Jeppe_E skrev:Legato skrev:Jeppe_E skrev:Legato skrev:joel80 skrev:De flesta bilresor i Sverige är under 5km. Och även i Norrland bor de flesta inom en mil från sina jobb.
Det är förhållandevis få som pendlar långt varje dag.
Jag hittade ingen statistik nu och måste ut och skotta..

Men nog måste väl statistiksverige ha siffror på det här?

Fast det har väl ingen ifrågasatt... Poängen är ju att det är bra om det är billigare
även på långresor om man ska kunna övertyga fler fossilister och snabba på transformationen.
Att VW mfl kommer fortsätta "antisälja" elbilar några år till medan de fortfarande tjänar överlägset mest på fossiler är ju ingen skräll.
Nu ska jag inte vara sån, men under t.ex. Tour de Ski så hade den tillägget e-tron. Så jag tror det är dags att ta av foliehatten

Ahh ja men dåså. Det slutgiltiga beviset. Har du satt en bevakning på min signatur så att du alltid kan komma med ett spydigt svar oavsett vad jag skriver?
Om du på riktigt är intresserad så testa att gå in hos 10 Audihandlare och säg att du har 1 miljon att spendera på en SUV och se vad de föreslår...
Det är inte bara du, jag är spydig mot alla som bär foliehatt och har konspirationsteorier
Ber om ursäkt om du tog det personligt. Det var mer allmänt menat att biltillverkare vill sälja bilar, oavsett. Jag är övertygad om att det är en övergångsfas. Om kunderna efterfrågar elbilar så är det de som bilförsäljarna måste sälja.
Alla vill inte köra elbil. Inte än ivf. Man kan idag beställa en Tesla och få den levererad i mars (om man nu ska tro Tesla). Att det temporärt är väntetid på vissa modeller beror ju mer på den globala efterfrågan och upprampningstakten.
Jaguar (kanske dåligt exempel) har väl sålt mer i-pace än alla andra Jaguar tillsammans i norge (t.ex)
Det är ingen fara... Du är inte den första dieselVolvo-körandes "experten" på elbilar man träffar på som pratar foliehattar.
Det krävs dock en rejäl foliehatt för att inte inse att tillverkarna främst vill vinstmaximera, inget annat. De har sedan länge planerat hur mycket (lite...) elbilar de ska sälja kommande år och att ändra på det nu, särskilt med tanke på hur batterimarknaden ser ut, är inte görbart med bibehållna marginaler.
Den lilla mängd e-Tron Audi tänker sälja under 2019 kommer de såklart sälja med lätthet. Det är att sälja mångdubbelt fler fossilbilar som är utmaningen. Därav inte särskilt förvånande att även handlarna får sämre incitament när de säljer en elbil som "Mr S" var inne på. Utöver det så oroar de sig säkert över om de kommer kunna upprätthålla framtida serviceintäkter på samma nivå som idag.
Om några år när VW fått upp volymerna på batterikontrakt samt eventuell egen tillverkning av batterier,
då kanske de på riktigt satsar på att sälja elbilar. Dock återstår det att se om de lyckas mjölka lika fina marginaler (framförallt Audi & Porsche...) som idag. De står såklart inför en rad utmaningar för att lyckas med det.
Både caset Jaguar och caset Norge är givetvis något helt annat...