Att Tesla tydligen inte kände till detta är för mig verkligen helt obegripligt. Det är inte en liten miss de har gjort, som en del verkar tro. Det är ett grovt designfel.
Kan visserligen ha konstruerats bättre med tex två minnen istället för ett men den stora missen är antagligen inte konstruktion utan hur mycket som loggades. Det lät som att man hade loggning på det mesta innan man kom på att minnet trasades sönder och då var man rätt kvick på att strypa loggningen men mycket av skadan hade ju redan skett då som jag förstår det.
Det fanns nog en tanke med att logga allt som ny biltillverkare med ny bilmodell och ny mjukvara för den. Att man inte tänkte på slitaget på flashminne som detta medförde är väl det allvarliga. Idag är det en helt annan konstruktion som jag fattar det som så det är endast MCU1 som drabbas. Loggningen gav alltså information om vad som borde ändras kan man säga...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Att Tesla tydligen inte kände till detta är för mig verkligen helt obegripligt. Det är inte en liten miss de har gjort, som en del verkar tro. Det är ett grovt designfel.
Kan visserligen ha konstruerats bättre med tex två minnen istället för ett men den stora missen är antagligen inte konstruktion utan hur mycket som loggades. Det lät som att man hade loggning på det mesta innan man kom på att minnet trasades sönder och då var man rätt kvick på att strypa loggningen men mycket av skadan hade ju redan skett då som jag förstår det.
Det fanns nog en tanke med att logga allt som ny biltillverkare med ny bilmodell och ny mjukvara för den. Att man inte tänkte på slitaget på flashminne som detta medförde är väl det allvarliga. Idag är det en helt annan konstruktion som jag fattar det som så det är endast MCU1 som drabbas. Loggningen gav alltså information om vad som borde ändras kan man säga...
Eller så hade man bara kunnat sätta i ett större minne. Men det var säkert för dyrt.
Att Tesla tydligen inte kände till detta är för mig verkligen helt obegripligt. Det är inte en liten miss de har gjort, som en del verkar tro. Det är ett grovt designfel.
Kan visserligen ha konstruerats bättre med tex två minnen istället för ett men den stora missen är antagligen inte konstruktion utan hur mycket som loggades. Det lät som att man hade loggning på det mesta innan man kom på att minnet trasades sönder och då var man rätt kvick på att strypa loggningen men mycket av skadan hade ju redan skett då som jag förstår det.
Det fanns nog en tanke med att logga allt som ny biltillverkare med ny bilmodell och ny mjukvara för den. Att man inte tänkte på slitaget på flashminne som detta medförde är väl det allvarliga. Idag är det en helt annan konstruktion som jag fattar det som så det är endast MCU1 som drabbas. Loggningen gav alltså information om vad som borde ändras kan man säga...
Eller så hade man bara kunnat sätta i ett större minne. Men det var säkert för dyrt.
Troligen mycket dyrare än två kort på den tiden. Dock så hjälper inte det om man loggar allt som sker i OS:et m.m. och sedan måste rensas bort oavsett storlek på minnet i praktiken.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Så här kan man ju också köra omkring... Man måste dock sträcka ut handen för blinkersen funkar inte
X:en hade så trasigt minne så inget mer än nyckelkoder gick att rädda. Då upplevde vi inte att den var så konstig ändå, visst en och annan omstart. Hade nog inte funkat många veckor till, tur vi bytte.
Att Tesla tydligen inte kände till detta är för mig verkligen helt obegripligt. Det är inte en liten miss de har gjort, som en del verkar tro. Det är ett grovt designfel.
Kan visserligen ha konstruerats bättre med tex två minnen istället för ett men den stora missen är antagligen inte konstruktion utan hur mycket som loggades. Det lät som att man hade loggning på det mesta innan man kom på att minnet trasades sönder och då var man rätt kvick på att strypa loggningen men mycket av skadan hade ju redan skett då som jag förstår det.
Det fanns nog en tanke med att logga allt som ny biltillverkare med ny bilmodell och ny mjukvara för den. Att man inte tänkte på slitaget på flashminne som detta medförde är väl det allvarliga. Idag är det en helt annan konstruktion som jag fattar det som så det är endast MCU1 som drabbas. Loggningen gav alltså information om vad som borde ändras kan man säga...
