Jag tycker också det. Jag sköter mina bilar och de brukar vara i nyskick när jag säljer dem. Jag oroar mig inte minsta lilla för att bilen skulle anses vara i sämre skick än avtalat när jag lämnar tillbaka den. Det som däremot oroar mig är att jag kanske inte får bilen såld när jag inte har garanterat restvärde. Det har aldrig varit ett bekymmer så länge man haft bilar i 200-tusen kronorsklassen. De tas i inbyte utan knussel. Några hundralappar hit och spelar ingen roll heller i det sammanhanget. Men när det handlar om dyra bilar, och elbilar är ju dyra, blir försäljningen plötsligt ett bekymmer. Jag skulle aldrig ge mig på att sälja en bil på blocket, och framförallt inte en så pass dyr bil. Man är alltså beroende av att en bilhandlare tar sig an bilen och att den säljs till ett pris så att jag inte behöver lägga pengar emellan. Visst kan det gå bra, men det kan också gå åt helvete. Privatleasing med garanterat restvärde där man bara lämnar tillbaka bilen känns för mig som ett ganska bekymmersfritt sätt att ha en bil. Förutsägbara kostnader är alltid bra.MWall skrev:Dock med den lilla skillnaden att bostäder tenderar att öka i värde medan bilar tenderar att tappa i värde.LarsL skrev:Det är precis den känslan jag fick. Det spelar ingen roll om det är billigare att med hyreslägenhet, det känns bättre att äga sin fastighet.taliz skrev:Privatleasing är ju bara ett annat ord för hyrbil.
Precis som med hyresbostad så är det ägaren som gynnas.
Att slippa risken och även veta att man blir av med bilen utan en massa tjafs är också skönt. Ångesten inför återlämnandet är ingenting jämfört med att sälja bilen själv på blocket...
Kommer du privatleasa din elbil?
Moderator: Redaktion
Re: Kommer du privatleasa din elbil?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Kommer du privatleasa din elbil?
mati skrev:Jag tycker också det. Jag sköter mina bilar och de brukar vara i nyskick när jag säljer dem. Jag oroar mig inte minsta lilla för att bilen skulle anses vara i sämre skick än avtalat när jag lämnar tillbaka den. Det som däremot oroar mig är att jag kanske inte får bilen såld när jag inte har garanterat restvärde. Det har aldrig varit ett bekymmer så länge man haft bilar i 200-tusen kronorsklassen. De tas i inbyte utan knussel. Några hundralappar hit och spelar ingen roll heller i det sammanhanget. Men när det handlar om dyra bilar, och elbilar är ju dyra, blir försäljningen plötsligt ett bekymmer. Jag skulle aldrig ge mig på att sälja en bil på blocket, och framförallt inte en så pass dyr bil. Man är alltså beroende av att en bilhandlare tar sig an bilen och att den säljs till ett pris så att jag inte behöver lägga pengar emellan. Visst kan det gå bra, men det kan också gå åt helvete. Privatleasing med garanterat restvärde där man bara lämnar tillbaka bilen känns för mig som ett ganska bekymmersfritt sätt att ha en bil. Förutsägbara kostnader är alltid bra.MWall skrev:Dock med den lilla skillnaden att bostäder tenderar att öka i värde medan bilar tenderar att tappa i värde.LarsL skrev:Det är precis den känslan jag fick. Det spelar ingen roll om det är billigare att med hyreslägenhet, det känns bättre att äga sin fastighet.taliz skrev:Privatleasing är ju bara ett annat ord för hyrbil.
Precis som med hyresbostad så är det ägaren som gynnas.
Att slippa risken och även veta att man blir av med bilen utan en massa tjafs är också skönt. Ångesten inför återlämnandet är ingenting jämfört med att sälja bilen själv på blocket...
Ja precis. Och även om man åker på en "smäll" på 30-40 tkr vid återlämnandet av en leasingbil så är det inget mot vilka smällar man kan gå på när man ska sälja en dyr bil. Sköter man bilen så riskerar man inga såna smällar vid privatleasing. Däremot finns det inga garantier mot oväntat hög värdeminskning.
Re: Kommer du privatleasa din elbil?
Har Tesla kvar det erbjudande som fanns för några år sedan med garanterat restvärde, eller är det borta numera?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Kommer du privatleasa din elbil?
