Opel Ampera-e
Moderator: Redaktion
Re: Opel Ampera-e
Sen GM ändrade sig angående leveranser i hela USA under 2016 till endast ZEV-stater så har jag undrat hur det blir med leveranser till Europa. Nu säger GM att de första Bolt ska komma till vissa provinser i Kanada "början 2017" men att resten av kanade får tillgång till Bolt "inom 12 månader".
Om det inte är säkert att hela Kanada får tillgång till Bolt nästa år, kommer vi se någon i Europa nästa år?
http://insideevs.com/chevrolet-bolt-ev- ... years-end/
Om det inte är säkert att hela Kanada får tillgång till Bolt nästa år, kommer vi se någon i Europa nästa år?
http://insideevs.com/chevrolet-bolt-ev- ... years-end/
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19603
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Opel Ampera-e
Låter ju onekligen oroväckandevigge50 skrev:Sen GM ändrade sig angående leveranser i hela USA under 2016 till endast ZEV-stater så har jag undrat hur det blir med leveranser till Europa. Nu säger GM att de första Bolt ska komma till vissa provinser i Kanada "början 2017" men att resten av kanade får tillgång till Bolt "inom 12 månader".
Om det inte är säkert att hela Kanada får tillgång till Bolt nästa år, kommer vi se någon i Europa nästa år?
http://insideevs.com/chevrolet-bolt-ev- ... years-end/
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Opel Ampera-e
Här kommer ny uppdatering om de planerade leveranserna.
http://insideevs.com/first-chevrolet-bo ... -mid-2017/
Och ävenEVs are currently in transit to California and Oregon markets and are arriving this month.
A number of Northeast and Mid-Atlantic States including New York, Massachusetts and Virginia will see first deliveries this winter.
Bolt EVs will arrive to more dealerships in additional major metro markets throughout the first half of 2017
nationwide at certified dealers mid-2017.
Frågan är hur vi är prioriterade i förhållande till Kanada?Separately, the Bolt EV arrives in Canada in “early 2017” for Ontario, Quebec and British Columbia, with the nationwide release there planned “within twelve months of the retail launch” – so once again, model year 2018s.
http://insideevs.com/first-chevrolet-bo ... -mid-2017/
Re: Opel Ampera-e
Nu har mer information kommit om Europa och Sverige, tydligen ska de börja sälja i Norge redan nästa år men vi här i Svergie kommer få vänta tills 2018
I Norge ska den kosta 299 000 NOK vilket omräknat till svenska och påslag av moms blir 406 250 kr, vad det svenska priset blir är dock okänt.
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... 299000-kr/
I Norge ska den kosta 299 000 NOK vilket omräknat till svenska och påslag av moms blir 406 250 kr, vad det svenska priset blir är dock okänt.
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... 299000-kr/
Re: Opel Ampera-e
Blandas det inte ihop en massa EPA och NEDC siffror där?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Opel Ampera-e
Jo, men det kan väll inte de ha kolla på....mati skrev:Blandas det inte ihop en massa EPA och NEDC siffror där?
Re: Opel Ampera-e
Hm, det beskrivs ju flitigt att NEDC-cykeln är kass, fast de anger räckvidden för alla bilar enligt NEDC, förutom Model 3. Fast det säger de inte. Eller så vet de inte bättre.vigge50 skrev:Jo, men det kan väll inte de ha kolla på....mati skrev:Blandas det inte ihop en massa EPA och NEDC siffror där?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Opel Ampera-e
Hade misstänkt detta, att Norge skulle få bilen men inte Sverige. Definitivt pga. produktionsbrist. Det är lika i Nordamerika. I USA får bara utvalda stater bilen i år och i Canada i början av 2018 men WW i USA kommer den först till sommaren.vigge50 skrev:Nu har mer information kommit om Europa och Sverige, tydligen ska de börja sälja i Norge redan nästa år men vi här i Svergie kommer få vänta tills 2018
I Norge ska den kosta 299 000 NOK vilket omräknat till svenska och påslag av moms blir 406 250 kr, vad det svenska priset blir är dock okänt.
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... 299000-kr/
Kan tänka mig att andra länder som Nederländerna och eventuellt något mer land får bilen rätt snart men att Sverige och övriga länder med mindre elbilsinitiativ får den senare.
