Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10720
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Audi e-tron

Inlägg av Legato »

Jeppe_E skrev:
Legato skrev:
joel80 skrev:
De flesta bilresor i Sverige är under 5km. Och även i Norrland bor de flesta inom en mil från sina jobb.
Det är förhållandevis få som pendlar långt varje dag.
Jag hittade ingen statistik nu och måste ut och skotta.. :) Men nog måste väl statistiksverige ha siffror på det här? :)
Fast det har väl ingen ifrågasatt... Poängen är ju att det är bra om det är billigare även på långresor om man ska kunna övertyga fler fossilister och snabba på transformationen.

Att VW mfl kommer fortsätta "antisälja" elbilar några år till medan de fortfarande tjänar överlägset mest på fossiler är ju ingen skräll.
Nu ska jag inte vara sån, men under t.ex. Tour de Ski så hade den tillägget e-tron. Så jag tror det är dags att ta av foliehatten :lol:
Ahh ja men dåså. Det slutgiltiga beviset. Har du satt en bevakning på min signatur så att du alltid kan komma med ett spydigt svar oavsett vad jag skriver?

Om du på riktigt är intresserad så testa att gå in hos 10 Audihandlare och säg att du har 1 miljon att spendera på en SUV och se vad de föreslår...
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Audi e-tron

Inlägg av Zalman3 »

Jag kan inte ladda hemma, kör mycket i jobbet, laddar till 95% på SuC(resten på hotell).
För mig är det helt avgörande att ha tillgång till snabbladdning och att det är billigt att ladda.

Har ju nu gratis laddning med min Tesla.
Om jag skulle byta till en Audi e-tron skulle det kanske kosta 10kr per mil att ladda på Ionity laddaren.
Enligt vissa uppgifter laddar Audis 150kW laddning ungefär lika många kmh som en Tesla S 120kW gör.
Så jag skulle inte tjäna laddtid på att ladda hos Ionity.
Men det skulle kosta ca 60.000kr mer per år för mig.

Och även om jag skulle betala 1.90kWh hos Tesla,
så skulle 6.000 mil kosta ca 22.800kr per år, vilket är mindre än halva priset mot att köra en Audi e-tron.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
joel80
elbilist
Inlägg: 3144
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Audi e-tron

Inlägg av joel80 »

Det kommer säkert komma abonnemang även för Ionity.
Jag snabbladdar lite mer än vanligt folk och har 99kr-abb hos Clever och laddar för 2,50kr/kwh... Så mina snabbladdningsmil landar på ca 4:50kr/mil. (Snittar ca 1,8kWh/mil nu på vintern.. på sommaren går det väl ner och det blir kanske 4kr/mil.)

De flesta kör inte som dig Zalman3, så att ta dig som något snitt eller bygga en affärsmodell kring kanske blir lite vanskligt... även om det vore praktiskt för dig. :)

Och kan man ladda hemma under natten så blir även varje start på dagen 25-30 billiga mil.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Audi e-tron

Inlägg av Zalman3 »

joel80 skrev:
Det kommer säkert komma abonnemang även för Ionity.
Jag snabbladdar lite mer än vanligt folk och har 99kr-abb hos Clever och laddar för 2,50kr/kwh... Så mina snabbladdningsmil landar på ca 4:50kr/mil. (Snittar ca 1,8kWh/mil nu på vintern.. på sommaren går det väl ner och det blir kanske 4kr/mil.)

De flesta kör inte som dig Zalman3, så att ta dig som något snitt eller bygga en affärsmodell kring kanske blir lite vanskligt... även om det vore praktiskt för dig. :)

Och kan man ladda hemma under natten så blir även varje start på dagen 25-30 billiga mil.
Det är inte alla som kör som jag. Men det finns ganska många resande som kör +5.000 mil per år i tjänsten, ofta 50-80 mil per
dag, och som inte kommer att köra en elbil om det inte är rejält mycket billigare per mil.
För denna grupp är det mycket viktigt att det finns gott om snabbladdare, och att det går snabbt och billigt att ladda.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Audi e-tron

Inlägg av 12man »

Audi etron på CES i Los Angeles, med VR glasögon till föraren, gillar du inte utsikten? Byt den! tänk om de kunde ta bort pothålen också
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Audi e-tron

Inlägg av Jeppe_E »

Legato skrev:
Jeppe_E skrev:
Legato skrev:
joel80 skrev:
De flesta bilresor i Sverige är under 5km. Och även i Norrland bor de flesta inom en mil från sina jobb.
Det är förhållandevis få som pendlar långt varje dag.
Jag hittade ingen statistik nu och måste ut och skotta.. :) Men nog måste väl statistiksverige ha siffror på det här? :)
Fast det har väl ingen ifrågasatt... Poängen är ju att det är bra om det är billigare även på långresor om man ska kunna övertyga fler fossilister och snabba på transformationen.

