjänster. Men försäkringar är ingenting annat än ett spel. Därför funkar det inte där. Prissättning hanteras exakt likadant. I inledningsskedet när prissättningen är osäker på grund av få händelser så garderar man sig därför med ett något högt pris, så länge man har enstaka kunder är det okej. Men skulle man börja få väldigt många kunder så måste man ha ännu högre pris eftersom risken i bilförsäkringsportföljen annars ökar.
För övrigt så har jag aldrig skrivit att jag inte gillar tråden. Det var någon annan.
För övrigt så har jag aldrig skrivit att jag inte gillar tråden. Det var någon annan.
Bod, i och för sig skulle man kunna tänka sig att det ändå funkar i detta fall p g a att det aktuella försäkringsbolaget fick upp ögonen för Tesla och gjorde en grundligare analys av riskerna med bilen än de dittills gjort och att den skulle leda till att man omvärderade riskerna. Men min erfarenhet av sådana här kolosser är att det tar lång tid innan något sådant sker.
Vidare så har jag full respekt för dina åsikter, jag vill bara att vi hjälps åt på bästa sätt på alla fronter med allt som rör bilen. Mitt råd är därför slutligen att vi avvaktar med en sådan gruppaktion när det gäller försäkringen.
Vidare så har jag full respekt för dina åsikter, jag vill bara att vi hjälps åt på bästa sätt på alla fronter med allt som rör bilen. Mitt råd är därför slutligen att vi avvaktar med en sådan gruppaktion när det gäller försäkringen.
Jag har aldrig rekommenderat gruppaktiviteter. Jag bara förmedlar de erfarenheter jag får i mitt Teslaägande. Information som några tycker är bra att få ta del av och andra inte. 

Har fått offert via Leasingbolaget Svea finans på 14755 och de sa att det är bara och kontakta TH så fixar de det. När jag tog kontakt så bedömde de mig som vilket företag som helst (företagsbil) och meddelade mig att jag bara skulle få trafikförsäkring för att jag inte har några av mina andra bilar försäkrade hos dem. Jag tyckte det var ett märkligt svar och frågade om jag flyttade mina övriga bilförsäkringar till dem skulle jag då få helförsäkring på Teslan. Svaret blev nej! Mäkta irriterad så ringde jag Svea finans och återberättade vad som sagts och deras svar var att de fixar det med TH. Nu hoppas jag att de fixar allt så jag inte behöver bry mig mer men det är märkligt hur olika alla behandlas. Det är inte riktigt detta man vill hålla på med inför leveransen. 

Jag kommer att leasa bilen via Handelsbanken och då ingår två månaders försäkring får Gjensidige. Sedan är det utlovat ett erbjudande om förlängning från dem. Blir intressant att se hur det erbjudandet ser ut.
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Effekten är väl rätt? elmotorer fungerar inte på samma sätt...
- lator
- Teslaägare
Konstigt att det inte finns en enhetlig linje för samtliga elbilar. Nissan och VW uppger maxeffekt medan BMW har dragit av lite och Tesla har dragit bort det mesta...hybris skrev:Effekten är väl rätt? elmotorer fungerar inte på samma sätt...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.