För inte länge sen så låg norska kronan i samma värde som svenska. Isf skulle Ampera kosta 335kkr efter miljöbilsavdrag. Grymt bra pris!
här är en länk till:
http://pushevs.com/2016/12/14/opel-ampe ... ed-norway/
"
Opel Ampera-e 299.000 NOK (33.260 €)
Renault Zoe ZE 40 229.400 NOK (25.518 €)
Hyundai IONIQ Electric 239.950 NOK (26.692 €)
"
I de priserna framgår tydligt att priserna inte är lika sätta i Norge som i Sverige. Kolla på Zoe, den kostar nästan lika mycket i Sverige medan Ioniq electric är 130k dyrare i Sverige. Vi får se hur Ampera prissätts i Sverige. Trist är dock att den inte kommer börja säljas här förrän 2018. Funderar på att privatimportera den, köra några månader och sälja den här som en av de första i Sverige o kanske tjäna en hacka.
Re: Opel Ampera-e
Tror det kommer bli en väldigt populär bil i Norge och kommer säkert stjäla en del försäljning från Teslas 60-segment.vigge50 skrev:Nu har mer information kommit om Europa och Sverige, tydligen ska de börja sälja i Norge redan nästa år men vi här i Svergie kommer få vänta tills 2018
I Norge ska den kosta 299 000 NOK vilket omräknat till svenska och påslag av moms blir 406 250 kr, vad det svenska priset blir är dock okänt.
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... 299000-kr/
Man kan väl alltid köpa sig en i Norge och privatimportera den om man vill ha en nästa år. Lite dyrare kanske men om kronan fortsätter försvagas mot dollarn kan det blir fördelaktigt trots tull.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Re: Opel Ampera-e
Tull och förlust av 40k miljöbilspremie antar jag.chpaulin skrev:Tror det kommer bli en väldigt populär bil i Norge och kommer säkert stjäla en del försäljning från Teslas 60-segment.vigge50 skrev:Nu har mer information kommit om Europa och Sverige, tydligen ska de börja sälja i Norge redan nästa år men vi här i Svergie kommer få vänta tills 2018
I Norge ska den kosta 299 000 NOK vilket omräknat till svenska och påslag av moms blir 406 250 kr, vad det svenska priset blir är dock okänt.
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... 299000-kr/
Man kan väl alltid köpa sig en i Norge och privatimportera den om man vill ha en nästa år. Lite dyrare kanske men om kronan fortsätter försvagas mot dollarn kan det blir fördelaktigt trots tull.
Re: Opel Ampera-e
Skrev arg kommentar på recharge:
"
Låt Erik Söderholm skriva artiklarna istället! Han är den enda med koll.
Nu blandar ni olika räckviddssiffror helvilt igen. "Konkurrensen för Opel Ampera-e finns närmast hos Renault Zoe (räckvidd 403 km) och Tesla Model 3 (räckvidd 345 km). Men Ampera-e har en räckvidd på över 500 kilometer, enligt NEDC-körcykeln!"
USA-räckviddsmätning (EPA)
Model 3 - minst 215miles/345km
Ampera-e - 238miles/383km
Europaräckvidd (NEDC)
Ampera-e - minst 500km (troligen upp emot 55mil)
Zoe 41kWh - 400km
"
"
Låt Erik Söderholm skriva artiklarna istället! Han är den enda med koll.
Nu blandar ni olika räckviddssiffror helvilt igen. "Konkurrensen för Opel Ampera-e finns närmast hos Renault Zoe (räckvidd 403 km) och Tesla Model 3 (räckvidd 345 km). Men Ampera-e har en räckvidd på över 500 kilometer, enligt NEDC-körcykeln!"
USA-räckviddsmätning (EPA)
Model 3 - minst 215miles/345km
Ampera-e - 238miles/383km
Europaräckvidd (NEDC)
Ampera-e - minst 500km (troligen upp emot 55mil)
Zoe 41kWh - 400km
"
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5566
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Opel Ampera-e
Man hamnar nog snarare på ca 460000 vid import från Norge. Valuta 9-10 % + tull 10% + moms 25%. Sedan blir det ju lite byråkratiska avgifter både i Sverige och Norge dessutom. De norska avgifterna inklusive försäkring och transport till gränsen läggs på bilpriset före tull å moms. Det kommer troligen inte att bli någon bra affär.
Den norska kronan försvagas också mot dollarn och euron, men inte riktigt lika mycket. När den norska var mindre värd än den svenska før nåt halvår sedan var det mer intressant.