Att VW mfl kommer fortsätta "antisälja" elbilar några år till medan de fortfarande tjänar överlägset mest på fossiler är ju ingen skräll.
Nu ska jag inte vara sån, men under t.ex. Tour de Ski så hade den tillägget e-tron. Så jag tror det är dags att ta av foliehatten :lol:
Ahh ja men dåså. Det slutgiltiga beviset. Har du satt en bevakning på min signatur så att du alltid kan komma med ett spydigt svar oavsett vad jag skriver?

Om du på riktigt är intresserad så testa att gå in hos 10 Audihandlare och säg att du har 1 miljon att spendera på en SUV och se vad de föreslår...
Det är inte bara du, jag är spydig mot alla som bär foliehatt och har konspirationsteorier :)

Ber om ursäkt om du tog det personligt. Det var mer allmänt menat att biltillverkare vill sälja bilar, oavsett. Jag är övertygad om att det är en övergångsfas. Om kunderna efterfrågar elbilar så är det de som bilförsäljarna måste sälja.

Alla vill inte köra elbil. Inte än ivf. Man kan idag beställa en Tesla och få den levererad i mars (om man nu ska tro Tesla). Att det temporärt är väntetid på vissa modeller beror ju mer på den globala efterfrågan och upprampningstakten.

Jaguar (kanske dåligt exempel) har väl sålt mer i-pace än alla andra Jaguar tillsammans i norge (t.ex)
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Mr S
Teslaägare
Inlägg: 216
Blev medlem: 29 jul 2018 14:45

Re: Audi e-tron

Inlägg av Mr S »

Legato skrev:
Jeppe_E skrev:
Legato skrev:
joel80 skrev:
De flesta bilresor i Sverige är under 5km. Och även i Norrland bor de flesta inom en mil från sina jobb.
Det är förhållandevis få som pendlar långt varje dag.
Jag hittade ingen statistik nu och måste ut och skotta.. :) Men nog måste väl statistiksverige ha siffror på det här? :)
Fast det har väl ingen ifrågasatt... Poängen är ju att det är bra om det är billigare även på långresor om man ska kunna övertyga fler fossilister och snabba på transformationen.

Att VW mfl kommer fortsätta "antisälja" elbilar några år till medan de fortfarande tjänar överlägset mest på fossiler är ju ingen skräll.
Nu ska jag inte vara sån, men under t.ex. Tour de Ski så hade den tillägget e-tron. Så jag tror det är dags att ta av foliehatten :lol:
Ahh ja men dåså. Det slutgiltiga beviset. Har du satt en bevakning på min signatur så att du alltid kan komma med ett spydigt svar oavsett vad jag skriver?

Om du på riktigt är intresserad så testa att gå in hos 10 Audihandlare och säg att du har 1 miljon att spendera på en SUV och se vad de föreslår...
Tyvärr tror jag att det ligger en hel del i det du säger då e-tron verkar säljas med en annan affärsmodell. Jag tror att handlaren får in mer pengar för en fossilbil i samma prisklass och kan leverera den fortare. Men vi är ju bara i början av ett skifte, när kunderna själva blir mer medvetna så kommer det lösa sig.
Tesla Model Y Long Range
Trina Solar / SolarEdge - 8,26 kW Solcellsanläggning
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 12036
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Audi e-tron

Inlägg av HelectriC »

12man skrev:
Audi etron på CES i Los Angeles, med VR glasögon till föraren, gillar du inte utsikten? Byt den! tänk om de kunde ta bort pothålen också
Var inte VR till passagerarna då? Så att de kunde spela nåt slags spel som dessutom följer den fysiska bilen och tydligen ska reducera åksjuka :? Är väl en bit bort att föraren kan täcka sina ögon helt? Eller Bird Box kanske ;)
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Audi e-tron

Inlägg av Geni87 »

Mr S skrev:
Legato skrev:
Jeppe_E skrev:
Legato skrev:
joel80 skrev:
De flesta bilresor i Sverige är under 5km. Och även i Norrland bor de flesta inom en mil från sina jobb.
Det är förhållandevis få som pendlar långt varje dag.
Jag hittade ingen statistik nu och måste ut och skotta.. :) Men nog måste väl statistiksverige ha siffror på det här? :)
Fast det har väl ingen ifrågasatt... Poängen är ju att det är bra om det är billigare även på långresor om man ska kunna övertyga fler fossilister och snabba på transformationen.