Absolut, jag var inte heller orolig när jag skulle lämna tillbaka min leasingbil. När jag hämtade ut den fick man ju med sig en folder på vad som var slitage och vad som inte var det så jag kände mig ganska trygg i det.mati skrev:Jag tycker också det. Jag sköter mina bilar och de brukar vara i nyskick när jag säljer dem. Jag oroar mig inte minsta lilla för att bilen skulle anses vara i sämre skick än avtalat när jag lämnar tillbaka den. Det som däremot oroar mig är att jag kanske inte får bilen såld när jag inte har garanterat restvärde. Det har aldrig varit ett bekymmer så länge man haft bilar i 200-tusen kronorsklassen. De tas i inbyte utan knussel. Några hundralappar hit och spelar ingen roll heller i det sammanhanget. Men när det handlar om dyra bilar, och elbilar är ju dyra, blir försäljningen plötsligt ett bekymmer. Jag skulle aldrig ge mig på att sälja en bil på blocket, och framförallt inte en så pass dyr bil. Man är alltså beroende av att en bilhandlare tar sig an bilen och att den säljs till ett pris så att jag inte behöver lägga pengar emellan. Visst kan det gå bra, men det kan också gå åt helvete. Privatleasing med garanterat restvärde där man bara lämnar tillbaka bilen känns för mig som ett ganska bekymmersfritt sätt att ha en bil. Förutsägbara kostnader är alltid bra.MWall skrev:Dock med den lilla skillnaden att bostäder tenderar att öka i värde medan bilar tenderar att tappa i värde.LarsL skrev:Det är precis den känslan jag fick. Det spelar ingen roll om det är billigare att med hyreslägenhet, det känns bättre att äga sin fastighet.taliz skrev:Privatleasing är ju bara ett annat ord för hyrbil.
Precis som med hyresbostad så är det ägaren som gynnas.
Att slippa risken och även veta att man blir av med bilen utan en massa tjafs är också skönt. Ångesten inför återlämnandet är ingenting jämfört med att sälja bilen själv på blocket...
Men när det väl började bråkas och tjafsas (och någon tomte skulle ögonmäta stenskott som jag redan mätt för hand) och man ska processa så tappar i varje fall jag suget rätt fort - det stressar mig.
Jag betalar gärna lite extra (eller avstår privatleasing) för att slippa detta.
Re: Kommer du privatleasa din elbil?
martinot skrev:Har Tesla kvar det erbjudande som fanns för några år sedan med garanterat restvärde, eller är det borta numera?
Tesla erbjuder både finansiell och operationell leasing. Det garanterade återköpspriset på finansiell leasing är dock borttaget.
Re: Kommer du privatleasa din elbil?
På vilket sätt subventioneras det menar du?Legato skrev:Inte när hyrestagaren får hyran subventionerad.taliz skrev:Privatleasing är ju bara ett annat ord för hyrbil.
Precis som med hyresbostad så är det ägaren som gynnas.
Som sagt, vi vet redan hur verkligheten ser ut, det är bara att räkna...
Tror i princip det enbart är på en Tesla som det ej lönar sig/ej är subventionerat.
Det är bara att räkna som sagt, ännu har jag inte sett någon erbjudande på privatleasing som lönar sig vs att köpa.
Med det sagt tror jag det är stor risk att köpa en ny avgasbil idag, så det finns en chans att det skulle löna sig att privatleasa om man nu tvunget måste ha en sådan.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Kommer du privatleasa din elbil?
Skulle nog säga att det är stor risk att köpa bostad idag, priserna är uppumpade något ofantligt. Därför jag sålde min och hyr nu.MWall skrev:Dock med den lilla skillnaden att bostäder tenderar att öka i värde medan bilar tenderar att tappa i värde.LarsL skrev:Det är precis den känslan jag fick. Det spelar ingen roll om det är billigare att med hyreslägenhet, det känns bättre att äga sin fastighet.taliz skrev:Privatleasing är ju bara ett annat ord för hyrbil.
Precis som med hyresbostad så är det ägaren som gynnas.
Att slippa risken och även veta att man blir av med bilen utan en massa tjafs är också skönt. Ångesten inför återlämnandet är ingenting jämfört med att sälja bilen själv på blocket...
Att köpa elbil däremot är väldigt låg risk, därför bör man just köpa.
