Dafro skrev:
Visste ju att detta var ett känsligt område men måste ju utmanas lite. Men lite intressant när man är lite kritisk mot tesla att det måste varit något fel, och det är väl inte omöjligt, eller det kanske är vanligt. Provkörde 2 olika varav en var performance eller vad den heter och det var i somras så jag tror inte det har hänt så mycket sedan dess. Har du kört någon tyst bil är min undran, tom x som ska vara en av de tystare tesla låter ju ca 3 db mer än en E-tron, enligt test.
Bara ägt tyskt innan jag bytte till Tesla, så det jag kört är mestadels det och Volvo. Har inte kört ny S-klass, Rolls eller liknande så har väl dock inte kört det värsta vad gäller tysthet. Provkörde en E-tron när den kom och jämförde på samma vägar samma dag mot min 2018 Model S jag hade då och det fanns skillnad men den var inte gigantisk, E-tronen saknade dock akustrikrutor för handlaren hade ingen sådan inne så gissningsvis hade det blivit tystare om de fanns. Nu har säkert saker hänt med E-tronen också över åren så den är säkert bättre nu.
Och ja, när man kommer och har en uppfattning som avviker från andras upplevelse väldigt mycket får man anta att något är fel. Jag har vid det här laget kört över 10 olika exemplar av Model 3 av olika årsmodeller och ingen har varit så illa som du beskrev det. Kan väl säga att en polares splitternya C-klass inte är tystare än den Model 3 jag kör nu, detsamma gäller vänners XC60/XC90 också, vissa av dem är faktiskt mer högljudda beroende på var i bilen man sitter. Men du kanske har högre krav än sådana bilar för att köra motorväg? Börjar man jämföra mot E-klass osv så är Model 3 såklart mer högljudd, det är ju dock en annan typ av bil. E-klassen är dock mer högljudd än Model 3 i stadstrafik och lägre hastigheter pga fossildrivlinan.
De tidigare var värre såklart och de senaste är de bästa, provkörde du i somras behöver det inte varit den senaste varianten.