Att VW mfl kommer fortsätta "antisälja" elbilar några år till medan de fortfarande tjänar överlägset mest på fossiler är ju ingen skräll.
Nu ska jag inte vara sån, men under t.ex. Tour de Ski så hade den tillägget e-tron. Så jag tror det är dags att ta av foliehatten :lol:
Ahh ja men dåså. Det slutgiltiga beviset. Har du satt en bevakning på min signatur så att du alltid kan komma med ett spydigt svar oavsett vad jag skriver?

Om du på riktigt är intresserad så testa att gå in hos 10 Audihandlare och säg att du har 1 miljon att spendera på en SUV och se vad de föreslår...
Tyvärr tror jag att det ligger en hel del i det du säger då e-tron verkar säljas med en annan affärsmodell. Jag tror att handlaren får in mer pengar för en fossilbil i samma prisklass och kan leverera den fortare. Men vi är ju bara i början av ett skifte, när kunderna själva blir mer medvetna så kommer det lösa sig.
Hur skiljer sig affärsmodellen om man köper en e-tron jämfört med en vanlig ICE-Audi?
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 12036
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Audi e-tron

Inlägg av HelectriC »

Skulle gissa på att service och reservdelsbiten är ganska annorlunda när det gäller eTron kontra fossil-Audi. Detta påverkar naturligtvis caset.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Mr S
Teslaägare
Inlägg: 216
Blev medlem: 29 jul 2018 14:45

Re: Audi e-tron

Inlägg av Mr S »

Hur skiljer sig affärsmodellen om man köper en e-tron jämfört med en vanlig ICE-Audi?

Vad jag förstått av min säljare, plus lite kill-gissning från min sida, så köper Audi-handlaren bilen av Audi Sverige och sedan säljer den till kund med en marginal de själva kan påverka. I fallet med e tron så verkar handlaren få en "förmedling/leverans -peng" som jag fattat är mindre än vad marginalen blir i det normala fallet.
Tesla Model Y Long Range
Trina Solar / SolarEdge - 8,26 kW Solcellsanläggning
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Audi e-tron

Inlägg av Geni87 »

Mr S skrev:
Hur skiljer sig affärsmodellen om man köper en e-tron jämfört med en vanlig ICE-Audi?

Vad jag förstått av min säljare, plus lite kill-gissning från min sida, så köper Audi-handlaren bilen av Audi Sverige och sedan säljer den till kund med en marginal de själva kan påverka. I fallet med e tron så verkar handlaren få en "förmedling/leverans -peng" som jag fattat är mindre än vad marginalen blir i det normala fallet.
Okej, intressant! Det känns generellt som det pågår ganska stora förändringar när det gäller hur bilar säljs och förmedlas, det är nog nödvändigtvis inte kopplat till drivlinetyp heller även om så kanske är fallet för just e-tron.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Audi e-tron

Inlägg av helix »

Har kikat lite mer på detaljerna kring "Audi Charging Service". Det har nu kommit upp mer info för Tyska kunder och hur prissättningen är tänkt att fungera där. Det har postats tidigare info här i tråden, men här är lite mer detaljer:
https://e-tron.charging-service.audi/we ... de/tariffs

Det jag tycker är märkligt är prissättningen för "hemmamarknaden" som i detta fallet är Tyskland. Det verkar vara ett fastpris per laddningssession, men laddar den tyske kunden utomlands blir det roaming och således en kostnad per kWh eller per minut beroende på land.

Ett abonnemang för transit kostar €17.95/månad i fast avgift. I Tyskland kommer det därutöver kosta €16.95/laddning på Ionity i Tyskland samt även fastpris för AC/DC-laddning på övriga laddare i nätverket. Problemet med detta blir ju att folk kommer att hogga laddaren längre än nödvändigt bara för att 5kWh laddning kostar lika mycket som 50kWh. Tjusningen med snabbladdning på vägen är just att man kan göra vissa kortare stopp och andra längre. Den här prismodellen gör ju att folk kommer att stanna längre och mindre ofta istället för flera kortare stopp vid långresa.

ps. Tror inte många Tyska kunder kommer AC-ladda i Danmark om det inte är nödfall. Kostar 8,50DKK/kWh. Skulle bli en milkostnad på typ 30SEK :)
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10720
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Audi e-tron

Inlägg av Legato »

Jeppe_E skrev:
Legato skrev:
Jeppe_E skrev:
Legato skrev:
joel80 skrev:
De flesta bilresor i Sverige är under 5km. Och även i Norrland bor de flesta inom en mil från sina jobb.
Det är förhållandevis få som pendlar långt varje dag.
Jag hittade ingen statistik nu och måste ut och skotta.. :) Men nog måste väl statistiksverige ha siffror på det här? :)
Fast det har väl ingen ifrågasatt... Poängen är ju att det är bra om det är billigare även på långresor om man ska kunna övertyga fler fossilister och snabba på transformationen.