Avgasbil å andra sidan... det bör man nog hyra.
Idag är det enklare än någonsin att sälja en bil. Det räcker med att fylla i ett formulär på webben så är det avklarat. Gjorde själv så i höstas.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Kommer du privatleasa din elbil?
Jag tror tvärtom att det till och med kan vara fördelaktigt att köpa en avgasbil med relativt hög malus idag. Den kommer vara hur lättsåld som helst efter tre år. Suget och behovet efter sådana bilar är ju inte mindre bara för att staten plockar ut mer skatt på dem. Men folk köper hellre begagnat då. Jag är ganska säker på att man får tillbaka malusen genom ett stigande andrahandsvärde.taliz skrev:Med det sagt tror jag det är stor risk att köpa en ny avgasbil idag, så det finns en chans att det skulle löna sig att privatleasa om man nu tvunget måste ha en sådan.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Kommer du privatleasa din elbil?
Ändå håller avgasbilarna värdet sjukt bra, mycket tack vare malus. Och bara för att din Model 3 höll värdet bra så håller inte alla elbilar värdet. Jag är t ex helt övertygad om att en V90 håller värdet bättre än en XC40 P8.taliz skrev:Skulle nog säga att det är stor risk att köpa bostad idag, priserna är uppumpade något ofantligt. Därför jag sålde min och hyr nu.MWall skrev:Dock med den lilla skillnaden att bostäder tenderar att öka i värde medan bilar tenderar att tappa i värde.LarsL skrev:Det är precis den känslan jag fick. Det spelar ingen roll om det är billigare att med hyreslägenhet, det känns bättre att äga sin fastighet.taliz skrev:Privatleasing är ju bara ett annat ord för hyrbil.
Precis som med hyresbostad så är det ägaren som gynnas.
Att slippa risken och även veta att man blir av med bilen utan en massa tjafs är också skönt. Ångesten inför återlämnandet är ingenting jämfört med att sälja bilen själv på blocket...
Att köpa elbil däremot är väldigt låg risk, därför bör man just köpa.
Avgasbil å andra sidan... det bör man nog hyra.
Idag är det enklare än någonsin att sälja en bil. Det räcker med att fylla i ett formulär på webben så är det avklarat. Gjorde själv så i höstas.
Jag ser inte bostaden som en investering. Vi ska bo här i minst 15-20 år till. Vad som händer med värdet under tiden är egentligen inte relevant.
Re: Kommer du privatleasa din elbil?
Mach-E för 5000:-. Peugeot E-208 för 2800:-. Leaf 2 för 3000:-. E-Tron var väl nere runt 6000:- osv, osv.taliz skrev:På vilket sätt subventioneras det menar du?Legato skrev:Inte när hyrestagaren får hyran subventionerad.taliz skrev:Privatleasing är ju bara ett annat ord för hyrbil.
Precis som med hyresbostad så är det ägaren som gynnas.
Som sagt, vi vet redan hur verkligheten ser ut, det är bara att räkna...
Tror i princip det enbart är på en Tesla som det ej lönar sig/ej är subventionerat.
Det är bara att räkna som sagt, ännu har jag inte sett någon erbjudande på privatleasing som lönar sig vs att köpa.
Med det sagt tror jag det är stor risk att köpa en ny avgasbil idag, så det finns en chans att det skulle löna sig att privatleasa om man nu tvunget måste ha en sådan.
Man får anta helt extrema andrahandsvärden och nollräntor om man ska hamna ens i närheten när det gäller rent köp.
Sen blir situationen annorlunda om man vill ha en välutrustad bil men tittar man på erbjudandena som de är och vad som ingår i dem så är det helt uppenbart.
Man kan ju även roa sig med att jämföra mot Teslas operationella leasing när de inte kör räntekampanj. Det då trots att Tesla nog kan antas ha bäst andrahandsvärden av alla elbilar...
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Kommer du privatleasa din elbil?
mati skrev:Jag tror tvärtom att det till och med kan vara fördelaktigt att köpa en avgasbil med relativt hög malus idag. Den kommer vara hur lättsåld som helst efter tre år. Suget och behovet efter sådana bilar är ju inte mindre bara för att staten plockar ut mer skatt på dem. Men folk köper hellre begagnat då. Jag är ganska säker på att man får tillbaka malusen genom ett stigande andrahandsvärde.taliz skrev:Med det sagt tror jag det är stor risk att köpa en ny avgasbil idag, så det finns en chans att det skulle löna sig att privatleasa om man nu tvunget måste ha en sådan.