Den norska kronan försvagas också mot dollarn och euron, men inte riktigt lika mycket. När den norska var mindre värd än den svenska før nåt halvår sedan var det mer intressant.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Opel Ampera-e
289 900 snarare... mycket billigare än förväntat. Detta kommer bli en enorm försäljningssuccé i Norge.vigge50 skrev:Nu har mer information kommit om Europa och Sverige, tydligen ska de börja sälja i Norge redan nästa år men vi här i Svergie kommer få vänta tills 2018
I Norge ska den kosta 299 000 NOK vilket omräknat till svenska och påslag av moms blir 406 250 kr, vad det svenska priset blir är dock okänt.
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... 299000-kr/
http://www.tv2.no/broom/8798610/
Den billigaste snålutrustade 30kWh Nissan Leafen (Visia) börjar på 224 990 i Norge, och då är räckvidden bara ungefär hälften av Ampera-e.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: Opel Ampera-e
Det är häftigt att ampera e ändå verkar få så pass bra räckvidd. 238 Miles jämfört med 107 Miles för leaf 30. Det är 131 Miles längre än en leaf. Det är mer än dubbla räckvidden av bmw i3ans 33kWh 114 och nästan dubbla av ioniq Electric 124. I räckvidd kan man räkna så här:
Ampera e = bmw i3 33kwh + ioniq
En annan sak som jag mer o mer börjat inse är hur mycket mer bilen kan dra på vintern den första timmen jämfört med den andra, speciellt om man inte förvärmt. Värmen slutar gå så hårt, is o snö smälter bort o batteripacket blir varmt. Bilar med denna räckvidd upplevs som att de nästan har tre gånger räckvidden av korträckviddsbilar, speciellt eftersom man gärna har runt 20km till godo till sitt mål, iaf i början av resan.
Ampera e = bmw i3 33kwh + ioniq
En annan sak som jag mer o mer börjat inse är hur mycket mer bilen kan dra på vintern den första timmen jämfört med den andra, speciellt om man inte förvärmt. Värmen slutar gå så hårt, is o snö smälter bort o batteripacket blir varmt. Bilar med denna räckvidd upplevs som att de nästan har tre gånger räckvidden av korträckviddsbilar, speciellt eftersom man gärna har runt 20km till godo till sitt mål, iaf i början av resan.
Re: Opel Ampera-e
Sant, att få en halv miljon för en ampera e i Sverige är nog önsketänkande.Gustafsson skrev:Man hamnar nog snarare på ca 460000 vid import från Norge. Valuta 9-10 % + tull 10% + moms 25%. Sedan blir det ju lite byråkratiska avgifter både i Sverige och Norge dessutom. De norska avgifterna inklusive försäkring och transport till gränsen läggs på bilpriset före tull å moms. Det kommer troligen inte att bli någon bra affär.
Den norska kronan försvagas också mot dollarn och euron, men inte riktigt lika mycket. När den norska var mindre värd än den svenska før nåt halvår sedan var det mer intressant.
Re: Opel Ampera-e
En annan grej är att för 289knok verkar både snabbladdning och ratt o rumpvärme ingå, allt man behöver! Eller har jag läst fel?
Re: Opel Ampera-e
ja, det ska vara premiumutrustade bilar för 289kNOK, så det blir onekligen ett mycket attraktivt pris. Återigen så sjönk begpriset på eGolfen blir nog till att behålla den en bra stund till. Undrar hur VW ska konkurrera med Opel när eGolfen med nya batteriet kostar mer än Ampera-e? Men det är klart, de flesta behöver inte Opelns räckvidd och kan man undgå Opel, så gör man nog det. Dom har sjukt dåligt rykte i Norge (även om det i grunden är en Cheva). Golf lockar massorna, Opel not so much.apkungen skrev:En annan grej är att för 289knok verkar både snabbladdning och ratt o rumpvärme ingå, allt man behöver! Eller har jag läst fel?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Opel Ampera-e
Vet du vad den nya eGolf ska kosta i Norge så att man kan jämföra eller vad den nuvarande eGolf kostar?HelectriC skrev:ja, det ska vara premiumutrustade bilar för 289kNOK, så det blir onekligen ett mycket attraktivt pris. Återigen så sjönk begpriset på eGolfen blir nog till att behålla den en bra stund till. Undrar hur VW ska konkurrera med Opel när eGolfen med nya batteriet kostar mer än Ampera-e? Men det är klart, de flesta behöver inte Opelns räckvidd och kan man undgå Opel, så gör man nog det. Dom har sjukt dåligt rykte i Norge (även om det i grunden är en Cheva). Golf lockar massorna, Opel not so much.apkungen skrev:En annan grej är att för 289knok verkar både snabbladdning och ratt o rumpvärme ingå, allt man behöver! Eller har jag läst fel?