Att VW mfl kommer fortsätta "antisälja" elbilar några år till medan de fortfarande tjänar överlägset mest på fossiler är ju ingen skräll.
Nu ska jag inte vara sån, men under t.ex. Tour de Ski så hade den tillägget e-tron. Så jag tror det är dags att ta av foliehatten :lol:
Ahh ja men dåså. Det slutgiltiga beviset. Har du satt en bevakning på min signatur så att du alltid kan komma med ett spydigt svar oavsett vad jag skriver?

Om du på riktigt är intresserad så testa att gå in hos 10 Audihandlare och säg att du har 1 miljon att spendera på en SUV och se vad de föreslår...
Det är inte bara du, jag är spydig mot alla som bär foliehatt och har konspirationsteorier :)

Ber om ursäkt om du tog det personligt. Det var mer allmänt menat att biltillverkare vill sälja bilar, oavsett. Jag är övertygad om att det är en övergångsfas. Om kunderna efterfrågar elbilar så är det de som bilförsäljarna måste sälja.

Alla vill inte köra elbil. Inte än ivf. Man kan idag beställa en Tesla och få den levererad i mars (om man nu ska tro Tesla). Att det temporärt är väntetid på vissa modeller beror ju mer på den globala efterfrågan och upprampningstakten.

Jaguar (kanske dåligt exempel) har väl sålt mer i-pace än alla andra Jaguar tillsammans i norge (t.ex)
Det är ingen fara... Du är inte den första dieselVolvo-körandes "experten" på elbilar man träffar på som pratar foliehattar.

Det krävs dock en rejäl foliehatt för att inte inse att tillverkarna främst vill vinstmaximera, inget annat. De har sedan länge planerat hur mycket (lite...) elbilar de ska sälja kommande år och att ändra på det nu, särskilt med tanke på hur batterimarknaden ser ut, är inte görbart med bibehållna marginaler.

Den lilla mängd e-Tron Audi tänker sälja under 2019 kommer de såklart sälja med lätthet. Det är att sälja mångdubbelt fler fossilbilar som är utmaningen. Därav inte särskilt förvånande att även handlarna får sämre incitament när de säljer en elbil som "Mr S" var inne på. Utöver det så oroar de sig säkert över om de kommer kunna upprätthålla framtida serviceintäkter på samma nivå som idag.

Om några år när VW fått upp volymerna på batterikontrakt samt eventuell egen tillverkning av batterier, kanske de på riktigt satsar på att sälja elbilar. Dock återstår det att se om de lyckas mjölka lika fina marginaler (framförallt Audi & Porsche...) som idag. De står såklart inför en rad utmaningar för att lyckas med det.

Både caset Jaguar och caset Norge är givetvis något helt annat...
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
halper
Inlägg: 58
Blev medlem: 11 aug 2018 11:15

Re: Audi e-tron

Inlägg av halper »

helix skrev:
Har kikat lite mer på detaljerna kring "Audi Charging Service". Det har nu kommit upp mer info för Tyska kunder och hur prissättningen är tänkt att fungera där. Det har postats tidigare info här i tråden, men här är lite mer detaljer:
https://e-tron.charging-service.audi/we ... de/tariffs

Det jag tycker är märkligt är prissättningen för "hemmamarknaden" som i detta fallet är Tyskland. Det verkar vara ett fastpris per laddningssession, men laddar den tyske kunden utomlands blir det roaming och således en kostnad per kWh eller per minut beroende på land.

Ett abonnemang för transit kostar €17.95/månad i fast avgift. I Tyskland kommer det därutöver kosta €16.95/laddning på Ionity i Tyskland samt även fastpris för AC/DC-laddning på övriga laddare i nätverket. Problemet med detta blir ju att folk kommer att hogga laddaren längre än nödvändigt bara för att 5kWh laddning kostar lika mycket som 50kWh. Tjusningen med snabbladdning på vägen är just att man kan göra vissa kortare stopp och andra längre. Den här prismodellen gör ju att folk kommer att stanna längre och mindre ofta istället för flera kortare stopp vid långresa.

ps. Tror inte många Tyska kunder kommer AC-ladda i Danmark om det inte är nödfall. Kostar 8,50DKK/kWh. Skulle bli en milkostnad på typ 30SEK :)
Om det blir samma prisnivå Sverige, dvs ca 170 kronor, så kostar en laddning av en IONIQ (22 kWh för 10–90%) ca 7:60 kr per kWh. Nu vet jag inte vad det kommer vara för kapacitet på gemene mans bil om några år, men kanske 50 kWh är en vanlig mängd att ladda och då hamnar vi ju på facila 3:40 kr/kWh. Nu är jag ju en av få som faktiskt tycker att kr per minut är en vettig prismodell för snabbladdning, för med den prissättningen har man också ett incitament att flytta bilen snabbast möjligt. *duckar*
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Audi e-tron

