Taxi blockerar superchargers
Moderator: Redaktion
Re: Taxi blockerar superchargers
Jag vet iofs inte om taxichaffisar har mer än motsvarade minimilön i USA, men det är troligt, och då borde det löna sig att kunna ladda när man inte måste/kan jobba. JB talade ju om att en "grattis" laddning på SC motsvarade ungefär minimilön mot att istället ladda hemma. Kan taxi alltså ordna så att de laddar när drängs står still så är det väl värt både elkostnaden och installationen av laddare. Här tror jag att en Fastcharger är billigare och bättre än en Chademo.
Re: Taxi blockerar superchargers
Varför tror du att fast chargers är billigare?LarsL skrev:Jag vet iofs inte om taxichaffisar har mer än motsvarade minimilön i USA, men det är troligt, och då borde det löna sig att kunna ladda när man inte måste/kan jobba. JB talade ju om att en "grattis" laddning på SC motsvarade ungefär minimilön mot att istället ladda hemma. Kan taxi alltså ordna så att de laddar när drängs står still så är det väl värt både elkostnaden och installationen av laddare. Här tror jag att en Fastcharger är billigare och bättre än en Chademo.
Re: Taxi blockerar superchargers
Jag misstänker att Tesla har ett bättre pris på sin utrustning än tex ABB har på Chademo. Jämnför gärna destinationcharger boxen med motsvarade typ2 box, 2/3 till 1/2 priset.apkungen skrev:Varför tror du att fast chargers är billigare?LarsL skrev:Jag vet iofs inte om taxichaffisar har mer än motsvarade minimilön i USA, men det är troligt, och då borde det löna sig att kunna ladda när man inte måste/kan jobba. JB talade ju om att en "grattis" laddning på SC motsvarade ungefär minimilön mot att istället ladda hemma. Kan taxi alltså ordna så att de laddar när drängs står still så är det väl värt både elkostnaden och installationen av laddare. Här tror jag att en Fastcharger är billigare och bättre än en Chademo.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19947
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Taxi blockerar superchargers
Tror oxo att FastChargers är billigare, om din gissning på tex fyra stycken för en halv miljon stämmer så är väl det typ halva priset mot CHAdeMO?apkungen skrev:Varför tror du att fast chargers är billigare?LarsL skrev:Jag vet iofs inte om taxichaffisar har mer än motsvarade minimilön i USA, men det är troligt, och då borde det löna sig att kunna ladda när man inte måste/kan jobba. JB talade ju om att en "grattis" laddning på SC motsvarade ungefär minimilön mot att istället ladda hemma. Kan taxi alltså ordna så att de laddar när drängs står still så är det väl värt både elkostnaden och installationen av laddare. Här tror jag att en Fastcharger är billigare och bättre än en Chademo.

Dessutom slipper bilarna ha adapter till CHAdeMO:n (typ en i varje bil om dom inte har adaptern inlåst på ngt fiffigt sätt vid laddaren förstås)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Taxi blockerar superchargers
Nu ska yrkestrafiks missbruk av SuC avvecklas:
https://electrek.co/2017/12/15/tesla-su ... rcial-use/
https://electrek.co/2017/12/15/tesla-su ... rcial-use/
Re: Taxi blockerar superchargers
Frågan är hur det räknas med att köra Nimber-saker kors och tvärs över Norge? Kommer det att räknas som kommersiell frakt?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Taxi blockerar superchargers
ÄNTLIGEN!!! Synd att det bara gäller nya Taxi-bilar 

Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Re: Taxi blockerar superchargers
Bra beslut, och bra att det inte gäller befintliga bilar. Jag vill kunna lita på att det Tesla säger stämmer, dvs. har dom sagt gratis laddning bilens livslängd så ska det gälla.
Model S P85DL+
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Re: Taxi blockerar superchargers
Hade inte en bättre lösning varit att ta ut en högre premie vid köp av bilar som skall gå i komerciell trafik sedan använda denna premie till att utöka nätverket?
Problemet kan vara om en Taxiåkare köper in en bil av någon annan. Borde dock inte vara så svårt att kräva att man anmäler vad den skall nyttjas till i mytesla och får då ett påslag där.
Ne jag vet inte om detta är bästa lösningen då jag verkligen vill att 100% av all kommersiell transport skall vara eldriven. Tror detta kommer bromsa pga bristen på alternativ.