Ja, det finns en smått ologisk aversion mot just skattekostnader som man kan utnyttja.
Re: Kommer du privatleasa din elbil?
Jag tror också en fossilbil som ramlat förbi malus kan hålla ett bra värde eftersom den ju inte har samma konkurrens från nya bilar längre.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19603
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Kommer du privatleasa din elbil?
Det har vi ju redan sett lite av ocksåmati skrev:Jag tror tvärtom att det till och med kan vara fördelaktigt att köpa en avgasbil med relativt hög malus idag. Den kommer vara hur lättsåld som helst efter tre år. Suget och behovet efter sådana bilar är ju inte mindre bara för att staten plockar ut mer skatt på dem. Men folk köper hellre begagnat då. Jag är ganska säker på att man får tillbaka malusen genom ett stigande andrahandsvärde.taliz skrev:Med det sagt tror jag det är stor risk att köpa en ny avgasbil idag, så det finns en chans att det skulle löna sig att privatleasa om man nu tvunget måste ha en sådan.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Kommer du privatleasa din elbil?
Just nu ja, men om tre år kan det se väldigt annorlunda ut.MWall skrev:Ändå håller avgasbilarna värdet sjukt bra, mycket tack vare malus. Och bara för att din Model 3 höll värdet bra så håller inte alla elbilar värdet. Jag är t ex helt övertygad om att en V90 håller värdet bättre än en XC40 P8.taliz skrev:Skulle nog säga att det är stor risk att köpa bostad idag, priserna är uppumpade något ofantligt. Därför jag sålde min och hyr nu.MWall skrev:Dock med den lilla skillnaden att bostäder tenderar att öka i värde medan bilar tenderar att tappa i värde.LarsL skrev:Det är precis den känslan jag fick. Det spelar ingen roll om det är billigare att med hyreslägenhet, det känns bättre att äga sin fastighet.taliz skrev:Privatleasing är ju bara ett annat ord för hyrbil.
Precis som med hyresbostad så är det ägaren som gynnas.
Att slippa risken och även veta att man blir av med bilen utan en massa tjafs är också skönt. Ångesten inför återlämnandet är ingenting jämfört med att sälja bilen själv på blocket...
Att köpa elbil däremot är väldigt låg risk, därför bör man just köpa.
Avgasbil å andra sidan... det bör man nog hyra.
Idag är det enklare än någonsin att sälja en bil. Det räcker med att fylla i ett formulär på webben så är det avklarat. Gjorde själv så i höstas.
Jag ser inte bostaden som en investering. Vi ska bo här i minst 15-20 år till. Vad som händer med värdet under tiden är egentligen inte relevant.
Äter upp min hatt om en V90 för 700k är värd mer än en XC40 P8 om tre år.
Ok, så värdet på bostaden är irrelevant. Men den köper du.
Värdet på en bil är däremot relevant, så den hyr du.
Det är helt tvärtom för mig. Sådant jag ser värde i vill jag äga, sådant jag inte ser värde i vill jag hyra.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Kommer du privatleasa din elbil?
taliz skrev:Just nu ja, men om tre år kan det se väldigt annorlunda ut.
Äter upp min hatt om en V90 för 700k är värd mer än en XC40 P8 om tre år.
Ok, så värdet på bostaden är irrelevant. Men den köper du.
Värdet på en bil är däremot relevant, så den hyr du.
Det är helt tvärtom för mig. Sådant jag ser värde i vill jag äga, sådant jag inte ser värde i vill jag hyra.
Ok, hoppas hatten inte blir alltför seg.
Det finns inga alternativ om man vill bo som vi vill. Finns ytterst få villor som vi vill bo i att hyra och de som finns kostar över 20 tusen i månaden med tidsbegränsade kontrakt. För oss är en bostad nåt mer än nånstans att sova. Vi har barn som har skola, kompisar, träningar osv osv här som de kan cykla till. Att flytta ens 10 km bort är ett stort projekt och ett enormt ingrepp i barnens liv. Det är oerhört mycket viktigare än nån krona hit eller dit.
Att du ser en elbil som en säkrare "investering" än en bostad är väl excentriskt i bästa fall. Du får väl ha den inställningen om du vill men försök inte göra den till en allmän sanning.