Eller så hade man bara kunnat sätta i ett större minne. Men det var säkert för dyrt.
Troligen mycket dyrare än två kort på den tiden. Dock så hjälper inte det om man loggar allt som sker i OS:et m.m. och sedan måste rensas bort oavsett storlek på minnet i praktiken.
Klart det skulle hjälpa, på samma sätt som att stänga av loggningen gjorde. Dubbelt så stort minne = i praktiken dubbelt så tålig (förutsatt att man använder samma mängd utrymme).
Det fanns 16GB MMC åtminstone 1997 och 2014 kostade dessa en hundring att köpa. Så har svårt att tro att ett större kort skulle kosta mer än att designa om hela kretskortet för två.
Klart det skulle hjälpa, på samma sätt som att stänga av loggningen gjorde. Dubbelt så stort minne = i praktiken dubbelt så tålig (förutsatt att man använder samma mängd utrymme).
Det fanns 16GB MMC åtminstone 1997 och 2014 kostade dessa en hundring att köpa. Så har svårt att tro att ett större kort skulle kosta mer än att designa om hela kretskortet för två.
Snålt, helt enkelt.
Är väl ingen som säger att det inte skulle hjälpa?
Standarden som används i Teslas MCU1 sattes i mitten av 2011. Är inte samma sak som minnen från 1997 på samma sätt som flashminnen från 80-talet inte är samma sak. Det var 2011-2012 som MCU1 designades och konstruerades. Det är förutsättningarna som gällde då som är de som satt konstruktionen av enheten.
Tanken var inte att designa om konstruktionen utan att designa den mer robust från början så som de nu gjort med flera saker för Model Y där det finns redundans.
Jag är mycket skeptisk till att du 2014 kunde hitta 16GB e-MMC för "en hundring" då 16GB idag kostar ett par hundra. 2011 lär priset varit bra mycket högre, priset på minne har inte direkt ökat med tiden...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Det är lätt att vara efterklok.
När är specen togs fram för S runt 2009-2010 var 8GB samma som i en iPhone vid det laget.
Det är nog förövrigt fortfarande mer än vad som sitter i de flesta bilar idag, 2020.
Idag fick jag utbytt min MCU1 hos Tesla Göteborg. Det tog ungefär 2 timmar och man kunde sitta ner och vänta under tiden. Min väntetid för att få delarna var drygt två veckor.
Bifogar spec. Observera att moms tillkommer på nedan priser.
Vit Model S 85, svart interiör, teknikpaketet, glastaklucka, 2015
Idag fick jag utbytt min MCU1 hos Tesla Göteborg. Det tog ungefär 2 timmar och man kunde sitta ner och vänta under tiden. Min väntetid för att få delarna var drygt två veckor.
Bifogar spec. Observera att moms tillkommer på nedan priser.
20200717_181108.jpg
Hur fungerar det rent ekonomiskt? Betalar man hela reparationen själv och får tillbaka utlägget minus självrisk från försäkringsbolaget? Eller fakturerar Tesla försäkringsbolaget för reparationen och mig för självrisken?.
Idag fick jag utbytt min MCU1 hos Tesla Göteborg. Det tog ungefär 2 timmar och man kunde sitta ner och vänta under tiden. Min väntetid för att få delarna var drygt två veckor.
Bifogar spec. Observera att moms tillkommer på nedan priser.
20200717_181108.jpg
Hur fungerar det rent ekonomiskt? Betalar man hela reparationen själv och får tillbaka utlägget minus självrisk från försäkringsbolaget? Eller fakturerar Tesla försäkringsbolaget för reparationen och mig för självrisken?.
Jag hade inte hört av mig till försäkringsbolaget och Tesla gör aldrig det själva, så i mitt fall fick jag betala själv på plats och sen får jag begära tillbaka det från försäkringsbolaget. Jag vet inte om det går att göra på annat vis faktiskt.
Vit Model S 85, svart interiör, teknikpaketet, glastaklucka, 2015
Jag har försökt göra på annat vis eftersom mitt försäkringsbolag krävde det. Låt mig säga att jag ringt Tesla fem gånger och tagit upp det på plats två gånger att de måstensplitta fakturan som alla andra gör - det har helt fastnat i deras admin, de klarar det inte. Undvik försöka...
