{gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Moderator: Redaktion
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Märkligt liten prisskillnad på MX modellerna.
MX 1.249.990kr
MX Plaid 1.279.990kr
Bara 30.000 kr i prisskillnad.
MX 1.249.990kr
MX Plaid 1.279.990kr
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Ja, och en MS Plaid kostar 1 379 990 så den är 100 000 dyrare än MX Plaid. Strange Days..Zalman3 skrev:Märkligt liten prisskillnad på MX modellerna.
MX 1.249.990kr
MX Plaid 1.279.990kr
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Ja märkligt med Model X Plaid. Finns det nån rapport om den nya modellen på riktigt? Jag undrar om inte den är borta? Särskilt med tanke på den högre effekten pä den vanliga Model X….
Model X 100D -19
Model X Plaid - 23 såld
Väntebil, Hummer H2, Volvo XC90 T8 Båda sålda
Model X P100DL-16, SÅLD
Model S 85 -15 SÅLD
Model X 90D -16 SÅLD
Model X Plaid - 23 såld
Väntebil, Hummer H2, Volvo XC90 T8 Båda sålda
Model X P100DL-16, SÅLD
Model S 85 -15 SÅLD
Model X 90D -16 SÅLD
Bara så synd att förmånsvärdet inte reflekterar detta... MX Plaid hade varit kung, men ack så dyrt på lönespecen jämfört med en S Long Range till nästan samma pris.Maw skrev:Ja, och en MS Plaid kostar 1 379 990 så den är 100 000 dyrare än MX Plaid. Strange Days..Zalman3 skrev:Märkligt liten prisskillnad på MX modellerna.
MX 1.249.990kr
MX Plaid 1.279.990kr
Senast redigerad av Dagfinn, redigerad totalt 1 gånger.
/Dagfinn
Model S 100D 2018
Model X Plaid 2023
Model Y LR AWD 2024
Model Y LR AWD 2024
Vi märker väl när de börjar levereras här i Sverige. Nej, just det...
Fortfarande irriterad på att Plaid+ försvann, nu kommer man ju vänta på 84 mils räckvidd - när man vet att det går i närtid (2023-2024) med 4680.

Fortfarande irriterad på att Plaid+ försvann, nu kommer man ju vänta på 84 mils räckvidd - när man vet att det går i närtid (2023-2024) med 4680.
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Lucid hinner kanske komma hit innan med den range du vill ha?thebishop skrev:Vi märker väl när de börjar levereras här i Sverige. Nej, just det...![]()
VW ID.7 GTX Tourer -25
- bjornnilsson
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/bjrn91016
Som sagt, lastbilarna är framme nu med prylar som skvallrar om produktion av de nya batterierna - så kanske, kanske får vi en liten överraskning när det är dags för våra svensk-Plaidar? Vem vet?
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
MS90D HW1 2016
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Giga Texas ska väl inte bygga S/X?bjornnilsson skrev:Som sagt, lastbilarna är framme nu med prylar som skvallrar om produktion av de nya batterierna - så kanske, kanske får vi en liten överraskning när det är dags för våra svensk-Plaidar? Vem vet?
Det går ju förstås att transportera batterierna till Fremont, men jag tror alla 4680 som produceras i Texas kommer behövas till de modeller som skall produceras där.
Nä, jag är skeptisk, S/X kommer fortsätta ha 18650 i några år till.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Kan det vara så att man vet att lastbilar fotograferas? En sprayad text är ju allt som behövs för att det ska börja snurra på nätet.
Fast till nästa höst/vinter när det kan bli aktuellt med leverans har väl troligtvis förmånsreglerna gjorts om så att man utgår från det verkliga priset minus 350 000 istället för en motsvarande fossil jämförelsebil som idag. Så två bilar som kostar lika mycket borde väl få likartade förmånsvärden?Dagfinn skrev:Bara så synd att förmånsvärdet inte reflekterar detta... MX Plaid hade varit kung, men ack så dyrt på lönespecen jämfört med en S Long Range till nästan samma pris.Maw skrev:Ja, och en MS Plaid kostar 1 379 990 så den är 100 000 dyrare än MX Plaid. Strange Days..Zalman3 skrev:Märkligt liten prisskillnad på MX modellerna.
