Ukraina ber Elon Musk om hjälp

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

SwedishAdvocate
Inlägg: 5674
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Ukraina ber Elon Musk om hjälp

Inlägg av SwedishAdvocate »

NiklasTesla skrev:
.../ Om några veckor kan vi vara där igen att hela systemet klappat ihop. /...
Det verkar så:

https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/6486044/
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Melon Must
Inlägg: 221
Blev medlem: 19 apr 2021 20:35

Re: Ukraina ber Elon Musk om hjälp

Inlägg av Melon Must »

Verkligen imponerande att fö till det så snabbt och att han skickade basstationer. Första dagen när invasionen började så googlade jag om det fanns starlink i UA. Jag hittade en ett år gammal artikel som handlade om att regeringen ville ha systemet och hade möten med Elon. Så det var kanske ganska långt gånget redan, hittar inte artikeln nu tyvärr.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7421
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Ukraina ber Elon Musk om hjälp

Inlägg av TiborBlomhall »

Elons tweet sa "Starlink service is now active in Ukraine. More terminals en route."

Alltså fanns det redan Starlink terminaler i landet. Troligtvis betatestare.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7421
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Ukraina ber Elon Musk om hjälp

Inlägg av TiborBlomhall »

StarlinkUkraina.png
[/url]

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4210
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Ukraina ber Elon Musk om hjälp

Inlägg av nek0 »

Bra att Elon har ett öga på Ukraina
elon.jpg
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7421
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Ukraina ber Elon Musk om hjälp

Inlägg av TiborBlomhall »

54930175-0-image-a-3_1646357111251.jpg
Är det där en... Nissan Leaf?
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7421
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Ukraina ber Elon Musk om hjälp

Inlägg av TiborBlomhall »

Elbilar visar sig än en gång vara överlägsna avgasbilar när det är kris och bensinbrist:

Screenshot_20220307-231918_Chrome.jpg
[/url]
Screenshot_20220307-231957_Chrome.jpg
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2435
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Ukraina ber Elon Musk om hjälp

Inlägg av NiklasTesla »

TiborBlomhall skrev:
Elbilar visar sig än en gång vara överlägsna avgasbilar när det är kris och bensinbrist:

Screenshot_20220307-231918_Chrome.jpg
[/url]
Screenshot_20220307-231957_Chrome.jpg
Elfordon har ju dessutom lägre värmebild så säkrare fordon att färdas i om FI har IR-V kameror.

MVH
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ukraina ber Elon Musk om hjälp

Inlägg av mati »

TiborBlomhall skrev:
54930175-0-image-a-3_1646357111251.jpg
Är det där en... Nissan Leaf?
Tyvärr får man säga att det där var en Nissan Leaf. :(
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
MrRun
elbilist
Inlägg: 807
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Ukraina ber Elon Musk om hjälp

Inlägg av MrRun »

Här står lite om hur de använder drönare och har stor nytta av Starlink.
Its most sophisticated drones are connected using Starlink, a system donated by Elon Musk that uses satellites in a low orbit to enable “high data rate” activities. “We use Starlink equipment and connect the drone team with our artillery team,” the officer said.

“If we use a drone with thermal vision at night, the drone must connect through Starlink to the artillery guy and create target acquisition.”
https://www.thetimes.co.uk/article/e0d6 ... 077466de85
Ioniq 5 FE AWD
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7256
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Ukraina ber Elon Musk om hjälp

Inlägg av fth »

MrRun skrev:
Här står lite om hur de använder drönare och har stor nytta av Starlink.
Its most sophisticated drones are connected using Starlink, a system donated by Elon Musk that uses satellites in a low orbit to enable “high data rate” activities. “We use Starlink equipment and connect the drone team with our artillery team,” the officer said.

“If we use a drone with thermal vision at night, the drone must connect through Starlink to the artillery guy and create target acquisition.”
https://www.thetimes.co.uk/article/e0d6 ... 077466de85
"Proven in the field" :D :D

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2435
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Ukraina ber Elon Musk om hjälp

Inlägg av NiklasTesla »

fth skrev:
MrRun skrev:
Här står lite om hur de använder drönare och har stor nytta av Starlink.
Its most sophisticated drones are connected using Starlink, a system donated by Elon Musk that uses satellites in a low orbit to enable “high data rate” activities. “We use Starlink equipment and connect the drone team with our artillery team,” the officer said.