Inlägg av Jeppe_E »

halper skrev:
helix skrev:
Har kikat lite mer på detaljerna kring "Audi Charging Service". Det har nu kommit upp mer info för Tyska kunder och hur prissättningen är tänkt att fungera där. Det har postats tidigare info här i tråden, men här är lite mer detaljer:
https://e-tron.charging-service.audi/we ... de/tariffs

Det jag tycker är märkligt är prissättningen för "hemmamarknaden" som i detta fallet är Tyskland. Det verkar vara ett fastpris per laddningssession, men laddar den tyske kunden utomlands blir det roaming och således en kostnad per kWh eller per minut beroende på land.

Ett abonnemang för transit kostar €17.95/månad i fast avgift. I Tyskland kommer det därutöver kosta €16.95/laddning på Ionity i Tyskland samt även fastpris för AC/DC-laddning på övriga laddare i nätverket. Problemet med detta blir ju att folk kommer att hogga laddaren längre än nödvändigt bara för att 5kWh laddning kostar lika mycket som 50kWh. Tjusningen med snabbladdning på vägen är just att man kan göra vissa kortare stopp och andra längre. Den här prismodellen gör ju att folk kommer att stanna längre och mindre ofta istället för flera kortare stopp vid långresa.

ps. Tror inte många Tyska kunder kommer AC-ladda i Danmark om det inte är nödfall. Kostar 8,50DKK/kWh. Skulle bli en milkostnad på typ 30SEK :)
Om det blir samma prisnivå Sverige, dvs ca 170 kronor, så kostar en laddning av en IONIQ (22 kWh för 10–90%) ca 7:60 kr per kWh. Nu vet jag inte vad det kommer vara för kapacitet på gemene mans bil om några år, men kanske 50 kWh är en vanlig mängd att ladda och då hamnar vi ju på facila 3:40 kr/kWh. Nu är jag ju en av få som faktiskt tycker att kr per minut är en vettig prismodell för snabbladdning, för med den prissättningen har man också ett incitament att flytta bilen snabbast möjligt. *duckar*
Ungefär som om dieseln skulle vara dyrare för att man tankar bilen på lastbilspumpen. :lol:

Jag skulle säga att ett fast kWh-pris upp till en viss tid för att sedan övergå (40 min?) till tidsbaserad taxa är ett mer korrekt sätt. Den kan ju vara relativt hög för att försäkra sig om att man inte står kvar.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10720
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Audi e-tron

Inlägg av Legato »

halper skrev:
helix skrev:
Har kikat lite mer på detaljerna kring "Audi Charging Service". Det har nu kommit upp mer info för Tyska kunder och hur prissättningen är tänkt att fungera där. Det har postats tidigare info här i tråden, men här är lite mer detaljer:
https://e-tron.charging-service.audi/we ... de/tariffs

Det jag tycker är märkligt är prissättningen för "hemmamarknaden" som i detta fallet är Tyskland. Det verkar vara ett fastpris per laddningssession, men laddar den tyske kunden utomlands blir det roaming och således en kostnad per kWh eller per minut beroende på land.

Ett abonnemang för transit kostar €17.95/månad i fast avgift. I Tyskland kommer det därutöver kosta €16.95/laddning på Ionity i Tyskland samt även fastpris för AC/DC-laddning på övriga laddare i nätverket. Problemet med detta blir ju att folk kommer att hogga laddaren längre än nödvändigt bara för att 5kWh laddning kostar lika mycket som 50kWh. Tjusningen med snabbladdning på vägen är just att man kan göra vissa kortare stopp och andra längre. Den här prismodellen gör ju att folk kommer att stanna längre och mindre ofta istället för flera kortare stopp vid långresa.

ps. Tror inte många Tyska kunder kommer AC-ladda i Danmark om det inte är nödfall. Kostar 8,50DKK/kWh. Skulle bli en milkostnad på typ 30SEK :)
Om det blir samma prisnivå Sverige, dvs ca 170 kronor, så kostar en laddning av en IONIQ (22 kWh för 10–90%) ca 7:60 kr per kWh. Nu vet jag inte vad det kommer vara för kapacitet på gemene mans bil om några år, men kanske 50 kWh är en vanlig mängd att ladda och då hamnar vi ju på facila 3:40 kr/kWh. Nu är jag ju en av få som faktiskt tycker att kr per minut är en vettig prismodell för snabbladdning, för med den prissättningen har man också ett incitament att flytta bilen snabbast möjligt. *duckar*
Jag la upp de svenska priserna tidigare i tråden. 3,50:-/kWh är det som ska gälla på Ionitys laddare i Sverige (efter att kampanjen med fastpris är slut).