Re: Opel Ampera-e
Jag brukade också hålla med om att många klarar sig på lägre räckvidd, speciellt som andrabil. Men den jag kört både nissan leaf och zoe i dåliga förhållanden och bara fått ut max 7 mils räckvidd trots att jag inte körde snabbare än 90 så håller jag inte med längre. Tror att folk kommer att tycka att 38 mils räckvidd är riktigt smutt. Fast Norge är ju en väldigt mogen elbilsmarknad så där vet många att de klarar sig på lägre räckvidd.
Re: Opel Ampera-e
utrustning gör ju lite skillnad, men generellt så ligger eGolf på ca 275kNOK och den nya ska ju tydligen inte bli dyrare. Först skulle den nya vara 10-15% dyrare, men nu verkar det som den ska bli marginelt billigare.vigge50 skrev:Vet du vad den nya eGolf ska kosta i Norge så att man kan jämföra eller vad den nuvarande eGolf kostar?HelectriC skrev:ja, det ska vara premiumutrustade bilar för 289kNOK, så det blir onekligen ett mycket attraktivt pris. Återigen så sjönk begpriset på eGolfen blir nog till att behålla den en bra stund till. Undrar hur VW ska konkurrera med Opel när eGolfen med nya batteriet kostar mer än Ampera-e? Men det är klart, de flesta behöver inte Opelns räckvidd och kan man undgå Opel, så gör man nog det. Dom har sjukt dåligt rykte i Norge (även om det i grunden är en Cheva). Golf lockar massorna, Opel not so much.apkungen skrev:En annan grej är att för 289knok verkar både snabbladdning och ratt o rumpvärme ingå, allt man behöver! Eller har jag läst fel?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Opel Ampera-e
Såg denna kommentaren på Insideevs
http://insideevs.com/norway-get-first-b ... ce-follow/Dear GM and Opel.
We need more cars, way more cars sooner.
The Norwegian orders are growing faster than the planned deliveries.
I signed the final contract today and realized the quoted delivery in june had been pushed back to october.
More cars please – sooner.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19603
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Opel Ampera-e
Verkar nu ganska säkert att vi får vänta ett tag iaf...vigge50 skrev:Såg denna kommentaren på Insideevs
http://insideevs.com/norway-get-first-b ... ce-follow/Dear GM and Opel.
We need more cars, way more cars sooner.
The Norwegian orders are growing faster than the planned deliveries.
I signed the final contract today and realized the quoted delivery in june had been pushed back to october.
More cars please – sooner.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Opel Ampera-e
Måste säga att det på många sätt är riktigt positivt att de blir långa köer redan i försts lilla landet Norge. Skickar MYCKET tydliga signal till bilbranchen. WV skulle säkert kunna få sin ID-koncept färdig för produktion inom något år om bara viljan fanns, lika så med ett gäng tillverkare till. Att opel med ett relativt dåligt rykte i Europa kan sälja slut på samtliga bilar kan nog skapa den rätta viljan hos många biltillverkare.
nöjd med min Ampera tillsvidare
Re: Opel Ampera-e
Det tar inte något år att färdigställa en bil ifrån concept. Det tar ungefär ett år från det att bilen är helt färdig tills produktionen kan börja. Det är därför alla snackar om 2020, det är i den tidshorisonten de kan leverera.Limbster skrev:Måste säga att det på många sätt är riktigt positivt att de blir långa köer redan i försts lilla landet Norge. Skickar MYCKET tydliga signal till bilbranchen. WV skulle säkert kunna få sin ID-koncept färdig för produktion inom något år om bara viljan fanns, lika så med ett gäng tillverkare till. Att opel med ett relativt dåligt rykte i Europa kan sälja slut på samtliga bilar kan nog skapa den rätta viljan hos många biltillverkare.
Re: Opel Ampera-e
Att det blir köer i Norge behöver inte betyda så väldigt mycket för övriga länder. Norge har så speciella regler för bilar att elbilar får en särställning som är svår att jämföra med i andra länder. Det år ju pga avgiftssystemet som elbilar blivit så populära i Norge, inte för att norrmännen är så miljömedvetna.Limbster skrev:Måste säga att det på många sätt är riktigt positivt att de blir långa köer redan i försts lilla landet Norge. Skickar MYCKET tydliga signal till bilbranchen. WV skulle säkert kunna få sin ID-koncept färdig för produktion inom något år om bara viljan fanns, lika så med ett gäng tillverkare till. Att opel med ett relativt dåligt rykte i Europa kan sälja slut på samtliga bilar kan nog skapa den rätta viljan hos många biltillverkare.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14