Re: Kommer du privatleasa din elbil?
En av mina mest framgångsrika vänner var så övertygad om att bostadsmarknaden i Stockholm var överhettad att han hyrde ett hus för runt 30k i månaden från 2016 till 2019. Sen gav han upp och köpte en lägenhet...
Jag tycker också fastighetspriserna är smått orimliga, men har man familj och vill bo i villa så är det väldigt dyrt att "vänta ut" marknaden. Lite som att ligga kort $TSLA, även om det teoretiskt är rätt kanske det inte blir så bra i praktiken
Jag tycker också fastighetspriserna är smått orimliga, men har man familj och vill bo i villa så är det väldigt dyrt att "vänta ut" marknaden. Lite som att ligga kort $TSLA, även om det teoretiskt är rätt kanske det inte blir så bra i praktiken
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Kommer du privatleasa din elbil?
Legato skrev:En av mina mest framgångsrika vänner var så övertygad om att bostadsmarknaden i Stockholm var överhettad att han hyrde ett hus för runt 30k i månaden från 2016 till 2019. Sen gav han upp och köpte en lägenhet...
Jag tycker också fastighetspriserna är smått orimliga, men har man familj och vill bo i villa så är det väldigt dyrt att "vänta ut" marknaden. Lite som att ligga kort $TSLA, även om det teoretiskt är rätt kanske det inte blir så bra i praktiken
Våra grannar i stan sålde sin lght 2009 och flyttade till hyresrätt. Var sådär smart sett från idag så här 12 år senare.
Hörde även om några som flyttade till hyresrätt redan 2002 eftersom de trodde marknaden skulle krascha.
Det är alltså enormt svårt att försöka fånga en bostadskrasch. Är lätt att hamna 10 år fel. Eller 20 år fel.
Re: Kommer du privatleasa din elbil?
Är det därför det är bra värde i avgasbilar ? Och gärna hybrider ?taliz skrev:Skulle nog säga att det är stor risk att köpa bostad idag, priserna är uppumpade något ofantligt. Därför jag sålde min och hyr nu.MWall skrev:Dock med den lilla skillnaden att bostäder tenderar att öka i värde medan bilar tenderar att tappa i värde.LarsL skrev:Det är precis den känslan jag fick. Det spelar ingen roll om det är billigare att med hyreslägenhet, det känns bättre att äga sin fastighet.taliz skrev:Privatleasing är ju bara ett annat ord för hyrbil.
Precis som med hyresbostad så är det ägaren som gynnas.
Att slippa risken och även veta att man blir av med bilen utan en massa tjafs är också skönt. Ångesten inför återlämnandet är ingenting jämfört med att sälja bilen själv på blocket...
Att köpa elbil däremot är väldigt låg risk, därför bör man just köpa.
Avgasbil å andra sidan... det bör man nog hyra.
Idag är det enklare än någonsin att sälja en bil. Det räcker med att fylla i ett formulär på webben så är det avklarat. Gjorde själv så i höstas.
Elbilar står sig ju sämre i värde just nu, bara tesla som verkar kunna hålla någorlunda värde på elbilarna och det är mer hypade än bostadspriserna.
Re: Kommer du privatleasa din elbil?
Peugot e-208 för 2800 kr per månad låter bra men motsvarar ett restvärde på ca 48% efter tre år och 4500 mil, om man utgår från listpriset. Jag tycker det är långt ifrån uppenbart att den kommer tappa mer än så i värde och det därmed är en bättre deal med privatleasing än ett köp. Du tror uppenbarligen annorlunda, vem som har rätt får vi inte veta för än om tre år. Men istället för att gissa sig till vad som kommer ske med andrahandsvärdena om tre år så är det bättre att blicka bakåt och se hur det varit tidigare. Faktum är att även första generationens elbilar håller värdet förvånansvärt bra, och inte i något fall jag kan komma på verkar det ha lönat sig att privatleasa istället för att köpa. Möjligtvis på den tiden Nissan körde med korta leasingperioder för att sedan exportera bilarna till Norge. Ganska självklart faktiskt, det är ju inte så att företag gärna skänker bort pengar i onödan. Jag ska dock lägga in en brasklapp för att jag inte följt hur leasingkostnader och andrahandsvärdet för miljonbilar typ Model S/X, e-Tron och iPace utvecklats de senaste 2-3 åren.Legato skrev:Mach-E för 5000:-. Peugeot E-208 för 2800:-. Leaf 2 för 3000:-. E-Tron var väl nere runt 6000:- osv, osv.taliz skrev:På vilket sätt subventioneras det menar du?Legato skrev:Inte när hyrestagaren får hyran subventionerad.taliz skrev:Privatleasing är ju bara ett annat ord för hyrbil.