Personligen tycker jag priserna borde vara som i en taxi, både tidsåtgång och kWh (km i taxin).
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Audi e-tron

Inlägg av helix »

Legato skrev:
halper skrev:
helix skrev:
Har kikat lite mer på detaljerna kring "Audi Charging Service". Det har nu kommit upp mer info för Tyska kunder och hur prissättningen är tänkt att fungera där. Det har postats tidigare info här i tråden, men här är lite mer detaljer:
https://e-tron.charging-service.audi/we ... de/tariffs

Det jag tycker är märkligt är prissättningen för "hemmamarknaden" som i detta fallet är Tyskland. Det verkar vara ett fastpris per laddningssession, men laddar den tyske kunden utomlands blir det roaming och således en kostnad per kWh eller per minut beroende på land.

Ett abonnemang för transit kostar €17.95/månad i fast avgift. I Tyskland kommer det därutöver kosta €16.95/laddning på Ionity i Tyskland samt även fastpris för AC/DC-laddning på övriga laddare i nätverket. Problemet med detta blir ju att folk kommer att hogga laddaren längre än nödvändigt bara för att 5kWh laddning kostar lika mycket som 50kWh. Tjusningen med snabbladdning på vägen är just att man kan göra vissa kortare stopp och andra längre. Den här prismodellen gör ju att folk kommer att stanna längre och mindre ofta istället för flera kortare stopp vid långresa.

ps. Tror inte många Tyska kunder kommer AC-ladda i Danmark om det inte är nödfall. Kostar 8,50DKK/kWh. Skulle bli en milkostnad på typ 30SEK :)
Om det blir samma prisnivå Sverige, dvs ca 170 kronor, så kostar en laddning av en IONIQ (22 kWh för 10–90%) ca 7:60 kr per kWh. Nu vet jag inte vad det kommer vara för kapacitet på gemene mans bil om några år, men kanske 50 kWh är en vanlig mängd att ladda och då hamnar vi ju på facila 3:40 kr/kWh. Nu är jag ju en av få som faktiskt tycker att kr per minut är en vettig prismodell för snabbladdning, för med den prissättningen har man också ett incitament att flytta bilen snabbast möjligt. *duckar*
Jag la upp de svenska priserna tidigare i tråden. 3,50:-/kWh är det som ska gälla på Ionitys laddare i Sverige (efter att kampanjen med fastpris är slut).

Personligen tycker jag priserna borde vara som i en taxi, både tidsåtgång och kWh (km i taxin).
Var det svenska prislistan du la upp tidigare? Fick för mig att det stod "roaming tariff Sweden", vilket snarare indikerar att det är priserna som gäller för Tyska kunder. Den Svenska prislistan borde inte skriva roaming på just Sverige, men på alla andra länder, inklusive Tyskland.

Det kan såklart vara så att alla länder i Europa har pris för kWh eller minut, men att Tyskland är det enda landet som har fastpris per laddsession. Det var lite detta som var min grundfråga i tidigare inlägg där jag undrade om "hemmamarknaden" har fast laddpris per session men roaming medför rörlig kostnad. Jag har alltså inte heller en aning utan gissar utifrån den tyska prislistan i länken.

Har du den kompletta Svenska prislistan så vore det intressant att se vad roamingpriset isåfall är för Tyskland?
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10720
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Audi e-tron

Inlägg av Legato »

helix skrev:
Legato skrev:
halper skrev:
helix skrev:
Har kikat lite mer på detaljerna kring "Audi Charging Service". Det har nu kommit upp mer info för Tyska kunder och hur prissättningen är tänkt att fungera där. Det har postats tidigare info här i tråden, men här är lite mer detaljer:
https://e-tron.charging-service.audi/we ... de/tariffs

Det jag tycker är märkligt är prissättningen för "hemmamarknaden" som i detta fallet är Tyskland. Det verkar vara ett fastpris per laddningssession, men laddar den tyske kunden utomlands blir det roaming och således en kostnad per kWh eller per minut beroende på land.