Problemet kan vara om en Taxiåkare köper in en bil av någon annan. Borde dock inte vara så svårt att kräva att man anmäler vad den skall nyttjas till i mytesla och får då ett påslag där.
Ne jag vet inte om detta är bästa lösningen då jag verkligen vill att 100% av all kommersiell transport skall vara eldriven. Tror detta kommer bromsa pga bristen på alternativ.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Re: Taxi blockerar superchargers
Policyn är ju väldigt luddig. Vad räknas som "kommersiellt"? Alla vi som har tjänstebil använder ju den i tjänsten. Är man petig så är det också kommersiell användning. Å andra sidan är det ju fånigt att begränsa SuC-laddning till privata fritidsresor.
Grundtanken är bra, men det känns som så ofta inte riktigt helt genomtänkt.
Grundtanken är bra, men det känns som så ofta inte riktigt helt genomtänkt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Taxi blockerar superchargers
Jag gillar inte lösningen. Istället för att hitta på en lösning som gynnar båda parter så stänger man bara dörren? 

Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Taxi blockerar superchargers
Vore det inte bättre att begränsa var och hur ofta man får använda Superchargers? Om man bara snurrar runt kring tex Stockholm och aldrig ansluter till annat än Superchargers så borde de kanske sätta en avgift laddningen, tycker jag. Och det borde gälla oavsett syftet med körningen.
För om Tesla inte tar betalt för den typen körning så kommer aldrig folk och Taxibolag få arslet ur och fixa laddning. Om det är gratis att snabbladda så är det få som kommer ligga på bostadsföreningen för att få upp hemmaladdning som kommer kosta dem pengar.
För om Tesla inte tar betalt för den typen körning så kommer aldrig folk och Taxibolag få arslet ur och fixa laddning. Om det är gratis att snabbladda så är det få som kommer ligga på bostadsföreningen för att få upp hemmaladdning som kommer kosta dem pengar.
Re: Taxi blockerar superchargers
Det hade ju varit en mycket bättre lösning! Borde inte vara svår att implementera heller?LarsL skrev:Vore det inte bättre att begränsa var och hur ofta man får använda Superchargers? Om man bara snurrar runt kring tex Stockholm och aldrig ansluter till annat än Superchargers så borde de kanske sätta en avgift laddningen, tycker jag. Och det borde gälla oavsett syftet med körningen.
För om Tesla inte tar betalt för den typen körning så kommer aldrig folk och Taxibolag få arslet ur och fixa laddning. Om det är gratis att snabbladda så är det få som kommer ligga på bostadsföreningen för att få upp hemmaladdning som kommer kosta dem pengar.
Model S P85DL+
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Re: Taxi blockerar superchargers
Tycker inte det är så luddigt. I detta fallet innebär troligtvis "kommersiellt" att man tjänar pengar på just transportsträckan man kör. Vanliga företagsbilar som din och min eller en hantverksbil innebär inte att man tjänar pengar på själva transporten utan får intäkterna till förtaget på det man utför på destinationen. Transportstyrelsen har redan en definition för detta så det blir enkelt att använda densamma för Tesla och liknande finns i andra länder.mati skrev:Policyn är ju väldigt luddig. Vad räknas som "kommersiellt"? Alla vi som har tjänstebil använder ju den i tjänsten. Är man petig så är det också kommersiell användning. Å andra sidan är det ju fånigt att begränsa SuC-laddning till privata fritidsresor.
Grundtanken är bra, men det känns som så ofta inte riktigt helt genomtänkt.
Tesla skriver också att de kommer att hitta smarta lösningar för kommersiella behov i samråd med de som har behoven. SuC Arlanda är ett bra exempel, men problemet att Tesla Sverige tog detta grepp innan det var formaliserat från Tesla globalt och ville det skulle gälla även äldre bilar, vilket såklart möttes med motstånd från Taxi-bolagen. Framåt är den typen av lösningar kanon och i det stora hela är det ändå inga (tyvärr) volymer av Taxi-bilar som rullar varken i Sverige eller globalt ännu så länge. Är väl egentligen bara SuC Infra som är drabbad i Sverige och den har dessutom bara 6 stall, vilket får anses som en liten SuC. Problemet kommer också försvinna automatiskt av att man inte få fri SuC vid köp, vilket troligtvis är borta för alltid efter siste januari.