Precis som med hyresbostad så är det ägaren som gynnas.
Som sagt, vi vet redan hur verkligheten ser ut, det är bara att räkna...
Tror i princip det enbart är på en Tesla som det ej lönar sig/ej är subventionerat.
Det är bara att räkna som sagt, ännu har jag inte sett någon erbjudande på privatleasing som lönar sig vs att köpa.
Med det sagt tror jag det är stor risk att köpa en ny avgasbil idag, så det finns en chans att det skulle löna sig att privatleasa om man nu tvunget måste ha en sådan.
Man får anta helt extrema andrahandsvärden och nollräntor om man ska hamna ens i närheten när det gäller rent köp.
Sen blir situationen annorlunda om man vill ha en välutrustad bil men tittar man på erbjudandena som de är och vad som ingår i dem så är det helt uppenbart.
Man kan ju även roa sig med att jämföra mot Teslas operationella leasing när de inte kör räntekampanj. Det då trots att Tesla nog kan antas ha bäst andrahandsvärden av alla elbilar...
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Kommer du privatleasa din elbil?
Kostar inte en E-208 355 000kr? Det ger ju ett restvärde på 72%iAkita skrev:Legato skrev:taliz skrev:Legato skrev:Peugot e-208 för 2800 kr per månad låter bra men motsvarar ett restvärde på ca 48% efter tre år och 4500 mil, om man utgår från listpriset. Jag tycker det är långt ifrån uppenbart att den kommer tappa mer än så i värde och det därmed är en bättre deal med privatleasing än ett köp. Du tror uppenbarligen annorlunda, vem som har rätt får vi inte veta för än om tre år. Men istället för att gissa sig till vad som kommer ske med andrahandsvärdena om tre år så är det bättre att blicka bakåt och se hur det varit tidigare. Faktum är att även första generationens elbilar håller värdet förvånansvärt bra, och inte i något fall jag kan komma på verkar det ha lönat sig att privatleasa istället för att köpa. Möjligtvis på den tiden Nissan körde med korta leasingperioder för att sedan exportera bilarna till Norge. Ganska självklart faktiskt, det är ju inte så att företag gärna skänker bort pengar i onödan. Jag ska dock lägga in en brasklapp för att jag inte följt hur leasingkostnader och andrahandsvärdet för miljonbilar typ Model S/X, e-Tron och iPace utvecklats de senaste 2-3 åren.
Re: Kommer du privatleasa din elbil?
Oj, nej det gör det verkligen inte.iAkita skrev:Peugot e-208 för 2800 kr per månad låter bra men motsvarar ett restvärde på ca 48% efter tre år och 4500 mil, om man utgår från listpriset. Jag tycker det är långt ifrån uppenbart att den kommer tappa mer än så i värde och det därmed är en bättre deal med privatleasing än ett köp. Du tror uppenbarligen annorlunda, vem som har rätt får vi inte veta för än om tre år. Men istället för att gissa sig till vad som kommer ske med andrahandsvärdena om tre år så är det bättre att blicka bakåt och se hur det varit tidigare. Faktum är att även första generationens elbilar håller värdet förvånansvärt bra, och inte i något fall jag kan komma på verkar det ha lönat sig att privatleasa istället för att köpa. Möjligtvis på den tiden Nissan körde med korta leasingperioder för att sedan exportera bilarna till Norge. Ganska självklart faktiskt, det är ju inte så att företag gärna skänker bort pengar i onödan. Jag ska dock lägga in en brasklapp för att jag inte följt hur leasingkostnader och andrahandsvärdet för miljonbilar typ Model S/X, e-Tron och iPace utvecklats de senaste 2-3 åren.Legato skrev:Mach-E för 5000:-. Peugeot E-208 för 2800:-. Leaf 2 för 3000:-. E-Tron var väl nere runt 6000:- osv, osv.taliz skrev:På vilket sätt subventioneras det menar du?Legato skrev:Inte när hyrestagaren får hyran subventionerad.taliz skrev:Privatleasing är ju bara ett annat ord för hyrbil.