Ett abonnemang för transit kostar €17.95/månad i fast avgift. I Tyskland kommer det därutöver kosta €16.95/laddning på Ionity i Tyskland samt även fastpris för AC/DC-laddning på övriga laddare i nätverket. Problemet med detta blir ju att folk kommer att hogga laddaren längre än nödvändigt bara för att 5kWh laddning kostar lika mycket som 50kWh. Tjusningen med snabbladdning på vägen är just att man kan göra vissa kortare stopp och andra längre. Den här prismodellen gör ju att folk kommer att stanna längre och mindre ofta istället för flera kortare stopp vid långresa.

ps. Tror inte många Tyska kunder kommer AC-ladda i Danmark om det inte är nödfall. Kostar 8,50DKK/kWh. Skulle bli en milkostnad på typ 30SEK :)
Om det blir samma prisnivå Sverige, dvs ca 170 kronor, så kostar en laddning av en IONIQ (22 kWh för 10–90%) ca 7:60 kr per kWh. Nu vet jag inte vad det kommer vara för kapacitet på gemene mans bil om några år, men kanske 50 kWh är en vanlig mängd att ladda och då hamnar vi ju på facila 3:40 kr/kWh. Nu är jag ju en av få som faktiskt tycker att kr per minut är en vettig prismodell för snabbladdning, för med den prissättningen har man också ett incitament att flytta bilen snabbast möjligt. *duckar*
Jag la upp de svenska priserna tidigare i tråden. 3,50:-/kWh är det som ska gälla på Ionitys laddare i Sverige (efter att kampanjen med fastpris är slut).

Personligen tycker jag priserna borde vara som i en taxi, både tidsåtgång och kWh (km i taxin).
Var det svenska prislistan du la upp tidigare? Fick för mig att det stod "roaming tariff Sweden", vilket snarare indikerar att det är priserna som gäller för Tyska kunder. Den Svenska prislistan borde inte skriva roaming på just Sverige, men på alla andra länder, inklusive Tyskland.

Det kan såklart vara så att alla länder i Europa har pris för kWh eller minut, men att Tyskland är det enda landet som har fastpris per laddsession. Det var lite detta som var min grundfråga i tidigare inlägg där jag undrade om "hemmamarknaden" har fast laddpris per session men roaming medför rörlig kostnad. Jag har alltså inte heller en aning utan gissar utifrån den tyska prislistan i länken.

Har du den kompletta Svenska prislistan så vore det intressant att se vad roamingpriset isåfall är för Tyskland?
Sant, det är skumt att det står roaming... Samtidigt är ju det fasta priset (80:-/session) det som gäller för svenskar idag. Dessutom, om priset gäller för tyska kunder så borde de väl lista alla priser i Euro?

Jag har bara sett den prislista du länkade till. Jag tänke länka jag också men tappade bort länken efter att ha sett den från Facebook ;)
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Audi e-tron

Inlägg av helix »

Legato skrev:
helix skrev:
Legato skrev:
halper skrev:
helix skrev:
Har kikat lite mer på detaljerna kring "Audi Charging Service". Det har nu kommit upp mer info för Tyska kunder och hur prissättningen är tänkt att fungera där. Det har postats tidigare info här i tråden, men här är lite mer detaljer:
https://e-tron.charging-service.audi/we ... de/tariffs

Det jag tycker är märkligt är prissättningen för "hemmamarknaden" som i detta fallet är Tyskland. Det verkar vara ett fastpris per laddningssession, men laddar den tyske kunden utomlands blir det roaming och således en kostnad per kWh eller per minut beroende på land.

Ett abonnemang för transit kostar €17.95/månad i fast avgift. I Tyskland kommer det därutöver kosta €16.95/laddning på Ionity i Tyskland samt även fastpris för AC/DC-laddning på övriga laddare i nätverket. Problemet med detta blir ju att folk kommer att hogga laddaren längre än nödvändigt bara för att 5kWh laddning kostar lika mycket som 50kWh. Tjusningen med snabbladdning på vägen är just att man kan göra vissa kortare stopp och andra längre. Den här prismodellen gör ju att folk kommer att stanna längre och mindre ofta istället för flera kortare stopp vid långresa.

ps. Tror inte många Tyska kunder kommer AC-ladda i Danmark om det inte är nödfall. Kostar 8,50DKK/kWh. Skulle bli en milkostnad på typ 30SEK :)
Om det blir samma prisnivå Sverige, dvs ca 170 kronor, så kostar en laddning av en IONIQ (22 kWh för 10–90%) ca 7:60 kr per kWh. Nu vet jag inte vad det kommer vara för kapacitet på gemene mans bil om några år, men kanske 50 kWh är en vanlig mängd att ladda och då hamnar vi ju på facila 3:40 kr/kWh. Nu är jag ju en av få som faktiskt tycker att kr per minut är en vettig prismodell för snabbladdning, för med den prissättningen har man också ett incitament att flytta bilen snabbast möjligt. *duckar*
Jag la upp de svenska priserna tidigare i tråden. 3,50:-/kWh är det som ska gälla på Ionitys laddare i Sverige (efter att kampanjen med fastpris är slut).