Senast redigerad av helix, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Taxi blockerar superchargers
Det finns en lösning och det är att ALLA måste börja betala för det, även privatbilister. DÅ först kommer man tillrätta med det, för folk ör i grunden snåla och även om det är oförskämt billigt så kommer de tänka sig för om de skall utnyttja suc eller om man behöver göra resan. Och då försvinner irritationen att vissa utnyttjar givmildheten hos tesla om folk vet att de gör rätt för sig. Men då måste gratis laddning livet ut rivas upp och det kommer bli en skitstorm utan dess like som jag inte tror tesla varken vågar eller vill skapa.
Re: Taxi blockerar superchargers
+1Mickep skrev:Det finns en lösning och det är att ALLA måste börja betala för det, även privatbilister. DÅ först kommer man tillrätta med det, för folk ör i grunden snåla och även om det är oförskämt billigt så kommer de tänka sig för om de skall utnyttja suc eller om man behöver göra resan. Och då försvinner irritationen att vissa utnyttjar givmildheten hos tesla om folk vet att de gör rätt för sig. Men då måste gratis laddning livet ut rivas upp och det kommer bli en skitstorm utan dess like som jag inte tror tesla varken vågar eller vill skapa.
Egentligen var det ett misstag av Tesla att introducera SuC-nätverket med gratis laddning. Så roligt det är att tanka gratis så irriterande är det när folk missbrukar detta. Men det är svårt att ändra nu i efterhand.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Taxi blockerar superchargers
Min tolkning är att de även gäller just befintliga bilar som blivit lovade gratis SuC hela BILENS livslängd oavsett ägare.mans71 skrev:Bra beslut, och bra att det inte gäller befintliga bilar. Jag vill kunna lita på att det Tesla säger stämmer, dvs. har dom sagt gratis laddning bilens livslängd så ska det gälla.
Så om man säljer en sådan bil så måste den nya ägaren följa den NYA policyn.
Eller gäller detta endast begagnade bilar som säljs av just Tesla?? Det framgår i så fall inte så tydligt!
Detta går helt imot vad Tesla lovade från början på just en sådan bil.
Re: Taxi blockerar superchargers
Rimligen gäller det bara bilar sålda av Tesla. De kan ju inte ta tillbaka något de sålt till nuvarande ägare, och möjligheten för mig att sälja bilen vidare med fri superladdning anser jag att de sålt till mig.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Taxi blockerar superchargers
Så är det. Så här står det i mitt Tesla konto om min bil.bylund skrev:Rimligen gäller det bara bilar sålda av Tesla. De kan ju inte ta tillbaka något de sålt till nuvarande ägare, och möjligheten för mig att sälja bilen vidare med fri superladdning anser jag att de sålt till mig.
(Jag lade till fetstil.) Det är inte något de kan ändra, eftersom jag köpt det.Du har obegränsad gratis Superchager-laddning för din nuvarande Tesla-bil samt för alla nya Model S eller Model X som köps före 31 december 2017. Om du väljer att sälja din nuvarande Tesla kommer gratis Supercharger-laddning överföras till nästa ägare.
Edit: Sen tycker jag att de är dåliga på att skriva svenska. Det är skrivet som om jag har gratis supercharging för alla nya Model S och X som sålts till slutet på månaden, oavsett om det är jag som köpt dem. Det borde stått "som du köpt före 31 december 2017. Om ni inte har gratis laddning så kom till mig så får jag ladda åt er.

Senast redigerad av bjelkeman, redigerad totalt 1 gånger.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Re: Taxi blockerar superchargers
Hur menar du? Detta gäller ju bara bilar som säljs from 2018?bylund skrev:Rimligen gäller det bara bilar sålda av Tesla. De kan ju inte ta tillbaka något de sålt till nuvarande ägare, och möjligheten för mig att sälja bilen vidare med fri superladdning anser jag att de sålt till mig.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Taxi blockerar superchargers
Jo, de borde aldrig gjort det gratis. Det hade varit så mycket bättre att ta en rimlig betalning, typ 2kr/kWh. Det skulle gjort typ ingen med möjlighet att ladda hemma skulle låta bli.mati skrev:+1Mickep skrev:Det finns en lösning och det är att ALLA måste börja betala för det, även privatbilister. DÅ först kommer man tillrätta med det, för folk ör i grunden snåla och även om det är oförskämt billigt så kommer de tänka sig för om de skall utnyttja suc eller om man behöver göra resan. Och då försvinner irritationen att vissa utnyttjar givmildheten hos tesla om folk vet att de gör rätt för sig. Men då måste gratis laddning livet ut rivas upp och det kommer bli en skitstorm utan dess like som jag inte tror tesla varken vågar eller vill skapa.