Precis som med hyresbostad så är det ägaren som gynnas.
Som sagt, vi vet redan hur verkligheten ser ut, det är bara att räkna...
Tror i princip det enbart är på en Tesla som det ej lönar sig/ej är subventionerat.
Det är bara att räkna som sagt, ännu har jag inte sett någon erbjudande på privatleasing som lönar sig vs att köpa.
Med det sagt tror jag det är stor risk att köpa en ny avgasbil idag, så det finns en chans att det skulle löna sig att privatleasa om man nu tvunget måste ha en sådan.
Man får anta helt extrema andrahandsvärden och nollräntor om man ska hamna ens i närheten när det gäller rent köp.
Sen blir situationen annorlunda om man vill ha en välutrustad bil men tittar man på erbjudandena som de är och vad som ingår i dem så är det helt uppenbart.
Man kan ju även roa sig med att jämföra mot Teslas operationella leasing när de inte kör räntekampanj. Det då trots att Tesla nog kan antas ha bäst andrahandsvärden av alla elbilar...
Misstänker att du utgått ifrån kampanjpriset och inte listpriset och det är helt fine... Men utgår vi ifrån 354.900:- (kampanjpriset) och antar 3% ränta så motsvarar 2800:- per månad ganska exakt 75% restvärde! Det utan att ens inkludera någon kostnad för service.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Kommer du privatleasa din elbil?
Jag räknade slarvigt, det korrekta restvärdet är 52%.Legato skrev:Oj, nej det gör det verkligen inte.iAkita skrev:Peugot e-208 för 2800 kr per månad låter bra men motsvarar ett restvärde på ca 48% efter tre år och 4500 mil, om man utgår från listpriset. Jag tycker det är långt ifrån uppenbart att den kommer tappa mer än så i värde och det därmed är en bättre deal med privatleasing än ett köp. Du tror uppenbarligen annorlunda, vem som har rätt får vi inte veta för än om tre år. Men istället för att gissa sig till vad som kommer ske med andrahandsvärdena om tre år så är det bättre att blicka bakåt och se hur det varit tidigare. Faktum är att även första generationens elbilar håller värdet förvånansvärt bra, och inte i något fall jag kan komma på verkar det ha lönat sig att privatleasa istället för att köpa. Möjligtvis på den tiden Nissan körde med korta leasingperioder för att sedan exportera bilarna till Norge. Ganska självklart faktiskt, det är ju inte så att företag gärna skänker bort pengar i onödan. Jag ska dock lägga in en brasklapp för att jag inte följt hur leasingkostnader och andrahandsvärdet för miljonbilar typ Model S/X, e-Tron och iPace utvecklats de senaste 2-3 åren.Legato skrev:Mach-E för 5000:-. Peugeot E-208 för 2800:-. Leaf 2 för 3000:-. E-Tron var väl nere runt 6000:- osv, osv.taliz skrev:På vilket sätt subventioneras det menar du?Legato skrev:
Inte när hyrestagaren får hyran subventionerad.
Som sagt, vi vet redan hur verkligheten ser ut, det är bara att räkna...
Tror i princip det enbart är på en Tesla som det ej lönar sig/ej är subventionerat.
Det är bara att räkna som sagt, ännu har jag inte sett någon erbjudande på privatleasing som lönar sig vs att köpa.
Med det sagt tror jag det är stor risk att köpa en ny avgasbil idag, så det finns en chans att det skulle löna sig att privatleasa om man nu tvunget måste ha en sådan.
Man får anta helt extrema andrahandsvärden och nollräntor om man ska hamna ens i närheten när det gäller rent köp.
Sen blir situationen annorlunda om man vill ha en välutrustad bil men tittar man på erbjudandena som de är och vad som ingår i dem så är det helt uppenbart.
Man kan ju även roa sig med att jämföra mot Teslas operationella leasing när de inte kör räntekampanj. Det då trots att Tesla nog kan antas ha bäst andrahandsvärden av alla elbilar...
Misstänker att du utgått ifrån kampanjpriset och inte listpriset och det är helt fine... Men utgår vi ifrån 354.900:- (kampanjpriset) och antar 3% ränta så motsvarar 2800:- per månad ganska exakt 75% restvärde! Det utan att ens inkludera någon kostnad för service.