Personligen tycker jag priserna borde vara som i en taxi, både tidsåtgång och kWh (km i taxin).
Var det svenska prislistan du la upp tidigare? Fick för mig att det stod "roaming tariff Sweden", vilket snarare indikerar att det är priserna som gäller för Tyska kunder. Den Svenska prislistan borde inte skriva roaming på just Sverige, men på alla andra länder, inklusive Tyskland.

Det kan såklart vara så att alla länder i Europa har pris för kWh eller minut, men att Tyskland är det enda landet som har fastpris per laddsession. Det var lite detta som var min grundfråga i tidigare inlägg där jag undrade om "hemmamarknaden" har fast laddpris per session men roaming medför rörlig kostnad. Jag har alltså inte heller en aning utan gissar utifrån den tyska prislistan i länken.

Har du den kompletta Svenska prislistan så vore det intressant att se vad roamingpriset isåfall är för Tyskland?
Sant, det är skumt att det står roaming... Samtidigt är ju det fasta priset (80:-/session) det som gäller för svenskar idag. Dessutom, om priset gäller för tyska kunder så borde de väl lista alla priser i Euro?

Jag har bara sett den prislista du länkade till. Jag tänke länka jag också men tappade bort länken efter att ha sett den från Facebook ;)

Verkar som att alla roamingpriser är i lokal valuta så det är nog inget konstigt med det. Detsamma blir nog för alla andra marknader när de olika prislistorna kommer. Vi kan nog utgå ifrån att roamingpriset som Tyskarna har i övriga länder (exempelvis Danmark, Finland, Belgien osv) kommer att vara identiska i den officiella Svenska prislistan. Det som ska bli intressant att se är om det blir någon skillnad för "hemmamarknaden". Dvs, kommer vi i Sverige att ha fastpris när man laddar på Ionity i Sverige, eller är det bara Tyskland som är en avvikande marknad där man prissatt per laddsession.

Vi får helt enkelt avvakta och se hur det blir när den svenska prislistan dyker upp. Eller kanske den Norska hinner före :)
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Audi e-tron

Inlägg av helix »

Postade denna i en annan tråd, men hör egentligen hemma här...
e-tron2.png
WLTP på 377km med 20" och några utrustningspaket.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Audi e-tron

Inlägg av Geni87 »

helix skrev:
Postade denna i en annan tråd, men hör egentligen hemma här...
e-tron2.png
WLTP på 377km med 20" och några utrustningspaket.
Där ser man en fördel med WLTP jämfört med NEDC, tillverkarna blir tvungna att redovisa hur specen på bilen påverkar förbrukning.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Audi e-tron

Inlägg av Jeppe_E »

Geni87 skrev:
helix skrev:
Postade denna i en annan tråd, men hör egentligen hemma här...
e-tron2.png
WLTP på 377km med 20" och några utrustningspaket.
Där ser man en fördel med WLTP jämfört med NEDC, tillverkarna blir tvungna att redovisa hur specen på bilen påverkar förbrukning.
Måste ju vara vikten till största delen. Eftersom både Advance Plus och Exclusive levereras med 20" hjul och det skiljer fantastiska 6 km på 36 kg så bör ju således vara 1 km/6 kg och i så fall är skillnaden mellan 19 och 20" hjul, 25 km (6%) skillnad.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Verdi

Re: Audi e-tron

Inlägg av Verdi »

Jeppe_E skrev:
Geni87 skrev:
helix skrev:
Postade denna i en annan tråd, men hör egentligen hemma här...
e-tron2.png
WLTP på 377km med 20" och några utrustningspaket.
Där ser man en fördel med WLTP jämfört med NEDC, tillverkarna blir tvungna att redovisa hur specen på bilen påverkar förbrukning.
Måste ju vara vikten till största delen. Eftersom både Advance Plus och Exclusive levereras med 20" hjul och det skiljer fantastiska 6 km på 36 kg så bör ju således vara 1 km/6 kg och i så fall är skillnaden mellan 19 och 20" hjul, 25 km (6%) skillnad.

Jag tror det är det ökade luftmotståndet som är den största boven.
Användarvisningsbild
Mr S
Teslaägare
Inlägg: 216
Blev medlem: 29 jul 2018 14:45

Re: Audi e-tron

Inlägg av Mr S »

Det är därför jag valde 19" fälgar till Vinterhjulen, det kan kompensera lite för vad vintern ställer till med gällande räckvidd. De är inte de vackraste fälgarna direkt, men jag gillar dem ändå på något sätt. Kanske för att de är annorlunda.
image (2).png
Tesla Model Y Long Range
Trina Solar / SolarEdge - 8,26 kW Solcellsanläggning
Skriv svar