“If we use a drone with thermal vision at night, the drone must connect through Starlink to the artillery guy and create target acquisition.”
https://www.thetimes.co.uk/article/e0d6 ... 077466de85
"Proven in the field" :D :D

/fth
Intressant om det stämmer då enskilda satelliter kan plockas ner (Kina visade det för några år sedan) men Starlink satelliterna är ju så små att dom är svåra att slå ut. Blir telekrigföring att Stoppa Starlink sändningar men det kan nog vara knepigt för Ryssland i dagsläget (hoppas Space X har bra Säkerhet i USA på marken även om det inte stoppar Satelliterna som redan är i omloppsbana).

Måldata i realtid via Starlink för att kunna precision sfjärrbekämpa med främst indirekt eldgivning och drönare. Riktigt intressant och kan möjliggöra för mycket hög precision (har sett några intressanta/hemska klipp ifrån Ukraina senaste dagarna. Detta anfall blev inte som Putin & Co hade tänkt.

MVH
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Ukraina ber Elon Musk om hjälp

Inlägg av Swede1 »

Ukraina ber hela världen om hjälp, särskilt med luftvärn och flygplan. Vad kan du göra? Ligg på riksdagsledamöterna om du har ledsnat på att se civila bli beskjutna t o m sjukhus. Dags att Putins soldater lär sig sikta bättre på militära mål.

Du kan åtminstone skicka din åsikt till folkets tjänare, (servant of the people)

https://www.riksdagen.se/sv/utskotten-e ... publiceras

Skriv vad du tycker att Sverige ska hjälpa Ukraina att försvara sig med, sätt tryck på de folkvalda, i höst är det val igen.

Jag tycker åtminstone att robot 57 och 70/90 ska vi bistå med. Även 10 % ( 12 jas plan) av flygvapnet, tillsammans med andra europeiska länder, leasa ut plan, pilot och system. Om flera västländer gör detta så blir det ett rätt kraftfullt flygvapen (100-300 plan). Ukraina behöver hjälp att slå ut Putins artilleri, särskilt när artilleriet skjuter mot civila inrättningar som sjukhus. Nato behöver inte vara inblandat utan planen får Ukrainska beteckningar.

Eller tycker du att det är moooooodigt av Putins soldater att skjuta på civila och bomba sjukhus :?: (Tänker på Robert Gustafssons sketch som Tony Rickardsson, hur mooooodigt är det?)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ukraina ber Elon Musk om hjälp

Inlägg av mati »

Swede1 skrev:
Eller tycker du att det är moooooodigt av Putins soldater att skjuta på civila och bomba sjukhus :?: (Tänker på Robert Gustafssons sketch som Tony Rickardsson, hur mooooodigt är det?)
Som min morfars sambo sa till mig, "Vad förväntar du dig? Det är ryssar! Det är så de beter sig." Hon har varit med om detta förut och har själv upplevt hur det är att lämna hus och hem för alltid, bli våldtagen flera gånger om, osv.
Man ville ju inte höra detta och har alltid hållit för öronen hela livet. För visst kan man inte dra alla över en kam. Eller?
Jag börjar förstå rädslan för när "ryssen" kommer, som de gamla alltid berättat om.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2435
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Ukraina ber Elon Musk om hjälp

Inlägg av NiklasTesla »

Swede1 skrev:
Ukraina ber hela världen om hjälp, särskilt med luftvärn och flygplan. Vad kan du göra? Ligg på riksdagsledamöterna om du har ledsnat på att se civila bli beskjutna t o m sjukhus. Dags att Putins soldater lär sig sikta bättre på militära mål.

Du kan åtminstone skicka din åsikt till folkets tjänare, (servant of the people)

https://www.riksdagen.se/sv/utskotten-e ... publiceras

Skriv vad du tycker att Sverige ska hjälpa Ukraina att försvara sig med, sätt tryck på de folkvalda, i höst är det val igen.