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Ska till Gbg och byta skärm på Torsdag. Mitt försäkringsbolag ville tala med Tesla innan de godkände, efter nästan en vecka och både mail SMS och samtal är allt löst och försäkringen betalar. Jag får se om det tom lyckas dela fakturan (5000 i självrisk)
Hur länge har ni fått vänta på att byta MCUn, Tesla sa 2-4 veckor för att få hem en enhet.
Känns inte roligt då AC är igång hela tiden, kan inte stänga av det. Tesla anser dock inte detta vara ett problem...
Hur länge har ni fått vänta på att byta MCUn, Tesla sa 2-4 veckor för att få hem en enhet.
Känns inte roligt då AC är igång hela tiden, kan inte stänga av det. Tesla anser dock inte detta vara ett problem...
Hur länge har ni fått vänta på att byta MCUn, Tesla sa 2-4 veckor för att få hem en enhet.
Känns inte roligt då AC är igång hela tiden, kan inte stänga av det. Tesla anser dock inte detta vara ett problem...
Väntade två veckor på vårt byte.
Pröva att göra bilen helt strömlös, bryt både 12v och HV kontakten, om du inte kan stoppa ac via mobilen.
Jag har försökt göra på annat vis eftersom mitt försäkringsbolag krävde det. Låt mig säga att jag ringt Tesla fem gånger och tagit upp det på plats två gånger att de måstensplitta fakturan som alla andra gör - det har helt fastnat i deras admin, de klarar det inte. Undvik försöka...
Orkade inte bry mig, betalade tesla, fick sedan skicka kopia på kvittot till försäkringsbolaget som betalade ut mellanskillnaden mellan självrisk och slutlig kostnad.
Idag fick jag utbytt min MCU1 hos Tesla Göteborg. Det tog ungefär 2 timmar och man kunde sitta ner och vänta under tiden. Min väntetid för att få delarna var drygt två veckor.
Bifogar spec. Observera att moms tillkommer på nedan priser.
20200717_181108.jpg
Undrar vad det är för skillnad på de olika mcu1 då det är olika pris och olika delnummer?
Vår kostade 8900 plus moms men har ett helt annat nummer på enheten.
Ja vår var en remanufactured enhet.
MCU,MDLSX,EU/JPN/HK/MC/TW/SK,LTE RMN(1098050-99-H)
Tesla i Malmö sa att de inte hade några nya utan att alla var remanufactured. Nu spelar det ingen roll för vår del i en 4,5år gammal bil, garantin är detsamma som jag förstått.
Idag fick jag utbytt min MCU1 hos Tesla Göteborg. Det tog ungefär 2 timmar och man kunde sitta ner och vänta under tiden. Min väntetid för att få delarna var drygt två veckor.
Bifogar spec. Observera att moms tillkommer på nedan priser.
20200717_181108.jpg
En undrar ju om det är någon skillnad på en MCU för japanska marknaden jämfört EU?
Ja vår var en remanufactured enhet.
MCU,MDLSX,EU/JPN/HK/MC/TW/SK,LTE RMN(1098050-99-H)
Tesla i Malmö sa att de inte hade några nya utan att alla var remanufactured. Nu spelar det ingen roll för vår del i en 4,5år gammal bil, garantin är detsamma som jag förstått.
Den jag ska få på tisdag heter LTE MCU JPN/HK/Macau/Taiwan/SK(1045006-03-J)
Idag fick jag utbytt min MCU1 hos Tesla Göteborg. Det tog ungefär 2 timmar och man kunde sitta ner och vänta under tiden. Min väntetid för att få delarna var drygt två veckor.
Bifogar spec. Observera att moms tillkommer på nedan priser.
20200717_181108.jpg
En undrar ju om det är någon skillnad på en MCU för japanska marknaden jämfört EU?
Logiskt, den kan bara visa japanska tecken såklart.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Idag fick jag utbytt min MCU1 hos Tesla Göteborg. Det tog ungefär 2 timmar och man kunde sitta ner och vänta under tiden. Min väntetid för att få delarna var drygt två veckor.
Bifogar spec. Observera att moms tillkommer på nedan priser.
20200717_181108.jpg
En undrar ju om det är någon skillnad på en MCU för japanska marknaden jämfört EU?
Logiskt, den kan bara visa japanska tecken såklart.