Egentligen var det ett misstag av Tesla att introducera SuC-nätverket med gratis laddning. Så roligt det är att tanka gratis så irriterande är det när folk missbrukar detta. Men det är svårt att ändra nu i efterhand.
Det skulle också göra konkurrenter som InCharge, Charge&drive och CLEVER skulle haft en rimlig nivå att k9nkurrera emot. Nu är det lätt för dem att avfärda Superchargers med att ”de är gratis och det är ju orimligt, vi måste gå med vinst..ju.”
Men det är väl så att från och med ny år så kostar Superchargers pengar? Om de inte drar igång ett nytt referal-program.
Re: Taxi blockerar superchargers
Om jag förstod rätt så gäller det alla bilar som säljs via Tesla. Det gäller alltså både nya och begagnade bilar.Legato skrev:Hur menar du? Detta gäller ju bara bilar som säljs from 2018?bylund skrev:Rimligen gäller det bara bilar sålda av Tesla. De kan ju inte ta tillbaka något de sålt till nuvarande ägare, och möjligheten för mig att sälja bilen vidare med fri superladdning anser jag att de sålt till mig.
Re: Taxi blockerar superchargers
Hahaha... Fick "fylla" ChaDeMo förra helgen och dom drog 60 spänn. Jag reagerade direkt, "Va f..."Mickep skrev:Det finns en lösning och det är att ALLA måste börja betala för det, även privatbilister. DÅ först kommer man tillrätta med det, för folk ör i grunden snåla och även om det är oförskämt billigt så kommer de tänka sig för om de skall utnyttja suc eller om man behöver göra resan. Och då försvinner irritationen att vissa utnyttjar givmildheten hos tesla om folk vet att de gör rätt för sig. Men då måste gratis laddning livet ut rivas upp och det kommer bli en skitstorm utan dess like som jag inte tror tesla varken vågar eller vill skapa.
Sen tänkte jag efter och skrattade gott åt min egen reaktion. Fem liter bensin liksom.

Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Re: Taxi blockerar superchargers
Precis, frågan var om det gäller alla bilar som byter ägare fr o m nu, men jag hävdade att så inte kan vara fallet, utan bara bilar via Tesla.LarsL skrev:Om jag förstod rätt så gäller det alla bilar som säljs via Tesla. Det gäller alltså både nya och begagnade bilar.Legato skrev:Hur menar du? Detta gäller ju bara bilar som säljs from 2018?bylund skrev:Rimligen gäller det bara bilar sålda av Tesla. De kan ju inte ta tillbaka något de sålt till nuvarande ägare, och möjligheten för mig att sälja bilen vidare med fri superladdning anser jag att de sålt till mig.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Taxi blockerar superchargers
Ja rimligtvis är det så, men är du helt säker?bylund skrev:Rimligen gäller det bara bilar sålda av Tesla. De kan ju inte ta tillbaka något de sålt till nuvarande ägare, och möjligheten för mig att sälja bilen vidare med fri superladdning anser jag att de sålt till mig.
Har du fått detta bekräftat av Tesla?
Det är just följande som jag tolkar:
This Policy applies to all Superchargers worldwide and all Tesla vehicles purchased, either new or used, whether from Tesla or a third party, after December 15, 2017. Tesla may choose to exclude certain Supercharger stations or occasional trips from the scope of this Policy, such as to accommodate specific local circumstances.
Om din köpare har tänkt att använda sin bil till något av följande så säger Tesla att de från och med nu vill ha möjlighet att stänga av bilen från supercharging.
as a taxi;
for ridesourcing or ridesharing (through Uber, Lyft or similar services);
to commercially deliver or transport goods;
for government purposes; or
for any other commercial venture.
Källa:
https://www.tesla.com/en_CA/about/legal ... r-fair-use