Jag tycker åtminstone att robot 57 och 70/90 ska vi bistå med. Även 10 % ( 12 jas plan) av flygvapnet, tillsammans med andra europeiska länder, leasa ut plan, pilot och system. Om flera västländer gör detta så blir det ett rätt kraftfullt flygvapen (100-300 plan). Ukraina behöver hjälp att slå ut Putins artilleri, särskilt när artilleriet skjuter mot civila inrättningar som sjukhus. Nato behöver inte vara inblandat utan planen får Ukrainska beteckningar.

Eller tycker du att det är moooooodigt av Putins soldater att skjuta på civila och bomba sjukhus :?: (Tänker på Robert Gustafssons sketch som Tony Rickardsson, hur mooooodigt är det?)
Robot 57 har skickats via GB.

Om NATO blandar sig i direkt i striderna är vi ett steg närmare WW3 med allt vad det innebär. Dock skulle man enkelt kunna skänka Mig plan/Su plan (där har Ukrainska piloter redan utb) via Ex Polen så får dom lyfta från Polen med Ukrainska flygvapnets logga (kan vara med full ToLo) och sedan bekämpa över Ukrainskt luftrum och sedan landa på valfritt krigsflygfält i Ukraina.

En del utrustning som Ukraina har verkar vara avancerad och i stor mängd (ex Turkiska drönare).

En del ryska befäl har definitivt begått folkrättsbrott men också sätt exempel desertering/sabotage av egen utrustning från Ryska sidan.

MVH
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ukraina ber Elon Musk om hjälp

Inlägg av mati »

Det finns ju en del klipp på yt där man ser hur folk parkerat alla möjliga sorters stridsvagnar på sina garageuppfarter. Fordon som de tydligen "hittat". Helt bisarrt alltså. Man undrar ju vart besättningarna har tagit vägen. Har de bara stuckit? En stridsvagn kan ju inte vara jättebillig, även om den är rysktillverkad. Undrar vad en sån kostar i försäkring och skatt. Och var servar man den? Kvalitén lär ju vara sådär. De skramlar nog en hel del antar jag.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Ukraina ber Elon Musk om hjälp

Inlägg av bonath »

mati skrev:
Det finns ju en del klipp på yt där man ser hur folk parkerat alla möjliga sorters stridsvagnar på sina garageuppfarter. Fordon som de tydligen "hittat". Helt bisarrt alltså. Man undrar ju vart besättningarna har tagit vägen. Har de bara stuckit? En stridsvagn kan ju inte vara jättebillig, även om den är rysktillverkad. Undrar vad en sån kostar i försäkring och skatt. Och var servar man den? Kvalitén lär ju vara sådär. De skramlar nog en hel del antar jag.

Som med Tesla... Minst 50 mil till servicecentret.
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11714
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ukraina ber Elon Musk om hjälp

Inlägg av martinot »

bonath skrev:
mati skrev:
Det finns ju en del klipp på yt där man ser hur folk parkerat alla möjliga sorters stridsvagnar på sina garageuppfarter. Fordon som de tydligen "hittat". Helt bisarrt alltså. Man undrar ju vart besättningarna har tagit vägen. Har de bara stuckit? En stridsvagn kan ju inte vara jättebillig, även om den är rysktillverkad. Undrar vad en sån kostar i försäkring och skatt. Och var servar man den? Kvalitén lär ju vara sådär. De skramlar nog en hel del antar jag.

Som med Tesla... Minst 50 mil till servicecentret.
Precis som hos Tesla så kanske garantierna gäller även om man servar de själva?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ukraina ber Elon Musk om hjälp

Inlägg av mati »

martinot skrev:
bonath skrev:
Som med Tesla... Minst 50 mil till servicecentret.
Precis som hos Tesla så kanske garantierna gäller även om man servar de själva?
Jag undrar hur det är med passformen. Spaltmått och så. De borde ju vara ganska tajta kan man tycka. Är väl lite vitsen med en sån typ av fordon.
Jag skulle också tro att de är ganska reptåliga och oömma när det gäller mindre plåtskador. Det enda som jag kan tänka mig är en viss nackdel det är bränsleförbrukningen. Går de på diesel, eller vad eldar man upp i en sån? Klarar de sig med halvlitern tro? :lol:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11714
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ukraina ber Elon Musk om hjälp