MX 1.249.990kr
MX Plaid 1.279.990kr
VW ID.7 GTX Tourer -25
- bjornnilsson
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/bjrn91016
Ganska så enkel kursmanipulation..Fredrik j skrev:Kan det vara så att man vet att lastbilar fotograferas? En sprayad text är ju allt som behövs för att det ska börja snurra på nätet.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
MS90D HW1 2016
- Gustafsson
- Teslaägare
Kanske denna blivit delad tidigare? Orkar inte kolla igenom tråden. Jag hade inte sett den.
Intressantast när de skruvar lite på bilen och diskuterar vad som är nytt..
Intressantast när de skruvar lite på bilen och diskuterar vad som är nytt..
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Utgår ifrån att tredjepartslösningar kommer för de som vill ha en rund ratt.
https://electrek.co/2021/11/03/tesla-ow ... l-s-plaid/
Tesla owner manages to install regular steering wheel on Model S Plaid
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Maw skrev:Fast till nästa höst/vinter när det kan bli aktuellt med leverans har väl troligtvis förmånsreglerna gjorts om så att man utgår från det verkliga priset minus 350 000 istället för en motsvarande fossil jämförelsebil som idag. Så två bilar som kostar lika mycket borde väl få likartade förmånsvärden?
W00t? Detta har jag missat helt. Om detta stämmer blir ju förmånsvärdet för en MX Plaid inte mycket mer än MS Long Range, och då är det fasen inte mycket att fundera över. Men om det aldrig sker blir det typ 10 papp mer i månaden, så det är en jädra risk att ta. Jag får leta upp info om detta, kanske man kan göra om sin beställning ändå då...
/Dagfinn
Model S 100D 2018
Model X Plaid 2023
Model Y LR AWD 2024
Model Y LR AWD 2024
https://www.regeringen.se/rattsliga-dok ... ade-bilar/Dagfinn skrev:Maw skrev:Fast till nästa höst/vinter när det kan bli aktuellt med leverans har väl troligtvis förmånsreglerna gjorts om så att man utgår från det verkliga priset minus 350 000 istället för en motsvarande fossil jämförelsebil som idag. Så två bilar som kostar lika mycket borde väl få likartade förmånsvärden?
W00t? Detta har jag missat helt. Om detta stämmer blir ju förmånsvärdet för en MX Plaid inte mycket mer än MS Long Range, och då är det fasen inte mycket att fundera över. Men om det aldrig sker blir det typ 10 papp mer i månaden, så det är en jädra risk att ta. Jag får leta upp info om detta, kanske man kan göra om sin beställning ändå då...
Sweet, då är det ganska troligt. Då gäller det ju att man inte hux flux får bilen i mars hahaha
/Dagfinn
Model S 100D 2018
Model X Plaid 2023
Model Y LR AWD 2024
Model Y LR AWD 2024
Nu är jag lite nyvaken men innebär inte det ett högre förmånsvärde än idag? Rätt betydligt mycket högre?

(Såld) M3P - Röd - vita säten
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
Ja de ska väl höjas rejält?fakerlind skrev:Nu är jag lite nyvaken men innebär inte det ett högre förmånsvärde än idag? Rätt betydligt mycket högre?
Enligt Teslakalkylens blogg
Tesla Model S Plaid
Nu: 11 714 kr
Efter första juli 2022: 15 040 kr
Hm, jag var medveten om höjning men inte att det skulle innebära mycket lägre skillnad mellan MS och MX, särskilt då MX Plaid. Fan oxå, det är ju lite dumt egentligen. Då vill man ju antingen ha en MS LR innan juli (vilket inte sker), en MX Plaid, eller behålla nuvarande till avsevärt lägre förmånsvärde... Vad svårt allt blev.