Leasinggivarens intäkter: 2800 kr x 36 månader + 70 000 kr i bonus = 170 800 kr
355 000 kr - 170 800 kr = 184 200 kr
184 200 kr / 355 000 kr x 100% = 52%
(Jag missade att 355 000 kr var ett kampanjpris, men det är å andra sidan 2800 kr i månaden för leasing också.)
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Kommer du privatleasa din elbil?
Är 355k före eller efter SMBP?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Kommer du privatleasa din elbil?
Både slarvigt och väldigt fel.iAkita skrev:Jag räknade slarvigt, det korrekta restvärdet är 52%.Legato skrev:Oj, nej det gör det verkligen inte.iAkita skrev:Peugot e-208 för 2800 kr per månad låter bra men motsvarar ett restvärde på ca 48% efter tre år och 4500 mil, om man utgår från listpriset. Jag tycker det är långt ifrån uppenbart att den kommer tappa mer än så i värde och det därmed är en bättre deal med privatleasing än ett köp. Du tror uppenbarligen annorlunda, vem som har rätt får vi inte veta för än om tre år. Men istället för att gissa sig till vad som kommer ske med andrahandsvärdena om tre år så är det bättre att blicka bakåt och se hur det varit tidigare. Faktum är att även första generationens elbilar håller värdet förvånansvärt bra, och inte i något fall jag kan komma på verkar det ha lönat sig att privatleasa istället för att köpa. Möjligtvis på den tiden Nissan körde med korta leasingperioder för att sedan exportera bilarna till Norge. Ganska självklart faktiskt, det är ju inte så att företag gärna skänker bort pengar i onödan. Jag ska dock lägga in en brasklapp för att jag inte följt hur leasingkostnader och andrahandsvärdet för miljonbilar typ Model S/X, e-Tron och iPace utvecklats de senaste 2-3 åren.Legato skrev:Mach-E för 5000:-. Peugeot E-208 för 2800:-. Leaf 2 för 3000:-. E-Tron var väl nere runt 6000:- osv, osv.taliz skrev:
På vilket sätt subventioneras det menar du?
Det är bara att räkna som sagt, ännu har jag inte sett någon erbjudande på privatleasing som lönar sig vs att köpa.
Med det sagt tror jag det är stor risk att köpa en ny avgasbil idag, så det finns en chans att det skulle löna sig att privatleasa om man nu tvunget måste ha en sådan.
Man får anta helt extrema andrahandsvärden och nollräntor om man ska hamna ens i närheten när det gäller rent köp.
Sen blir situationen annorlunda om man vill ha en välutrustad bil men tittar man på erbjudandena som de är och vad som ingår i dem så är det helt uppenbart.
Man kan ju även roa sig med att jämföra mot Teslas operationella leasing när de inte kör räntekampanj. Det då trots att Tesla nog kan antas ha bäst andrahandsvärden av alla elbilar...
Misstänker att du utgått ifrån kampanjpriset och inte listpriset och det är helt fine... Men utgår vi ifrån 354.900:- (kampanjpriset) och antar 3% ränta så motsvarar 2800:- per månad ganska exakt 75% restvärde! Det utan att ens inkludera någon kostnad för service.
Leasinggivarens intäkter: 2800 kr x 36 månader + 70 000 kr i bonus = 170 800 kr
355 000 kr - 170 800 kr = 184 200 kr
184 200 kr / 355 000 kr x 100% = 52%
(Jag missade att 355 000 kr var ett kampanjpris, men det är å andra sidan 2800 kr i månaden för leasing också.)
1.) Du ignorerar räntan.
2.) Bonusen är 60.000:-.
3.) Det spelar ingen roll vad leasinggivaren har för intäkt, det relevanta är vad vi betalar.
4.) Restvärdet räknas givetvis efter bonus.
Med 3% ränta så har vi:
Totala inbetalningar = 100.764:-
Varav Avbetalningar = 76.930:-
Varav Ränta = 23.834:-
Bilens pris = 294.900:-
Bilens restvärde = 217.970:-
Restvärde i procent = 217.970:- / 294.900:- = 74,7%
(Sen tillkommer egentligen service också, så en bit över 75% landar vi).
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021