Inlägg av martinot »

mati skrev:
martinot skrev:
bonath skrev:
Som med Tesla... Minst 50 mil till servicecentret.
Precis som hos Tesla så kanske garantierna gäller även om man servar de själva?
Jag undrar hur det är med passformen. Spaltmått och så. De borde ju vara ganska tajta kan man tycka. Är väl lite vitsen med en sån typ av fordon.
Jag skulle också tro att de är ganska reptåliga och oömma när det gäller mindre plåtskador. Det enda som jag kan tänka mig är en viss nackdel det är bränsleförbrukningen. Går de på diesel, eller vad eldar man upp i en sån? Klarar de sig med halvlitern tro? :lol:
Vissa amerikanska tanks som går på bensin, men de ryska och europeiska brukar gå på diesel.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
expat
Inlägg: 294
Blev medlem: 19 dec 2021 16:12

Re: Ukraina ber Elon Musk om hjälp

Inlägg av expat »

martinot skrev:
mati skrev:
martinot skrev:
bonath skrev:
Som med Tesla... Minst 50 mil till servicecentret.
Precis som hos Tesla så kanske garantierna gäller även om man servar de själva?
Jag undrar hur det är med passformen. Spaltmått och så. De borde ju vara ganska tajta kan man tycka. Är väl lite vitsen med en sån typ av fordon.
Jag skulle också tro att de är ganska reptåliga och oömma när det gäller mindre plåtskador. Det enda som jag kan tänka mig är en viss nackdel det är bränsleförbrukningen. Går de på diesel, eller vad eldar man upp i en sån? Klarar de sig med halvlitern tro? :lol:
Vissa amerikanska tanks som går på bensin, men de ryska och europeiska brukar gå på diesel.
Jo, men då får man väl gå tillbaka till WW2
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Ukraina ber Elon Musk om hjälp

Inlägg av StefL »

mati skrev:
Det finns ju en del klipp på yt där man ser hur folk parkerat alla möjliga sorters stridsvagnar på sina garageuppfarter. Fordon som de tydligen "hittat". Helt bisarrt alltså. Man undrar ju vart besättningarna har tagit vägen. Har de bara stuckit? En stridsvagn kan ju inte vara jättebillig, även om den är rysktillverkad. Undrar vad en sån kostar i försäkring och skatt. Och var servar man den? Kvalitén lär ju vara sådär. De skramlar nog en hel del antar jag.
Vad gäller åtminstone skatten på själva "förvärvet" gick ukrainska skatteverket för ett par veckor sen ut med informationen att man inte behöver deklarera eller skatta något för ett ryskt militärfordon man råkat "hitta" och få med sig hem. När det gäller försäkring och eventuell årlig fordonsskatt har jag inte sett något. Nu vet jag inte om Ukraina har något fordonsskattesystem som liknar vårt, men jag gissar att ett militärt bandfordon inte är direkt bränslesnålt så eventuell koldioxidbaserad fordonsskatt borde kosta en del :lol:
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ukraina ber Elon Musk om hjälp

Inlägg av mati »

StefL skrev:
mati skrev:
Det finns ju en del klipp på yt där man ser hur folk parkerat alla möjliga sorters stridsvagnar på sina garageuppfarter. Fordon som de tydligen "hittat". Helt bisarrt alltså. Man undrar ju vart besättningarna har tagit vägen. Har de bara stuckit? En stridsvagn kan ju inte vara jättebillig, även om den är rysktillverkad. Undrar vad en sån kostar i försäkring och skatt. Och var servar man den? Kvalitén lär ju vara sådär. De skramlar nog en hel del antar jag.
Vad gäller åtminstone skatten på själva "förvärvet" gick ukrainska skatteverket för ett par veckor sen ut med informationen att man inte behöver deklarera eller skatta något för ett ryskt militärfordon man råkat "hitta" och få med sig hem. När det gäller försäkring och eventuell årlig fordonsskatt har jag inte sett något. Nu vet jag inte om Ukraina har något fordonsskattesystem som liknar vårt, men jag gissar att ett militärt bandfordon inte är direkt bränslesnålt så eventuell koldioxidbaserad fordonsskatt borde kosta en del :lol:
Här skyller man ju på vägslitage när det gäller motiveringen varför vi ska betala fordonsskatt. Jag har en viss känsla av att en stridsvagn sliter något mer på vägarna än en personbil. Å andra sidan behöver man ju inte köra på vägen. Då kringgår man problemet med söndersmulad asfalt. :lol:
Angående bränsleförbrukningen skulle man ju kunna elektrifiera sin stridsvagn. Med ett litet batteri på säg 1GWh kan man säkert köra några mil om man kör snålt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
SwedishAdvocate
Inlägg: 5674
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Ukraina ber Elon Musk om hjälp