/Dagfinn
Model S 100D 2018
Model X Plaid 2023
Model Y LR AWD 2024
Model Y LR AWD 2024
Tyvärr så blir det nog dyrare i höst oavsett vilken MS eller MX det handlar om så om du kan få den i mars är det nog helt klart att föredraDagfinn skrev:https://www.regeringen.se/rattsliga-dok ... ade-bilar/Dagfinn skrev:Maw skrev:Fast till nästa höst/vinter när det kan bli aktuellt med leverans har väl troligtvis förmånsreglerna gjorts om så att man utgår från det verkliga priset minus 350 000 istället för en motsvarande fossil jämförelsebil som idag. Så två bilar som kostar lika mycket borde väl få likartade förmånsvärden?
Sweet, då är det ganska troligt. Då gäller det ju att man inte hux flux får bilen i mars hahaha

VW ID.7 GTX Tourer -25
Dagfinn skrev:https://www.regeringen.se/rattsliga-dok ... ade-bilar/Dagfinn skrev:Maw skrev:Fast till nästa höst/vinter när det kan bli aktuellt med leverans har väl troligtvis förmånsreglerna gjorts om så att man utgår från det verkliga priset minus 350 000 istället för en motsvarande fossil jämförelsebil som idag. Så två bilar som kostar lika mycket borde väl få likartade förmånsvärden?
Det vill du nog ändå. Kommer bli brutala förmånsvärden efter sommaren på dyra bilar.
Om budgeten för 2022 klubbas.MWall skrev:Det vill du nog ändå. Kommer bli brutala förmånsvärden efter sommaren på dyra bilar.
dstr skrev:Om budgeten för 2022 klubbas.MWall skrev:Det vill du nog ändå. Kommer bli brutala förmånsvärden efter sommaren på dyra bilar.
Ja det kanske inte är helt säkert? Trodde det var en formsak.
Det kommer nog klubbas. Dom räknar med att det ger ca 10 mille i skatteintäkter enligt någon beräkning jag kom över i farten, vilket innebär att det inte drabbar så värst många och då enbart folk som vill ha en elbil av dyrare sort. Svårt att hålla emot denna typer förändring då vanligtvis. Förenklingar som enbart drabbar folk med lite mer pengar än genomsnittet, fast ändå inte rika typ.MWall skrev:dstr skrev:Om budgeten för 2022 klubbas.MWall skrev:Det vill du nog ändå. Kommer bli brutala förmånsvärden efter sommaren på dyra bilar.
/Dagfinn
Model S 100D 2018
Model X Plaid 2023
Model Y LR AWD 2024
Model Y LR AWD 2024
S(+MP?) har fått regera med en M-budget innan. Min spaning är att det är 10-20% chans/risk att det blir så igen.Dagfinn skrev:Det kommer nog klubbas. Dom räknar med att det ger ca 10 mille i skatteintäkter enligt någon beräkning jag kom över i farten, vilket innebär att det inte drabbar så värst många och då enbart folk som vill ha en elbil av dyrare sort. Svårt att hålla emot denna typer förändring då vanligtvis. Förenklingar som enbart drabbar folk med lite mer pengar än genomsnittet, fast ändå inte rika typ.MWall skrev:dstr skrev:Om budgeten för 2022 klubbas.MWall skrev:Det vill du nog ändå. Kommer bli brutala förmånsvärden efter sommaren på dyra bilar.
M vill väl inte ha några som helst nedsättningar av förmånsvärdet så risken är att det blir ännu värre. De har ju flera ggr uttalat sig direkt elbilsfientligt.dstr skrev:S(+MP?) har fått regera med en M-budget innan. Min spaning är att det är 10-20% chans/risk att det blir så igen.Dagfinn skrev:Det kommer nog klubbas. Dom räknar med att det ger ca 10 mille i skatteintäkter enligt någon beräkning jag kom över i farten, vilket innebär att det inte drabbar så värst många och då enbart folk som vill ha en elbil av dyrare sort. Svårt att hålla emot denna typer förändring då vanligtvis. Förenklingar som enbart drabbar folk med lite mer pengar än genomsnittet, fast ändå inte rika typ.MWall skrev:dstr skrev:Om budgeten för 2022 klubbas.MWall skrev:Det vill du nog ändå. Kommer bli brutala förmånsvärden efter sommaren på dyra bilar.