Inlägg av SwedishAdvocate »

Swede1 skrev:
Ukraina ber hela världen om hjälp, särskilt med luftvärn och flygplan. Vad kan du göra? Ligg på riksdagsledamöterna om du har ledsnat på att se civila bli beskjutna t o m sjukhus. Dags att Putins soldater lär sig sikta bättre på militära mål.

Du kan åtminstone skicka din åsikt till folkets tjänare, (servant of the people)

https://www.riksdagen.se/sv/utskotten-e ... publiceras

Skriv vad du tycker att Sverige ska hjälpa Ukraina att försvara sig med, sätt tryck på de folkvalda, i höst är det val igen.

Jag tycker åtminstone att robot 57 och 70/90 ska vi bistå med. Även 10 % ( 12 jas plan) av flygvapnet, tillsammans med andra europeiska länder, leasa ut plan, pilot och system. Om flera västländer gör detta så blir det ett rätt kraftfullt flygvapen (100-300 plan). Ukraina behöver hjälp att slå ut Putins artilleri, särskilt när artilleriet skjuter mot civila inrättningar som sjukhus. Nato behöver inte vara inblandat utan planen får Ukrainska beteckningar. /...
Tydligen läcker sanktionerna som ett såll.

Och tydligen har Renault återupptagit produktion i Ryssland.

Källa: https://www.dw.com/en/renault-resumes-c ... a-61211840

Mer att läsa här i denna posten på det amerikanska forumet: https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/6545410/

...så här finns det också saker att göra.

Edit: Renault är inte majoritetsägt av Franska staten som det tidigare stod i detta inlägg. Har rättat det ovan. Jag tog tyvärr bara ett påstående rakt av från det amerikanska forumet utan att dubbelkolla trots att jag hade en känsla av att det var fel...
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11714
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ukraina ber Elon Musk om hjälp

Inlägg av martinot »

SwedishAdvocate skrev:
Swede1 skrev:
Ukraina ber hela världen om hjälp, särskilt med luftvärn och flygplan. Vad kan du göra? Ligg på riksdagsledamöterna om du har ledsnat på att se civila bli beskjutna t o m sjukhus. Dags att Putins soldater lär sig sikta bättre på militära mål.

Du kan åtminstone skicka din åsikt till folkets tjänare, (servant of the people)

https://www.riksdagen.se/sv/utskotten-e ... publiceras

Skriv vad du tycker att Sverige ska hjälpa Ukraina att försvara sig med, sätt tryck på de folkvalda, i höst är det val igen.

Jag tycker åtminstone att robot 57 och 70/90 ska vi bistå med. Även 10 % ( 12 jas plan) av flygvapnet, tillsammans med andra europeiska länder, leasa ut plan, pilot och system. Om flera västländer gör detta så blir det ett rätt kraftfullt flygvapen (100-300 plan). Ukraina behöver hjälp att slå ut Putins artilleri, särskilt när artilleriet skjuter mot civila inrättningar som sjukhus. Nato behöver inte vara inblandat utan planen får Ukrainska beteckningar. /...
Tydligen läcker sanktionerna som ett såll.

Och tydligen har Renault som är majoritetsägt av franska staten återupptagit produktion i Ryssland.

Källa: https://www.dw.com/en/renault-resumes-c ... a-61211840

Mer att läsa här i denna posten på det amerikanska forumet: https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/6545410/

...så här finns det också saker att göra.
Trist! :(

Klart skäl för bojkott av Renault.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar